Hoe bereid jij je voor op de hooicrisis?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Popstra
Berichten: 13852
Geregistreerd: 21-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-18 10:36

Koper schreef:
superpony schreef:
Koper, Portugal is bijv warm en droog, maar ook verder weg, denk aan Arabische landen bijv.

Daar voeren ze weinig hooi. Denk dat het hooi wat ze daar hebben geïmporteerd is. Ze hebben daar allerlei andere gewassen als paardenvoer. Dan heb ik het over landen als Dubai en Israël. Voor zover mijn kennis reikt.

Het paard is natuurlijk ook geen typische gras/hooieter. Toevallig hebben wij dat hier veel groeien, maar dat betekent niet dat ander spul ongeschikt is. Denk dat er zomaar spullen tussen zouden kunnen zitten die gezonder zijn voor paarden, in de zin van vezeliger. Veel Nederlands ruwvoer is gewoon letterlijk een slappe hap.

Daar zijn de temperaturen ook anders, paarden hoeven niet zoals hier bij koude winters veel te verteren om warm te blijven Paarden zijn daar over het algemeen ook best heel schraal. Je kan de ribben zien. Iets wat wij liever niet zien maar alleen willen voelen.

JoyCiej007

Berichten: 17427
Geregistreerd: 27-02-06
Woonplaats: omg. Deventer

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-18 11:54

Mijn kleine hooibaaltjes (wel lang en flink strak geperst) zijn van 5 euro ps naar 6,50 ps gegaan.
Wordt wel op stal afgeleverd en hij helpt mee t op zolder te krijgen want dat lukt me niet (zolder zonder vaste trap en klein luik).

superpony
Berichten: 25403
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-18 12:24

Libera schreef:
De tabellen zijn een start punt, geen eindpunt. Aan de hand van de tabellen kun je idd gemiddelden zien, waarna je die afstemt op jouw paard.


Juist, en daar gaat het dus al mis. Mensen kijken dan naar minimale behoeftes en gaan daarna nog eens aanvullen en bijvoeren. Ze worden bang gemaakt voor tekorten. Jan en Alleman kan advies geven met een paar rekensommetjes, die iedereen gelooft, omdat het zo interessant lijkt en als waarheid wordt overgenomen.
Tekorten ontstaan door een slechte opname, slechte darmflora, slechte kwaliteit ruwvoer, te weinig ruwvoer, te weinig variatie in ruwvoer, slechte huisvesting, te weinig beweging ( geeft ook slechte darmwerking, doorbloeding etc )
Een paard is niet gemiddeld, nooit. Een quarter van bijv 1.48m en 500kg, kun je niet vergelijken met bijv een fjord van 1.48m en 500kg. En zelfs 2 quarters of fjorden die gelijk zijn, hebben totaal andere behoeftes'.
Maar in Nederland is het algemeen geaccepteerd dat paarden te dik zijn, ipv zoals popstra omschrijft, slank, ribben te zien zijn etc. Te dik geeft welvaart ziektes, maar men pakt dan liever naar hele dure middeltjes en poedertjes dan ze aan de basis het echte probleem aanpakken.
Je ziet bevangen paarden 100 middeltjes krijgen die door de slobber moeten. Maar haal het allemaal weg, zet het beest in beweging en je helpt hem echt.
We accepteren hier dat ze te dik zijn, we allemaal tig soorten voer en poedertjes geven, ijzers ( vaak incl zooltjes ) nodig hebben, vanwege slechte/gevoelige voeten ( ook een gevolg van slechte gezondheid/voeding ) paarden massages nodig hebben etc etc.

En dat is niet gek, want er gaan bergen geld doorheen en heel veel mensen hebben er dus belang bij, dus de reclame wordt je door de strot geduwd.

Ook nu met eventueel hooi tekort zullen mensen weer bang worden gemaakt en weer veel bijvoeren en aanvullen....

Melia
Berichten: 9853
Geregistreerd: 31-08-05
Woonplaats: Twente

Re: Hoe bereid jij je voor op de hooicrisis?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-18 15:04

Hier gelukkig nog hooi kunnen krijgen bij onze vaste leverancier. Ook nog voor de oude/normale prijs gelukkig.
Hij doet voorlopig geen handel meer aan "nieuwe mensen" dus hebben echt geluk gehad!!

Indestal
Berichten: 3591
Geregistreerd: 26-06-15

Re: Hoe bereid jij je voor op de hooicrisis?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-18 08:35

Ik heb het idee dat er zat hooi is, alleen wordt het voor veel geld nu verkocht...als je even wacht en je restant in de winter gaat kopen, kun je over de prijs handelen...mijn gras bv staat al te hoog, ik moet als een gek gaan maaien, eer het omklapt en niet meer fatsoenlijk te maaien valt.

Popstra
Berichten: 13852
Geregistreerd: 21-06-08

Re: Hoe bereid jij je voor op de hooicrisis?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-18 09:39

Het gras lijkt wel harder te groeien dan anders rond deze tijd! Maar dan nog blijft hooien nu in deze tijd best lastig

damian23
Berichten: 3305
Geregistreerd: 11-02-09
Woonplaats: noord-holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-18 09:48

Popstra schreef:
Het gras lijkt wel harder te groeien dan anders rond deze tijd! Maar dan nog blijft hooien nu in deze tijd best lastig


Precies, ik blijf maaien! Maar hooien gaat inderdaad lastig met al die vocht in de lucht.
Hoewel er wel nog gemaaid wordt. Ze laten het dan gewoon ruim een week liggen. Maar ik vraag me af of het dan nog wel droogt.

Amalarab

Berichten: 7456
Geregistreerd: 24-11-07
Woonplaats: Friesland

Re: Hoe bereid jij je voor op de hooicrisis?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-18 09:56

Het gras is geëxplodeerd, daar kan ik met strookbegrazing nog wel even vooruit(!)
Heb hooipakjes gekocht à €4 gebracht. Mijn hooihok is nu aardig vol, ben benieuwd hoe het met de hooiprijs is als ik weer nodig heb.

Koper

Berichten: 30379
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-18 10:04

Waar ik me het meeste zorgen om maak is de kwaliteit. Kunnen we straks halverwege de winter nog wel fatsoenlijk spul krijgen? En dan heb ik het natuurlijk niet over de mensen die een schuur vol hebben maar over de mensen die die mogelijkheid niet hebben.

pol013

Berichten: 9018
Geregistreerd: 18-05-04
Woonplaats: Omg breda

Re: Hoe bereid jij je voor op de hooicrisis?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-18 11:42

Dan hebben wij het echt veel zwaarder te verduren gehad met de droogte.
Wij gaan vandaag wel maaien maar we hebben eigenlijk nog veel te weinig lengte. Normaal halen we er rond deze tijd een volwaardige snede af maar het gras is veel te laat pas weer kunnen gaan groeien.

We maaien nu eigenlijk alleen om straks weer een goede lengte te hebben voor de winter. Niet te lang en niet te kort. en omdat we nog een paar baaltjes nodig hebben om een fatsoenlijke hoeveelheid. hebben als de winter heel erg tegen gaat vallen.

Als ruwvoer kunnen we dit weer alleen gaan voeren door het te combineren met onze eerste snede. Dus bij ons blijft de teller voorlopig op 50-60% van de normale opbrengst staan.

superpony
Berichten: 25403
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-18 11:45

Ik zag gister weer dat het enorm wisselend is. We waren 2 dorpen verder en daar stond het mais er veel slechter bij dan hier.Het was half zo hoog als dat het hier staat en echt rot.

Nog veel weides die gemaaid zijn, maar wat ze ermee gaan doen??

Ik sprak wel een kleine paardenhouder, die heeft 1 ha in 4 stukken. 2 stukken gemaaid en gaat het los naar binnen brengen. Heeft pallets in het deel gelegd en wil het binnen verder laten drogen, vanwege kleine sobere pony's. Maar ik denk nooit dat het genoeg is. Aan andere kant, als het lukt, scheelt elk beetje natuurlijk.

Om de kwaliteit maak ik me niet zo druk, tenzij er enorm veel suikers in zitten of jkk etc. Ik heb liever buikvulling waar niks in zit, want dat kan ik aanvullen. Als je niks hebt, komen ze te lang zonder eten te staan en dat vind ik erger.

Indestal
Berichten: 3591
Geregistreerd: 26-06-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-18 11:48

Er komt nog een lading kuilgras voor de boeren..de wintervoorraad kan aangevuld worden....het hooi wat ze in gekocht hebben zullen ze vast wel willen verkopen als ze het uiteindelijk toch niet nodig hebben...hier nog vollop koeien in de wei.


De eerste snede was subliem, dus dit hooi zal ook in de winter nog te koop zijn...ik heb adressen achter de hand mocht ik nodig hebben...zo niet vraag bokt en je zult adressen krijgen...mijn adressen hebben nog mooie eerste snede...verwacht niet dat je een kleine prijs krijgt, mijn adressen zitten tussen de 5 en 6 euro per pakje, wel subliem spul! Maar dat hebben ze of duur ingekocht of kunnen ze nog duur verkopen als het van eigen land komt...maaar op kwaliteit kun je niet handelen, vind ik..

MarijeR

Berichten: 24928
Geregistreerd: 20-08-01
Woonplaats: Onstwedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-18 11:57

Hier lopen ze de hele jaar 24/7 buiten en 1 groep voer ik nu dagelijks een baaltje hooi bij. Volgende maand heb ik op hun andere wei wel weer een goede snee gras staan en dan kunnen ze daar wel een maand of 2 mee doen met strookbegrazing voordat ze weer aan het hooi moeten.
Voor 1 van de groepen hengsten heb ik straks nog 1,5ha goed gras en ik denk dat ze daar tot ver in de winter mee kunnen doen. Ze lopen nu ook nog op een ha wat ze niet voorgevreten kunnen krijgen.
Wat dat betreft denk ik dat ik ondanks het bijvoeren tijdens de droge periode toch niet meer ruwvoer nodig ga hebben dan andere jaren. Alleen op andere tijd gevoerd.
En dat is met sobere dieren niet eens zo slecht moet ik zeggen...

superpony
Berichten: 25403
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-18 12:02

Indestal schreef:
Er komt nog een lading kuilgras voor de boeren..de wintervoorraad kan aangevuld worden....het hooi wat ze in gekocht hebben zullen ze vast wel willen verkopen als ze het uiteindelijk toch niet nodig hebben...hier nog vollop koeien in de wei.


De eerste snede was subliem, dus dit hooi zal ook in de winter nog te koop zijn...ik heb adressen achter de hand mocht ik nodig hebben...zo niet vraag bokt en je zult adressen krijgen...mijn adressen hebben nog mooie eerste snede...verwacht niet dat je een kleine prijs krijgt, mijn adressen zitten tussen de 5 en 6 euro per pakje, wel subliem spul! Maar dat hebben ze of duur ingekocht of kunnen ze nog duur verkopen als het van eigen land komt...maaar op kwaliteit kun je niet handelen, vind ik..


Alleen boeren die heel ruim zitten. De rest zal het vasthouden voor de zekerheid denk ik.

Koeien lopen hier ook nog in de wei. Maar ook op het erf zie je overal genoeg kuil en of mais liggen.

Toen het zo heet was, kochten de boeren ook massaal bicarbonaat in. Ik haal het bij de fourage handelaar hier en die had helemaal niks meer. Daarna was ik ergens en lag het op een stapel in de hoek gegooid, kon ik gewoon een zak mee krijgen.

Hier is 5 euro de normale prijs en die is zo ongeveer zo gebleven. Hij zakt en stijgt soms iets, dus schommelt het tussen de 4 en 5 euro. De balen die we nu hebben zijn wel echt strak geperst en zwaar.

enjoymyhorse
Berichten: 757
Geregistreerd: 26-04-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-18 18:57

pol013 schreef:
Dan hebben wij het echt veel zwaarder te verduren gehad met de droogte.
Wij gaan vandaag wel maaien maar we hebben eigenlijk nog veel te weinig lengte. Normaal halen we er rond deze tijd een volwaardige snede af maar het gras is veel te laat pas weer kunnen gaan groeien.

We maaien nu eigenlijk alleen om straks weer een goede lengte te hebben voor de winter. Niet te lang en niet te kort. en omdat we nog een paar baaltjes nodig hebben om een fatsoenlijke hoeveelheid. hebben als de winter heel erg tegen gaat vallen.

Als ruwvoer kunnen we dit weer alleen gaan voeren door het te combineren met onze eerste snede. Dus bij ons blijft de teller voorlopig op 50-60% van de normale opbrengst staan.

Hier precies zo.
Hier is nu ook gemaaid maar puur omdat het anders te lang de winter in gaat.
Niet omdat er nu een goede snede opstaat.

Koeienboeren zitten hier ook niet ruim.
Die hebben de hele zomer ook niets er af kunnen halen.

Popstra
Berichten: 13852
Geregistreerd: 21-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-18 14:47

pol013 schreef:
Dan hebben wij het echt veel zwaarder te verduren gehad met de droogte.
Wij gaan vandaag wel maaien maar we hebben eigenlijk nog veel te weinig lengte. Normaal halen we er rond deze tijd een volwaardige snede af maar het gras is veel te laat pas weer kunnen gaan groeien.

We maaien nu eigenlijk alleen om straks weer een goede lengte te hebben voor de winter. Niet te lang en niet te kort. en omdat we nog een paar baaltjes nodig hebben om een fatsoenlijke hoeveelheid. hebben als de winter heel erg tegen gaat vallen.

Als ruwvoer kunnen we dit weer alleen gaan voeren door het te combineren met onze eerste snede. Dus bij ons blijft de teller voorlopig op 50-60% van de normale opbrengst staan.

Zeker weten dat jullie het zwaarder gehad hebben. Hoe zuidelijker je kwam, hoe droger het was. Dat zie je nu nog als je vanaf het noorden de rivieren over gaat richting zuid.
Duitsland idem. En juist daar waar het mooie hooi af kwam.

Kahawa
Berichten: 5344
Geregistreerd: 05-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-18 15:50

Popstra schreef:
pol013 schreef:
Dan hebben wij het echt veel zwaarder te verduren gehad met de droogte.
Wij gaan vandaag wel maaien maar we hebben eigenlijk nog veel te weinig lengte. Normaal halen we er rond deze tijd een volwaardige snede af maar het gras is veel te laat pas weer kunnen gaan groeien.

We maaien nu eigenlijk alleen om straks weer een goede lengte te hebben voor de winter. Niet te lang en niet te kort. en omdat we nog een paar baaltjes nodig hebben om een fatsoenlijke hoeveelheid. hebben als de winter heel erg tegen gaat vallen.

Als ruwvoer kunnen we dit weer alleen gaan voeren door het te combineren met onze eerste snede. Dus bij ons blijft de teller voorlopig op 50-60% van de normale opbrengst staan.

Zeker weten dat jullie het zwaarder gehad hebben. Hoe zuidelijker je kwam, hoe droger het was. Dat zie je nu nog als je vanaf het noorden de rivieren over gaat richting zuid.
Duitsland idem. En juist daar waar het mooie hooi af kwam.


Volgens mij is het op de hoge zandgronden in Twente en in de Achterhoek niet per se beter: https://nieuws.weeronline.nl/6-9-2018-d ... afgenomen/

Maar die delen liggen idd niet langs de snelwegen als je van noord naar zuid rijdt.

suffie
Berichten: 5719
Geregistreerd: 06-04-06

Re: Hoe bereid jij je voor op de hooicrisis?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-18 16:40

Mijn weilanden (3,5 ha) zijn twee weken geleden doorgezaaid en we hebben wel iets regen gehad, maar er moet toch echt meer gaan komen om het te doen slagen. Tot nu toe groeit alleen het onkruid..... en die staat te laag om af te maaien.

Rozekoek18
Berichten: 10
Geregistreerd: 11-09-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-18 20:44

Wij hebben al flink wat hooi gereserveerd bij de vaste leverancier. Denk dat je niet heel veel anders kan...

superpony
Berichten: 25403
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Hoe bereid jij je voor op de hooicrisis?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-18 23:20

Nu het gras goed groeit, zie ik ook minder onkruid gelukkig.

Wij zitten wel op zandgrond en alles is altijd enorm snel droog, dus vind het best apart dat het nu toch zo goed groeit. En ook de verschillen, 15km verderop weer totaal ander beeld gezien vh weekend. Maar....geen idee of ze daar veel hebben gesproeid en hoe die gemeente heeft gehandhaafd. Ik vermoed dat ze hier erg veel hebben toegelaten qua sproeien en er ook veel 's nachts gesproeid is.

Ik zag dat er nu wel mais gemaaid wordt. Ben benieuwd wat het nog oplevert.

meggiemeg

Berichten: 12248
Geregistreerd: 08-04-04
Woonplaats: gelderland

Re: Hoe bereid jij je voor op de hooicrisis?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-18 07:13

Het maïs zal veel minder zijn op sommige stukken, hier wordt ook druk het maïs binnen gehaald, aan de buitenkant stond het amper 1½ meter hoog en aan de binnenkant was het nog niet eens de helft daarvan wat hoogte betreft.

Maartje1990

Berichten: 22287
Geregistreerd: 05-06-06
Woonplaats: Kessel (Limburg)

Re: Hoe bereid jij je voor op de hooicrisis?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-18 07:45

Gaat ookk niet zo km de hoogte he. Maar om de korrel op de kolf

meggiemeg

Berichten: 12248
Geregistreerd: 08-04-04
Woonplaats: gelderland

Re: Hoe bereid jij je voor op de hooicrisis?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-18 08:44

Veel zat daar ook niet aan wat de kolf betreft, veel maispercelen hebben er builenbrand inzitten vanwege de droogte zeggen de boeren, zijn ze niet blij mee want dat blijft aardig wat jaren in de grond dus volgende oogsten zijn er dan ook mee besmet volgens de boeren.

superpony
Berichten: 25403
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Hoe bereid jij je voor op de hooicrisis?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-18 11:29

Dat verschilt ook heel erg. Hier stond heel veel hoog en leek het aan de buitenkant niks, maar naar binnen toe al veel beter.
Was dus vh weekend 15km verderop en daar stond een maisland half zo hoog en helemaal dor en kapot.
Nu is hier veel gemaaid.

Ik denk echt dat er per gemeente wel of niet streng gecontroleerd is op het sproeien dat de verschillen zo groot zijn.
Of wat de boer zelf ermee wilde natuurlijk.

Zag op fb trouwens dat die Venhorst hooi weer hooi uit Dld had gehaald. Ik neem aan voor vaste klanten, maar er is echt nog wel hooi te krijgen.
Vroeg iemand hoger in Dld of ze problemen hadden en daar ook nog genoeg.

Lowara

Berichten: 25345
Geregistreerd: 25-11-02
Woonplaats: Enschede

Re: Hoe bereid jij je voor op de hooicrisis?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-18 22:43

Heb 200 baaltjes hooi op zolder en morgen komen ze 15x400 kilo balen brengen.
Het kost je een compleet stuk tuin van je ouders inclusief enkele bomen, maar dan heb je wel een mooie opslag plek :=

Afbeelding