Paard op de manege zonder weidegang

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

0oSannuho0

Re: Paard op de manege zonder weidegang

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-07 22:57

Gayle schreef:
Nou ik vind het wel belangrijk dat het paard er voldoende uitgaan, maakt niet uit of ze een wei hebben. Als ze gewoon naar buiten komen en los kunnen rennen en hooi op stal kunnen eten, zie ik het probleem niet echt.

Daar ben ik het helemaal mee eens

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-07 07:47

arno8 schreef:
runningkawa schreef:
Als je dit hele topic doorleest zijn er maar erg weinig mensen die zeggen dat een paard 24/7 op de wei moet

ja of die mensen die dat vinden houden hun mond....

'ik woon in de randstad en daar is weinig weidegang' is zo'n slap excuus. Er is altijd ruimte voor allerlei dure rijbakken, maar kennelijk niet voor paddocks? Het concept van de HITactiefstal heeft voor 40 paarden een oppervlakte van vier rijbakken nodig, veel maneges hebben die ruimte wel. Doek één van je buitenbakken op en de parkeerplaats, de oude boxen sloop je eruit en maak je de inloopstal van. Alleen gaan pensionstalhouders maar mondjesmaat over op het actief-systeem, omdat de klanten het gewoonweg niet willen omdat ze nog vast zitten aan antropomorfistische gedachten over hun paard.

Laat ik het idee hebben dat mensen die vinden dat een paard 24/7 buiten hoort juist niet hun mond houden.
Maar de mensen die hun paard 24/7 op stal houden wel (kan ik me voorstellen)

Verder heb je blijkbaar het topic niet helemaal doorgelezen, want wat jij schrijft dat er een binnenbak of parkeerplaats op de plek van eem paddock word gebouwd is al meerdere malen aangehaald

Hit- actief, kweet niet wat ik er van moet denken
gewoon actief vind ik ook wel wat Haha!

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-07 09:30

Gayle schreef:
Nou ik vind het wel belangrijk dat het paard er voldoende uitgaan, maakt niet uit of ze een wei hebben. Als ze gewoon naar buiten komen en los kunnen rennen en hooi op stal kunnen eten, zie ik het probleem niet echt.

Ik ben benieuwd wat jij voldende er uitgaan vind. Dat is namelijk een vrij subjectief begrip.

Zo een HIT-actief stal is een mooi principe. Natuurlijk niet echt iets nieuws onder de zon in de veehouderij houden ze koeien etc al jaren zo. Boeren krijgen overigens vaak commentaar als ze de koeien het jaar rond op stal hebben..Vraag mij af waarom dat bij paarden niet zo is Clown
Ik zet mijn paard overigens liever gewoon op het land als zou ik mij over haar geen zorgen maken in een HIT-actiefstal...ze is namelijk ZO Dominant Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-07 09:41

Over paardenwelzijn denken mensen überhaupt minder na dan over andere dieren geloof ik... wel bizar...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-07 09:44

Dat vind ik dus ook raar
Maar zou dat komen omdat het over een boer die je niet kent makkelijker is dan eens kijken naar wat jezelf doet met je dieren?

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-07 09:50

runningkawa schreef:
Dat vind ik dus ook raar
Maar zou dat komen omdat het over een boer die je niet kent makkelijker is dan eens kijken naar wat jezelf doet met je dieren?

Ik denk dat het zeker makkelijker is om te oordelen over iets wat verder van je af staat in plaats van je hand in eigen boezem te steken. Ik denk dat je de mensen die een sterke mening over de veehouderij/ bio-industrie hebben maar hun paard wel hele dagen op stal hebben niet de kost wilt geven.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-07 09:54

Idd, dat bedoel ik
En je moet dan eens zeggen, jou paard staat net zoals op de bio-industrie, alleen hij heeft levenslang, bio dier is eerder uit zijn lijden Bloos!

Ja hij mag er een uurtje uit om te rijden, maar als hij dan niet luisterd krijgt hij een paar sporen in zijn buik of word er een slof om geknoopt, dan heeft een biovarken het nog beter, die word niet inelkaar geschopt...

Maar dat mag je niet zeggen Haha!
Stel je voor dat er een beetje waarheid inzit....

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-07 10:02

runningkawa schreef:
Idd, dat bedoel ik
En je moet dan eens zeggen, jou paard staat net zoals op de bio-industrie, alleen hij heeft levenslang, bio dier is eerder uit zijn lijden Bloos!

Volgens mij zijn wij het hier roerend eens Haha!

Ik denk dat het vrije vloeroppervlak in verhouding tot de lichaamsgrootte van een mestvarken en een 1.70- 1.80 paard in een standaardbox van 3 bij 3 (en ja dat komt heel vaak voor..) niet zoveel verschilt. Misschien pakt het voor de varken zelfs nog voordeliger uit.

Het tegenstrijdige is dat er voor de veehouderij o.a. qua huisvesting veel richtlijnen zijn maar dat je met paarden mag doen wat je wilt.

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-07 10:18

Zucht jullie draven wel erg door hoor.

Mensen met echte stalpaarden houden hier hun mond en ik durf te wedden dat toch zat mensen op bokt zijn met paarden die niet of nauwelijks de wei in komen.

Ik snap dat ze niet reageren, ze worden gelijk de grond ingeboord.
Hun manier is geen manier en zijn fout bezig..

Heb je Arno weer met zijn achterlijk idee...ben blij dat dat soort stallen hier niet bestaan.
Iig niet voor de sportpaarden en probleempaarden.
Moet er niet aan denken dat ik mijn jongen paard van vet bedrag tussen paar andere knollen in een stal laat staan...ook niet mijn oudje.

Oja wat las ik nog meer 40 paarden moet ong 4 binnenbakken zijn Bloos! (arno weet zeker niet wat dat kost) tja die binnenbakken moet de klant gaan betalen....

En paard komt nu helemaal niet meer in de wei want daar staan binnenbakken en je moet maar lopend of fietsend naar stal want er is geen parkeerplaats meer

Bedankt voor je nuttige informtie

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-07 10:20

Dat heeft niks met doordraven te maken, maar gewoon vergelijken van 2 dingen waar geen weidegang (paddock) is.

En nee die reageren niet, maar het is wel te hopen dat ze ff na denken over hoe ze hun paard houden en dat het weinig verschilt met een varken. En daar zijn wel veel mensen op tegen, zijn om die reden vegetarier, maa rniet om dezelfde reden paardloos. Want kunnen zij er wat aan doen dat ze in de randstad wonen Lachen

Toch zie ik het verschil niet, sorry

Sim0ne

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-07 10:23

Mooi gesproken RK.

Meten met twee maten...

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-07 10:23

Ik vind niet dat je een stalpaard met een biovarken kan vergelijk dat is een vergelijking van niks

Sim0ne

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-07 10:24

Wat is dan het verschil?

Die biovarkens worden lekker vetgemest en hebben meestal nog meerdere soortgenoten in hetzelfde hok zitten...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-07 10:25

Wat is dan wel het verschil?

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-07 10:25

Citaat:
En nee die reageren niet, maar het is wel te hopen dat ze ff na denken over hoe ze hun paard houden en dat het weinig verschilt met een varken. En daar zijn wel veel mensen op tegen, zijn om die reden vegetarier, maa rniet om dezelfde reden paardloos. Want kunnen zij er wat aan doen dat ze in de randstad wonen

Jammer dat jij het ook niet wil begrijpen dat sommig mensen er echt niks aan kunnen doen.
Dat sommige mensen er niks aan willen doen.
Dat sommige mensen het zo goed mogelijk wil doen.

Ieder houdt zijn manier van paard houden...met bokt gaat dat echt niet veranderen.

Neem als voorbeeld de dure handels-stallen (paarden vanaf 30.000) daar gaat gewoon anders mee om.
Kun je niet veranderen.
Sportmentalteit kun je niet veranderen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-07 10:27

Ze kunnen er wel wat aan doen Ja
Maar dat wil jij niet zien

Met bokt gaat dat idd niet veranderen, maar ik hoop dat er eens regels gaan komen vanuit de overheid. Want voor de bio zijn er ook regels, alleen het houden van paarden is zonder. Dat is toch belachelijk?

Ik heb zelf op stallen gereden met paarden van die prijs en hoger, en daar kwam alles, elke dag in de wei, ook in de winter.

Sim0ne

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-07 10:28

Bewustmaking is wel een eerste stap in een veranderingsproces... Er zijn nu ook steeds meer mensen die biologische producten kopen.. Ik denk dat je het wel degelijk kan veranderen. Er zijn inmiddels ook al een paar van die actiefstallen en ik hoor steeds meer mensen die hun paard minimaal een aantal uur per dag op het land willen hebben. Prima ontwikkelingen als je het mij vraagt. De welvaart gaat omhoog, waardoor steeds meer mensen de mogelijkheid hebben om wel goed met hun paarden om te gaan... Dit zal ook gelden voor wedstrijdpaarden...

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-07 10:32

tita schreef:
Mensen met echte stalpaarden houden hier hun mond en ik durf te wedden dat toch zat mensen op bokt zijn met paarden die niet of nauwelijks de wei in komen.

Ik snap dat ze niet reageren, ze worden gelijk de grond ingeboord.
Hun manier is geen manier en zijn fout bezig..

Hun manier is wel degelijk een manier, maar in mijn ogen niet bepaald de juiste.
'Echte stalpaarden'. Alleen van die twee woorden al krijg ik al de kriebels. Ja

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-07 10:35

tita schreef:
Dat sommige mensen er niks aan willen doen.

Volgens mij zit daar de kern van het verhaal. Veel mensen weten wel beter maar willen er niets aan doen en stoppen het gewoon ver weg. Voor mensen die er niet over nagedacht hebben kan zelfs een topic als dit een eye-opener zijn.

tita schreef:
Neem als voorbeeld de dure handels-stallen (paarden vanaf 30.000) daar gaat gewoon anders mee om.
Kun je niet veranderen.
Sportmentalteit kun je niet veranderen

Waarom kan het bij sommige takken van sport dan wel? Overigens komt Briar bijvoorbeeld ook dagelijks in de paddock.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-07 10:37

tita schreef:
Ik vind niet dat je een stalpaard met een biovarken kan vergelijk dat is een vergelijking van niks

Ik ben erg benieuwd naar je onderbouwing hier van. Waarom is dat een vergelijking van niets?

Oh, wacht er staat bio-varken! Die kan je inderdaad niet vergelijken met een stalpaard. Varkens die biologisch gehouden worden hebben een uitloop! Er wordt bio-industrie varken bedoeld.

hyppolyte

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-07 10:38

Nee, maar die van jezelf wel. Ik vind je reactie op arno's voorstel ook wel erg flauw.
Paarden (zeker degenen die voor het vlees gebruikt worden) hebben het in mijn optiek vaak wel beter dan de dieren in de bio-industrie, maar degenen die 24/7 op stal zijn, die zijn wat ruimte en stimulans betreft inderdaad niet veel beter af. Wel krijgen die in ieder geval nog enigszins aandacht van de ruiter, maar zelfs dat is vaak nog teveel moeite helaas.

Als je geen andere opties hebt, dan zou ik er inderdaad persoonlijk niet voor kiezen om een paard te kopen. Ik wist voordat ik mijn paard kocht al waar ze terecht zou komen, en weidegang is voor mij het eerste vereiste wat stalling betreft, die faciliteiten staan voor mij onderaan de prioriteitenlijst. Het leukste is ook nog dat weidegang vaak veel minder duur is dan een stal...

Zolang er een flink stuk land is, waar ze in kuddeverband op kunnen staan, je stromend water hebt en je paard ergens vast kunt zetten heb je in principe genoeg, maar dat is mijn mening. Alles wat erbij komt is meegenomen, maar geen reden om iets in te leveren op de andere dingen . Al zijn het maar een paar uurtjes, het is in ieder geval beter dan niks.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-07 10:39

Dat noem ik eerlijk gezegt uit gemak ook een bio varken
Leek me ook wel logisch gezien de rest van de tekst
Dus denk dat tita hetzelfde bedoeld

maar ik wil het verschil ook wel weten?
Omdat ze een paar keer per week moeten werken?

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-07 10:39

banketstaaf maar een paard krijgt altijd nog meer aandacht en liefde en afwisseling in zijn leven

RK ja natuurlijk zijn er uitzonderingen maar ik heb anders meegemaakt en als ik naar kakstallen ga dan zie ik met mijn eigen oogjes dat heel veel paarden het minder hebben

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-07 10:42

Hoe kunnen ze het nog minder hebben?
OP stal is op stal Lachen Met of zonder kak

En nee dat zijn geen uitzonderingen, heb op meer dan 1 stal gereden Lachen
Heb ook les gehad waarvoor ik naar locatie ging en ook daar kwamen de paarden elke dag buiten.

Ja dat uurtje knuffelen is fijn Ja
Maar daar tegenover staat dat als hij niet luisterd, ook al is het maar door teveel energie van het op stal staan, dat hij een slof aan gehangen krijgt, of een scherp bit, dat hij tikken krijgt met de zweep enz...
Een varken heeft het dan beter, die hoeft niet zijn kunstje uit te voeren

Sim0ne

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-07 10:42

Afwisseling? 23 uur per dag in de stal en dan 1 uurtje afwisseling vind ik niet echt een indrukwekkend verschil met een bio-industrievarken