Stalgeld 2026, wat mag jij betalen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 20:14

Over het algemeen betaalt een baan in de paardenwereld erg slecht, en dan hebben we het niet eens over primaire en secundaire arbeidsvoorwaarden. Dat jij daar kennelijk een uitzondering in bent qua loon, maakt het nog niet onwaar.

Beemsterkaas

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 20:16

SansaS schreef:
Ik zou ook niet dat fysiek loodzware werk gaan doen op onregelmatige tijdstippen voor een schamele minimumloon hongerloontje.. ik geef de huidige generatie groot gelijk ze iets anders gaan doen.

Hoezo onregelmatige tijdstippen?
Er zijn weinig plekken zo georganiseerd als een goede stal. Al het stalwerk gebeurt dagelijks op een vast tijdstip in een vaste volgorde en het meeste werk gebeurt in de ochtend.

Dat het werk doorloopt tot laat in de avond is een feit, maar niemand wordt aangenomen om van 07u00 tot 22u00 aanwezig te zijn. Dat lijkt me heel sterk.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 20:18

Persoonlijk vind ik dat een opmerking van kantoor mensen die zich niet voor kunnen stellen dat er mensen bestaan die het fijn vinden om lichamelijk aan het werk te gaan. En ja bij ongeschoold werk hoort een minder loon.
Maar als je daar blijer van word dan meer loon maar het werk bevalt je niet..

Dat hoor je ook bij werk in de tuinbouw. Dat is het werk wat Nederlanders niet willen doen.. Nee dat zit anders in elkaar.

Ja die loonkloof mag dichter bij elkaar. Maar dat is nu eenmaal niet de realiteit.

En als de jeugd dan idd zegt voel me te goed voor dat werk. Dan is de optie het zelf doen toch over.

Het onregelmatige volg ik ook niet.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 20:22

Ik neem aan dat je op stallen (of maneges, of wanneer je voor een ruiter werkt) dag- en avonddiensten hebt? Het is geen 9 tot 5 baan, zeg maar. Dus onregelmatig.

Toen er een paard ziek was, heb ik ook tot middernacht met hem gelopen tot de dierenarts er was. Dat hoort erbij, maar daar staat geen extra onregelmatigheidtoeslag tegenover, of zo.

Beemsterkaas

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 20:22

_San87_ schreef:
Over het algemeen betaalt een baan in de paardenwereld erg slecht, en dan hebben we het niet eens over primaire en secundaire arbeidsvoorwaarden. Dat jij daar kennelijk een uitzondering in bent qua loon, maakt het nog niet onwaar.

Als je wat intelligenter had gereageerd, had ik jou graag uitgelegd dat ondanks goede arbeidsvoorwaarden (goed loon, prachtige werkuren, hoge autonomie), het nog steeds (bijna) niet mogelijk is iemand te vinden die heeft wat nodig is om een stal te runnen.

Veralgemenen is altijd gevaarlijk, en in dit geval een zeer onbeschofte reactie die ik niet verdiend had.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 20:24

Dat ligt er aan.
Kende er ook die elke ochtend komen en 5 uur staan te mesten. En daarna weer weg zijn.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 20:25

Beemsterkaas schreef:
_San87_ schreef:

Als je wat intelligenter had gereageerd, had ik jou graag uitgelegd dat ondanks goede arbeidsvoorwaarden (goed loon, prachtige werkuren, hoge autonomie), het nog steeds (bijna) niet mogelijk is iemand te vinden die heeft wat nodig is om een stal te runnen.

Veralgemenen is altijd gevaarlijk, en in dit geval een zeer onbeschofte reactie die ik niet verdiend had.

Het was niet persoonlijk bedoeld, maar algemeen, ik heb echt geen idee dat jij kennelijk je eigen pensionstal bestiert.

Als je niemand kunt vinden zijn je voorwaarden misschien toch niet zo goed als je zelf denkt?

Sky_As

Re: Stalgeld 2026, wat mag jij betalen?

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 20:40

Nee, het is echt lastig om aan personeel te komen... Ik zie hier in de buurt ook dat er stallen/ prive stallen mensen zoeken, op zzp basis en dan praten ze over een uurloon van rond de 30 euro, wat in de paarden wereld natuurlijk best veel is... Daar wordt gewoon lacherig onder gereageerd dat dat wel heel weinig is.

Laten we even eerlijk rekenen.
Als je iedere dag iemand de stallen handmatig zou moeten laten mesten, kun je er misschien 5-6 per uur doen? En dan werk je heel hard door als je in die tijd moet mesten, kruiwagens legen en op moet strooien.

30:6 = 5 euro per stal, per dag aan arbeid, alleen daar voor.... Dat is dus 150 euro per maand per paard voor alleen stallen mesten. Daar krijg je als pension houder niet aan geteld.
En dan vinden de mensen dat nog een te laag uurloon.

De jonge meiden die dat vroeger graag kwamen doen in ruil voor lesje of paar euro zijn bijna niet meer te vinden. Misschien links en recht nog een enkele, maar lang niet voldoende om alle stallen van personeel te voorzien...

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 20:42

30 euro is echt een bizar laag ZZP-uurloon, sorry :o.

Sky_As

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 20:46

Ja precies, maar daar zijn we toch al?
Hoe moet een stalhouder dat nog gerekend krijgen?

De vraag naar zzpers doen ze overigens natuurlijk ook alleen maar omdat er niet aan ander personeel te komen is....

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 20:48

Sky_As schreef:
Ja precies, maar daar zijn we toch al?
Hoe moet een stalhouder dat nog gerekend krijgen?

De vraag naar zzpers doen ze overigens natuurlijk ook alleen maar omdat er niet aan ander personeel te komen is....

Ik snap het wel hoor, het is een vicieuze cirkel.

Maar onderstreept wat er gezegd wordt, in de paarden werken is onderbetaald. Je kunt mensen niet kwalijk nemen dat ze dat niet willen.

Sky_As

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 20:56

Maar is 30 euro onderbetaald om een stal te mesten en een bak te slepen, paard buiten te zetten.... welke talenten of kennis of iets heb je daar voor nodig?

Daar zijn de meeste mensen in de zorg en op kantoor jaloers op hoor.
Ik ken eerlijk gezegd weinig mensen die 30 euro per uur krijgen.

Ik snap dat het zzp principe anders werkt (ik werk ook niet voor een baas ;)) maar ook iemand in loondienst is niet aan te komen voor een fatsoenlijk salaris.
Ze willen allemaal de hoofdprijs, maar kunnen vaak precies niks en vinden alles wat ze moeten doen al snel te zwaar.

En de stallen waar ik het over heb waarbij ik het van dichtbij mee gemaakt heb, met alle respect, maar daar werken is alles behalve hard werken... Zowel de prive stallen die de pensionstallen die ik ken.

Amber_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 21:11

Wat is het gangbare salaris voor loondienst en wat zijn de secundaire arbeidsvoorwaarden ongeveer als stalhulp?

Ik doe momenteel ook ongeschoold werk en ik ben eigenlijk wel benieuwd of het vergelijkbaar is met wat ik nu krijg

Beemsterkaas

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 21:13

Wij werken niet met ZZP'ers.

Correct loon, duur voor het bedrijf.

Hoeven niet te komen tijdens weekend of feestdagen (dan doen we het zelf).

Werkuren: 08u30 - 12u30, parttime baan.

Geen zeurende baas want wie werkt runt de stal / is het aanspreekpunt op dat moment. Warme, respectvolle behandeling.

Mensen vinden is echt het probleem niet.

Maar ik zal mezelf herhalen: iemand vinden die heeft wat nodig is, is een heel ander paar mouwen.

Om te werken in de paarden moet je uit een bepaald hout gesneden zijn. Weinig mensen hebben dat.

Er komen zat meiden die dromen van een baan bij de paarden, maar maken hun handen niet graag vuil. Kunnen geen gewicht heffen. Kunnen het werktempo niet aan. Wintertemperaturen. En worden gewoon totààl verhinderd door hun smartphone. Dat werkt misschien prima bij een kantoorbaan, telefoon erbij en lekker kletsen, maar op een stal niet. Er zijn genoeg mensen die hard kunnen werken, maar dan weer geen feeling met paarden hebben. De combinatie van die 2, is steeds moeilijker te vinden.

Toen ik jong was, was het gebruikelijk dat je op een stal werkte voor kost en inwoon. Zonder verzekering, zonder contract. Omdat dit je passie was. Die tijd is inmiddels lang vervlogen, maar die passie en werkdrift raakt jammer genoeg ook steeds meer verloren.

Lang verhaal kort: kan je het iemand kwalijk nemen dat die persoon de handen niet wil vuilmaken aan stallen uitmesten? Natuurlijk niet! Is een warme kantoorbaan met bedrijfswagen beter? Voor de meeste mensen wel. Het blijft immers 'boerenwerk' (al vind ik het zelf héérlijk werk, lekker buiten bij de paarden en een betere workout bestaat er niet).

Maar dan moeten pensionklanten ook begrijpen dat ze het zelf moeten doen.

Een andere denkpiste als je halfpension of doe-het-zelf staat: probeer eens iemand te vinden die de klus voor jou wil klaren (wat nog in zwart betaalt wordt ook dan). Dàn zal het kwartje misschien wel vallen.

Sky_As

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 21:18

Hangt natuurlijk heel erg van het beroep, je kennis, ervaring etc. Af.

Ik denk dat bij de meeste beroepen op kantoor je ongeveer zult zitten tussen de 15-25 euro per uur bij mbo niveau?

En heel eerlijk, wat noem je secundaire arbeidsvoorwaarden, want kan nou niet zeggen dat op het kantoor waar ik gewerkt heb deze zo fantastisch waren, en dat zal in de paarden niet anders zijn.

Bij de meeste stallen proberen ze natuurlijk rond het minimum loon te blijven, maar als ze niemand gevonden krijgen gaan ze natuurlijk vanzelf meer geven.

Belangrijkste is vaak te kijken naar stallen die niet heel veel verloop hebben in personeel.

Ik denk namelijk dat op sommige stallen je nooit wilt werken, maar dat heeft dan niks met je salaris te maken maar met hoe dat je behandelt wordt. Maar dat zijn de stallen die ook voor 50 euro per uur nog geen personeel aan kunnen houden....

Sky_As

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 21:21

Beemsterkaas schreef:
Wij werken niet met ZZP'ers.

Correct loon, duur voor het bedrijf.

Hoeven niet te komen tijdens weekend of feestdagen (dan doen we het zelf).

Werkuren: 08u30 - 12u30, parttime baan.

Geen zeurende baas want wie werkt runt de stal / is het aanspreekpunt op dat moment. Warme, respectvolle behandeling.

Mensen vinden is echt het probleem niet.

Maar ik zal mezelf herhalen: iemand vinden die heeft wat nodig is, is een heel ander paar mouwen.

Om te werken in de paarden moet je uit een bepaald hout gesneden zijn. Weinig mensen hebben dat.

Er komen zat meiden die dromen van een baan bij de paarden, maar maken hun handen niet graag vuil. Kunnen geen gewicht heffen. Kunnen het werktempo niet aan. Wintertemperaturen. En worden gewoon totààl verhinderd door hun smartphone. Dat werkt misschien prima bij een kantoorbaan, telefoon erbij en lekker kletsen, maar op een stal niet. Er zijn genoeg mensen die hard kunnen werken, maar dan weer geen feeling met paarden hebben. De combinatie van die 2, is steeds moeilijker te vinden.

Toen ik jong was, was het gebruikelijk dat je op een stal werkte voor kost en inwoon. Zonder verzekering, zonder contract. Omdat dit je passie was. Die tijd is inmiddels lang vervlogen, maar die passie en werkdrift raakt jammer genoeg ook steeds meer verloren.

Lang verhaal kort: kan je het iemand kwalijk nemen dat die persoon de handen niet wil vuilmaken aan stallen uitmesten? Natuurlijk niet! Is een warme kantoorbaan met bedrijfswagen beter? Voor de meeste mensen wel. Het blijft immers 'boerenwerk' (al vind ik het zelf héérlijk werk, lekker buiten bij de paarden en een betere workout bestaat er niet).

Maar dan moeten pensionklanten ook begrijpen dat ze het zelf moeten doen.

Een andere denkpiste als je halfpension of doe-het-zelf staat: probeer eens iemand te vinden die de klus voor jou wil klaren (wat nog in zwart betaalt wordt ook dan). Dàn zal het kwartje misschien wel vallen.

Dit ook, helemaal.
Al heb ik gezworen nooit meer voor een baas op kantoor te gaan werken.... Dan maar lekker buiten stallen mesten :)
Ook dan waarschijnlijk alleen op zzp basis, maar dat komt omdat ik graag hard werk, maar ook eigen baas wil zijn.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 21:22

Sky_As schreef:
Maar is 30 euro onderbetaald om een stal te mesten en een bak te slepen, paard buiten te zetten.... welke talenten of kennis of iets heb je daar voor nodig?

Daar zijn de meeste mensen in de zorg en op kantoor jaloers op hoor.
Ik ken eerlijk gezegd weinig mensen die 30 euro per uur krijgen.

Ik snap dat het zzp principe anders werkt (ik werk ook niet voor een baas ;)) maar ook iemand in loondienst is niet aan te komen voor een fatsoenlijk salaris.
Ze willen allemaal de hoofdprijs, maar kunnen vaak precies niks en vinden alles wat ze moeten doen al snel te zwaar.

En de stallen waar ik het over heb waarbij ik het van dichtbij mee gemaakt heb, met alle respect, maar daar werken is alles behalve hard werken... Zowel de prive stallen die de pensionstallen die ik ken.

Nee, maar iemand die in loondienst bij een pensionstal of manege werkt, krijgt dan ook geen 30 euro per uur. Dat zal eerder 14 of 15 zijn.

Ik heb jaren in de paarden gewerkt, ik vond het heerlijk. Mooiste werk ooit, maar het betaalde geen fluit, geen pensioen, geen vergoedingen, geen extra vakantiedagen, en het was fysiek gewoon zwaar, ondanks hulp van machines met mesten en opstrooien. Door weer en wind vergt best wat.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 21:50

Dat personeel gekort is in alle vakken waar lichamelijke arbeid gevraagd word.
Men maakt de handen liever niet meer vuil en zweten ook liever niet..
Dat is echt een algemeen probleem en niet enkel in de paardenwereld.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 22:15

Beemsterkaas schreef:
SansaS schreef:
Ik zou ook niet dat fysiek loodzware werk gaan doen op onregelmatige tijdstippen voor een schamele minimumloon hongerloontje.. ik geef de huidige generatie groot gelijk ze iets anders gaan doen.

Hoezo onregelmatige tijdstippen?
Er zijn weinig plekken zo georganiseerd als een goede stal. Al het stalwerk gebeurt dagelijks op een vast tijdstip in een vaste volgorde en het meeste werk gebeurt in de ochtend.

Dat het werk doorloopt tot laat in de avond is een feit, maar niemand wordt aangenomen om van 07u00 tot 22u00 aanwezig te zijn. Dat lijkt me heel sterk.

En dan wordt er eentje ziek en kan je de eigenaar niet bereiken. Tussendoor naar huis? Om 7 uur later toch maar weer te gaan voeren/binnen halen in de winter?
Of moet je al twee mensen gaan aannemen? Daar worden de prijzen niet goedkoper van.

Niks is zo onvoorspelbaar als pension/paarden houden.

Albert

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 22:33

Op de stal waar wij staan wordt arbeid idd netjes doorberekend.
Rekening komt aan het einde van de maand met daarop het stalgeld van je pakket (in ons geval zilver) en daar bovenop de evt toeslagen voor extra werkzaamheden zoals in de stapmolen zetten.
https://dressuurstalseren.nl/prijslijst/

pluisje88

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 22:43

Ik heb een aantal maanden op een stal gewerkt. Om half 9 beginnen, eerst hooi voeren, dan brok , 8 -10 paarden naar buiten zetten incl dekens wisselen, peeskappen om, niet genoeg paddocks dus een paar in de molen, die 10 min, die 15 min, dus ook heen en weer brengen en uiteraard passend aangekleed (dekens los aan de voorkant, vastleggen met longeersingel dubbel onder de singel tegen schuiven). Ondertussen de stro stallen uitmesten en kruiwagens wegbrengen (eind lopen) ze wilden het voor de koffie (10 uur klaar hebben). Tussendoor moesten er nog paarden worden gepoetst en opgezadeld voor de professionele ruiter. ik kreeg behoorlijk commentaar dat ik dat niet kon redden om voor 10 uur alle stallen klaar te hebben.

Alles tegen minimumloon en als je overhoop werd gelopen door een paard van hun had je pech, want niet verzekerd. Toen ik er over na ging denken dacht ik ik ben toch gek ook. Ik be er toen er wederom nieuwe jonge paarden kwamen die amper braaf aan een touwtje konden lopen waarvan een deel hengst, spontaan mee gestopt. Ik vind het niet heel raar dat dit soort plekken amper aan personeel kunnen komen. Ze werkten trouwens ook liever met dtagiaires want die zijn gratis.

Beemsterkaas

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 22:51

Ayasha schreef:
En dan wordt er eentje ziek en kan je de eigenaar niet bereiken. Tussendoor naar huis? Om 7 uur later toch maar weer te gaan voeren/binnen halen in de winter?
Of moet je al twee mensen gaan aannemen? Daar worden de prijzen niet goedkoper van.

Van die onvoorspelbaarheid heb ik nog niet veel gemerkt en wij doen het al langer dan vandaag. Alles verloopt enorm gestructureerd. Die sporadische keer dat er 's avonds een spoedgeval is vangen wij zelf op en komt nooit personeel aan te pas, ik zou niet weten waarom.

Ik geloof verder ook niet dat er stallen bestaan die hun personeel 7 uur later laten terugkomen om te voeren.

Grote stallen laten de paarden vaak tijdens de daguren weer binnenhalen, een werkdag op een grote stal loopt bv. van 07u00 tot 14u00. Om 14u00 staat alles weer binnen en gaat het personeel naar huis.

Vaak zijn er andere mensen die het afvoeren op zich nemen: de staluitbater zelf, de trainer die er 15 stallen huurt, een pensionklant die hiermee helpt, de instructeurs die 's avonds de manegelessen geven,..

Maar inderdaad: het is echt meer dan een dagtaak. Die toewijding is volgens mij onbetaalbaar. Maar als je een stal begint, weet je dat. Je krijgt er ook het mooiste leven voor terug als het goed gaat.

Beemsterkaas

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 22:55

pluisje88 schreef:
Ik heb een aantal maanden op een stal gewerkt. Om half 9 beginnen, eerst hooi voeren, dan brok , 8 -10 paarden naar buiten zetten incl dekens wisselen, peeskappen om, niet genoeg paddocks dus een paar in de molen, die 10 min, die 15 min, dus ook heen en weer brengen en uiteraard passend aangekleed (dekens los aan de voorkant, vastleggen met longeersingel dubbel onder de singel tegen schuiven). Ondertussen de stro stallen uitmesten en kruiwagens wegbrengen (eind lopen) ze wilden het voor de koffie (10 uur klaar hebben). Tussendoor moesten er nog paarden worden gepoetst en opgezadeld voor de professionele ruiter. ik kreeg behoorlijk commentaar dat ik dat niet kon redden om voor 10 uur alle stallen klaar te hebben.

Alles tegen minimumloon en als je overhoop werd gelopen door een paard van hun had je pech, want niet verzekerd. Toen ik er over na ging denken dacht ik ik ben toch gek ook. Ik be er toen er wederom nieuwe jonge paarden kwamen die amper braaf aan een touwtje konden lopen waarvan een deel hengst, spontaan mee gestopt. Ik vind het niet heel raar dat dit soort plekken amper aan personeel kunnen komen. Ze werkten trouwens ook liever met dtagiaires want die zijn gratis.

Dat zijn vreselijke omstandigheden en bovendien ook gekkenwerk. Een totaal onrealistisch tijdschema. Een stal die (bijna) volledig op stagiaires leunt zegt ook veel vind ik. En dit soort stallen verpest mee de sector natuurlijk.

Gelukkig zijn personeelszaken op de stallen in mijn omgeving netjes geregeld. Het kan écht anders.

Maar dat verandert niets aan het feit dat fysiek werk steeds minder aantrekkelijk wordt, wat Popstra ook zei: het is niet enkel in de paardensector zo.

De toekomst zal uitwijzen wat dit voor de paardenhobby zal betekenen.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 23:08

Beemsterkaas schreef:
Ayasha schreef:

Van die onvoorspelbaarheid heb ik nog niet veel gemerkt en wij doen het al langer dan vandaag. Alles verloopt enorm gestructureerd. Die sporadische keer dat er 's avonds een spoedgeval is vangen wij zelf op en komt nooit personeel aan te pas, ik zou niet weten waarom.

Ik geloof verder ook niet dat er stallen bestaan die hun personeel 7 uur later laten terugkomen om te voeren.

Grote stallen laten de paarden vaak tijdens de daguren weer binnenhalen, een werkdag op een grote stal loopt bv. van 07u00 tot 14u00. Om 14u00 staat alles weer binnen en gaat het personeel naar huis.

Vaak zijn er andere mensen die het afvoeren op zich nemen: de staluitbater zelf, de trainer die er 15 stallen huurt, een pensionklant die hiermee helpt, de instructeurs die 's avonds de manegelessen geven,..

Maar inderdaad: het is echt meer dan een dagtaak. Die toewijding is volgens mij onbetaalbaar. Maar als je een stal begint, weet je dat. Je krijgt er ook het mooiste leven voor terug als het goed gaat.

Wij hebben een kleinschalige privé stal. Als we dat toch zelf moeten doen is uitbesteden compleet zinloos. Maar je creeert zo wel mooi de ‘max 7 uur op weide’. :+
Ze staan nu bij ons nog steeds zo’n 12 uur op weide tenzij het weer écht extreem is. Dat is nu 2x gebeurt.

Het mooiste leven zou ik het nu ook weer niet noemen. := kleinere stallen hebben over het algemeen nog jobs naast de stal. Maar als je alleen in maneges en sportstallen denkt gaat dat vast op idd. Wel ten koste van het welzijn. Hebben er nu twee op stal die vandaag voor het eerst sneeuw gezien hebben. Komen van een grote stal. En het heeft hier echt al een paar weken goed gesneeuwd deze winter. Maar ja als je het prima vindt dat ze in de winter alleen in de stapmolen komen. Zelfs eentje op stal gekregen met vit D tekort. :x beest kon alleen buiten als ze gingen rijden. Dat waren idd stallen met personeel en regelmatige uren. :j

Vooral toejuichen dat soort onzin.

Beemsterkaas

Link naar dit bericht Geplaatst: 13 min geleden

Bedoel je dat regelmatige uren niet gecombineerd kunnen worden met paarden lang buiten houden? Ik begrijp niet waarom dat niet zou kunnen.

Mijn stalbeleid is volledig boktproof, hier staan ze tot laat buiten, met vriendjes en ruwvoer. Personeel werkt hier enkel tijdens weekochtenden. Ik ken nog stallen die dat zo doen, zij het op andere manieren.

Personeel aanwezig tot bv. 12 uur, binnenhalen van de paarden gebeurt dan door de staluitbater zelf als het avond is (sommige laten de paarden los naar stal lopen om tijd te winnen), of door de klant zelf in een beurtrol. Of door ... vul maar in. Dat hoeft niet zozeer het ochtendpersoneel te zijn, tenzij dat je stalbeleid is, zoals het voorbeeld dat ik noemde van de grotere stallen.

Beter dus om niet alles op één hoop te gooien: het is niet omdat een stal mooie werktijden biedt, dat het meteen een paardonvriendelijke stal is. Er leiden meerdere wegen naar Rome.

Ik ben zelf erg idealistisch en dat weerspiegelt zich in mijn stalbeleid, mens en dier moeten gelukkig zijn.

Het mooiste leven, met een korrel zout weliswaar :) jij hebt vast ook ervaren dat het begin moeilijk is. Je hebt vast ook moeten wennen aan hoe sommige pensionklanten kunnen zijn, verkeerde beslissingen gemaakt, misschien ook zoekende geweest in je beleid. Maar na jaren hard werk en doorzetten, loop je op je stal waar alles eindelijk goed draait, en geniet je iedere dag weer van een prachtige, unieke zonsopgang en een met mist overgoten landschap. Ik ben er wel dankbaar om. Maar dat is echt volledig offtopic :o

De discussie hier gaat om pensiontarieven, het sluiten van stallen en / of het overschakelen naar halfpension.

De enige toevoeging die ik wilde geven in dit topic, is dat naast het feit dat personeel erg duur is (helemaal als je het officieel doet) het ook niet makkelijk is om geschikte mensen te vinden. Dat is gewoon wat ik merk, en de huidige situatie wellicht niet beter maakt.