Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 4

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

OleJon

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-17 16:18

hier ook regelmatig regen, gister was de bak mooi droog. nu weer natter. gister even gelongeerd met de tinker. hier ook grote balen kuil is altijd afwachten hoe het eruit ziet zonder plastic. heb nu een pak die erg droog is. heb het liever wat natter ook ivm met hoesten tinker. ziet er pijnlijk uit die pin

Anoniem

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-17 16:25

Ja beide opties Abby, dus onbeperkt hooi kunnen en willen eten (wat als je aan de 6 scheppen zit per dag echt wel minder wordt) maar dus ook als er geen hooi gegeten kon worden, om wat voor reden dan ook. (tanden, ziekte, etc).
En dan praat ik nog over paardjes van gemiddeld 400/500 kilo...

AbbyBlues

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-17 16:31

Ben benieuwd of hij dat spul lekker vind. Met pulp is het zo dat ik eerst zijn pulp moet geven voordat ik er hooi in gooi want anders gaat hij eerst het hooi eten en blijft de pulp staan. Mijn Mini Mel word zo langzaam tonnetje rond :+

-Namiro-

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-17 16:40

Hier ook goede ervaringen met subli priores.
Mijn kwpner krijgt nu een schep speedibeet en een halve schep subli per dag (met water er dus nog bij). Ik wilde hem eigenlijk op een volle schep zetten maar dan krijgt hij diarree..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-17 16:43

wel rustig opbouwen hoor Abby! Eerst eens 1 schep en gaat dat op, kun je het elke dag met een schep verhogen, totdat hij het niet meer opeet. Weet je ook ongeveer wat zijn max is.

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-17 16:44

Tegen wormen is bijna niet op te voeren.
Dus zou zeker daar aandacht aan besteden. Even goed ontwormen.

Wij hebben hooi in plastic.
Op voordroog reageerden er 2 met dunnere mest.
Jammer. Want van hooi hebben ze meer nodig.

AbbyBlues

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-17 17:21

Welke ontworming kunnen jullie adviseren? Laatste keer is met Ivermectine geweest.

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-17 17:27

AbbyBlues schreef:
Welke ontworming kunnen jullie adviseren? Laatste keer is met Ivermectine geweest.

Ik kreeg de equest pramox van de dierenarts toen ik vorige maand om een brede ontworming vroeg :j

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-17 17:35

Claudia dat is geen klein ding zeg, die pin.
Monmaster gecondoleerd nog, wat een heftige periode.
Spatter dat is balen zeg... Als 't echt niet de kwaliteit is waar je om gevraagd hebt zou ik persoonlijk zeggen dat hij het op kan komen halen. Heb zelf ook al eens een pak teruggebracht. Gelukkig hele schappelijke boer, hij vond 't zelf ook een "mislukt" pak we kregen zonder gedoe een ander pak.

Ik las iets over een rijbak. Kun je niet eerst 20 cm storten? Mocht dat niet voldoende blijken kun je denk ik makkelijker erbij doen dan eraf halen.
Onze paddock is van scheldezand en dat zou een prima rijbak kunnen zijn als 'ie groter was.
Bak van de buurvrouw, geen idee wat daar in ligt maar die bak is veel te zwaar.
Het is denk ik moeilijker dan het lijkt. :P

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-17 17:49

Je moet zo wie zo de dubbele geven Abby. Als het al zo lang geleden is dat je ontwormd hebt dus idd pramox, die met praziquantel en moxedectine.

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-17 18:39

gypsy pakken zijn zo groot, die breng ik niet even terug, zeker niet nu hij opgesneden is.
Kijk nog even aan wat de paarden er zelf van vinden, als ze het goed eten, kan het meevallen.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-17 19:02

een slecht pak wegbrengen kan meestal gratis bij de stort, hoop gedoe maar dan is je mesthoop niet meteen vol, valt onder gft.

@ abby ik vind 2 scheppen ongeweekte pulp al veel hoor, 6 scheppen ongeweekt lijkt mij mega veel ( zullen toch gauw 5 a 6 volle bouwemmers geweekt zijn) zeker als je dat in 1 keer geeft. Zelfs voor een kanon wat jij hebt, er zit toch ook restsuiker in, persoonlijk zou ik niet meer dan 2 scheppen geven, eerder nog wat anders bijvoeren ( sowieso onbeperkt hooi) lastig met ene kleine pony erbij, die vreet zich natuurlijk vol. Evt tijdens het voeren van die extraatjes apart zetten zodat die ukkie zich niet ziek eet.
Je kan altijd eens een arts om advies vragen als hij blijft afvallen. In in de zomer dat natuurgebied geen optie?

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-17 19:23

spatter schreef:
gypsy pakken zijn zo groot, die breng ik niet even terug, zeker niet nu hij opgesneden is.
Kijk nog even aan wat de paarden er zelf van vinden, als ze het goed eten, kan het meevallen.

Als het maar niet stoffig is vind ik het prima. Heb juist heel fijn spul daar eten ze goed van maar het vult blijkbaar flink.

kvulden

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-17 21:43

Monmaster. Dat is niet niks. Sterkte de komende tijd.

Ik heb een shetlander die veel en veel te mager is. De DA zegt ze zit in overtijd. Maar ik worstel met eten. Ze eet wel hooi, maar spuugd volgens mij net zo veel weer uit. Gras eten gaat wel goed. Ik heb een klein stukje gras alleen voor haar, maar daar kan ze nu geen hele dagen op. Ik voer haar senior piores. Ik had nu eens een zak pavo slobber smash geprobeerd om te kijken of dat beter is. Maar ik tob wel over hoeveel ik haar nou moet geven. Normaal zou ze toch wel 200kilo moeten wegen. Iemand tips. Ze heeft slechte kiezen of eigenlijk niet echt kiezen. En heeft haar wormkuren gehad.

Mandy73_unes

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-17 21:48

Kvulden...bij ons op stal krijgen de oudere paarden (zonder tanden) maismeelpap. Drie emmertjes per dag en klein plukje hooi omdat ze dat idd niet meer goed kunnen kauwen. Overdag op de wei, daar knabbelen ze nog wat gras. Uiteraard vallen ze wel wat in, eentje is al 36 ofzo...maar ze eten het goed en vinden het ook erg lekker!

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-17 21:49

Hooi is ook moeilijker weg te krijgen zeker zonder kiezen. Is luzerne geen optie?

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-17 21:51

Ik zou denk ik grasbrok weken, mais lijkt me voor de rest van het lichaam niet zo gezond hoewel het wel een dikmaker is.
Dunne paarden zijn lastig, hoop dat Diva dit weideseizoen besluit gewoon aan te komen ipv alles in de groei tw steken :+

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-17 21:57

Abby als je wel meer pulp gaat geven ook zemelen erbij geven ivm fosfor/calium verhouding.

kvulden

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-17 22:26

Maar kunnen ze luzerne dan wel kauwen? Ik heb nog wel wat maisbrok staan zou ik ook kunnen . Maismeel ken ik niet. Waar haal je dat? Ze moet echt aankomen. Het is dat ze een deken om heeft. Maar ik heb bijna een lopend skelet. :roll:

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-17 22:29

Luzerne is erg fijn gehakseld. Maïsmeel krijg je ook bij voer handelaren. Maak je ook een slobberpapje van. Zet ook snel aan maar het oudje wat hier stond kreeg er jeuk van helaas

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-17 22:34

In meerdere porties per dag bijvoeren en combi van pulp met zemelen en onbeperkt ruwvoer ging hier redelijk dik is hij nooit meer geworden maar wel beter dan hij was. Had dit paard wel nog kiezen. Volledig overgaan op slobber/mais/pulp alleen zou ik nooit doen dan zou ik kiezen voor een combinatie hiervan met een andere vorm van ruwvoer erbij. Luzerne /grasbrok en gras

Mandy73_unes

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-17 22:37

Wat ze bij ons geven is echt meel...in een emmertje eerst een bodem brok (speciaal brok ook wat water opneemt) daarna schep maismeel erbij en dan de emmer tot de rand vullen met water..dit dient een halve dag te staan dan is alles opgenomen zeg maar en is het een papje geworden...als je het specifiek wilt weten moet ik de stal eigenaar even vragen, Haha...weet niet van welke merken het is nl...

zoefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-17 22:38

Monmaster, heel veel sterkte! Dat is even heel veel wat je voor je kiezen gekregen hebt :(:)

kvulden, balen dat de senior priores niet echt aanslaat. Hier voer ik het ook en ik heb het idee dat het wel helpt. Mijn grootste wil in de winter nog wel eens een beetje invallen maar met de senior gaat het wel goed

ClaudiaHS, leuk al die liggende paardjes :j

ENGEL kan echt even genieten zijn zonder zoontje :j

Anke, fijn dat het met de opvangbak dan is opgelost :j

SVRL, balen paard met extreme platvoeten. Helaas heeft die van mij er ook last van...hier ook al eens houtsnippers gehad. Mijn paarden hadden er geen last van maar ik vond het een enorme troep worden

Selka, hier een mens uit Dld maar ik kan je helaas niet aan zon helpen.....hier ook prut weer.

Lynnikita, succes met de kijkers

BernetteO sterkte met je merrie, hopelijk krijg je haar nog een beetje op gewicht

Shanna, ik ben eens benieuwd hoe het je gaat bevallen qua pensionpaard erbij. Maar maak je vooraf de afspraak dat het paard mag blijven, of dat hij over 2 jaar weer weg moet? Anders heb je over 2 jaar zelf niets mee natuurlijk qua stal. Maar van de andere kant, wie kan nu 2 jaar vooruit kijken. Je weet natuurlijk nooit hoe het allemaal gaat lopen. Ik zou er waarschijnlijk niet aan beginnen aangezien ik nogal gehecht ben aan mijn pravicy.....aan de andere kant kan het natuurlijk een leuke oplossing zijn.

spatter, balen van het hooi....hopelijk viel het toch nog mee

Lynn nikita, ik wil wel wat wilgentakken....ik stuur je een PB

Abbybleus, ik ben heel tevreden over de senior priores. Ik weet niet of je in de buurt zit maar je mag bij mij ook wel wat komen halen. (mijn paarden lusten niet alles, dus ik vond het altijd fijn als ik bij iemand wat kon uitproberen)

zo....bijgelezen :D

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-17 22:40

De luzerne die ik heb, is niet echt fijn gehakseld. Dan zou ik eerder luzernebroek er doorheen doen. Maar seniores priores werd toen door mijn DA wel aangeraden als volledig ruwvoervervanger aan mijn shet, toen ze niet meer kon kauwen.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-17 22:41

Zoeffie, sls je takken komt halen en kom je ook bij abby in de buurt of als abby brok komt lenen kan ze mas wat meebrengen.