[VOLG]Van wei naar equihabitat

Moderators: C_arola, Nicole288, Coby, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Daihyo

Berichten: 88154
Geregistreerd: 01-06-01

Re: [VOLG]Van wei naar equihabitat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-22 20:00

Die gaten past niet eens een vinger door, dus dat zal wel loslopen denk ik. We gaan het betegelen en dan pallets erop. Maar pas als hij verplaatst is. Voor nu liggen er roosters in. Morgen gaat het hooi erin ivm de regen. Het is zoals het is.

deedee19

Berichten: 7938
Geregistreerd: 05-03-02
Woonplaats: Noord noord limburg

Re: [VOLG]Van wei naar equihabitat

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-22 10:07

Kijk ook even uit dat er bij vochtig weer niet teveel condens op die platen komt. Dan krijg je alsnog vochtig hooi. Hier helaas ook al meegemaakt.

Daihyo

Berichten: 88154
Geregistreerd: 01-06-01

Re: [VOLG]Van wei naar equihabitat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-22 10:19

Ja we hebben ze ook van de wanden afgelegd inderdaad. Ik hoop dat dat genoeg is.

deedee19

Berichten: 7938
Geregistreerd: 05-03-02
Woonplaats: Noord noord limburg

Re: [VOLG]Van wei naar equihabitat

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-22 10:27

Hou met name druppels aan het dak in de gaten. Ik vul altijd hooizakken voor een hele week die heb ik nu bovenop de balen gelegd. Dan vangen die hooizakken de druppels op. Wat niet erg is want ik maak het toch nat voordat ik het voer.

Daihyo

Berichten: 88154
Geregistreerd: 01-06-01

Re: [VOLG]Van wei naar equihabitat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-22 10:30

Ah goeie. Ik vul inderdaad ook vaak de zakken van tevoren. Die kan ik er inderdaad wel bovenop gooien.
Ik heb hier overigens maar hooi voor een maand in liggen. Dat scheelt ook.
Ik heb er ook al over gedacht om de deur op een kier te houden voor extra ventilatie.

Daihyo

Berichten: 88154
Geregistreerd: 01-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-22 08:08

Het is alweer een tijdje geleden dat ik wat heb geplaatst. Ik worstel al een tijdje met de balans tussen leuke dingen doen en poep scheppen. Ik vind de klussen overigens ook heel leuk, maar miste het dingen samen doen met de paarden ook. En mijn paarden ook, met name Jim. Het is ook best pittig, elke dag minimaal een uur bezig zijn. En ook de zorgen die er af en toe omheen hangen.
Dingen als een shet die ineens door heeft dat hij onder het draadje van de snackwei kan bijvoorbeeld :roll:
Afbeelding

En een deel van de track en wei afzetten omdat de esdoorn van de buren aan het uitvallen is. Maar gelukkig hebben we nog een deel van de hoge wei die we wel kunnen gebruiken.
Afbeelding

Maar ik heb een stok achter de deur gevonden :D
Ze is 12 jaar jong, gek op paarden, rijdt op de manege en is al een paar keer mee geweest. Sinds een paar weken hebben we afgesproken dat ze vast op vrijdag mee komt en als het uitkomt in de vakanties ook. Ze helpt me bij de klussen en we doen iets leuks met de pony's. Zo leer ik haar wat grondwerk is, wandelen we buiten, rijdt zij op Jim, of ik. Even afhankelijk van het weer en de tijd :D
Zo hebben we gisteren voor het eerst met zijn 3en buiten gelopen. Ik op Jim, Ximo als handpony er naast (voor het eerst, hij deed het zo goed <3) en zij met Noura.
Afbeelding

Ze heeft een enorme klik met Noura. Die maffe merrie is zo extreem braaf en lief bij haar. En de liefde is wederzijds.
Afbeelding

Zelfs het hoeven uitkrabben gaat vlekkeloos. Terwijl ze bij mij nog wel eens loopt te jengelen.
Afbeelding

En ze is echt een grote hulp. Helpt met uitmesten, vult slowfeeders, maakt de waterbakken schoon, hangt de slowfeeders op. Ze wil een eigen pony later, dus is super leergierig. En vindt ook alles leuk. Voor mij is ze meteen een investering in de toekomst en hoop ik dat ze later gewoon zelfstandig kan en ik een daagje vrij heb :+\
Afbeelding

Gelukkig hebben we ook al jaren een vaste bijrijdster waardoor ik ook af en toe een dag niet hoef, of we gezellig samen gaan.

Op de dagen dat ze niet mee gaat, maar ik ook bewust de keuze om wel of niet iets te doen. En dan mest ik maar een keertje niet uit en doe ik leuke dingen. Dat mesten komt een dag later dan wel terug, maar dat is dan maar zo. En zo zijn we 3 dagen in de week met leuke dingen bezig. Paarden blij, ik blij. :+:

monsera
Berichten: 3099
Geregistreerd: 15-10-04
Woonplaats: friesland

Re: [VOLG]Van wei naar equihabitat

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-22 10:45

Ja dat vind ik ook wel lastig. Veel werk maar minder tijd voor de leuke dingen.
Af en toe inderdaad de boel de boel laten en gewoon doen. Maar zou ik eigenlijk wat meer moeten doen. Maar ja de kinderen de was alles moet daar ook nog door gaan.

Anoniem

Re: [VOLG]Van wei naar equihabitat

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-22 15:06

Dat is voor mij een reden geweest om geen pp meer te willen. Ik heb door dat mest ruimen nu ook besloten dat ik nooit, maar dan ook nooit meer ga mestruimen :+ .
Ik heb nu gewoon een weiland waar de mest eens in de zoveel tijd gesleept wordt als ze het andere stuk op gaan. En ik wandel nu 4 keer per week met d'r paarden. Anders was de energie idd helemaal ingestort na het stront ruimen. Dat heeft me echt genekt. Respect voor de mensen die het wel doen. En ik begrijp ook dat je soms niet anders kan...
Maar fijn zo een meisje! En idd ook fijn als ze straks zelfstandig kan gaan. Ik heb 3 meiden lopen die al ouder zijn, zodat ze ook met elkaar kunnen gaan en het voeren eens van me overnemen. Heel fijn. Komt allemaal wel op z'n pootjes terecht!

Daihyo

Berichten: 88154
Geregistreerd: 01-06-01

Re: [VOLG]Van wei naar equihabitat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-22 15:15

Ja op de weitjes doe ik het ook zo. En was ook de bedoeling dat ik alle mest ook op de weitjes zou verslepen ipv een mesthoop maken bijvoorbeeld. Maar ja, droogte en de mest niet genoeg kwijt kunnen omdat het simpelweg niet regende :+

Ik doe nu zelf op de woensdag iets, dat is mijn vrije dag. Dus dat is dan leuke dingen doen, maar ook alle klussen. Dan heb ik ook alle tijd om gewoon te zitten en eten en drinken tussendoor, dus dat is echt mijn paardendaagje.
Op vrijdag komt Laura mee. En dan in het weekend of maandag gaat mijn bijrijdster vaak, dus doet dan ook iets leuks met de paarden en voert dan als ik niet ga. Als ik in het weekend ga, gaat mijn partner ook een dag mee om het werk te verdelen.
Dus zo is het wel te doen. Gek genoeg zou ik ook niet meer naar pension willen. Ja, voor het gemak en het werk en verantwoordelijkheid wel. En tijd om alleen leuke dingen te doen. Maar ik merk dat ik alles er omheen ook wel echt leuk vind. Je ziet dingen veel bewuster ofzo. Onze band is anders. En alles zelf kunnen bepalen is ook wel erg lekker.

superpony
Berichten: 25407
Geregistreerd: 25-02-05

Re: [VOLG]Van wei naar equihabitat

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-22 16:49

Heerlijk toch zo en voor dat meisje ook echt heel leuk.

Ik mest elke dag uit, soms wel 2x. Het verschilt eigenlijk meer qua weer hoeveel werk het is. Als het zand wat vochtig is, is het zwaarder. Maar door het droge zand met de kruiwagen is soms ook zwaarder dan als het net iets vochtig is.
Alles heeft zijn voor-en nadelen.

Weitjes mesten we ook uit. Maar ze mesten altijd langs de randen waar ze het gras hoog laten, echt ggrrrrrrr. Ik zit erover te denken om per wei een compost hoekje te maken.

Verder met je eens. We doen het al jaren zelf en zou het niet anders willen. Heb tussendoor veel contact met de paarden.
Buiten mijn fysieke conditie snapte mijn man laatst ook wel waarom ik zoveel langzamer ben met uitmesten dan hij. Ik kom van alles onderweg tegen. Heb altijd alle dieren in de weg staan en moet ook nog eens vaak knuffelen.

Als we even willen rijden kost dat ook geen uren meer.

En tegenwoordig kan ik wel lekker een tijdje manen en staarten doen. Dan ben ik echt helemaal zen.......

Daihyo

Berichten: 88154
Geregistreerd: 01-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-22 07:47

Zucht. Daar ging mijn winterwei….
Afbeelding

petraaken

Berichten: 44242
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: Zedelgem (België) provincie West-Vlaanderen

Re: [VOLG]Van wei naar equihabitat

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-22 08:00

Oeps, dat is pech voor jou en weer extra werk. Kan je terug zien wat er gebeurt is?

Daihyo

Berichten: 88154
Geregistreerd: 01-06-01

Re: [VOLG]Van wei naar equihabitat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-22 08:07

Nee de camera neemt niet op. Dat heb ik uitgezet. Maar Noura ligt daar regelmatig bij het draad te slapen. Dus ik vermoed dat zij met opstaan in het draad is gekomen. Ook dat is niet de 1e keer. Je zou denken dat ze er onderhand wel van zou leren :roll:

petraaken

Berichten: 44242
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: Zedelgem (België) provincie West-Vlaanderen

Re: [VOLG]Van wei naar equihabitat

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-22 14:57

Dat is inderdaad een mogelijkheid.

superpony
Berichten: 25407
Geregistreerd: 25-02-05

Re: [VOLG]Van wei naar equihabitat

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-22 15:12

Ow, jeetje. Dus je weet ook niet hoelang ze erop hebben gestaan?

Soms denken ze ook gewoon niet met ons mee..........

Daihyo

Berichten: 88154
Geregistreerd: 01-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-22 16:24

Gezien de mest ongeveer de hele nacht. Achterin waren er 2 paaltjes gebroken, dus ik denk dat ze op de track is gaan liggen. Ik heb het nu zo gemaakt dat de track erachter is afgezet en ze de wei wel op kunnen op de voorste 2 delen, met behulp van de palen van de achterste omheining. Van het weekend met manlief even nieuwe paaltjes in slaan.
Afbeelding

Jim was er wel van onder de indruk. Die stond gelijk te dutten toen ik er was. Wel kreupel op zijn slechte been helaas, dus die heeft gek gedaan. Maar geen kapotte benen verder gelukkig.
Afbeelding

petraaken

Berichten: 44242
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: Zedelgem (België) provincie West-Vlaanderen

Re: [VOLG]Van wei naar equihabitat

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-22 12:38

Dat is minder dat Jim kreupel is. Hopelijk is het met een paar dagen weer beter.

StonedRomy

Berichten: 7552
Geregistreerd: 20-03-11
Woonplaats: onder een steen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-22 13:33

Daihyo schreef:
Nog een paar leuke plaatjes van deze week. Ik had de maskers af gedaan, maar nu zaten er ineens weer zoveel vliegen…
[ [url=m/psPFa3.jpg]Afbeelding[/url] ]


Mag ik vragen welk hout jullie hiervoor hebben gebruikt? Ziet er erg mooi uit namelijk.

Daihyo

Berichten: 88154
Geregistreerd: 01-06-01

Re: [VOLG]Van wei naar equihabitat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-22 13:43

De palen zijn gewoon oude weidepalen. De planken zijn resthout van een oud schuurtje. Geïmpregneerd grenen is dat. Allemaal restmateriaal dus eigenlijk :D

StonedRomy

Berichten: 7552
Geregistreerd: 20-03-11
Woonplaats: onder een steen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-22 13:49

Daihyo schreef:
De palen zijn gewoon oude weidepalen. De planken zijn resthout van een oud schuurtje. Geïmpregneerd grenen is dat. Allemaal restmateriaal dus eigenlijk :D

Dankjewel! Dan ga ik van de week zelf eens klussen.

Daihyo

Berichten: 88154
Geregistreerd: 01-06-01

Re: [VOLG]Van wei naar equihabitat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-22 13:51

Wat je niet ziet is dat ik aan de achterkant nog een schuine plank van hoek tot hoek op elke plank heb vast geschroefd. Die heb je wel nodig voor de stevigheid. Er komt best wat kracht op te staan. Bij die hufters van mij in ieder geval wel :+

StonedRomy

Berichten: 7552
Geregistreerd: 20-03-11
Woonplaats: onder een steen

Re: [VOLG]Van wei naar equihabitat

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-22 13:52

Dus een kruis systeem aan de achterkant?

Daihyo

Berichten: 88154
Geregistreerd: 01-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-22 13:54

StonedRomy schreef:
Dus een kruis systeem aan de achterkant?

Nee ik heb 1 schuine plank. Maar kruis is misschien nog wel steviger. Ik zal zo eens een foto van de achterkant maken. Dat is makkelijker uitleggen :D

Oh vergeet ik helemaal ons werk van het weekend. De wei is weer gemaakt. Verder hebben we zand op de natte en gladde plekken gegooid, zodat er weer grip is. Ik heb het lint om de bomen vervangen door koord. De weitjes zijn weer shetproof. De dakgoot is gemaakt. Dag was het geloof ik :+
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
<3
Afbeelding

Daihyo

Berichten: 88154
Geregistreerd: 01-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-22 13:21

Sorry, duurde even wat langer. Maar dit is de achterkant.
Met mijn net geplaatste amandelwilg *\o/*
Afbeelding

In deze wei komt een hoekje met wat struiken. De meidoorn staat er al. Hier komt ook nog een roos en haagbeuk.
Afbeelding

Daihyo

Berichten: 88154
Geregistreerd: 01-06-01

Re: [VOLG]Van wei naar equihabitat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-22 12:13

We hadden nog 1 weitje niet shetproof. Ximo is veel te slim voor zijn formaat :+
Afbeelding

Zolang het goed weer is, staan ze elke dag nog lekker een uurtje op de wei.
Afbeelding

En Ximo is best heel lief. Hij volgt me echt overal en heeft altijd tijd voor een knuffel <3
Afbeelding

De gebroken paaltjes heb ik weer gebruikt om de stammen op de track aan te vullen. Zo heb ik 1 paadje nu vol liggen. En ik verander het ook regelmatig van links naar rechts. Jim loopt er het liefst in slalom langs, Noura gaat er liever overheen. Beetje gratis training :D