Bemesten, kalken, maaien,... de lente komt in het land!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-20 11:59

Een distelverordening, daar had ik dus nog nooit van gehoord.

Hier eindelijk een stortbui. *\o/* Gisteren is er nauwelijks regen gevallen hier.

LadyUrsy

Re: Bemesten, kalken, maaien,... de lente komt in het land!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-20 12:37

Hier ook een mega stortbui, heerlijk want gisteren hier ook bijna niets gevallen. Kalkammon mooi opgelost, kan het gras volgende week weer groeien :) . Paardjes ook weer lekker schoongespoeld, maar die hadden een "verse" wei, dus geen tijd om zich druk te maken over een bui regen ;)

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-20 13:38

Hier valt het aan sich nog mee.

Ging er net wel een bijna als Bambi on ice onderuit. Dat krijg je op die kleigrond hier. 3 druppels regen en je kunt schaatsen.

Net met de buurman gesproken. Die gaf aan dat er afgelopen 30 jaar amper tot niks aan onderhoud is gedaan op mijn stukje grond. Tja dat is te zien. Voordeel is, dat het dan alleen maar beter kan worden als ik ermee bezig ga _O-

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-20 13:52

Rocamor dat hadden wij ook, de vorige bewoners die er 10 jaar hadden gewoond hadden ook niets met de grond gedaan en de bewoners daarvoor die er hun hele leven hebben gewoond de laatste 30 jaar ook niet meer. Toen wij de grond gingen keren voor de buitenbak en de paddock zijn we heel wat vaste lagen tegen gekomen, ook heel wat bende die er in de grond was gestopt. De buurman zei toen ook nou dat gaat wat worden nu het weer aandacht krijgt.

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-20 14:15

Hoe lang heeft het bij jullie geduurd voordat het enigszins toonbaar was?

Nadeel hier is, dat ik er niet meer zwaar materieel op kan komen. Dus flink lostrekken of jaarlijks mest injecteren gaat niet lukken.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-20 16:38

Na 2 jaar zag ik al resultaat. In het begin heb ik ook alles met de hand gedaan. Na 5 jaar heb ik een klein kubota trekkertje gekocht, ideaal. Maakt het werk zoveel lichter en makkelijker. Bij ons kunnen ze dan wel met een niet al te grote combinatie injecteren, dat scheelt dan weer wel.

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-20 17:44

Hier was door de vorige bewoners ook al jaren niets aan het landje gedaan. Alles was kaal en dor. Met heel veel moeite getracht er nog wat van te maken, tot de enige oplossing nog frezen was. Afgelopen najaar gefreesd, bekalkt, na een paar weken bemest en gelijk ingezaaid. Nu een prachtig stukje grond! Komend najaar gaan we de rest doen.

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-20 19:03

Nabster schreef:
Sanet schreef:
Brandnetels eten bijna alle paarden en als je die maar vaak genoeg blijft maaien, dan komen ze niet terug.

Gister hadden we heerlijk milde regen. Ik strooi vandaag toch wat kalk op de stukken waar boterbloemvelden groeien (heb ik eergisteren gemaaid). Hopelijk groeien ze dan iets minder enthousiast terug :)

Als brandnetels paarden eten zou ik ze zeker weghalen. Gevaarlijke planten....
Moest er even om gniffelen .

Hahahaha, duur plantje dan inderdaad :D

Libera

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-20 19:31

Rocamor, hier kunnen we er ook niet met groot materieel bij.

Ik rijd onze eigen mest uit over ons land met onze kleine Kubota trekker, en af en toe kunstmest en kalk erover. Ziet er al zoveel beter uit dan toen we hier kwamen!

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-20 20:19

Ik ga morgen kijken voor een zitmaaier. Ergens een behoorlijke investering (wel 2e hands) maar met de handgrasmaaier staan klooien is ook echt niks voor een halve hectare.
En kan de bak ermee slepen.

Pally

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-20 20:29

Ik had de buurjongen gevraagd of hij de wei uit wilde maaien. Toen belde hij dat ze ook nog wel wat kunstmest over hadden. Dus dat heeft hij ook even gestrooid, scheelde mij het weer met de hand doen :D

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-20 20:48

Weten jullie waarom je nu geen kalk zou moeten strooien? En juist in het voor en najaar? Wat maakt dat het nu beter niet kan?

suffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-20 21:03

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-20 21:32

Hier heeft het de hele dag met flinke periodes gehoost, echt niet normaal. Straks is alles weggespoeld ipv opgelost en in de grond getrokken! En toch... Kom je op het veldpad, merk je dat op delen ervan alles alweer zo diep zit dat de bovenlaag terug stoffig wordt.

Aan mijn weiland werd vroeger niets gedaan behalve om de x jaar een keer kalk overheen. Ik heb dan jaren vooral werk gehad met de omheining opknappen, rotzooi uit de grond weghalen etc. 1 jaar heb ik niks met de weide kunnen doen ivm onbereikbaar door wegenwerken. Bij elke grachtreiniging is toen ook ontzettend veel zooi op mijn weiland gedumpt wat maakt dat er in 1x echt gigantisch veel jkk de kop heeft kunnen opsteken én uitzaaien. Het was gewoon een onoverzichtelijke zee van gele bloemen, waarbij ze op sommige plekken boven mijn hoofd uit kwamen. Ik ben 1m60 hoog.
Nadien regelmatig gespoten, uitgetrokken en verbrandt. Dan 2 jaar op rij kalk laten strooien en tussen de begrazingen door tijdig laten rusten, gecombineerd met tijdig weghalen van de paarden in het najaar.
Vorig jaar niet gekalkt, wel flink gespoten en nu dit voorjaar dus kalk en nu bemesting.
Van die gigantische gele zee is al heel veel verdwenen. De massa boterbloemen, zuring, bereklauw en brandnetels is gereduceerd tot beperkt aanwezig/verdwenen. Helaas heb ik door de zeer natte winter mos in de plek gehad waardoor ik nu kamp met kale plekken. Daarvoor wil ik dit najaar opnieuw kalk strooien en doorzaaien.

Setteli

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-20 23:54

Ik heb woensdag ook nog veel JKK uit de grond gestoken. Ik had ze al zien staan, maar nog geen tijd gehad om ze eruit te halen. Maar er zaten al beste knoppen in, dus ik ben net op tijd geweest met eruit halen. Binnenkort nog weer een rondje door de wei of er niks is blijven staan.

Wat spuiten jullie tegen de zuring? Ik had vroeger MCPP, maar daar is (particulier) niet meer aan te komen. Wat is een goed alternatief?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-20 01:03

Kalk strooien en maaien.

Ik had gisteren wel een klein vreugdemomentje. Kwam een paar jkk's tegen die VOL zaten met bladluizen. Stengels zagen gewoon zwart van de beestjes. Vorig jaar zomer had ik enorm veel van die gele rupsjes die ze ook aan het opvreten waren. Ergens doe ik het toch wel goed op ecologisch vlak :Y)

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-20 07:33

Iemand zegt dat paarden brandnetels eten. Hier niet en het woekert en het woekert... We hadden op het teststuk zóveel brandnetels staan, maar na het frezen is het over. Brandnetels blijven niet weg na meerdere keren maaien, helaas. Alles geprobeerd hier. Uiteindelijk is frezen dus - voor ons althans - hier de oplossing geweest. Het teststuk is nu al sinds oktober brandnetelvrij, terwijl de overige stukken alleen maar blijven aanjongen - ondanks maaien. De pony's lopen met een grote boog om de brandnetels heen, ze moeten er niets van hebben. Ondanks dat het verder een hele kale bedoening op hun stuk is.

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-20 07:45

Brandnetels worden hier alleen gegeten als ze afgemaaid zijn en even hebben gelegen. Alleen mijn merrie eet nog wel eens verse topjes.
Distels eten ze vaak de toppen uit, als ik ze afmaai eten ze ze helemaal (incl. gekke bekken en uitvogelen van de beste tactiek).

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-20 07:54

Ja, brandnetels moeten wel gemaaid worden. Maar dan eten ze ze bij mij direct op.

Mijn “groentetuin” (althans dat was het bij de vorige bewoners, wij doen er niets mee) stond ook vol met brandnetel vorig jaar, echt tot ooghoogte. Ik heb daar verder behalve maaien, niets aan gedaan. Nu groeit er netjes gewoon gras (lijkt wat gezelliger).
Jammer dat dat bij jullie niet werkt.

suffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-20 10:27

Setteli schreef:
Ik heb woensdag ook nog veel JKK uit de grond gestoken. Ik had ze al zien staan, maar nog geen tijd gehad om ze eruit te halen. Maar er zaten al beste knoppen in, dus ik ben net op tijd geweest met eruit halen. Binnenkort nog weer een rondje door de wei of er niks is blijven staan.

Wat spuiten jullie tegen de zuring? Ik had vroeger MCPP, maar daar is (particulier) niet meer aan te komen. Wat is een goed alternatief?

Primestar werkt ook goed tegen zuring. In het najaar een rondje met de spuit de plant aantippen en daarna de weide bekalken heeft het meeste succes.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-20 11:30

Als ze wat verdroogd staan eten de paarden hier de netels zo ook op en anders idd gemaaid. Distels eten ze de toppen af en gemaaid volledig.

Op dit moment een mooi zonnetje, wel met opkomende bewolking en wind. Vanochtend echter is er wel een enorme regenvlaag nog geweest, werd wakker van het lawaai zelfs.

Zidore

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-20 21:46

kun je nu echt nog bemesten? ik dacht alleen voorjaar en najaar. Ik wil nog koemestkorrels strooien, iemand ervaring daarmee?

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-20 21:51

Onze buurman heeft gisteren drijfmest uitgereden, dus tja.

Zidore

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-20 21:55

is dat niet omdat hij er vanaf moet? Ik ben bang voor weer zo'n droge periode en dat dan de mestkorrels hier liggen te branden in m'n gras.. er is gelukkig al wat regen gevallen, maar de grond (we zitten op klei) vind ik nog steeds droog...

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-20 21:58

Nee, volgens mij niet. Hij ging heel goed getimed te werk, net na een buitje en net voor de rest van de regen. Daarna heeft het vandaag nog geregend en morgen gaat waarschijnlijk ook nog wat vallen. Maar ja, daarna weer droog volgens mij, dus wellicht is het nu dan net te laat.