Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 2!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

kristelhans

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-15 10:09

Goedemorgen op deze prachtige morgen! Het heeft gevroren hier, zo heerlijk! Paarden mogen even op het gras voor het fructaan te hoog is en ze waren zo blij! Bokken, rollen, bokken, galopje, bok, rol en eten. <3 (ze staan iedere dag op gras hoor, daar niet van.. maar dit weer doet iets met Fjorden).

Vannacht tegen 12 uur, toen ik net naar bed wilde gaan, riep mijn vriend me opeens.. 'er loopt een paard over de weg'.. wij kijken en ja hoor, een van de tinker kruisingen van de overburen was uit de wei ontsnapt.. alleen het onderste draadje was stuk, flink stroom erop.. geen idee hoe ze dat heeft gedaan. De buren zijn een weekendje weg dus met de andere buren de pony weer in de wei (de 3 vriendinnen van de pony, die Maxime heet, stonden heel suf te kijken..) en het draad gerepareerd. Wat een avontuur zo op de late avond. :') En dat je dan vroeger uit ging tot 5 uur en van alles meemaakte en dat je dit dan nu al spektakel vindt.... :') :')

Yontheke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-15 10:11

Ik kijk net buiten en ook hier heeft het gevroren. Het lijkt me wel een heerlijk weertje dus de mijne mogen straks ook nog wel even een uurtje of 2 op de achterste "droge" weide.

Donja

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-15 10:20

Ik heb nu geen weide.. het stuk waar ze zomers staan is in de winter meestal te nat, maar staat nu gewoon bijna blank... Zelfs de bak (gedraineerd) is aquatrainng voor ze .. Dus daar lopen ze een aantal uurtjes per dag in

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-15 10:50

Zit ik net in het bos precies op goed stukje pad in een galoppie, ziet Lona weer wat: we werden gepasseerd door een paar reeën, springend en vliegend , wat was dat gaaf zeg! We hebben beide met open mond staan toekijken. Dat hadden wij stadse tutten allebei nog nooit meegemaakt.

Molzebeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-15 10:52

Hier gaan ze vandaag naar de winterweide. Die is helaas wel natter dan de wei waar ze nu staan. Geen blubber want zandgrond maar wel vrij hoog gras en hier en daar wat drassig, niet overal. Er is ook een stukje bestraat maar dat is gek genoeg afgezet. Hoop dat ik daar wat aan mag doen(droge voeten is toch wel een eis), daar wilde ik voeren ook en kunnen ze met droge voeten staan. Er is ook weinig beschutting, alleen op het westen staan ze uit de wind. Misschien dat we er straks nog een stuk bij mogen gebruiken, dan hebben ze ook meer beschutting. Vind het wel spannend. Gelukkig nu mooi weer!

@caily, de tinker is niet van mij helaas, maar het is zo'n lief mak dier! Echt een softie.

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-15 11:03

ohjajoh: moet een prachtig gezicht geweest zijn :)

Ben ook benieuwd naar foto's van de akhal tekes!

Hier een zonnetje, fijn, dan kan de wei verder opdrogen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-15 11:05

Ik ben jaloers!!!! Hier regen, hagel en wind..... Niks zonnetje, niks opdrogen.

kristelhans

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-15 11:07

Oh de paarden uit Estland, vergeten te reageren. Spannend en ik wil ook foto's zien! Ik heb met een endurancewedstrijd wel eens zo'n 'merk' gezien. :P

Ohjajoh, heerlijk! Lekker vroeg in het bos ook dus! :j

[***], whheee, stom! Hier zon en windstil, zo maar eens stallen uitmesten en ik heb nog wat vogelvoerdingen die ik in de bomen voor de keukenramen ga hangen, altijd leuk om te zien!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-15 11:40

Hier uiteraard nog 1 zeer benieuwd naar de Estlanders!

Oh ja en de reperatie met de bison rubber repair ziet er dag 1 iig goed uit! Blij met jullie :D

Foreverkliek

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-15 11:52

Kom maar op met de foto's van de estlanders! Ben ook zeer benieuwd.

Kristelhans goed idee van de vogels! Hebben de katten ook weer wat te kijken.

Thee is op, ik ga het bos in :wave:

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-15 12:46

Zijn de foto's er nu nog niet? >;) :+
Ben ook benieuwd natuurlijk.

ohjajoh wat gaaf van die herten :):)
Ik heb hier 1 x een verdwaalt reetje gezien maar verder nooit wat.

Hier weer zonnig maar het was wel koud.
De hond in de schuur was uitgebroken, nachthok zit snachts dicht, is warmer, en stond in het bos de boel bij elkaar te blaffen dus ik was vroeg op.
Ik denk dat ze wat oorontsteking heeft dus morgen even langs de DA.
Ze is ook al bijna 9 jaar en dat is een hele leeftijd voor zo'n grote hond, voormaatje sint bernard.
Afbeelding

Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-15 12:52

Hahaha, spatter, King of the World! zo op die heuvel.

Ja het was echt wel zo ontzettend gaaf, ze kwamen achter elkaar, van schuin achter ons vandaan (dus ik had zo wie zo al mazzel, dat ik Lona serieus nam en niet eiste dat ze door galoppeerde, want anders was de noodstop en vliegles een zekerheid geweest) en we konden ze zo voor ons langs zien springen en rennen.
Moest wel vreselijk lachen om Lona erna hoor, die heeft de rest van de weg, om elke bosje gekeken of er niet weer wat uit kwam vliegen...

HorseTopShop

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-15 12:55

Ik ga zo even bijlezen... Jullie gaan erg hard.

Kom net terug van de paarden. Ze hebben vannacht binnen gestaan en staan nu weer op de wei.
Veel onderhoud gedaan. Uitgemest, wat geulen gegraven voor het water.... Het is wel erg nat nu hoor.

Uiteraard met gezelschap van mijn grote knuffel.
Hij gaat altijd graag mee. Kan 'ie penen pikken van de paarden :+ :D :P

Afbeelding

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-15 13:08

Had ff gemist dat er een deel 2 was :+. Mis in de OP nog iets in de strekking van "paarden aan huis.... aan rijden kom je niet meer toe"
Net mest geschept tussen de buien door, gevoerd, gras bijgegeven en toen kwam er al weer regen aan. Laat maar zitten dus. En op een of andere manier vermenigvuldigt het werk zich altijd. Kom ik gisteren bij de paarden. Inloopstal onder water, want dakgoot vol. Dus weer 1,5 uur aan de gang om dakgoot te scheppen en te repareren.....

wilma84

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-15 13:17

Wat een prachtig gezicht hè, als je bij je bosrit wild ziet! Met mijn vorige paardje een keer meegemaakt op de Veluwe, 's ochtends vroeg. Alleen het bos in voor een rustig ritje, hij ruikt wat en staat als aan de grond genageld de omgeving af te zoeken. Een paar seconden later zien we tegelijkertijd wat het is: een roedel wilde zwijnen met jongen. Ik heb ze zeker 0,3 seconden kunnen bekijken, want De Bink draait om en gaat er werkelijk in rengalop vandoor. Toen ik hem een paar honderd meter verder weer onder controle had, was hij volgens mij gewoon trots dat hij ons twee zo goed gered had met zijn snelle actie.

Ook een keer gehad op een wandeling met de honden. Echt zo'n gevoel dat je bekeken wordt. En inderdaad: er staat een vent met een bruin suede jassie achter een boom naar me te kijken. Mijn hovawart ziet het ook en vliegt er op af. Weg ree...

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-15 13:23

Dat is wel grappig, mijn paarden zijn varkens gewend, Julia ons hangbuikzwijntje kenden ze , helaas is ze in januari overleden op 15 jarige leeftijd.
Ik heb ergens nog een heel lief filmpje van Julia en Blue.

ieris

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-15 13:25

Gefeliciteerd arabesk!
Ja inderdaad aan rijden kom ik ook nauwelijks toe zeker niet met 6 paarden hier aan huis.
vandaag gelukkig wel een lekker zonnetje!
Ga zometeen een stukje wandelen met de paardjes die hier in pension staan.

Gelukkig vannacht alles goed gegaan.
Ik droomde nog dat ik hoef geluiden hoorde en dat er een los liep maar gelukkig niet echt.
Jee wat een avontuur Kristelhans bij jou liep er gewoon echt een paard los, gelukkig is er niks ergs gebeurd omdat jullie snel er bij waren.

Hier wat foto's van vanochtend:Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-15 13:28

Gefeliciteerd Ieries! Ik ben heel benieuwd naar de fotoos en hoe de eerste dag is vergaan :)

24/7 voeren doe ik niet aan. Ze worden hier van de lucht al dik. Ik heb 5 voerbeurten op een dag :) als compensatie. De nachtbeurten gaan in de slowfeeders. Mijn tandarts kan wel degelijk zien dat ze uit netten eten en hun tanden slijten ervan. Het was niet erg, maar ik ben daar wel door geschrokken. En daarbij merk je het enorm in poep als ze veel meer eten. Nog meer wegkruien.

Mijn middag zal gedeeltelijk gevuld zijn met zand kruien. Er is een sloot verbreed, en dit vrijgekomen zand blijft nog een jaartje liggen. Als ze dit nu verwerken heb ik geen gras. In de doorgangen is het zand alweer uitgesleten, dat moet geregeld aangevuld worden. Dat staat voor vandaag op t programma. En natuurlijk een lekkere buitenrit. En met de kleintjes nog even wat leuks doen. :D

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-15 14:56

Ik heb de buitenrit er al op zitten :j
Helaas is de merrie nog steeds onregelmatig en ik gok dat dat ook nog een tijdje zo blijft, dus alleen met Walter en de buurvrouw mee op de fiets (vindt ze gezellig en zo beweegt ze toch nog, ipv rijden).
Walter is ook zo'n held he, die schrok zich helemaal de takke van een sint bernard die nogal tekeer ging :') Zelfs aan de hand wilde hij er niet langs.
Gelukkig was die man zo aardig om de hond even weg te halen. En kon ik even later dus weer opstappen.
Misschien kan ik ooit helemaal alleen met hem op pad als hij 20 is ofzo :') Kleine rondjes gaan wel, maar hij kan soms zo over de zeik gaan dat het gewoon onveilig is (nogal extravert zeg maar :')).
En wat het dan ingewikkeld maakt is dat het soms onzekerheid is (dan lost rust alles op) en soms moet hij gewoon een schop onder zijn reet hebben.

@ieris: mooie paarden! Lieve uitstraling hebben ze, enorm aansprekend. Heb je er endurance plannen mee?
@antheman: succes met het zand :D
@arabesk: gefeliciteerd met je verjaardag! En ja, heel herkenbaar, als je niet uitkijkt kom je niet meer aan rijden toe. Er is altijd wel iets wat gedaan moet worden.
@wilma: maar aan de andere kant, zonder hond had je hem waarschijnlijk ook niet gezien...
@horsetopshop: fijn gezelschap, zo'n hond :j

Onbeperkt voeren doe ik in feite wel. Ze hebben altijd hooi ter beschikking. Dat is dan weer het voordeel van 2 warmbloeden, die worden niet snel te dik.
Bij de oude moet ik zelfs opletten dat ze niet alsnog teveel afvalt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-15 15:03

Gave foto's! Ze lijken erg relaxt? Arabesk gefeliciteerd!

Hier tussen de buien door toch lekker effe gereden. 1 klein hagelbuitje op ons koppie gehad.

Ik voer ook onbeperkt hooi op het moment. Voor de mannen is het net iets teveel van het goede, maar mijn merrie heeft het echt nodig. Gaat overigens prima. Ze zijn alledrie goed gevuld, maar vreten zich niet baggervet....

Nu de houtkachel aan en straks lekker met een glas wijn en een chippie beetje kletsen met visite.

Fijne dag allemaal!

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-15 18:29

Houtkachel brandt hier de hele dag, men wat is het koud!

Foto's gemaakt van Tika en even wat inhandtrail gedaan.
Madam was me toch een tikkeltje recalcitrant >;) haalde van alles uit de kast om maar niet mee te werken, wat natuurlijk niks hielp dus uiteindelijk stapte ze keurig op de stapel van 3 pallets en er weer af.
Wordt tijd dat die meters gaat maken .
Afbeelding

Afbeelding

mvermeulen1

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-15 18:47

Ik woon hier nu 6 maanden en bij elke buitenrit die ik maak zie ik herten.. Blijft heel mooi en apart om te zien. Heb ze ook geregeld in mij wei lopen wat ik dan kan zien aan de hoef afdrukken in de bak. Een dag na slepen loop ik er vaak door heen om naar alle afdrukken te kijken. Hoefjes, konijen sporen en ik vermoed ook een marter enof vos. Roofvogels vliegen hier ook.

De marter heb ik zelfs al een keer gezien! En van de eerste dagen dat ik hier voor de eerste alleen was nadat mijn vriend weer voor 2 weken aanboord moest. Best een beetje greepy haha

ieris

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-15 18:56

Mvermeulen wow dat is wel gaaf dat je zo veel herten ziet.
Ja inderdaad die marters zijn weer wat minder als je alleen bent.

Spatter wat een leukerd is Tika jammer datze niet goed mee wilde wwerken, volgende keer beter!

[***] fijn dat je toch nog heb kunnen rijden met dit weer, wij hebben een rondje gewandeld en ook een flink buitje langs geweest maar verder was het wel lekker.

Ja de nieuwe paardjes zijn echt relaxt denk ook wel gewoon heel moe van zo lang reizen het was ongeveer 2000 kilometer.
De fokkster had nog leuke wollen kettingkjes voor ze gemaakt.Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-15 18:57

Ik zie tijdens buitenritten soms niks, maar vaak wel herten, maar ook reeën, roofvogels, slangen en een keer een das.

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-15 19:10

Wat hebben ze om de hals ieris?

Stoute tika hihi..ezeltje werkt Door?

Hier vandaag een grote aardappel kist gescoord. Voor 25,- een mega kist waar toet wel in kan wonen hihi.
2 zijkanten er uit gehaald.
De vorige kuubs kist was vakkundig vernield. Die was ook een stuk minder stevig als deze!

Afbeelding