Pensionhouder die achterijzers verbied, meningen?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-15 12:49

Als er serieus gemept wordt breekt het bot met of zonder ijzers even hard (helaas ervaring).

Maar jouw stal, jouw feestje.
Als jij bij wijze van spreke alleen bruine paarden met een bles en 4 witte voeten wilt dan doe je dat :)
Dit topic doet me denken over het topic over het weigeren van hengsten.
Als je als stalhouder financieel rond komt met jouw eissen, waarom zou je die dan aanpassen?

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-15 12:50

Blijf je naar dezelfde weg vragen?
Als een ijzer scherp wordt zoals hier door sommige gesuggereerd werd en als reden voor gevaarlijk aangedragen wordt zou ik iemand verplichten ja.
Maar gelukkig was er niemand op stal die ijzers scherp liet worden.
Voordat je dat voor elkaar hebt heb je of wel enorm veel over de weg gereden ( en vraag je de smid een dikker ijzer onder te slaan) of je paard loopt wel met enorm achterstallige hoeven.

Dus de reden scherpe ijzers is kul.
Of je vind achterstallig onderhoud bij paarden op je erf blijkbaar normaal.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-15 12:53

Sizzle schreef:
Als er serieus gemept wordt breekt het bot met of zonder ijzers even hard (helaas ervaring).

Maar jouw stal, jouw feestje.
Als jij bij wijze van spreke alleen bruine paarden met een bles en 4 witte voeten wilt dan doe je dat :)
Dit topic doet me denken over het topic over het weigeren van hengsten.
Als je als stalhouder financieel rond komt met jouw eissen, waarom zou je die dan aanpassen?

Dat zeggen we al steeds dat als er zonder ijzer op de verkeerde plek gemept wordt het ook over is.
Maar dat blijkt erg moeilijk te begrijpen te zijn.

Dat stal management in wat bij elkaar past veel belangrijker is dan ijzers weren.
Maar ja dan heb je wel wat inzicht op paarden nodig.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-15 13:01

bruintje123 schreef:
Blijf je naar dezelfde weg vragen?
Als een ijzer scherp wordt zoals hier door sommige gesuggereerd werd en als reden voor gevaarlijk aangedragen wordt zou ik iemand verplichten ja.
Maar gelukkig was er niemand op stal die ijzers scherp liet worden.
Voordat je dat voor elkaar hebt heb je of wel enorm veel over de weg gereden ( en vraag je de smid een dikker ijzer onder te slaan) of je paard loopt wel met enorm achterstallige hoeven.

Dus de reden scherpe ijzers is kul.
Of je vind achterstallig onderhoud bij paarden op je erf blijkbaar normaal.

Je geeft nog steeds geen antwoord op mijn vraag, dus nog een laatste poging: hoe hou jij bij of een paard naar de smid moet? Bekijk jij regelmatig alle hoeven van de paarden die je in pension hebt? (dit zou voor mij niet acceptabel zijn, althans niet als dat betekent dat je aan mijn paard komt)

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-15 13:05

Je zou ook kunnen leren lezen!

"Je hebt toch ogen en kennis om dat te zien of niet dan?
Als je zo weinig kennis hebt. Niet aan paarden pension beginnen.
Want dan gaat het wel op meer fronten fout."

En om te zien of er ijzer nog goed is hoef je ze alleen maar over de gangpad te zien lopen.

Maar die kennis mis jij blijkbaar maar dat is niet mijn probleem. Maar daarom die bovenstaande zin maar als aanvulling. Daar hoef ik dus geen paard voor aan te raken.
Laatst bijgewerkt door bruintje123 op 06-04-15 13:37, in het totaal 2 keer bewerkt

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-15 13:06

Een te dun ijzer maakt een bepaald klepper geluid dat je echt wel herkend als je die ervaring hebt. Bovendien zie je dat op een paar meter afstand ook gewoon aan de staat van de voeten aangezien een ijzer nooit echt gelijkmatig dun wordt.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-15 13:09

Sizzle schreef:
Een te dun ijzer maakt een bepaald klepper geluid dat je echt wel herkend als je die ervaring hebt. Bovendien zie je dat op een paar meter afstand ook gewoon aan de staat van de voeten aangezien een ijzer nooit echt gelijkmatig dun wordt.

Juist!

Zit het iestie pietsie los hoor je het.
Dikte zie je als je er naar kijkt.

Zie je dat niet. Geen paarden van andere aannemen.
Maar dat schreef ik ook al eerder.
Want dan worden andere belangrijke dingen ook wel gemist.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-15 13:12

Je ziet het toch wanneer ijzers er een keer onderuit moeten? Een los ijzer hoor je ook vaak. Dan kan je de keuze geven, ofwel belt ie de smid, ofwel gaat paardlief apart tot hij geweest is. Ik zou het best rot vinden moest mijn paard een ijzer verliezen en een ander paard gaat er vol op staan, met nageltred tot gevolg, gewoon omdat ik nalatig ben als eigenaar.

Daarom overweeg ik een metaaldetector. Mijn paard heeft 3x zijn voorijzers er afwisselend afgetrapt, waarvan we er 2 hebben teruggevonden. Met man en macht meermaals gezocht elke keer, alleen het 3e blijft vermist. Dat zit waarschijnlijk ergens in de 20cm diepe modder van de paddock. Maar toch voel ik me daar niet goed bij, je weet immers nooit dat het bovenkomt of wat dan ook.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-15 13:38

bruintje123 schreef:
Je zou ook kunnen leren lezen!

"Je hebt toch ogen en kennis om dat te zien of niet dan?
Als je zo weinig kennis hebt. Niet aan paarden pension beginnen.
Want dan gaat het wel op meer fronten fout."

En om te zien of er ijzer nog goed is hoef je ze alleen maar over de gangpad te zien lopen.

Maar die kennis mis jij blijkbaar daarom die bovenstaande zin maar alsaanvulling. Daar hoef ik geen paard vooraan te raken. Maar dat is niet mijn probleem.

Je kunt wel lekker arrogant doen maar ik ben het daarom nog niet met je eens.
Alleen van de buitenkant, zonder een been op te tillen precies te kunnen beoordelen wanneer een paard bekapt moet worden vind ik wel heel globaal. (en ik neem aan dat je het ook beoordeeld van de ijzerloze paarden?) dan nog vind IK het een stomme regel dat jij bepaalt wanneer er bekapt wordt. Een veel stommere regel dan geen ijzers toestaan.

Sizzle: als je dat geklepper hoort ben je toch al te laat?

Varekaj: en toch kan een paard gewoon een ijzer verliezen op het land, ook al wordt ie regelmatig en op tijd bekapt. Je kunt niet altijd alles voor zijn.
Laatst bijgewerkt door Nikass op 06-04-15 13:41, in het totaal 1 keer bewerkt

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-15 13:40

Dan vind jij dat maar lekker stom.
Dat jij kennis mist kan ik niet helpen.
Misschien daar wat aan doen voordat je zonder kennis roept dat ijzers gevaarlijk zijn?

En ja verwaarlozing sta ik niet toe.
Verschrikkelijke regel ja. Erg paard onwaardig.

Dus voor jou als niet lezer.
Ik bepaal alleen dat er een smid moet komen bij verwaarlozing. En heb daarin gelukkig normale mensen gehad. Zonder scherpe ijzers.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-15 13:43

bruintje123 schreef:
Dan vind jij dat maar lekker stom.
Dat jij kennis mist kan ik niet helpen.
Misschien daar wat aan doen voordat je zonder kennis roept dat ijzers gevaarlijk zijn?

En ja verwaarlozing sta ik niet toe.
Verschrikkelijke regel ja. Erg paard onwaardig.

Dus voor jou als niet lezer.
Ik bepaal alleen dat er een smid moet komen bij verwaarlozing. En heb daarin gelukkig normale mensen gehad. Zonder scherpe ijzers.

We hebben het hier over meningen, dus doe niet zo uit de hoogte met je zogenaamde "kennis"

En jij bepaalt dus blijkbaar wanneer iets verwaarlozing is. De criteria daarvoor heb je ook nog steeds niet gegeven.

En voor jou als niet lezer: ik heb nooit gezegd dat je bij verwaarlozing niet zou moeten ingrijpen.

Tytonidae

Re: Pensionhouder die achterijzers verbied, meningen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-15 13:47

Dames, kunnen we het alsjeblieft gezellig houden hier? :)

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-15 13:48

Dan vind jij het maar uit de hoogte. Jou feestje.
Als jij niet kan herkennen wanneer een paard naar de smid moet maar wel verteld dat ijzers gevaarlijk zijn wat verwacht je dan voor antwoord?
Nadat je erover door hamerde achteraf gezien omdat je mijn gewone antwoord niet begreep.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-15 13:48

Tytonidae schreef:
Dames, kunnen we het alsjeblieft gezellig houden hier? :)

Ja graag.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-15 13:51

Jij wil criteria in dagen
En daarop heb ik ook al geantwoord.

Verwaarlozing is ijzers die door nalatigheid niet meer goed zitten.
Of ongeslagen hoeven die breken of waar het paard veel te hoog op komt.
Laatst bijgewerkt door bruintje123 op 06-04-15 13:56, in het totaal 1 keer bewerkt

minikatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-15 13:55

Het gaat hier over weren van paarden met achterijzers, klaar.
Als ts dat doorzet dan hebben wij weinig te zeuren.
Dat heeft niets te maken met weidemanagement, dat is een onderdeel daarvan.
Mijn pony mept ook niet, maar de dag dat ze dat doet zal ik dat ook eerlijk toegeven. Ze heeft er wel een handje van om andere paarden op te jutten als ze wil spelen. Maar we zijn niet roomser dan de paus ;)

Mijn staleigenaar kan mij ook prima die regel meedelen. Het is niet mijn land en ik betaal om te staan.
Als het niet meer bevalt dan ga ik in overleg, komen we er niet uit dat vertrek ik.
Je staat altijd nog op een ander zijn terrein, en de regels van die persoon zijn daar gewoon van toepassing.

En ik weet niet meer wie het had over een kind. Maar als een kind hier in huis bij wijze van de katten aan de staart trekt dan grijp ik wel in. Mijn huis, mijn katten en mijn regels.
Er is ook nog zoiets als fatsoen.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-15 13:56

bruintje123 schreef:
Jij wil criteria in dagen
En daarop heb ik ook al geantwoord.

Ja en je trekt voorbarige conclusies ook. Met jou ben ik wel uitgel*ld sjonge jonge.
Al kreeg ik geld toe ging ik nog niet bij jou op stal staan. Als mijn paard dan verrot geschopt wordt is het haar eigen schuld 8)7

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-15 13:59

Gelukkig zou ik jou dan ook weer niet hoeven.

Maar vertel eens
Waar schrijf ik dat als jou paard verrot geschopt is dat haar eigen schuld is.
Welk bericht?
Lezen!

riegje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-15 16:44

O wat een kinderachtig gedoe allemaal, TS stelt een vraag en wil graag meningen.
Het heeft toch geen enkele nut om elkaar hier over af te maken op een forum.
Zeg wat je er van vind en daar kan ze iets mee.
Dat op elkaar inhakken over wie of wat gelijk heeft doet er helemaal niet toe.
Zolang er verschillende mensen zijn zullen er verschillende meningen blijven.
Laat een ieder in z'n waarde en probeer elkaar niet te overtuigen wat het juiste is.
Want er zijn meerder wegen naar Rome.

En tegen TS wil ik zeggen:
Ik weet niet in welke regio je zit, Maar ik zie en hoor wel dat er steeds meer vraag komt naar andere soorten 'paardenstalling''. Dus ik denk dat er ook wel markt voor is en voor komt.
Wees selectief en zolang je maar achter je product staat en je kunt verantwoorden wat en waarom.
Ik zou zeggen Go For it!

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-15 18:48

MDH: Schei toch alsjeblieft uit met te zeggen dat ik gewoon geen ijzers wil, want dat is gewoon niet waar. Ik wil geen ijzers op míjn paarden, op andermans paarden maakt het me niet uit, maar wél als dit schade aan mijn eigendom geeft (of dit nu mijn paarden, weiland of slowfeeder is). Ik heb een net over een groot blok hooi zitten, dus nee, het hangt niet op de grond, maar dit komt wel tot op de grond en hier valt niets aan te veranderen.

Dat gezegd heb ik er geen/minder een probleem mee als de paarden 's zomers hoefijzers hebben, droge grond/weide die niet zo snel kapot gaat en over het algemeen geen slowfeeder. Maar 's winters zou ik gewoon simpelweg geen hoefijzers willen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-15 18:56

Eerst wil je geen achterijzers en nu helemaal geen ijzers meer swinters? Het is een fabel dat je land kapot gaat ervan. Dar gebeurt met ijzers niet meer dan zonder.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-15 19:00

Als je al mijn berichten gelezen had, dan zou je weten waarom ik ze voor ook niet wilt :) Ondertussen geef ik dus óók aan er 's zomers weinig/geen problemen mee te hebben en het dan dus misschien wel toe te staan, 's winters blijft echter een probleem. Wat ik al tig keer heb herhaald is dat het allemaal dingen zijn waar ik over nadenk en nog niet precies weet wat ik wel of niet ga doen/toestaan.

miss_lizje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-15 19:08

Maartje1990 schreef:
Ik wil geen ijzers op míjn paarden, op andermans paarden maakt het me niet uit, maar wél als dit schade aan mijn eigendom geeft (of dit nu mijn paarden, weiland of slowfeeder is).

Maar schade kan door meer dan alleen ijzers ontstaan. Paarden kunnen ook bijten, in een ander paard of omheining. Mensen kunnen ook je weiland verkeerd dicht doen, de mestspullen verkeerd opbergen etc. waardoor er ergens schade aan ontstaat
Als je echt zo bang bent voor schade is het misschien beter om gewoon lekker op jezelf te blijven. Want als je alleen staat ben je overal zelf verantwoordelijk voor en kan er geen schade ontstaan door andere mensen ( in het algemeen dan he).

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-15 19:37

Volgens mij moet je (TS) er idd. ook over nadenken wat voor 'soort' stalhoudster je wilt zijn. De klant is koning en wie betaalt, bepaalt... Uitspraken waar wel een kern van waarheid in zit. Belangrijk is dat iemand graag bij jou op stal wil staan. Natuurlijk op basis van jouw visie en overtuigingen, maar ook op basis van je gedrag en je houding. Het moet ook wel een beetje gezellig blijven, dus uitgaan van het positieve lijkt me beter dan van tevoren alleen maar te bedenken wat voor ellende je je op de hals haalt...

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-15 20:02

Klant is koning ben ik niet met je eens evenmin dat die bepaald. De pensionhouder bepaald, ben je het daar niet mee eens kan je elders naartoe gaan. Mijn inziens dus :)