Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Gini schreef:Mijn paard staat in de nachten op stal. Als de deur open bleef staan, zou ze zeker terug naar buiten komen. Waarschijnlijk zou ze af en toe wel de stal opzoeken (bij slecht weer of als ze even op haar eentje wil rusten of als ze hooi wilt knabbelen), maar ze zou zeker niet zo lang achtereen binnen blijven staan zoals nu. Dat is het compromis dat iedere paardeneigenaar moet zoeken, maar een compromis betekent wel dat beide partijen nog wel tevreden zijn met de situatie. Als je een paard 21 uur op stal laat staan en dan uitlaat in een paddockje van 10 bij 5m, denk ik niet dat het paard nog spreekt van een aanvaardbaar compromis.
bruintje123 schreef:Eline.
Als mensen eerlijk zijn weten ze dat antwoord.
Geen 1 paard staat 15 uur binnen als buiten de voorwaarden goed zijn.
Maar vaak zijn buiten de voorwaarden ronduit slecht. Zoals een kleine paddock vol in de wind zonder maatjes.
En dan vol lof zeggen: Kijk die van mij staat graag binnen. Ipv kijk ik heb mijn voorwaarden niet op orde.
Maar zo eerlijk zijn veel mensen niet.
danzzz schreef:Gini schreef:Mijn paard staat in de nachten op stal. Als de deur open bleef staan, zou ze zeker terug naar buiten komen. Waarschijnlijk zou ze af en toe wel de stal opzoeken (bij slecht weer of als ze even op haar eentje wil rusten of als ze hooi wilt knabbelen), maar ze zou zeker niet zo lang achtereen binnen blijven staan zoals nu. Dat is het compromis dat iedere paardeneigenaar moet zoeken, maar een compromis betekent wel dat beide partijen nog wel tevreden zijn met de situatie. Als je een paard 21 uur op stal laat staan en dan uitlaat in een paddockje van 10 bij 5m, denk ik niet dat het paard nog spreekt van een aanvaardbaar compromis.
ik ken er genoeg die dat absoluut aanvaardbaar vinden en heel blij hun werk doen. Het bestaat, en wellicht meer dan sommige mensen denken.
Popstra schreef:bruintje123 schreef:Eline.
Als mensen eerlijk zijn weten ze dat antwoord.
Geen 1 paard staat 15 uur binnen als buiten de voorwaarden goed zijn.
Maar vaak zijn buiten de voorwaarden ronduit slecht. Zoals een kleine paddock vol in de wind zonder maatjes.
En dan vol lof zeggen: Kijk die van mij staat graag binnen. Ipv kijk ik heb mijn voorwaarden niet op orde.
Maar zo eerlijk zijn veel mensen niet.
Je kan ook niet verwachten dat iedereen dat maar zo picobello voor elkaar heeft is mijn mening.
Er zijn maar heel maar dan ook echt heel weinig plekken in NL waar paarden zomer EN winter goed buiten kunnen blijven op een droge weide met gras en een fijne inloop stal. Dat laat de bodem her en der helaas niet toe wat je er ook aan doet.
Gini schreef:danzzz schreef:
ik ken er genoeg die dat absoluut aanvaardbaar vinden en heel blij hun werk doen. Het bestaat, en wellicht meer dan sommige mensen denken.
Vinden of moeten vinden?
Uiteraard gaat een paard dat al 6 jaar op die manier gehouden wordt zich neerleggen bij de situatie. En dan komen we weer in dezelfde redenatie terecht waarbij jij vroeg of aanvaarding van het lot dan zo erg is. En toen zei ik weer dat je zo iedere slechte situatie kan goedpraten (met het voorbeeld van de hond in de bench).
Ik kan me niet voorstellen dat een dier (eender welk dier) tevreden is om zijn leven te spenderen in een ruimte die zowel in de lengte als in de breedte net een beetje groter is dan het dier zelf.
Eliine schreef:Ik weet dat dit niet overal realiseerbaar is en dat je soms keuzes moet maken maar hypothetisch gezien lijkt het me een zeer interessant onderzoek. Vooral omdat veel mensen oprecht geloven dat hun paard graag naar binnen wilt om daar vervolgens 15 uur aaneengesloten te blijven
Ayasha schreef:Je kan ook niet verwachten dat iedereen dat maar zo picobello voor elkaar heeft is mijn mening.
Er zijn maar heel maar dan ook echt heel weinig plekken in NL waar paarden zomer EN winter goed buiten kunnen blijven op een droge weide met gras en een fijne inloop stal. Dat laat de bodem her en der helaas niet toe wat je er ook aan doet.
Rest de vraag of je dan een paard moet willen. Een border collie die het appartement nooit uit komt, wordt algemeen aanvaard, dat dat geen acceptabele situatie is maar bij paarden werkt dat ineens anders.![]()
En ja, er zijn paarden die daarin berusten. Maar ik heb tot op heden nog geen enkel paard gezien dat daar ook echt beter van wordt.
Eliine schreef:@danzz je leest het niet helemaal juist geloof ik. Ik quote mezelf maar evenEliine schreef:Ik weet dat dit niet overal realiseerbaar is en dat je soms keuzes moet maken maar hypothetisch gezien lijkt het me een zeer interessant onderzoek. Vooral omdat veel mensen oprecht geloven dat hun paard graag naar binnen wilt om daar vervolgens 15 uur aaneengesloten te blijven
Ik zeg niet dat ze geloven in. Ik zeg ze geloven dat hun paard graag naar binnen wilt om daar 15 uur te blijven.
Het geloven slaat op het graag binnen staan van het paard. Je zou het ook kunnen vervangen voor dat ze denken dat hun paard graag binnen staat. Hoe je het wilt.
Voor de rest. Ik had het ook over een hypothetisch vraagstuk. Ik begrijp dat er soms een compromis gesloten moet. Maar hoevaak hoor je wel niet. Ja mijn paard wil helemaal niet zo lang buiten staan. Hij staat graag op stal. En ik vraag me dus af of dat zo zou zijn als je de deuren open laat staan en het paard vrije keus geeft (met gelijke voorwaarden binnen en buiten wb droge voeten en ruwvoer)
Gini schreef:Danzzz, ik heb het nergens over ergens in geloven. Vind het wel grappig dat je zegt dat ik iets niet kan handelen. Ik ben niet diegene die even uit mijn panty schiet en de behoefte voelt om in hoofdletters te typen.
Ik vul dingen in op basis van gezond verstand en logica. Een dier standaard het grootste deel van de dag opsluiten in een ruimte die net aan groter is dan het dier zelf, is niet ok. Ook bij andere dieren worden zulke situaties aangeklaagd: varkens, kippen, koeien,...
viola schreef:Danzzz het gaat er niet om of paarden wel of niet graag naar binnen willen gaan, maar om of ze daar de komende uren willen blijven net zolang tot hun mens de deur weer komt open doen.
danzzz schreef:Eliine schreef:@danzz je leest het niet helemaal juist geloof ik. Ik quote mezelf maar even
Ik weet dat dit niet overal realiseerbaar is en dat je soms keuzes moet maken maar hypothetisch gezien lijkt het me een zeer interessant onderzoek. Vooral omdat veel mensen oprecht geloven dat hun paard graag naar binnen wilt om daar vervolgens 15 uur aaneengesloten te blijven
Ik zeg niet dat ze geloven in. Ik zeg ze geloven dat hun paard graag naar binnen wilt om daar 15 uur te blijven.
Het geloven slaat op het graag binnen staan van het paard. Je zou het ook kunnen vervangen voor dat ze denken dat hun paard graag binnen staat. Hoe je het wilt.
Voor de rest. Ik had het ook over een hypothetisch vraagstuk. Ik begrijp dat er soms een compromis gesloten moet. Maar hoevaak hoor je wel niet. Ja mijn paard wil helemaal niet zo lang buiten staan. Hij staat graag op stal. En ik vraag me dus af of dat zo zou zijn als je de deuren open laat staan en het paard vrije keus geeft (met gelijke voorwaarden binnen en buiten wb droge voeten en ruwvoer)
nogmaals, waarom geloven? Als een paard mij laat merken dat die graag naar binnen wil, dan geloof ik helemaal nergens in, dan voldoe ik gewoon aan dat verzoek. Geloven is dus een misplaatst woord dat je alleen maar zo neerzet om mijn deskundigheid met betrekking tot het lezen van paarden te betwisten, en dat maakt je een niet zo fijne discussiepartner. Evenals met het woordje denken.
Ik denk namelijk niet, dat laat ik aan het paard over, die heeft een groter hoofd. Ik handel naar aanleiding van het gedrag van een paard. En dat heeft niks met, denken dat, of, geloven dat, te maken.