Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
Babootje schreef:MamAppelsap schreef:De kern van de discussie kan dan prima beperkt blijven tot de basisbehoefte vrije beweging zonder het volledige management onder de loep te nemen.
Nee, omdat de stelling in de OP verder wordt gekoppeld aan een paardwaardig leven en de legitimatie om een paard te houden. En zo kom je dan altijd uit op het management in zijn geheel op individuele basis.
Want 8 uur vrije beweging per dag is geen garantie op een paardwaardig leven.
MamAppelsap schreef:Misschien was een vraag beter geweest dan een stelling. Iets in de strekking van: wat is het minimale dat een paard moet worden aangeboden op het gebied van vrije beweging?
MamAppelsap schreef:Dat minimum hoeft dan niet per se betrekking te hebben op een aantal uren. Als een paard bijv. 12u per dag de keuze heeft tussen paddock of stal, maar voor de stal kiest, dan is hem nog steeds die mogelijkheid tot vrije beweging ruimschoots geboden.
Babootje schreef:Je vermenselijkt teveel met je vrije keuze. Bovendien is die vrije keuze dan niet al te gezond voor hem en op den duur dus niet paardvriendelijk.
Wat van belang is, in het kader van paarden welzijn als het gaat om beweging is minimaal 2 uur per dag vrije beweging en daarnaast nog 2 uur anderszins, waarbij minimaal 20 km per dag echt bewegen noodzakelijk is. Daarnaast moet het paard ook afwisseling geboden worden in het werk.
Babootje schreef:MamAppelsap schreef:Dat minimum hoeft dan niet per se betrekking te hebben op een aantal uren. Als een paard bijv. 12u per dag de keuze heeft tussen paddock of stal, maar voor de stal kiest, dan is hem nog steeds die mogelijkheid tot vrije beweging ruimschoots geboden.
Je vermenselijkt teveel met je vrije keuze. Bovendien is die vrije keuze dan niet al te gezond voor hem en op den duur dus niet paardvriendelijk.
Wat van belang is, in het kader van paarden welzijn als het gaat om beweging is minimaal 2 uur per dag vrije beweging en daarnaast nog 2 uur anderszins, waarbij minimaal 20 km per dag echt bewegen noodzakelijk is. Daarnaast moet het paard ook afwisseling geboden worden in het werk. Dit alles obv onderzoek naar het welzijn van paarden opgenomen in het advies van de SRP.
Pipodipo schreef:MamAppelsap schreef:De kern van de discussie kan dan prima beperkt blijven tot de basisbehoefte vrije beweging zonder het volledige management onder de loep te nemen.
Nee, want je kan het een niet los zien van het ander in mijn optiek.
MamAppelsap schreef:Jij projecteert op mij dat ik keuzevrijheid propageer of daar in ieder geval een mening over heb... Die vrije keuze was slechts een voorbeeldantwoord op de vraag die ik voorstelde.
Geen goed voorbeeld blijkbaar, excuses.
Babootje schreef:Sclimpre schreef:Diezelfde SRP zegt ook :
Paarden moeten vrij zijn hun natuurlijke (soorteigen) gedrag te uiten.
Ja, maar dat hoeft geen 8 uur per dag. Dan zou het SRP zichzelf tegenspreken.
Ninx schreef:Hoe lang wel?
Is 20 + uur op stal staan in jouw opinie acceptabel en niet nadelig voor de fysieke en/ of mentale gezondheid van een paard?
Want daar komt het dan feitelijk op neer.
Rolfje schreef:Dagelijks naar je paard? Onzin, als ze in de opfok lopen ga je ook niet dagelijks. Als ze buitenkomen, een schone stal hebben en voldoende te vreten, dan hoef je echt niet iedere dag te gaan.
Maar waarom heb je een paard als je niet de tijd en moeite wilt nemen er dagelijks heen te gaan? Ik zie het namelijk wel als een verantwoordelijkheid om elke dag aandacht aan je paard te geven. Maarja, iemand hier noemde het al een utopie dat ik vond dat mijn paard mijn aandacht graag wilde dus ik zou daar verder niet op in gaan.
Sectorraadpaarden schreef:1. Adequate voeding afgestemd op het individuele dier. Dit wil zeggen, voldoende voeding van goede kwaliteit.
- Vrije toegang tot voldoende schoon drinkwater.
- Tenminste tweemaal daags voldoende ruwvoer aanbieden, tenzij er sprake is van beweiding in een wei met voldoende gras
2. Boxoppervlakte voor individuele huisvesting is minimaal (2xstokmaat)2 voor pony’s kleiner dan 1,56m. De boxoppervlakte is minimaal 10m2 voor paarden >1,56m. Per 1 januari 2012 wordt deze standaard opgenomen bij toetsing van aanvragen voor nieuw- en verbouw van stallen. Er geldt een overgangsperiode van 15 jaar voor bestaande stallen om per 1 januari 2027 boxmaten aangepast te hebben.
3. Beweging. Paarden in individuele huisvesting krijgen dagelijks minimaal 4 uur beweging buiten de box, tenzij dit niet mogelijk is door ziekte of gebrek.
4. Lichthoeveelheid in stallen is minimaal 80 lux gedurende 8 uur per dag.
5. Stallen en weides zijn deugdelijk en veilig. Er zijn geen uitsteeksels of andere zaken waaraan een paard zich zou kunnen verwonden
6. Adequate preventie en behandeling tegen ziektes of aandoeningen zoals vaccineren en ontwormen.
7 en 8 zijn niet relevant in dit geval (couperen/paardenmarkt)
9. Het houden van één paard is onwenselijk, tenzij dagelijks contact met één of meer soortgenoten mogelijk is.

Sclimpre schreef:Diezelfde SRP zegt ook :
Paarden moeten vrij zijn hun natuurlijke (soorteigen) gedrag te uiten.
Babootje schreef:Gini schreef:Er zal namelijk altijd wel iets zijn dat "ook belangrijk" is.
In mijn ogen is dat dus niet gek maken, maar discussiëren met andere paardenliefhebbers over wat hun normen en waarden zijn betreffende dit ene onderwerp.
Paardenwelzijn gaat niet om "normen en waarden" die de eigenaar zelf bedenkt. Het gaat om meetbare, wetenschappelijk onderzochte zaken. Een obese paard 8 uur per dag in een weiland houden is hartstikke fout. Want "ruimtedier" of niet, het wordt er ziek van.
Babootje schreef:Gini schreef:Er zal namelijk altijd wel iets zijn dat "ook belangrijk" is.
In mijn ogen is dat dus niet gek maken, maar discussiëren met andere paardenliefhebbers over wat hun normen en waarden zijn betreffende dit ene onderwerp.
Paardenwelzijn gaat niet om "normen en waarden" die de eigenaar zelf bedenkt. Het gaat om meetbare, wetenschappelijk onderzochte zaken. Een obese paard 8 uur per dag in een weiland houden is hartstikke fout. Want "ruimtedier" of niet, het wordt er ziek van.
Gini schreef:Niet mee eens. Als het allemaal zo meetbaar was, dan waren discussies zoals dit niet nodig.
Gini schreef:Babootje schreef:Paardenwelzijn gaat niet om "normen en waarden" die de eigenaar zelf bedenkt. Het gaat om meetbare, wetenschappelijk onderzochte zaken. Een obese paard 8 uur per dag in een weiland houden is hartstikke fout. Want "ruimtedier" of niet, het wordt er ziek van.
Niet mee eens. Als het allemaal zo meetbaar was, dan waren discussies zoals dit niet nodig. Want dan zou je heel wetenschappelijk kunnen vaststellen dat ieder paard gelukkig is met minimum 4 uur en 23 minuten vrije beweging in een ruimte van minimum 52 op 38 meter met minimum 2 andere paarden.
BrittOllie schreef:Nee, je hoeft niet elke dag te gaan als je paard goed verzorgd wordt!Maar waarom heb je een paard als je niet de tijd en moeite wilt nemen er dagelijks heen te gaan? Ik zie het namelijk wel als een verantwoordelijkheid om elke dag aandacht aan je paard te geven. Maarja, iemand hier noemde het al een utopie dat ik vond dat mijn paard mijn aandacht graag wilde dus ik zou daar verder niet op in gaan.
![]()
.
Dat paard kost namelijk best wat per maand en daar zal toch in mijn geval gewoon voor gewerkt moeten worden. BrittOllie schreef:Maar ik ben ook van mening dat de fokkerij veel invloed heeft op de evolutie van paarden en dat zij tegenwoordig niet meer de behoefte zullen hebben om de gehele dag in een kudde te lopen, dus dat hun "oorspronkelijke en natuurlijke gedrag" niet meer hetzelfde is als vroeger.
) is echt iets van de laatste 10, 15 jaar....
)