Jullie winterparadijsjes voor de 24/7 buiten paarden!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Fabster

Re: Jullie winterparadijsjes voor de 24/7 buiten paarden!

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-15 16:25

Kan iemand even droog weer bestellen? Het lijkt hier wel een moeraslandschap |( !

Vorige zomer alles opgehoogd, maar dat werkt nu tegen ons. Verschrikkelijk! Volgend haar toch maar bestraten met grastegels. Niet te doen hier. Op dit soort momenten zie ik wel de voordelen van stallen, hoor! :))

llora

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-15 16:31

Fabster schreef:
Kan iemand even droog weer bestellen? Het lijkt hier wel een moeraslandschap |( !

Vorige zomer alles opgehoogd, maar dat werkt nu tegen ons. Verschrikkelijk! Volgend haar toch maar bestraten met grastegels. Niet te doen hier. Op dit soort momenten zie ik wel de voordelen van stallen, hoor! :))

Heb mijn best al gedaan om de zonnedans te doen. Maar heb het idee dat het averechts werkt. Hier ook goed nat. Hoewel we niet wegzakken,in het witte zand staan er allemaal plassen,in. Hebben sinds een week matten gelegd op het witte zand zowat ze droog kunnen hooi eten. Ze hebben ook een,heel stuk bestrating waar ook de hooinetten hangen. Maar we hebben,verschillende netten,op verschillende plaatsen,zodat ze wat bewegen en altijd hooi hebben.
Afbeelding
[/img]

[/[img]
Afbeelding

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-15 17:12

Ik zie de foto's niet. Wat voor matten heb je op het zand liggen. Hier wel echt moetas in het zand. Niet alleen plassen. Wel 100 m2 bestraat en hooinetten, maar ze kunnen nu niet echt ergens liggen. Als het even een paar uur droog is, dan wel weer. Maar nu is het echt treurig...

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-15 17:26

Balen als je stuk nu in moeras verandert door de regen.

Hierboven ziet er netjes uit met de rubber matten :)

Mijn paarden zijn gisteren verhuist naar het stuk weiland dat ik apart had gehouden voor de winter. Dit stuk is ooit illegaal opgehoogd en blijft dus langer droog. Daar staan ze dan op tot de vorst, als het vriest verhuizen ze naar een ander stuk. Dat stuk zijn nu al enkele maanden geen paarden meer op geweest dus dat ligt nog heel vlak en vriest dan ook vlak op, ideaal. Zo is het elke winter schipperen en schuiven met de weilanden maar we worden er steeds beter in. Nu duimen dat het weer naar mijn plannen luistert en het over enkele weken goed vriest :')

Bijna december en de paarden toch nog een droog stuk kunnen geven, ben er echt blij mee. De paarden waren ook jolig genoeg :P

Afbeelding

llora

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-15 17:50

Jij hebt nog prachtig weer gehad vandaag. Amai. Wij hebben,de hele dag regen en wind gehad. Super geweldig als ZE hooi komen,leveren.

Zijn transport banden die we hebben gelegd. Als de ondergrond goed hard is kan,je die er gemakkelijk opleggen. Je kan ze wel niet op modder leggen dan zakkenvze door. Maar werkt prima bij ons

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-15 18:14

Worden die matten niet heel glad?

Ik wou dat ik zo kon schipperen met de weilanden. Ga ze morgen dan wel weer even ip het gras zetten. Kunnen ze in ieder geval ook weer even rollen enzo.

Hier hebben ze ooit zand afgegraven voor de weg die voor ons huis loopt. Wij liggen dus lager dan de beide buren, in een soort badkuip. Van mij mag het ook flink gaan vriezen. Beter dan deze zooi.

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-15 18:51

Onze eerste winter op deze locatie (vijf jaar geleden) was echt drama. Totaal niet voorbereid en op het ergste moment voor de stal bijna kniediepe modder :n

Nu huren we dus een stuk bij (totaal van 2,2 hectare voor drie paarden, zo blijft de modder beperkt...), hebben de overkapping herstelt, verharding in de vorm van steenschotten... Work in progress :D en elke keer leer je meer bij. Zo erg als het eerste jaar is het wel nooit meer geweest, dat was ondoenbaar (uiteindelijk de paarden toen ook een half dorp verder neergezet midden in het seizoen want het was geen doen meer)

onley

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-15 19:05

Komende week komen 2 aanhanger vol houtsnip om te overbruggen. Dit is niet te doen.

En mijn stal heb ik inmiddels leeg van stro en blijft leeg. Vind hetwel prima zo.

llora

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-15 19:20

Als ze in volle galop,over de matten gaan zou ik niet aanraden. Hier op dit stuk galopperen ze niet omdat dat stuk te klein is om,op te galopperen. Ze kunnen via een brede weg ook naar de piste om een sprintje te trekken. En meestal doen ze daar onnozel op
Op de matten en de bestrating nooit eigenlijk omdat ze daar hooi krijgen. Degene die naast mij staat heeft ook die matten liggen en heeft er een laagje wit zand over liggen. Maar dat wordt dan ook wel een,papje als,ze erop mesten of plassen.daarmee dat wij niks op de matten,hebben liggen. En voor de rest ligt er overal enorm veel piste zand. Dat wordt wel nat maar je zakt er totaal niet in weg. Niet zoals vroeger op de klei grond dat je tot je knieën erin wegzakte. Dus de investering is zijn geld dubbel en dik waard

sonjim

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-15 19:32

Afbeelding hier heb ik ze in het pafdock gezet. De wei is spekglad. Ze vonden het niet erg en gingen met plezier binnen eten.

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-15 19:45

onley schreef:
En mijn stal heb ik inmiddels leeg van stro en blijft leeg. Vind hetwel prima zo.

Ik ook! Altijd stro in de schuil stal. Was meer een toilet als schuil stal. Nu 2 dagen zonder en ze poepen en pissen buiten. Dus geen stro afval meer. Heb wel stro in netten voor het eten.
Ze krijgen 12 kg hooi en als dat op is is er stro.

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-15 20:37

@solleke_noah: wat zijn steenschotten?

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-15 20:38

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-15 21:30

Stelcon platen! Ja, die hadden we ook bedacht, maar niet gedaan.... Nu spijt, ja. Zodra het kan gaan we er meteen mee aan de slag....

Yontheke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-15 00:34

Winterparadijs?
Hier is het winterhel ondertussen. Wat een regen... Het is gewoon niet meer bekwaam voor de paarden van de modder nu. Ze kunnen wel droog staan maar buiten dat ze het afdak hebben is er niet veel verschil tussen in hun box te moeten staan. Kan er helaas weinig aan veranderen.
Heb toch maar net stro in 1 box gegooid om te kunnen liggen maar binnen de halve minuut werd er weeral in geplast. Dan denk ik echt van :evaw: 8)7 _-:( }:0

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-15 05:49

Gelukkig heeft iemand de föhn aangezet...kan de boel lekker droogblazen :+

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-15 08:09

Ik voel met je mee, Yonteke! Gisteravond stond ik in de storm- en hoosbui buiten en ik kon wel janken! Ik woon gewoon in een meer! Geen grond meer te zien, alles onder water! |(

Hier hebben ze 100 m2 bestrating. Daar staan ze wel droog. Maar ideaal is het niet. Je kan hier eigenlijk geen paarden in houden, nee. Maar wat doe je er aan? Voor mijn Belg vind ik het het ergst. Die staat apart vanwege een blessuren. Hij heeft een afdak van 6*3. Dat is zijn enige droge plek en dan waait het daar nog in ook. Dan is een box eigenlijk nog beter. Maarja. Ik kan er inderdaad ook niks aan toen. Tegen zóveel regen is niks opgewassen.

Zelf heb ik ook ontstoken voeten. Kan dus alleen maar mijn stoffen gympies aan (geen laarzen). Dat is ook een feest, kan ik je vertellen. Dus welkom in de winterhel.... }:)

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-15 08:15

Winterhel? Jongens het is Nog maar herfst. ..

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-15 08:21

Misschien wordt t in de winter beter dan. Maar afgelopen jaren is het van oktober-maart herfst geweest. Dus de herfst kan nog heel lang duren. Je mag het van mij ook herfsthel noemen hoor. Maakt mij niet uit.

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-15 08:32

Herfst of winter. Het is grote hel. Ik sta hier net twee maanden en de eerste maand beviel prima. Tot het begon te regenen.

Mijn ruin vond ik van de week met steeds dikkere achterbenen. En zijn koker leek wel hangende uitgelubberde tepels (Sorry het is Nog vroeg). Geen koorts, mok, einschuss. Uiteraard contact met dierenarts. Vermoedelijk toch een combi van virus, weinig lopen en iets te goed hooi. En nu dus een lading (dure) medicijnen. Op zo'n moment Denk Ik ook. Stik maar. Ik zet ze op een pension met ruime warme boxen en goede bak. Dan elimineer ik het bevattelijke voor het virus en wellicht ook de voordroog. Maar ja dan loopt ie nog minder dan nu.

Maar ik schreeuw dan ook al twee weken dat het zo niet langer kan.

Yontheke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-15 09:20

Hier is het ook ieder jaar hetzelfde liedje. Ik riep afgelopen nacht ook van dit is gewoon niet meer te doen om de paarden te laten staan.
Maar als ik ze op pension moet zetten, komen ze helemaal niet meer buiten dus dat is ook niks + dat er bijna niemand voorzien is op een shetlander hengstje (aangepaste omheining en niet bij de merries).

Al trekken de paarden zich er niet veel van aan. Die passen zich uiteraard aan naar hetgene dat ze hebben en die staan lekker onder het afdak te soezen.

Mijn ruin had wel lekker in het stro gelegen dat ik gisterenavond voorzien had. Die hing op zijn bil en in zijn staart vol stro. Gelukkig maar!

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-15 09:30

Hier viel het vanmorgen nóg mee. De storm heeft wel wat werk gedaan, gelukkig. Maar er komt nog meer regen. Hier geen ziektes enzo, gelukkig. Ze konden zelfs gewoon rollen.

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-15 09:36

Hier is het gelukkig nog steeds een winterparadijsje. Voor het eerst en ik geniet er intens van. Ik ben elke dag weer zo ontzettend blij dat we (flink) geïnvesteerd hebben in een groot stuk bestrating, het is echt iedere cent waard. We hebben geluk dat we een flinke achtertuin hebben (die we aan de paarden hebben 'gegeven') dus daar mochten we gewoon bestraten (itt tot in de wei).

Het is voor de paarden heerlijk om nog steeds de ruimte te hebben en gewoon met droge voeten te kunnen eten en bewegen. Maar voor onszelf is het ook echt een geschenk: met droge voeten kunnen mesten en voeren... op klompen.
Eindelijk niet meer door de modder ploeteren (vastzittend met laars of kruiwagen), kruiwagen met mest/voer die omdondert in de modder, een half uur doen over een stukje van honderd meter.... Wat een drama was dat |( .

We hebben ook een stenen pad gemaakt naar de paddock, dus ze hebben ook met dit baggerweer nog de beschikking over een zachte ondergrond. Onze paddock is erg mul met droog weer, maar dat vind ik niet erg want als er veel regen valt zakt dat direct weg. Zelfs nu ligt de paddock er nog droog bij (wel stevig en nat zand, maar geen plassen) en na elke flinke bui gaan de paarden erin rollen en dan heb ik weer gepaneerde paarden <3 .

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-15 09:42

Oh ik ben echt jaloers

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-15 09:47

Ik ook, ja!