Nadelen 24/7 buiten?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

lletam

Re: Nadelen 24/7 buiten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-24 18:27

Andersom wordt ik er wel eens moe van dat, als je je paard geen 24/7buiten kan of wíl bieden,dat heel negatief wordt weggezet. Dus kan het erg waarderen dat hier de nadelen worden besproken en dat men over het algemeen het beste voor heeft met z'n dier.
Plus,dat er gewoon andere meningen en standpunten zijn.

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-24 18:54

Vandaag kunnen draven, hopelijk blijft de dooi aanhouden.

Afbeelding

De ponnies racen ook gewoon rond maar de Arab heeft wat moeite met doseren dus zo kan ik het binnen de perken houden.

Wiwabalia

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-24 19:09

lletam schreef:
Andersom wordt ik er wel eens moe van dat, als je je paard geen 24/7buiten kan of wíl bieden,dat heel negatief wordt weggezet. Dus kan het erg waarderen dat hier de nadelen worden besproken en dat men over het algemeen het beste voor heeft met z'n dier.

Naja dit. Ik vind echt dat ieder paard vrije beweging buiten verdient. Of dit op een PP is of super-deluxe-gouden-bolletjes stal is moet dan niet uitmaken.

Alleen de meeste 24/7 locaties vind ik dus niet geschikt voor het buiten zijn. En die ervaring heb ik nu dus ook meegemaakt. Het is misschien raar maar waar; vaak is het budget op dat soort stallen wel een stuk lager vanuit de pensionhouder en word het dus niet degelijk aangelegd.. een vierkante modderpoel met prikpaaltjes is ook 24/7 buiten, maar absoluut geen situatie waar ik mijn paarden in zou willen hebben.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-24 19:44

Wiwabalia schreef:
[Het is misschien raar maar waar; vaak is het budget op dat soort stallen wel een stuk lager vanuit de pensionhouder en word het dus niet degelijk aangelegd.. een vierkante modderpoel met prikpaaltjes is ook 24/7 buiten, maar absoluut geen situatie waar ik mijn paarden in zou willen hebben.

Dit is net zo generaliserend als zeggen dat mensen met veel geld de meest luxe stallen hebben met gouden bollen, solarium en weet ik veel. Maar wel maar een half uurtje ingepakt in de wei mogen. Oh ja, en in de trainingsmolen.

Je kunt het gewoon niet aan elkaar koppelen. Want daar krijg je die vooroordelen van. Er zijn ook genoeg creatieve mensen met minder budget hun terrein prima kunnen inrichten (al dan niet in fases) en genoeg mensen met budget die een prachtige pp aan hebben gelegd en de paarden 24/7 buiten staan.

We moeten stoppen met generaliseren.

xYaartje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-24 21:58

lletam schreef:

Fijn ook dat je het bespreekbaar maakt/wilt maken! Ik was dus zo'n typ dat vroeger negatief zou praten over 's nachts op stal en was ook echt pro 24/7 buiten. Door mijn eigen pony's met name mijn oudste pony ben ik er heel anders tegen aan gaan kijken en veel opener geworden over de verschillende manieren van huisvestingen en ben ik nu juist vooral pro wat het beste past bij het individuele paard.
Uiteindelijk doen we wat het beste is voor ons dier en het ene paard doet het goed op 24/7 buiten en het andere paard doet het goed op overdag buiten en 's nachts op stal.

Al hoop ik wel dat de kudde waar mijn twee pony's uit komen en wel 24/7 buiten staan morgen nog alle 4 heel zijn. Wat een gladheid in de Achterhoek door de ijzel nu wat ik zelf al heb mogen ondervinden. Wat dat betreft ben ik dan wel weer blij dat mijn twee pony's nu 's nachts binnen staan en ik mij geen zorgen meer hoef te maken over de weers omstandigheden waarin ze buiten staan 's nachts.
Hooguit hopen dat ik morgenochtend veilig naar stal toe kan zonder nog meer val partijen en anders moet ik ze daar op stal vragen of zij de ochtend voerbeurt willen doen. Dan zet ik mijn pony's pas rond 1uur buiten. Is dan even niet anders.

lletam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-24 11:03

Ik denk dat dat inderdaad het belangrijkste is: hoe doet je paard het? Wat je denkt wat misschien 'het beste is' kan in de praktijk heel anders uitvallen. Andersom denk ik ook, als je paard tevreden op stal staat, hij dat waarschijnlijk ook is. Kan het beter, anders? Vast wel. Maar ook bij 24/7 moeten de omstandigheden wel voor elkaar zijn want anders is het voor mij niet beter dan de klassieke stalling. Dat is wat ik zelf ben tegengekomen in mijn zoektocht de afgelopen periode en ook dat in dit topic eerlijk de nadelen worden besproken.
Wie weet kom ik mijn droomplek nog 's tegen, nu zijn we tevreden met wat we hebben:)

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-24 11:55

En dat vind ik bij alle onderwerpen bij paarden. Ook bitloos of bit, dekenloos of met deken, met ijzers of zonder en noem alles maar op. Het belangrijkste is wat voor het paard werkt en je zou dus jouw eigen principes aan de kant moeten zetten als het voor het welzijn van het paard beter is. Dat je begint op manier die jij perfect vindt is logisch, maar als het niet de beste manier voor paard is moet je aanpassen.

Daar is helaas niet iedereen goed in.

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-24 12:02

Oh ja dat is echt wel belangrijk inderdaad. Ik weet nog dat ik mijn paard uit Frankrijk haalde een paar jaar terug en hij van 24/7 bijna verwijderd in het bos leven naar hier kwam en ik alles zo natuurlijk mogelijk wilde houden zoals daar. Lekker buiten, geen dekens, ijzertjes eraf. Na een paar weken bleek een groepspaddock in NL toch echt wel heel anders dan een Frans bos en de regen en wind hier samen met de gebrekkige schuilmogelijkheden maakte dat ik er vrijwel meteen een deken op moest gooien.. Op zo'n verwilderde teddybeer.. Mijn idee de prullenbak in. En zo gingen er nog veel meer van mijn ideeën over hoe ik hem wilde houden meteen de prullenbak in. Het werkte gewoon niet hier in NL. Inmiddels staat ie zelfs de nachten op stal, iets wat ik me nooit had kunnen voorstellen. :+

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-24 01:41

Hier kwam gister het bericht binnen dat er 1km verderop aan de weg vlak naast ons 5 schapen zijn gepakt 3n aangevreten door 1 of meerdere wolven. Er lopen al langere tijd wolven rond in de omgeving en november 22 hadden we de andere kant op op ongeveer een km van huis al eens een aanval waar 2 schapen bij zijn doodgebeten. Toen hebben we d3 paddockomheining zo goed mogelijk wolfwerend gemaakt door extra stroomdraden toe te voegen.

Omdat het nu wel heel dichtbij kwam dit nieuws gedeeld met de andere eigenaren en unaniem besloten dat de staldeuren en luiken in d3 nacht dicht zouden gaan. Geen 24/7 buiten meer voorlopig...

Ook de wolfwerende paddockomheining gaat gewoon dicht zodat als er toch 1 of meer over ons land aan komen lopen, we een buffer hebben rond de stal. Hopelijk scheelt dat stress.

Wel jammer dat door de rewildinghobby van een kleine groep mensen, er nu zo veel vee/dieren niet meer veilig 24/7 jaar rond buiten kunnen lopen. In het DFW hebben al meerdere aanvallen binnen wolfwerende hekken plaatsgevonden, dus echt daar op vertrouwen durf ik niet. Die wolven kunnen er gewoon tussendoor of overheen springen als ze willen.

Wiwabalia

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-24 03:10

@Joyce; ah vervelend, snap dat je dan die beslissing maakt. :(

Ik ben niet zo pro-wolf. Denk dat NL daar echt te klein voor is.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-24 10:51

lletam schreef:

Dan denk ik dat jij in een andere omgeving woont dan ik. Hier moet ik regelmatig uitleggen dat ik mijn paarden dus níet 's nachts op stal zet, simpelweg omdat het niet nodig is. Daar word ik dus wel een beetje moe van soms.
Vandaar ook mijn felle reactie eerder in dit topic, de omgeving waarin ik woon is echt perfect om paarden 24/7 buiten te laten lopen, maar mensen kijken er vreemd naar vanwege hun traditionele referentiekader: paarden gaan 's avonds op stal.
Al moet ik wel eerlijk zeggen dat een paar buren wel zeiden: "goh, die paarden van jou hebben het wel goed voor elkaar he, dat ze lekker kunnen doen wat ze willen.... ik zie ze regelmatig heen en weer lopen naar stal, slapen in de wei, dat is ook een mooie manier van houden."
Voor mij zijn er dus géén nadelen, feitelijk. En ik snap dus ook niet zo goed dat een aantal mensen hier blijft hameren op dat het volgens hen niet zou kunnen.
Ik snap dat het niet overal (even goed) kan, maar het kan wel degelijk. Ook gewoon in Nederland, maar de omstandigheden en vooral de plek moeten geschikt zijn.

Ik zou graag willen dat we elkaar niet onmiddellijk zo veroordelen, maar dat is een illusie heb ik wel gemerkt in mijn 30+ jaar in de paarden.

xYaartje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-24 11:14

24/7 buiten kan wel inderdaad prima Achterom, maar dan moet het wel bij het paard passen en de omstandigheden moeten ook juist zijn. Wat jij al zegt inderdaad. Plus het moet veilig zijn. In wolven gebied kan 24/7 buiten al bijna niet meer. Hier is recent in de omgeving een wolf gespot en ik ben maar wat blij dat ik die van mij 's nachts binnen heb nu.
Het is fijn dat het bij jou zo goed gaat en jij een fijne en veilige plek hebt waar 24/7 buiten wel mogelijk is (en op andere plekken ook).
En uiteindelijk doen we allemaal wat het beste is voor ons paard.

Dit is echter mijn shetlander vorig jaar. 27 januari 2023. Gestresst, moe van het weer etc. Zit duidelijk niet lekker in zijn vel. Was al overstag gegaan met deken op. Dit was met 24/7 buiten. In een kudde (waar in de loop der jaren wel gewisseld is met pony's).

Afbeelding

En dit is dezelfde pony gisteren. Open, alert en actief. Management volledig aangepast (ook op advies van DA begin september vorig jaar). 'S nachts op stal, overdag buiten in de paddock met zijn vaste vriendje (mijn veulen). Hij doet het echt goed nu <3 .

Afbeelding

Ik ben echt pro wat bij het paard past. Voor de een is dat 24/7 buiten en voor de ander is dat 's nachts op stal en overdag buiten.

lletam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-24 11:24

Regio maar vooral de bodem maakt m.i. inderdaad ontzettend veel uit. Maar daarnaast ook of je zelf een stuk beheert of afhankelijk bent van het aanbod van pensionstallen. Als die stallen de ,vaak grote, investeringen niet kunnen,mogen of willen doen en ze wel vol staan (immers, waar moeten de mensen anders heen met hun paard) tja wat moet je dan? Daar zitten trouwens ook stallen tussen die op hun manier ook alles voor de paarden over hebben, alleen een andere mening hebben over wat goed is voor paarden.

De wolf is inderdaad een nieuw probleem, ontzettend zuur dat je om die reden moet beslissen dat 24/7 buiten niet meer haalbaar is...

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-24 11:44

Ja dat lijkt mij ook echt heel naar... Ik zit in de randstad en hoopp dat het nog even duurt voordat ze hier komen...
Heel naar om ze binnen te moeten houden terwijl je net zon mooie buiten plekje voor ze hebt...

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-24 12:48

Hier ook iemand, die vindt dat je altijd moet kijken naar je paard. Ik ben wel pro veel vrije beweging en tussen groepsgenoten kunnen staan.

Niettemin heb ik mijn ruin destijds uit zijn fijne kuddeleven én van het gras moeten halen, omdat hij dat onbeperkte voer niet meer aan kon. Nu dus 24/7 op een fijne paddock met schuilstal. En er een ander paardje bijgenomen 9 jaar geleden, die overigens wel kort op het land mag/kan. En ik was anti deken :o en nu heeft mijn ruin 's winters een gevoerde deken op, wegens zijn ppid en het algemene ouder worden :o .
Tja, als je ziet dat het hem goed doet...

Zo zie je maar.... :+

Wolven zouden voor mij ook reden zijn, om ze in de nacht op te sluiten. Wij zitten in natuurgebied, omgeving Hilversum. Ondanks dat er wel eens een wolf gespot zou zijn, is het hier bij ons nóg niet echt aan de orde. Lijkt me echt niet fijn, dat zoiets dan tot zo'n heftige verandering moet leiden.

Maar.... alles voor mijn paarden. En gelukkig heb ik wel de mogelijkheid, als het ooit zou moeten.

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-24 22:36

Wolven zijn hier (zuid-west NL) gelukkig nog een ver-van-mijn-bed-show. Soms een enkele lone wolf op doortocht. Laatst zwom er eentje de oosterschelde over, dat leverde bijzondere beelden op :') Voorlopig zijn er echter nog geen extra maatregelen nodig gelukkig.

In deze regio lopen er in de zomer vrij veel paarden 24/7 buiten. In de winter vrijwel geen. Grond is duur/schaars en veel klei. Wij hebben dus geluk dat we net op een randje zandgrond zitten. Maar hebben ook wel flink geïnvesteerd in eerst afgraven, dan drainage, wit zand erop, ophogen, heel groot stuk bestrating. En natuurlijk de inloopstal. Toen we hier kwamen wonen was er nog niks voor de paarden, dus dan is het voordeel wel dat je het zelf kan aanleggen (en het nadeel: :$ :$ :$ ).

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-24 10:32

Hier ( midden NL) was tot voor kort ook geen wolf. Nu zijn er regelmatig zicht meldingen en aanvallen met slachtoffers om ons heen. Voornamelijk schapen.
Ze zijn er dus zo in ene.

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-24 16:56

Achterom hier hetzelfde, ze kunnen gewoon kiezen dus ik hoef ze niet op te sluiten, als ze willen kunnen ze de hele dag binnen blijven, al dat doen ze dat niet en als ze het wel deden zou ik ook denken dat er iets mis is met ze. _O-

Ja wij zitten niet in wolven gebied, maar of dat zo blijft?
In ieder geval allang blij dat we twee jaar geleden hier naar toe zijn verhuisd, want bij verschillende huizen die we bezichtigd hadden stikt het nu van de aanvallen.

Dolle pret hier vandaag in de sneeuw!

Afbeelding

_Christine

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-24 20:38

Mijn paard en 3 mini's staan ook 24/7 buiten. Wij wonen in de USA (North Carolina).

Toen ik nog in NL woonde stond mijn paard overdag buiten zo tussen 9 's ochtends en 3 uur 's middags. Hij is met mijn mee verhuisd en hier is het toch wel de gewoonte dat alles eigenlijk altijd buiten staat. Dus we hebben er een maand of 2 over gedaan om hem de tijd te wennen aan 24/7 buiten te staan en ik heb echt een ander paard nu. Geen maagzweren, nooit dikke benen (hij wordt dit jaar 19), veel socialer naar andere paarden en niet meer stijf. Voor de beeldvorming, ik heb hem 3 maanden geleden nog lichte tour gestart, hij is een KWPN'er.

Het enige nadeel, de zomers zijn hier lang en echt heet. Dus dan staat hij veel te zweten. Er is schaduw (en daar maakt hij ook gebruik van), maar dan nog is het veel zweten.

De mini ponies heb ik nooit op stal meegemaakt dus ik kan geen verschil zien. Maar ik heb 2 aparte paddocks/landjes zodat ik goed kan managen hoeveel ze eten. Twee van de mini's zijn gevoelig voor overgewicht dus die hebben geen beschikking over 24/7 hooi want ze eten zich letterlijk hoefbevangen anders.

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-24 12:26

Ik heb op mijn instagram een post gemaakt over hoe wij de vorstperiode met ijzel zijn doorgekomen met 24/7 buiten en een paard op hoefijzers :)

Nu de vorst weer achter ons ligt, geen centje pijn meer. Heb momenteel niet eens bodembedekking, omdat ze lekker buiten gaan liggen.

sdi

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-24 13:59

24/7 buiten met altijd vrij inloop mogelijk naar een schuur. Groep van ongeveer 15 paarden. Voordelen bijna alles. Nadeel dekens gaan sneller stuk ivm meer interactie tussen verschillende dieren.