Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 3!

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Kirrr

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 3!

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-16 14:07

Ten eerste al omdat bemesten anders helemaal geen nut heeft.
Je bemest zodat het beter kan groeien. Dus je moet het dan ook wel de tijd geven om dat te doen.
Daarnaast is het de bedoeling dat het mest idd een paar weken tijd heeft om in de grond te trekken, veel ook afhankelijk van hoeveel regen. Toch niet de bedoeling dat je paard de mest gaat binnenkrijgen door het gras op te eten.

Nog nooit gehoord dat paarden er na het mesten direct op gaan.

wilma84

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-16 14:12

Het lijkt me trouwens ook gewoon vies, direct na de mest erop, je eten eraf moeten grazen...

Hier een tweepaards Thiel trailer met een Volvo XC70 ervoor. Die trekt echt álles.

Zapje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-16 14:22

Wil een bosmaaier kopen, zo'n ding op benzine. Ook om bramen te maaien. Dus als iemand nog tips heeft waar ik op moet letten? Goed merk bijv? Heb echt geen idee.

Knap dat zo veel van jullie een e rijbewijs hebben! Lijkt me hardstikke handig. Over paar jaar misschien toch maar proberen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-16 14:24

Mijn vriend heeft laatst een polyester 2-paards Bockman gekocht, als we gaan hebben we een VW Transporter Caravelle er voor, voel je niet eens dat de trailer er achter zit :P

Ben er heel blij mee, nu kunnen we samen op pad deze zomer! (als het verdorie nog zomer gaat worden, bij ons mogen ze allemaal zwembandjes om zo langzamerhand)

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-16 14:27

Kirrr schreef:
Ten eerste al omdat bemesten anders helemaal geen nut heeft.
Je bemest zodat het beter kan groeien. Dus je moet het dan ook wel de tijd geven om dat te doen.
Daarnaast is het de bedoeling dat het mest idd een paar weken tijd heeft om in de grond te trekken, veel ook afhankelijk van hoeveel regen. Toch niet de bedoeling dat je paard de mest gaat binnenkrijgen door het gras op te eten.

Nog nooit gehoord dat paarden er na het mesten direct op gaan.

Ik zie het zat gebeuren, meteen de paarden erop. Maar ik vind het ook vies. Buiten de praktische bezwaren die Kirr al aandroeg.

Ik heb een 2paards trailer. Die mag niet zonder BE, tenzij je hem terug laat keuren. Maar dan mag er nog maar 1 paard in (tenzij je kleintjes hebt natuurlijk. Ik denk dat je 2 ijslanders er wel in kan zetten) en dan is het nut van een 2 paards weg.

Ik ben trouwens wel blij dat ik mijn BE heb gehaald. Was toch wel handig om te oefenen met zo n kar. Ben er redelijk handig mee (behalve bochtje achteruit inparkeren in smalle weggetjes met greppels... <<) ) Maar ik blijf gewoon oefenen. Kon t met mijn examen ook, hè...

wilma84

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-16 14:28

Ach...zo'n prestatie was het voor mij niet, dat E-rijbewijs. Ik ben nog uit de tijd dat je het gewoon bij je B-rijbewijs kado kreeg.

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-16 14:30

Ik heb morgen echt spierpijn van het water hozen. Tjonge jonge, wat een water is er gevallen. Tot gisteren vroeg in de avond viel get alles mee, maar vanmorgen stonden ze tot de kogels in het water. Alles weggehoosd. Nu is het weer droog.

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-16 14:30

Ik heb er steeds eentje vd Cranenbroek (bosmaaier). Pak dan de middenklasse mbt vermogen en prijs.

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-16 14:31

Hier ook beiden BE
Hyundai Terracan 4wd Echt topauto!

Zapje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-16 14:35

Ik zat iid ook aan de middenklasse te denken. Verdorie, weer cranenbroek. Misschien toch maar eens een dagje uit plannen om van alles aan te schaffen.

Zoeken ook een zadel voor de tinker nu. Tinker is klein, kort en veeeeel te dik. Maatje onmogelijk volgens de zadelmaker. Boomloos dus. Maar welke? Barefoot, ghost of trekker? Hopen dat het lukt om haar wat te laten afvallen want ik maak me er wel zorgen over (niet mijn eigen paard).

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-16 14:41

Als ze te dik is, en dus breed zit, zou ik een Ghost doen. Masr dat is wel meteen het zadel waar ik het meest aan moest wennen. Nu wil ik niet anders meer, maar moest er echt aan wennen.

Zapje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-16 14:47

Kun je ook uitleggen waar je precies aan moest wennen?

Licor

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-16 14:52

Zapje schreef:
Wil een bosmaaier kopen, zo'n ding op benzine. Ook om bramen te maaien. Dus als iemand nog tips heeft waar ik op moet letten? Goed merk bijv? Heb echt geen idee.

Knap dat zo veel van jullie een e rijbewijs hebben! Lijkt me hardstikke handig. Over paar jaar misschien toch maar proberen.

Mijn vriend zegt dat je moet letten op de mengsmering.. Deze moet op 1 op 40/1 op 50 moet lopen.. dan heb je echt een goede..
Hij raad die van cranenbroek af omdat goedkoop toch vaak duurkoop is..
Stihl of husqvarna bijvoorbeeld.. Wij hebben zelf een echo.. relatief betaalbaar maar wel heel goed.. we zijn er heel tevreden over

Zapje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-16 14:54

Top! Dank je.

AbbyBlues

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-16 15:10

Zapje schreef:
Zoeken ook een zadel voor de tinker nu. Tinker is klein, kort en veeeeel te dik. Maatje onmogelijk volgens de zadelmaker. Boomloos dus. Maar welke? Barefoot, ghost of trekker? Hopen dat het lukt om haar wat te laten afvallen want ik maak me er wel zorgen over (niet mijn eigen paard).

Zapje: http://www.bokt.nl/markt/ad/405122/boom ... tern-zadel

Hier heeft mijn man zijn BE. Ik wil hem ook nog eens halen maar ben niet zo'n held. :D

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-16 15:15

kristelhans schreef:
Wij hebben een Volvo V70 ervoor, net een slagje kleiner dan de Cross Country variant. Lekker een automaat. Volgende auto wordt weer een Volvo denk ik, Cross Country of meer zo'n XC90 type.

Ik rijd ook altijd Volvo, ben aan mijn 4e nu. Nadeel van een automaat vind ik dat ze zo gaan zoeken als het paard achterin de trailer niet lekker stil staat, steeds maar weer op schakelen en dan weer een versnelling terug, reed met de trailer erachter dan ook altijd in handbediening.
Nu een S80 2.5t, die trekt m prima, merk niet eens dat er een vracht achter hangt met 1700 kg.
Mocht mijn auto er niet zijn (komt zelden voor) dan pak ik 1 van de bedrijfswagens die mogen tot 3500 kg trekken. Die auto's gebruik ik ook altijd als ik hooi ga halen voor het hele jaar, hebben een grote aanhanger waar dat in eens op past.
De XC van Volvo zijn wel dweilen op de weg, let daar goed op kristelhans!

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-16 15:18

Zapje schreef:

Wat dan handig is dat je dan een bosmaaier koopt met een verwisselbare kop, dus 1 met draad in de kop en een kop die met messen kan worden vervangen.

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-16 15:27

Iedereen aan de BE hier. Ik moet er nu ook aan gaan geloven maar heb net een nieuwe ford ka staan :+

We zijn nu aan het kijken voor een grote Amerikaan maar dan gaan mijn maandelijkse kosten mega omhoog en voor mijn woon-/werkverkeer is dat niet handig.

Hier is de wei ook een zwembad heeeel irritant! Ik wil nu gewoon zon en lekker droog zodat ze 24/7 buiten kunnen spelen.

Waar hebben jullie de stroommeter vandaan? Ik heb vandaag ook weer mogen voelen omdat ik ervan overtuigd was dat ie het niet deed. Helaas toch wel ;(

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-16 15:36

Zapje schreef:
Kun je ook uitleggen waar je precies aan moest wennen?

Je hebt echt heel weinig steun in dit zadel. Dus een goede zit (en/of een rustig paard) is dan wel fijn. Het voelde net of je zonder zadl, maar mét beugels reed. Beetje wiebelig in het begin. Maar nu echt zó fijn! Heb een spaans zadel droom ervoor laten schieten. Ben er echt heel blij mee.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-16 15:44

Hier ook BE, handige tips meegekregen ondanks dat ik al vaker met grote combinaties en langer er mee reed.

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-16 15:45

Een Amerikaan lijkt me ook wel erg gaaf ooit, maar ze hebben altijd zo'n dorst, helemaal met een trailer erachter. In Texas heb ik in een Ford F250 Super Duty gereden, ook met trailer (zowel een 'gewone' als een gooseneck). Auto liep dan 1 op 4 ofzo. Gelukkig is de benzine / diesel daar goedkoper dan hier...

Bij Cranenbroek verkopen ze ook Stihl, voor zover ik weet.

Delphi, foto's en tekeningen met maten zijn wel handiger om mee te kunnen denken :=

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-16 15:54

wilma84 schreef:
Ach...zo'n prestatie was het voor mij niet, dat E-rijbewijs. Ik ben nog uit de tijd dat je het gewoon bij je B-rijbewijs kado kreeg.

Dan is 84 niet je bouwjaar zeker? Want ik ben van 71 en ik heb mijn rijbewijs gehaald het jaar nadat het automatisch E erbij krijgen was afgeschaft... -:(-

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-16 15:56

Dat zadel lijkt me sowieso geen westen maat 18", dat zou een mega-groot zadel zijn.

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-16 15:57

DubbelDun schreef:
Dat zadel lijkt me sowieso geen westen maat 18", dat zou een mega-groot zadel zijn.

:?

edit: ooooh, die advertentie :z

Zapje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-16 15:59