Stelling: geen 8 upd weidegang, dan geen paard!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Rolfje

Re: Stelling: geen 8 upd weidegang, dan geen paard!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-18 16:09

Zoals Babootje ook al aangeeft, er wordt hier gedaan dat minimaal 8 uur per dag buiten het walhalla is voor een paard. En dat is niet zo, er komen zoveel meer factoren bij kijken.

MamAppelsap

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-18 16:12

Babootje schreef:
MamAppelsap schreef:
De kern van de discussie kan dan prima beperkt blijven tot de basisbehoefte vrije beweging zonder het volledige management onder de loep te nemen.

Nee, omdat de stelling in de OP verder wordt gekoppeld aan een paardwaardig leven en de legitimatie om een paard te houden. En zo kom je dan altijd uit op het management in zijn geheel op individuele basis.
Want 8 uur vrije beweging per dag is geen garantie op een paardwaardig leven.

Lekker selectief gequote weer. Had het expres nog dikgedrukt voor de moeilijke lezer welke vraag mogelijk wel geschikt zou zijn als basis voor de discussie.

Het sleutelwoord 'dan' verwijst naar die vraag die als basis zou kunnen dienen voor een discussie waarbij wel die vrije beweging centraal blijft staan. Maar ik ben de beroerdste niet hoor:

MamAppelsap schreef:
Misschien was een vraag beter geweest dan een stelling. Iets in de strekking van: wat is het minimale dat een paard moet worden aangeboden op het gebied van vrije beweging?

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-18 16:19

MamAppelsap schreef:
Dat minimum hoeft dan niet per se betrekking te hebben op een aantal uren. Als een paard bijv. 12u per dag de keuze heeft tussen paddock of stal, maar voor de stal kiest, dan is hem nog steeds die mogelijkheid tot vrije beweging ruimschoots geboden.

Je vermenselijkt teveel met je vrije keuze. Bovendien is die vrije keuze dan niet al te gezond voor hem en op den duur dus niet paardvriendelijk.

Wat van belang is, in het kader van paarden welzijn als het gaat om beweging is minimaal 2 uur per dag vrije beweging en daarnaast nog 2 uur anderszins, waarbij minimaal 20 km per dag echt bewegen noodzakelijk is. Daarnaast moet het paard ook afwisseling geboden worden in het werk. Dit alles obv onderzoek naar het welzijn van paarden opgenomen in het advies van de SRP.

white_flame

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-18 16:26

Eens
Mijn paard staat het hele jaar door, zonder deken 24/7 buiten. En is geen gelukkig, blij ei.

MamAppelsap

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-18 16:27

Babootje schreef:
Je vermenselijkt teveel met je vrije keuze. Bovendien is die vrije keuze dan niet al te gezond voor hem en op den duur dus niet paardvriendelijk.

Wat van belang is, in het kader van paarden welzijn als het gaat om beweging is minimaal 2 uur per dag vrije beweging en daarnaast nog 2 uur anderszins, waarbij minimaal 20 km per dag echt bewegen noodzakelijk is. Daarnaast moet het paard ook afwisseling geboden worden in het werk.

Jij projecteert op mij dat ik keuzevrijheid propageer of daar in ieder geval een mening over heb... Die vrije keuze was slechts een voorbeeldantwoord op de vraag die ik voorstelde.

Geen goed voorbeeld blijkbaar, excuses.

Sclimpre

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-18 16:36

Babootje schreef:
MamAppelsap schreef:
Dat minimum hoeft dan niet per se betrekking te hebben op een aantal uren. Als een paard bijv. 12u per dag de keuze heeft tussen paddock of stal, maar voor de stal kiest, dan is hem nog steeds die mogelijkheid tot vrije beweging ruimschoots geboden.

Wat van belang is, in het kader van paarden welzijn als het gaat om beweging is minimaal 2 uur per dag vrije beweging en daarnaast nog 2 uur anderszins, waarbij minimaal 20 km per dag echt bewegen noodzakelijk is. Daarnaast moet het paard ook afwisseling geboden worden in het werk. Dit alles obv onderzoek naar het welzijn van paarden opgenomen in het advies van de SRP.

Diezelfde SRP zegt ook :
Paarden moeten vrij zijn hun natuurlijke (soorteigen) gedrag te uiten.

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-18 16:56

MamAppelsap schreef:
De kern van de discussie kan dan prima beperkt blijven tot de basisbehoefte vrije beweging zonder het volledige management onder de loep te nemen.

Nee, want je kan het een niet los zien van het ander in mijn optiek.

MamAppelsap

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-18 17:12

Pipodipo schreef:
MamAppelsap schreef:

Nee, want je kan het een niet los zien van het ander in mijn optiek.

In het welzijn als geheel niet nee.

Als je vindt dat in een discussie ook niet de focus op 1 aspect kan liggen kun je denk ik beter zelf een topic openen met een OP die een goede basis is voor de bredere discussie die jij wilt voeren over welzijn.

Dan komt die rigide focus op 8 u buiten ook niet telkens terug :)

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-18 17:17

Nou, die rigide focus op 8 uur buiten is juist het onderwerp in deze discussie, dat kun je lezen in de titel en de beginpost. Het is dus niet zo gek dat daar op in gegaan wordt.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-18 17:41

Sclimpre schreef:
Diezelfde SRP zegt ook :

Ja, maar dat hoeft geen 8 uur per dag. Dan zou het SRP zichzelf tegenspreken.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-18 17:42

MamAppelsap schreef:
Jij projecteert op mij dat ik keuzevrijheid propageer of daar in ieder geval een mening over heb... Die vrije keuze was slechts een voorbeeldantwoord op de vraag die ik voorstelde.

Geen goed voorbeeld blijkbaar, excuses.

Zo kwam het op mij over, maar dan heb ik het misschien niet goed gelezen, excuses terug :)

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-18 17:45

Babootje schreef:
Sclimpre schreef:
Diezelfde SRP zegt ook :

Ja, maar dat hoeft geen 8 uur per dag. Dan zou het SRP zichzelf tegenspreken.

Hoe lang wel?

Is 20 + uur op stal staan in jouw opinie acceptabel en niet nadelig voor de fysieke en/ of mentale gezondheid van een paard?
Want daar komt het dan feitelijk op neer.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-18 18:00

Ninx schreef:
Hoe lang wel?
Is 20 + uur op stal staan in jouw opinie acceptabel en niet nadelig voor de fysieke en/ of mentale gezondheid van een paard?
Want daar komt het dan feitelijk op neer.

Ik heb boven opgeschreven wat ik minimaal acceptabel vind, waarbij ik het advies van het SRP als leidraad neem. Mijn paarden komen er 2 x per dag verdeeld over de dag ca. 2 uur uit in de paddocks ('s zomers een beetje weidegang), waarnaast ze ook nog voldoende beweging krijgen (longeren, molen of rijden). Sociaal contact met soortgenoten is er ook. Komt neer op (meestal) dagelijks 5 a 6 uur. Ze staan verder in een frisse 3 x 4 box met contact met de buren en een buitenluik. Krijgen 3 x p/d een flinke hoeveelheid voordroog en 2 x pd krachtvoer. De 3,5 jarige is 3 x pw onder het zadel, ongeveer 20 minuten en de 6 jarige is 4 x per week onder het zadel. Hij loopt nu M2 en gaat in het nieuwe jaar naar het Z. Ze zijn gezond, zien er tiptop uit. Ze zijn vrolijk, lief en werkwillig en hebben geen stalondeugden. Overigens heb ik dat ook nooit gehad bij 1 van de paarden die ik tot nu toe heb gehad.
Mijn dochter lest regelmatig bij Morgan Lashley, veterinair en chiroprakter die ze dus regelmatig ziet en preventief naloopt. Dus nee, ik heb geen enkele reden om te twijfelen aan hun fysieke en mentale gezondheid..

BrittOllie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-18 18:58

Rolfje schreef:
Dagelijks naar je paard? Onzin, als ze in de opfok lopen ga je ook niet dagelijks. Als ze buitenkomen, een schone stal hebben en voldoende te vreten, dan hoef je echt niet iedere dag te gaan.

Nee, je hoeft niet elke dag te gaan als je paard goed verzorgd wordt! :) Maar waarom heb je een paard als je niet de tijd en moeite wilt nemen er dagelijks heen te gaan? Ik zie het namelijk wel als een verantwoordelijkheid om elke dag aandacht aan je paard te geven. Maarja, iemand hier noemde het al een utopie dat ik vond dat mijn paard mijn aandacht graag wilde dus ik zou daar verder niet op in gaan. :D

Ik heb dit vele pagina's terug al gepost maar zal het herhalen omdat het SRP weer ter sprake kwam:
Sectorraadpaarden schreef:
1. Adequate voeding afgestemd op het individuele dier. Dit wil zeggen, voldoende voeding van goede kwaliteit.
- Vrije toegang tot voldoende schoon drinkwater.
- Tenminste tweemaal daags voldoende ruwvoer aanbieden, tenzij er sprake is van beweiding in een wei met voldoende gras
2. Boxoppervlakte voor individuele huisvesting is minimaal (2xstokmaat)2 voor pony’s kleiner dan 1,56m. De boxoppervlakte is minimaal 10m2 voor paarden >1,56m. Per 1 januari 2012 wordt deze standaard opgenomen bij toetsing van aanvragen voor nieuw- en verbouw van stallen. Er geldt een overgangsperiode van 15 jaar voor bestaande stallen om per 1 januari 2027 boxmaten aangepast te hebben.
3. Beweging. Paarden in individuele huisvesting krijgen dagelijks minimaal 4 uur beweging buiten de box, tenzij dit niet mogelijk is door ziekte of gebrek.
4. Lichthoeveelheid in stallen is minimaal 80 lux gedurende 8 uur per dag.
5. Stallen en weides zijn deugdelijk en veilig. Er zijn geen uitsteeksels of andere zaken waaraan een paard zich zou kunnen verwonden
6. Adequate preventie en behandeling tegen ziektes of aandoeningen zoals vaccineren en ontwormen.
7 en 8 zijn niet relevant in dit geval (couperen/paardenmarkt)
9. Het houden van één paard is onwenselijk, tenzij dagelijks contact met één of meer soortgenoten mogelijk is.

Zoals je bij punt 3 kunt zien hanteren zij een minimum van 4 uur. ;)

Sclimpre schreef:
Diezelfde SRP zegt ook :

Ja, het probleem is wel dat SRP nogal subjectief te interpreteren regels opstelt. Zoals ik net noemde, zeggen zij met regel 3 dat er een minimum van 4 uur naar buiten gehanteerd wordt. Nou als dat paard dan in die 4 uur zijn natuurlijke en soortgelijke gedrag mag uiten dan zou hij dus in feite nog steeds voldoende welzijn ervaren.
Dan gaat het wat betreft dit punt niet om het aantal uren, maar om andere aspecten die evt het natuurlijke gedrag zouden beperken.
Maar ik ben ook van mening dat de fokkerij veel invloed heeft op de evolutie van paarden en dat zij tegenwoordig niet meer de behoefte zullen hebben om de gehele dag in een kudde te lopen, dus dat hun "oorspronkelijke en natuurlijke gedrag" niet meer hetzelfde is als vroeger.

@Babootje, wij hebben een zelfde soort management. Mijn paard ziet er ook stralend gezond en blij uit. Blijkbaar kunnen wij de rest van hun welzijnsmanagement zo goed regelen dat zij niet meer dan die 4-6 uur naar buiten nodig hebben om happy te zijn. En als je de uren dat een paard buitenkomt over de dag verdeeld, dan staat je paard niet 18 uur achter elkaar op stal. Op die manier worden ze ook de gehele dag getriggerd en dat lijkt me eigenlijk ook juist beter voor hun "cognitieve vaardigheden".

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-18 19:16

Babootje schreef:
Gini schreef:
Er zal namelijk altijd wel iets zijn dat "ook belangrijk" is.
In mijn ogen is dat dus niet gek maken, maar discussiëren met andere paardenliefhebbers over wat hun normen en waarden zijn betreffende dit ene onderwerp.

Paardenwelzijn gaat niet om "normen en waarden" die de eigenaar zelf bedenkt. Het gaat om meetbare, wetenschappelijk onderzochte zaken. Een obese paard 8 uur per dag in een weiland houden is hartstikke fout. Want "ruimtedier" of niet, het wordt er ziek van.

Niet mee eens. Als het allemaal zo meetbaar was, dan waren discussies zoals dit niet nodig. Want dan zou je heel wetenschappelijk kunnen vaststellen dat ieder paard gelukkig is met minimum 4 uur en 23 minuten vrije beweging in een ruimte van minimum 52 op 38 meter met minimum 2 andere paarden.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-18 19:52

Babootje schreef:
Gini schreef:
Er zal namelijk altijd wel iets zijn dat "ook belangrijk" is.
In mijn ogen is dat dus niet gek maken, maar discussiëren met andere paardenliefhebbers over wat hun normen en waarden zijn betreffende dit ene onderwerp.

Paardenwelzijn gaat niet om "normen en waarden" die de eigenaar zelf bedenkt. Het gaat om meetbare, wetenschappelijk onderzochte zaken. Een obese paard 8 uur per dag in een weiland houden is hartstikke fout. Want "ruimtedier" of niet, het wordt er ziek van.

Gini schreef:
Niet mee eens. Als het allemaal zo meetbaar was, dan waren discussies zoals dit niet nodig.

Die zijn ook niet nodig :+

BrittOllie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-18 20:08

Gini schreef:
Babootje schreef:

Niet mee eens. Als het allemaal zo meetbaar was, dan waren discussies zoals dit niet nodig. Want dan zou je heel wetenschappelijk kunnen vaststellen dat ieder paard gelukkig is met minimum 4 uur en 23 minuten vrije beweging in een ruimte van minimum 52 op 38 meter met minimum 2 andere paarden.

Dat lijkt me onmogelijk. Hoe meet je geluk of welzijn? En mocht het al te meten zijn, dan zou er een enorme spreiding komen in resultaten. Trekken ze daar een gemiddelde uit als conclusie, dan zijn er alsnog veel paarden die niet gelukkig zijn of niet genoeg welzijn ervaren.

Er zijn richtlijnen vanuit het srp, die ons als paardenhouders helpen beslissingen te maken mbt het welzijn van de paarden. Stel, iedereen voldoet aan die richtlijnen, dan zou deze discussie alsnog blijven...waar we vooral niks mee bereiken. :')

MenteamJoey

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-18 20:25

Indien je een paard per dag geen 6 tot 8 uur vrije uitloop kunt bieden zou je geen paard moeten willen/mogen houden.

Ik zou dan geen paard willen houden.. Hier 24/7 buiten met schuilstal. Voor ons niks anders!

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-18 20:44

Vind het toch hilarisch om te lezen dat er niveaus worden aangehaald en moeilijk wordt gedaan over acht uur.

Ken ook een stal met prix st George paarden die van half negen tot zes in de wei of paddock lopen....

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-18 20:52

maralyn schreef:
Vind het toch hilarisch om te lezen dat er niveaus worden aangehaald en moeilijk wordt gedaan over acht uur.

Ken ook een stal met prix st George paarden die van half negen tot zes in de wei of paddock lopen....

Je slaat de plank mis ...

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-18 20:53

Babootje schreef:
maralyn schreef:

Je slaat de plank mis ...

Ehh toch de verkeerde hamer...

Rolfje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-18 20:55

BrittOllie schreef:
Nee, je hoeft niet elke dag te gaan als je paard goed verzorgd wordt! :) Maar waarom heb je een paard als je niet de tijd en moeite wilt nemen er dagelijks heen te gaan? Ik zie het namelijk wel als een verantwoordelijkheid om elke dag aandacht aan je paard te geven. Maarja, iemand hier noemde het al een utopie dat ik vond dat mijn paard mijn aandacht graag wilde dus ik zou daar verder niet op in gaan. :D

.

Is misschien heel vreemd, maar mijn agenda laat dat soms gewoon niet toe :D Dat paard kost namelijk best wat per maand en daar zal toch in mijn geval gewoon voor gewerkt moeten worden.
Tuurlijk het liefst ga je er dagelijks naar toe, maar soms lukt dat gewoon niet.

Tango1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-18 21:28

Laten we zeggen dat de sectorraad gelijk heeft dat 4u uit de stal het minimale is wat je moet bieden voor je paard zijn welzijn. Waarom zou je dan, als je het hele managment rond je paard enorm belangrijk vind, op dit gebied genoegen nemen om je paard maar het minimale te bieden?

Kiezen we dan ook maar de minimaal vereiste kwaliteit ruwvoer/ krachtvoer? Het minimaal gezonde schone drinkwater? Het minimaal nog net voldoende harnachement? Het minimaal aanvaardbare staloppervlakte? Etc etc

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-18 22:01

BrittOllie schreef:
Maar ik ben ook van mening dat de fokkerij veel invloed heeft op de evolutie van paarden en dat zij tegenwoordig niet meer de behoefte zullen hebben om de gehele dag in een kudde te lopen, dus dat hun "oorspronkelijke en natuurlijke gedrag" niet meer hetzelfde is als vroeger.

Ik denk dat het veel mensen goed uit zou komen als dat zo zou zijn maar zo snel gaan dat soort dingen niet. Paarden zijn sociale dieren en hebben nog steeds behoefte aan echt contact met soortgenoten.

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-18 22:16

Nou inderdaad 100 jaar fokkerij bij wijze van haalt echt niet evolutie 'uit een paard'.

Maarrrr om knuppel maar weer eens in het hoenderhok te gooien :P
De paarden die vroeger in het boerenwerk werden gebruikt, de trekpaarden, maar ook de Gelderse en Groningse paarden, stonden echt niet 24/7 op de wei. Sterker nog die stonden in de winter in een potstal en kwamen er in het voorjaar pas weer uit.
Het 24/7 buiten gebeuren 8/7 of hoe je het ook noemt (ivm Y)(^) := ) is echt iets van de laatste 10, 15 jaar....

Mijn ervaring is wel toen ik mijn paarden fanatiek dressuurmatig reed (niveau Z) dat ik mijn paarden nooit 24/7 buiten had staan, altijd 's nachts op stal, vaak 's ochtends half uurtje stapmolen, daarna uurtje trainen, dan nog wat uitstappen, even bijkomen op stal en dan pas op de wei paar uur om er tegen de avond weer uitgehaald te worden. Maar eueuueu.... dat is dan al wel zo'n 20 jaar geleden dus voor de trend van steeds meer buiten en vooral dat dat als een soort van heilig wordt verklaard. (soms / vaak / regelmatig :+ )