Wie stalt wel min. 15 uur per dag?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-17 17:35

Mijn paard staat in de nachten op stal. Als de deur open bleef staan, zou ze zeker terug naar buiten komen. Waarschijnlijk zou ze af en toe wel de stal opzoeken (bij slecht weer of als ze even op haar eentje wil rusten of als ze hooi wilt knabbelen), maar ze zou zeker niet zo lang achtereen binnen blijven staan zoals nu. Dat is het compromis dat iedere paardeneigenaar moet zoeken, maar een compromis betekent wel dat beide partijen nog wel tevreden zijn met de situatie. Als je een paard 21 uur op stal laat staan en dan uitlaat in een paddockje van 10 bij 5m, denk ik niet dat het paard nog spreekt van een aanvaardbaar compromis.

bruintje123

Re: Wie stalt wel min. 15 uur per dag?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-17 17:36

Precies gini. :j

danzzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-17 17:44

Gini schreef:
Mijn paard staat in de nachten op stal. Als de deur open bleef staan, zou ze zeker terug naar buiten komen. Waarschijnlijk zou ze af en toe wel de stal opzoeken (bij slecht weer of als ze even op haar eentje wil rusten of als ze hooi wilt knabbelen), maar ze zou zeker niet zo lang achtereen binnen blijven staan zoals nu. Dat is het compromis dat iedere paardeneigenaar moet zoeken, maar een compromis betekent wel dat beide partijen nog wel tevreden zijn met de situatie. Als je een paard 21 uur op stal laat staan en dan uitlaat in een paddockje van 10 bij 5m, denk ik niet dat het paard nog spreekt van een aanvaardbaar compromis.

ik ken er genoeg die dat absoluut aanvaardbaar vinden en heel blij hun werk doen. Het bestaat, en wellicht meer dan sommige mensen denken.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-17 17:45

Wij hebben hele rare, eigenwijze paarden. Staan echt in de stromende regen altijd. Heb ze ook al vaak aangetroffen dat ze dan ook midden in de paddock stonden en niet onder een boom of het afdak van de stallen bijv. Van sneeuw worden ze vrolijk. En nogmaals, zijn oudjes en ex stalpaarden.

We zitten denk ik in een soort overgangsfase. Vroeger was alleen zomers weidegang en 's winters op stal heel normaal. Nu wil men het hele jaar rond paarden buiten hebben.

Toen ik op maneges en stallen werkte, hanteerde wij wel een tropen rooster en gingen paarden juist met hitte heel vroeg naar buiten, op het midden van de dag naar binnen en later weer naar buiten. Of het werd omgedraaid dat ze rond 19uur naar buiten gingen tot 's ochtends een uur of 10 bijv. Juist de hitte, beestjes, geen schuilmogelijkheid is ook zomers een probleem. Ook wanneer men het dus wel normaal vindt dat paarden buiten staan.

Op stal is echt wel gewenning, net als buiten blijven. Leer een paard dat 24/7 buiten mag, maar op stal te staan, dat is ook een overgang. Net als een stalpaard 24/7 buiten gooien. Alles valt of staat dan met de omstandigheden. Onze kudde is heel stabiel en gek met elkaar. Er is altijd eten, altijd een schuilplek, droge grond etc.

Op stal 's avonds is prima als mensen dat nodig vinden. Maar heel veel stallen voeren vrij vroeg een laatste ronde en dan staan paarden het grootste deel van de nacht zonder eten. Dan zie je ook veel geschop tijdens voerrondes. Oorverdovend en je ziet hele wanden sneuvelen.

Niet iedereen heeft tralies voor contact met buur paarden. Nog erger staan paarden naast elkaar die niet matchen en dan heb je veel onrust. Ik heb al vaker meegemaakt dat vriendinnen per se naast elkaar wilden staan, ondanks het geschop en gedoe elke dag weer.

Er werd me vandaag gevraagd of ik ze met oud en nieuw binnen wil zetten. Maar het is erg stil en ze reageren nergens op, dus wij gaan dat niet doen. Ze kunnen nu zien waar het vandaan komt. Ze steunen elkaar en kunnen weg als er wel iets gebeurt.

Vorig jaar stonden ze 's nachts op stal rond deze tijd en hebben we de boel gewoon dicht gedaan, muziek aan en klaar. Anderen gingen in het andere gebouw bij hun paarden zitten. Muziek hard, lichten aan etc. Er was daar erg veel onrust. Paarden hadden ook al dagen niet, tot amper buiten mogen staan. Het was echt midden in het bos, dus vrijwel geen vuurwerk geluiden.

Ik denk echt dat je ze soms met rust moet laten ipv dan je eigen spanningen over te brengen. Maar wel een veilige stal, genoeg eten en elkaar kunnen zien en ruiken.

Overigens heb ik vroeger ergens gewerkt waar paarden los naar buiten en binnen gingen. Voor het naar binnen gaan werd er biks in de bakken gegooid. Je wil niet weten hoe ze naar binnen kwamen.....Ik had een paard gratis mogen stallen, maar wilde dat echt niet en denk dat veel eigenaren het nooit hebben gezien of meegemaakt. Later ook wel vaker elders meegemaakt met ene vreselijk naar ongeluk daarbij.

Misschien is het voor sommigen ideaal als ze zich zowel het aantal uren buiten als op stal even prettig zouden voelen en de omstandigheden vergelijkbaar zijn. Dus vriendjes om hun heen, eten, veiligheid, schoon en droog.

Die van ons staan ook aan het draad 2x daags als ik in het schuurtje ernaast eten sta klaar te maken, maar dat is omdat ze weten dat ik daar vandaan kom met eten. Ondanks 24/7 goed hooi etc. Mn ene ruin eet op stal, dus die staat daar al klaar dan. Daarna gaat hij er zelf weer uit. Er hangt altijd in beide stallen hooi, maar gaat niet altijd goed op.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-17 17:54

bruintje123 schreef:
Eline.
Als mensen eerlijk zijn weten ze dat antwoord.
Geen 1 paard staat 15 uur binnen als buiten de voorwaarden goed zijn.
Maar vaak zijn buiten de voorwaarden ronduit slecht. Zoals een kleine paddock vol in de wind zonder maatjes.
En dan vol lof zeggen: Kijk die van mij staat graag binnen. Ipv kijk ik heb mijn voorwaarden niet op orde.
Maar zo eerlijk zijn veel mensen niet.

Je kan ook niet verwachten dat iedereen dat maar zo picobello voor elkaar heeft is mijn mening.
Er zijn maar heel maar dan ook echt heel weinig plekken in NL waar paarden zomer EN winter goed buiten kunnen blijven op een droge weide met gras en een fijne inloop stal. Dat laat de bodem her en der helaas niet toe wat je er ook aan doet.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-17 17:55

danzzz schreef:
Gini schreef:

ik ken er genoeg die dat absoluut aanvaardbaar vinden en heel blij hun werk doen. Het bestaat, en wellicht meer dan sommige mensen denken.

Vinden of moeten vinden?
Uiteraard gaat een paard dat al 6 jaar op die manier gehouden wordt zich neerleggen bij de situatie. En dan komen we weer in dezelfde redenatie terecht waarbij jij vroeg of aanvaarding van het lot dan zo erg is. En toen zei ik weer dat je zo iedere slechte situatie kan goedpraten (met het voorbeeld van de hond in de bench).
Ik kan me niet voorstellen dat een dier (eender welk dier) tevreden is om zijn leven te spenderen in een ruimte die zowel in de lengte als in de breedte net een beetje groter is dan het dier zelf.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-17 18:00

Popstra schreef:
bruintje123 schreef:
Eline.
Als mensen eerlijk zijn weten ze dat antwoord.
Geen 1 paard staat 15 uur binnen als buiten de voorwaarden goed zijn.
Maar vaak zijn buiten de voorwaarden ronduit slecht. Zoals een kleine paddock vol in de wind zonder maatjes.
En dan vol lof zeggen: Kijk die van mij staat graag binnen. Ipv kijk ik heb mijn voorwaarden niet op orde.
Maar zo eerlijk zijn veel mensen niet.

Je kan ook niet verwachten dat iedereen dat maar zo picobello voor elkaar heeft is mijn mening.
Er zijn maar heel maar dan ook echt heel weinig plekken in NL waar paarden zomer EN winter goed buiten kunnen blijven op een droge weide met gras en een fijne inloop stal. Dat laat de bodem her en der helaas niet toe wat je er ook aan doet.

Rest de vraag of je dan een paard moet willen. Een border collie die het appartement nooit uit komt, wordt algemeen aanvaard, dat dat geen acceptabele situatie is maar bij paarden werkt dat ineens anders. :)

En ja, er zijn paarden die daarin berusten. Maar ik heb tot op heden nog geen enkel paard gezien dat daar ook echt beter van wordt. :)

danzzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-17 18:05

Gini schreef:
danzzz schreef:

Vinden of moeten vinden?
Uiteraard gaat een paard dat al 6 jaar op die manier gehouden wordt zich neerleggen bij de situatie. En dan komen we weer in dezelfde redenatie terecht waarbij jij vroeg of aanvaarding van het lot dan zo erg is. En toen zei ik weer dat je zo iedere slechte situatie kan goedpraten (met het voorbeeld van de hond in de bench).
Ik kan me niet voorstellen dat een dier (eender welk dier) tevreden is om zijn leven te spenderen in een ruimte die zowel in de lengte als in de breedte net een beetje groter is dan het dier zelf.

Als ze iets MOETEN vinden zouden ze niet blij hun werkje doen denk je wel? of geloof je daar niet in? Kom nou eens met een definitie. JIJ vind, maar wie zegt dat, dat wat JIJ vind correct is?

En ik wil ook nog steeds graag weten waar ik in geloof.

Kijk jij vult dingen in voor jezelf, gebaseerd op jouw enigste eigenste wereld en ervaring. Dat dit in het echt heel anders kan zijn, kan jij niet handelen en daarom zet je iedereen die andere ervaringen heeft weg als iemand die ergens in gelooft. Heel vervelend discussiëren is dat en dat is jammer, want we waren echt een heel eind goed op weg. Verschillende inzichten, verschillende ervaringen en er durfden zelfs een paar stalpaardenmensen zich te melden hier (wat al bijzonder is, want je kan net zo goed gelijk je hoofd op het hakblok leggen)

Dat JIJ je dingen niet kan voorstellen, betekend niet dat die dingen er niet zijn, moge dat duidelijk zijn. Ik kan mij bijvoorbeeld niet voorstellen dat mensen omwille van een geloof andere mensen vermoorden, het gebeurt.

Eliine

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-17 18:07

@danzz je leest het niet helemaal juist geloof ik. Ik quote mezelf maar even
Eliine schreef:
Ik weet dat dit niet overal realiseerbaar is en dat je soms keuzes moet maken maar hypothetisch gezien lijkt het me een zeer interessant onderzoek. Vooral omdat veel mensen oprecht geloven dat hun paard graag naar binnen wilt om daar vervolgens 15 uur aaneengesloten te blijven

Ik zeg niet dat ze geloven in. Ik zeg ze geloven dat hun paard graag naar binnen wilt om daar 15 uur te blijven.
Het geloven slaat op het graag binnen staan van het paard. Je zou het ook kunnen vervangen voor dat ze denken dat hun paard graag binnen staat. Hoe je het wilt.

Voor de rest. Ik had het ook over een hypothetisch vraagstuk. Ik begrijp dat er soms een compromis gesloten moet. Maar hoevaak hoor je wel niet. Ja mijn paard wil helemaal niet zo lang buiten staan. Hij staat graag op stal. En ik vraag me dus af of dat zo zou zijn als je de deuren open laat staan en het paard vrije keus geeft (met gelijke voorwaarden binnen en buiten wb droge voeten en ruwvoer)

koos2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-17 18:10

Ayasha schreef:
Rest de vraag of je dan een paard moet willen. Een border collie die het appartement nooit uit komt, wordt algemeen aanvaard, dat dat geen acceptabele situatie is maar bij paarden werkt dat ineens anders. :)

En ja, er zijn paarden die daarin berusten. Maar ik heb tot op heden nog geen enkel paard gezien dat daar ook echt beter van wordt. :)

Dan kan bijna niemand paarden houden, de meeste gemeentes accepteren geen schuilstallen.
Ook mag je niet overal zomaar drainage en zand van je weilanden maken.
Misschien is er ook een middenweg. Bijvoorbeeld de flat bordercollie die dagelijks mag werken met zijn baasje en krijgt waar zijn behoeftes om vragen. IMO beter dan een boerderij bordercollie die wat los loopt maar niet echt met zijn baas mag werken. De wereld is niet altijd perfect en zeker niet zwart/wit.

danzzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-17 18:12

Eliine schreef:
Eliine schreef:
Ik weet dat dit niet overal realiseerbaar is en dat je soms keuzes moet maken maar hypothetisch gezien lijkt het me een zeer interessant onderzoek. Vooral omdat veel mensen oprecht geloven dat hun paard graag naar binnen wilt om daar vervolgens 15 uur aaneengesloten te blijven

Ik zeg niet dat ze geloven in. Ik zeg ze geloven dat hun paard graag naar binnen wilt om daar 15 uur te blijven.
Het geloven slaat op het graag binnen staan van het paard. Je zou het ook kunnen vervangen voor dat ze denken dat hun paard graag binnen staat. Hoe je het wilt.

Voor de rest. Ik had het ook over een hypothetisch vraagstuk. Ik begrijp dat er soms een compromis gesloten moet. Maar hoevaak hoor je wel niet. Ja mijn paard wil helemaal niet zo lang buiten staan. Hij staat graag op stal. En ik vraag me dus af of dat zo zou zijn als je de deuren open laat staan en het paard vrije keus geeft (met gelijke voorwaarden binnen en buiten wb droge voeten en ruwvoer)

nogmaals, waarom geloven? Als een paard mij laat merken dat die graag naar binnen wil, dan geloof ik helemaal nergens in, dan voldoe ik gewoon aan dat verzoek. Geloven is dus een misplaatst woord dat je alleen maar zo neerzet om mijn deskundigheid met betrekking tot het lezen van paarden te betwisten, en dat maakt je een niet zo fijne discussiepartner. Evenals met het woordje denken.

Ik denk namelijk niet, dat laat ik aan het paard over, die heeft een groter hoofd. Ik handel naar aanleiding van het gedrag van een paard. En dat heeft niks met, denken dat, of, geloven dat, te maken.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-17 18:15

Popstra. Ik heb nog nooit mijn paarden anders gehouden.
En heb in heel mijn leven wel meer stallen gehad. Dus ja hoor er bestaan er genoeg.

In heel Nederland.
Nee dat niet.
Maar dan moet je je de vraag stellen of paarden houden daar dan wel zo realistisch is.
Ik heb als kindje ooit geleerd dat je niet alles kunt hebben wat je Wilt.
Misschien valt dit er ook wel eens onder.
We praten namelijk wel over een dier niet over een Ferrari.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-17 18:17

Danzzz, ik heb het nergens over ergens in geloven. Vind het wel grappig dat je zegt dat ik iets niet kan handelen. Ik ben niet diegene die even uit mijn panty schiet en de behoefte voelt om in hoofdletters te typen.
Ik vul dingen in op basis van gezond verstand en logica. Een dier standaard het grootste deel van de dag opsluiten in een ruimte die net aan groter is dan het dier zelf, is niet ok. Ook bij andere dieren worden zulke situaties aangeklaagd: varkens, kippen, koeien,...

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-17 18:17

Danzzz
Zet dat paard hier of op alle stallen waar ik ooit gestaan heb en ineens staat hij niet meer na een half uur aan het hek.
Goed management heet dat.
Al zoveel eigenaren dat zien beweren en het totaal fout ingeschat hebben.

danzzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-17 18:21

Gini schreef:
Danzzz, ik heb het nergens over ergens in geloven. Vind het wel grappig dat je zegt dat ik iets niet kan handelen. Ik ben niet diegene die even uit mijn panty schiet en de behoefte voelt om in hoofdletters te typen.
Ik vul dingen in op basis van gezond verstand en logica. Een dier standaard het grootste deel van de dag opsluiten in een ruimte die net aan groter is dan het dier zelf, is niet ok. Ook bij andere dieren worden zulke situaties aangeklaagd: varkens, kippen, koeien,...

Je hebt het wel over geloven, geloven dat, denken dat. Je vult dingen in op basis van jouw logica, en jouw gezonde verstand. Wie zegt dat jouw logica en jouw gezonde verstand het bij het juiste einde hebben? Er is een heel groot grijs gebied, en er zijn evenveel paarden die helemaal ongelukkig zouden worden van jouw logica en jouw gezonde verstand, net zoveel als er paarden ongelukkig worden van mijn logica en gezonde verstand. Daarom heb jij paarden die bij jouw logica en verstand passen en zoek ik paarden die bij mijn logica en verstand passen. Gelukkig mogen we daarin verschillen. Maar om de ander dan weg te zetten als een gelover, of een denker dat is gewoon, tja, niet gaaf.

Nogmaals dat jij het niet kent, betekend niet dat het er niet is.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-17 18:27

Danzzz je kan hoog en laag beweren wat je Wilt.
Een paard blijft een kuddedier dat gemaakt is om veel te lopen.
En wat we ook gefokt hebben, dat is nog niet veranderd.
Nogmaals ik sluit ook in de nacht op voor mijn gemoedstoestand.
Ik als holbewoner die dan rustig slaapt.
Maar eigenlijk weet ik dat het voor de paarden anders is.
Die hoor je ook echt de dolle vijf minuten krijgen in de nacht. En ik rechtop in bed. :+
Daarom vertik ik ook dat overdag ook te doen. En ik heb héél toevallig geen hek hangers. Nooit gehad ook.
Hoe kan dat toch?

danzzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-17 18:29

Mocht je tegen mij praten Bruintje, ik lees je niet. Dus het is geen onbeleefdheid dat ik niet op je antwoord, ik zie je posts gewoonweg niet.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-17 18:31

Wel apart dat je dan nu toch op mij reageert als je het niet leest. :))

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-17 18:35

Danzz, dat is omgekeerd precies hetzelfde. Wij hebben er 3 met een prima werkende wintervacht en die functioneert erg goed in de regen, kou en sneeuw. De 3e heeft een goede, waterdichte deken. Toch zie je mensen die hun paard met regen binnen willen hebben. Is prima, maar ze redeneren dan dat de paarden er als verzopen katjes bij staan. Waar elk paard prima in de regen kan staan natuurlijk. ( mits geen blub, deken of vacht )

Het is niet alleen wat wij vinden......Het gaat erom dat je weet hoe ene paard in elkaar zit en wat belangrijk is. Paarden hebben echt veel vrije beweging nodig. Dat is goed voor hun stofwisseling en daarmee dus ook de benen, spieren etc, wat je terug gaat zien in je training, blessure gevoeligheid. Naast dat is een happy paard een fijn meewerkend paard.

Hoeveel mensen geven niet rustgevende middelen of pianissimo voer etc? Hoeveel mensen moeten longeren voor het rijden? Of rijden met slofteugels in het bos, want paarden zijn niet te houden, net als strenge bitten en noem het maar op.
Hoeveel paarden krijgen een slechte naam door slecht gedrag?

Ik hoor al jaren zoveel smoesjes en moet altijd klantvriendelijk blijven, maar ken ze echt allemaal inmiddels wel. Het is altijd de schuld van het paard, de omgeving etc.

Ik had de supplementen willen uitvinden, want daar wordt echt zoveel aan verdiend. Net als speciale bandages en dergelijke voor stalbenen bijvoorbeeld.

Een vriendin heeft haar paard nu 24/7 buiten gezet en staat verbaasd hoe leuk hij is met de andere paarden en hoe hij enorm geniet. Hij staat veel in de loopstal, maar hij heeft zich verbazend snel helemaal aangepast en is duidelijk heel happy zo. Bij zo een overstap moet je het als eigenaar ook wel kunnen loslaten, anders breng je het over wanneer je erbij gaat staan.

Als ik naar mijn paarden kijk, willen ze als eerste eten. Daarna rollen en vriendjes. Wij hebben 1 strook met modder naast het bestraatte dat ik open heb gemaakt voor afwisseling van route en daar gaan ze ook zelf in staan als ze daar zin in hebben. Je ziet ook paarden juist in de modder rollen. Heel veel zit tussen onze oren.

viola

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-17 18:36

Danzzz het gaat er niet om of paarden wel of niet graag naar binnen willen gaan, maar om of ze daar de komende uren willen blijven net zolang tot hun mens de deur weer komt open doen.

Paardenfan25

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-17 18:39

Bruintje, ik laat ze s nachts wel buiten. Fjorden met berenvacht. Ben in het begin weleens in pyjama gaan kijken toen het hard regende. Stonden gewoon in hoekje van land, niet in schuilstal. In vroege ochtend als het nog donker is sjokken ze ook lekker door de wei. Is meer mijn gevoel dan die van hun :j
Ze hebben het trouwens meer naar hun zin bij kou dan warmte, maar daar zijn het fjordjes voor.
Wij hebben jaren in randstad gewoond en daar bewust geen paarden gehad ivm o.a. te weinig buiten, duur en geen goede uitrij mogelijkheden. Nu in Brabant op super droge zandgrond, echt een luxe besef ik nu. En dat alles aan huis. Heb ook brave gezonde ponies, omdat ze veel natuurlijke beweging krijgen.
Ik vind de grens hoeveel uur op stal erg lastig. Geloof best dat paarden met 16 uur ruime stal, vriendjes en ruwvoer zich best aanpassen en nog wel gelukkig zijn ook. Maar nogmaals, ben blij met mijn eigen mogelijkheden

danzzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-17 18:40

viola schreef:
Danzzz het gaat er niet om of paarden wel of niet graag naar binnen willen gaan, maar om of ze daar de komende uren willen blijven net zolang tot hun mens de deur weer komt open doen.

Kijk, dit is een nadenkertje, en dat ga ik ook doen. Ik kom hier vanavond op terug, moet nu eerst wat les gaan geven.

Goed punt!

Eliine

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-17 18:41

danzzz schreef:
Eliine schreef:

nogmaals, waarom geloven? Als een paard mij laat merken dat die graag naar binnen wil, dan geloof ik helemaal nergens in, dan voldoe ik gewoon aan dat verzoek. Geloven is dus een misplaatst woord dat je alleen maar zo neerzet om mijn deskundigheid met betrekking tot het lezen van paarden te betwisten, en dat maakt je een niet zo fijne discussiepartner. Evenals met het woordje denken.

Ik denk namelijk niet, dat laat ik aan het paard over, die heeft een groter hoofd. Ik handel naar aanleiding van het gedrag van een paard. En dat heeft niks met, denken dat, of, geloven dat, te maken.

Leg me vooral woorden in de mond dat ik dingen met opzet doe om jou het leven moeilijk te maken, ga vooral je gang.

Dat jij wilt struikelen over 1 woordje terwijl de context wat mij betreft volledig duidelijk is moet je vooral zelf weten. Dat jij je heel persoonlijk aangesproken wilt voelen op een algemene post van mij, is ook je goed recht.

Maar mijn zin is correct geschreven, het stukje geloven duidt op het graag binnen staan van het paard. Je ziet het paard dat aan het hek staat te dralen en je denkt goh ik zet hem maar binnen want dat wil hij graag. Daarna constateer je schijnbaar (met de staldeur dicht) dat het paard niet meer naar buiten wilt het volledige volgende etmaal.

En je trekt het volledig uit de context van de vraag. Die luidt namelijk of die paarden die dus (volgens hun eigenaar) graag binnen staan voor 23 uur achtereen, dat ook daadwerkelijk doen als je de staldeur openlaat.

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-17 18:42

Ik heb op een stal gewerkt waar ze in de winter +- 30 minuten in de paddock stonden en/of 45 minuten molen.
In de zomer 2 uurtjes op het land, want teveel paarden en die beesten stonden of alleen of met 2, dus was het elke keer rouleren.
In de winter waren die beesten echt niet te houden tijdens rijden of longeren. Wat een bommen waren dat. En stalbenen, drukke beesten, paarden die aan de kletter gaan en zich bezeren.
In de zomer kregen we ze amper te pakken, stonden we dan paarden te vangen :+.

Best veel mensen zijn er weggegaan toen we vertelden dat ze ook niet langer buiten konden staan, want na 14.00 kreeg je in het weekend niet meer betaald, dus moest je zorgen dat alles binnen stond op tijd en dat alle klusjes waren gedaan.
Sommige pensionklanten zette hun paarden in t weekend zelf binnen, dan gooiden wij ze rond half 2 naar buiten en haalden zij ze rond 6/7 uur weer binnen.

Hier lag het echt aan het feit; teveel paarden en te weinig grond.
6 paddocks voor 70+ paarden, waar die beestjes ook alleen of met zn 2en stonden, waar je overal rekening mee moest houden (paard 1 mag niet baast paard 2, paard 3 met extra dekens naar buiten etc.).

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-17 18:45

Paardenfan.
Ik heb mijn jonkies ook tot september dit jaar 24/7 buiten gehad.
Zou nog steeds kunnen. Ga ik misschien in de toekomst ook weer doen.
Maar nu wilde ik ze meer in de hand gaan hebben en makkelijker afzonderlijk eens wat kunnen leren.
En ja ik geef toe dat ik het voor mijn gevoel fijner vind. Echt mijn gevoel.
Want ik zag ze ook buiten spelen in de nacht hetzelfde als overdag.
Dus ja voor de paarden doe je het niet als de voorwaarden goed zijn.
En ja dat gaat in Brabant gemakkelijker. Meteen mee eens.
Maar dan is er meteen de vraag moeten we overal dan maar paarden willen?