Het Paarden-aan-huis-tips-topic

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Santos_05

Re: Het Paarden-aan-huis-tips-topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-14 10:27

@palousa, maar fulltime thuis werken zijn soms langere dagen dan fulltime bij een baas ;)

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-14 10:36

Ik heb altijd wel genoten van de pensionstallen. Wel gezellig en niet veel verplichtingen. Had altijd een groepje waar ik mee om ging en de rest alleen gedag zei.
binnenbak mis ik nog wel... en ook wel het kletsen - al was dat soms ook wel eens teveel van het goede haha.

maar verder is het fijn dat ik nu mezelf binnen kan opwarmen als het koud is en de dekens makkelijk kan wisselen.
Even de paarden buiten zetten tussendoor.. en ook gelijk zien of ze nog heel zijn en zich lekker voelen. Het zelf voeren vind ik ook wel een voordeel. Niet dat het op pension niet goed ging, maar vind het wel fijn om te weten wat ze eten.

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-14 10:39

Dat weet ik ;) daarom staan er ook geen uren bij :+

Maar ondanks dat ik elke dag thuis ben, hebben we al maanden niet meer gereden. Op al m'n tuig staat schimmel, m'n laarzen zijn groen ipv bruin ;)

We moeten ook echt weer gaan rijden maar de afgelopen maanden hebben we het zo druk gehad dat we blij waren als we ff konden zitten.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-14 10:45

MarvanTom schreef:
Om alles te kunnen betalen, moet er wel gewerkt worden!
... Hoe doen jullie dat?

Ik ben officieel uitgewerkt en heb nu dus alle tijd van de wereld en krijg toch betaald :+

Eerder werkte ik 3 dagen zodat ik om de dag tijd had om te rijden en in de winter overdag de paddock/stallen kon uitmesten.

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-14 10:59

palousa_boy schreef:

Maar ondanks dat ik elke dag thuis ben, hebben we al maanden niet meer gereden. Op al m'n tuig staat schimmel, m'n laarzen zijn groen ipv bruin ;)

We moeten ook echt weer gaan rijden maar de afgelopen maanden hebben we het zo druk gehad dat we blij waren als we ff konden zitten.

Idd. Op de pensionstal vond ik het makkelijker om te gaan rijden.
Scheelt ook dat ik toen nog gezond was, maar ook dat je toch heen gaat omdat je je paard moet doen - kun je net zo goed gelijk gaan rijden..
Nu gooi ik ze tussendoor los en of stapmolen en is het makkelijker om te zeggen dat het rijden niet uit komt.

Santos_05

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-14 11:03

Daar mopper ik thuis ook wel eens over... eerder ging ik 's avonds weg om te rijden en dan ging ik ook echt. Nu moet het 'tussendoor' dus echt inplannen....

Loveyourself

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-14 12:02

Wij hebben een pensionstal met 10 pensionpaarden.
Bevalt ons er goed ondanks dat sommige mensen iets anders denken, maar de meeste denken precies zoals wij. Een paard is een paard en moet zo veel mogelijk naar buiten, wanneer je je paard 24/7 binnen wil hebben komt onze stal niet eens aan bod, de paarden staan altijd 24/7 buiten :)
Ik werk per week 10 uur als instructeur, mijn vriend werkt fulltime als dierenarts.

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-14 12:19

Zooo alles gelezen! Ik ben me aan het orienteren op stal aan huis. Partner was ook zo ver. Maar toch twijfelen we beide.
Het komt erop neer dat het naast huishouden en fulltime werken (en waarschijnlijk binnen ern aantal jaren ook kinderen) paarden aan huis erg zwaar lijkt. Nu is het mijn hobby en ontspanning, ik wil niet dat het een moetje wordt.
Naast voeren, mesten en onderhoud denk ik dat het wel een moetje gaat worden.
Dat concludeer ik ook een beetje uit de laatste berichten.

Mijn paard is stofgevoelig en heeft ZE. Nu een top pension die op alle mogelijke manieren ondersteund, maar de beste man is ook al half in de 70. Dus wat doen we daarna?

Het aan huis hebben ben ik wellicht erg aan het romantiseren, door jullie foto's en verhalen wordt ik opnieuw enthousiast.. Maar het blijft een lastige (en vrij definitieve) keuze.
Blijf wel meelezen, altijd goed om van te leren en verder te dromen!

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-14 12:23

@Jotoma: mijn 28-jarige is ook COPD en zou op een pensionstal nooit zo oud geworden zijn.
Je zit idd vaak 'vast' aan een bepaald ritme en het rijden wordt minder een must, maar ik zou toch echt niet anders meer willen.

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-14 12:31

Jotoma: ik heb wel dezelfde overwegingen als jij.. En ik ben ook bang dat wij het niet kunnen. Weten beiden absoluut niks van weide- en terreinonderhoud laat staan klussen met al die machines die hier genoemd worden of het onderhoud van een tractor :') Maar toch denk ik in mijn eigen geval dat ik het 'moeten' niet erg vind, paarden zijn zoveel meer dan een hobby voor me. Ik wil ze ook zo graag houden op mijn eigen manier, wat hier in de regio onvindbaar is. En daarom kijk ik er ook zo ontzettend naar uit :)

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-14 12:32

Alles kun je leren en een hoop kun je uitbesteden :)

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-14 12:41

Ik ervaar het heel anders als een aantal van de vorige reacties. Ik heb wel tijd voor andere dingen naast de paarden, zij het gedoseerd.
Nu juist eerder makkelijker een keer dan voorheen op pension. Vooral omdat ze daar niet onbeperkt buiten stonden. Ik kan nu veel makkelijker zeggen: daag paard, vandaag even niet, jij vermaakt je wel toch? Toen hij meer uren buiten stond had ik altijd het gevoel dat ik er 's avonds naar toe moest om hem nog even uit zijn stal te halen.
En dan ben ik toch echt een redelijk fanatieke wedstrijd ruiter. Ik plan mijn trainingen wel zo dat 3-4 keer per week rijden ook echt genoeg is. Ik zorg er dus voor dat daarvan minstens 2 trainingen ook echt mee tellen en echt zwaar genoeg zijn.

Nu heb ik geen vriendinnen die veel onderhoud vragen. Dat scheelt misschien. Die hoef ik niet wekelijks te spreken of zien. Soms zelfs niet maandelijks.

De eerste maanden hebben wij beide nog fulltime gewerkt. Dat was net te veel van het goede. Nu werk ik een dag minder en heb ik wel het gevoel dat ik overal aan toe kom en tijd heb om te genieten. Het is wel druk, maar daar hou ik ook wel van.

Ik schat juist in dat ik net zo veel tijd kwijt ben aan de paarden als voorheen. Toen ging ik er iedere dag heen en de reistijd was 10 minuten enkele reis. In die 20 minuten per dag kan ik nu voeren, drollen ruimen en vegen. Dan tel ik het overige onderhoud niet mee, maar dat doen we gezellig met zijn 2en. Maar dat zouden wij deels ook gehad hebben als we in een ander huis zouden wonen. Op een appartement wonen was toch al niet voor ons weg gelegd.

En helemaal eens met dd. Je leert snel en veel als je er voor open staat. Het scheelt wel iets als je mensen in je omgeving hebt die er iets van weten. Maar als je die nu niet hebt ik het gewoon zaak ze te leren kennen. Bij de boer-buur op de koffie met gebak kan al veel doen. En ik vraag/ vroeg mijn voormalige pension houder soms ook het hemd van het lijf.

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-14 13:03

@dd: ik heb het geluk dat mijn paard zn stal vooraan is, hij overdag de hele dag buiten komt en zijn hooi een paar uur geweekt wordt en gevoerd. Maar waar ik dat op een andere stal ga vinden? Het liefste zou ik hem vanwege de stof 24 uur buiten zetten met inloopstal, maar met zijn eczeem (zonsop- en ondergang wil ik hem dan liever binnen) en aanleg om dik te worden is dat eigenlijk ook niet ideaal. Paddock Paradise is het meest ideaal :)

@vogeltjem: ik denk ook dat een heleboel te leren is hoor! En je kan het zo moeilijk maken als je zelf wil. Ik wil ze liever niet op gras, dus hoef ik me daar ook niet in te verdiepen. Maar een tractor zou ik wel handig vinden voor bak slepen en opslag van hooi/vlas. Ik zou denk ik het liefste een paddock Paradise willen en onbeperkt op ruwvoer ipv gras. Maar hoe ik ruwvoer altijd nat hooi ivm stofgevoeligheid weet ik dan nog weer niet.

Nou ja, zoals jullie lezen. Ik weet nog niet eens wat voor mijn paard de meest ideale situatie zou zijn.

@polo: Ok, jullie zijn qua werken al een stapje terug gaan doen. Maar hoe ging dat bij jou (en ook anderen) toen zij bijv. zwanger raakten en kinderen kreeg? Ik vind het niet fair dat ik dan alles volledig bij mn partner neer moet leggen.
Die hele periode komt er voor mij nog aan..

Daarnaast; ik zie prachtige accomodaties voor de paarden voorbij komen. Maar bij de huizen waar ik nu naar kijk leveren we dan behoorlijk in op onze leefomgeving. Of we moeten minimiaal 4 a 5 ton kunnen uitgeven, maar dat kunnen we niet ;)

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-14 14:05

@jotoma: als voordroog geen optie is (kan die van mij ook niet tegen) dan is een hooistomer misschien een optie. Die van mij gaat voor een hele dag hooi in en daar voer ik 4 a 5x van.
PP is idd ideaal en hoeft niet groot te zijn, zolang de voorplekken maar verspreid zijn.

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-14 14:10

Als ik ze op eigen terrein heb staan lijkt het me dat voordroog wel mogelijk is. Maar zit daar geen stof in? En hoe zit dat met eiwitgehalte? Dacht dat ze van voordroog ook weer sneller dik werden.

Stomer is in de maak, nu nog via kliko, de anderen zijn me te duur. Vind het lastig in te schatten hoeveel kilo hooi ik dan in 1x kan stomen.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-14 14:17

@jotoma: ligt aan de grootte van je kliko. Die van mij is 360 liter en daar gaat een baal in (iets van 20 kilo). Als ik het hooi echt helemaal los maak gaat er veel minder is (4 dikke plakken).
Voordroog zit dezelfde fermentatie-schimmel in als in droog hooi alleen is die dan vochtig en dwarrelt dus niet los van het hooi de longen in. In de maag kan het geen kwaad.
Het is vaak wel iets 'vetter' , maar dat ligt aan wanneer het gemaaid is; langstengelig is minder rijk. Je moet iig geen koeienvoordroog hebben :D

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-14 16:09

sneeuwpop schreef:
palousa_boy schreef:

Idd. Op de pensionstal vond ik het makkelijker om te gaan rijden.
Scheelt ook dat ik toen nog gezond was, maar ook dat je toch heen gaat omdat je je paard moet doen - kun je net zo goed gelijk gaan rijden..
Nu gooi ik ze tussendoor los en of stapmolen en is het makkelijker om te zeggen dat het rijden niet uit komt.

Hier staan ze 24/7 op de wei dus dat is het enige dat ze hebben gedaan de afgelopen maanden ;) heb hier geen paddock of molen waar ze in kunnen.

Wil wel een keer een soort bak maken, maar daar wil ik wel gras op anders vind ik het zonde van m'n uitzicht :P

Vanochtend heb ik wat palen (nu dus nog boomstammen) uit het bos gehaald voor een schuilhokje, mogen ze het daar mee doen voorlopig.
(Nu schuilen ze onder en tussen de bomen)

paulive

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-14 17:07

spul halen bij de dichtsbij zijnde divoza? paard dicht bij huis kan je ook altijd dingen mee doen en geen stalkosten ofcourse

Yontheke

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-14 18:21

Iedereen hier alvast een heel fijn nieuwjaar!

Ik kan de paarden na vandaag eigenlijk wel een tijdje missen, Pfff!

De Shetlander heeft sinds gisteren ontdekt dat hij zonder een schok te krijgen onder draden door kan.. Stond al 2 ochtenden in het stuk paddock waar ze eigenlijk niet op mogen en toen ik daarstraks met andor aan de hand ging wandelen kroop hij onder de draad de voorste weide in en nu hij dat door heeft is hij niet meer binnen te houden.. Hij doet het zelfs als je er op 2 meter afstaat.

We hebben vanalles geprobeerd tot ijzerdraad in zijn manen tot zelf schokken geven met de draad maar niets helpt. We hebben de draad vervangen. Strakker gehangen, lager gehangen maar dan kruipt hij er zelfs tussen..

Ben vandaag meer aan stal geweest als iets anders en heb hem dus maar op stal gezet waar hij de komende 2 dagen zal vertoeven. Heel erg voor andor want die wordt er meer mee gestraft dan de kleine omdat hij nu alleen staat en hij brak haast zijn benen met onnozel te doen naast de draad omdat hij uiteraard ook mee naar de weide wou.

Gratis Shetlander af te halen, wie wil?

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-14 18:24

Pff wat een gedoe.. Misschien zo'n gaashek neer laten zetten? Hoe heet het.. heca oid? Mijn jongste is ook zo'n houdini, maar een shire houd je iets makkelijker binnen :P Sterkte ermee!

Yontheke

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-14 18:44

Ik zit midden in een natuurgebied dus ik mag niet zomaar gaas neerzetten.. Ik vrees dat we vrijdag nog maar eens in kosten vallen en de draden anders gaan spannen en een 4de draad erbij..
Pff, ik heb anderhalve week vakantie gehad maar heb niets anders gedaan dan thuis gerommeld en bij de paarden gerommeld en bezig geweest..

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-14 18:46

@Yontheke: tja dan zul je aan een anders soort omheining moeten of de shet aan een picketline zetten.

Yontheke

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-14 18:54

Of de Shetlander er uit ;)

Ben niet van plan een massa geld uit te geven voor een gezelschapspony van 75 cm hoog. Mijn grote blijft gewoon binnen al staat er een heel jaar geen stroom op de draad.

Vrijdag eerst maar eens kijken voor een andere batterij en nog een extra draad spannen. Als ie daar niet achter blijft dan ben ik out of options..

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-14 19:15

Precies de reden waarom ik voor een bejaarde kwpn'er ben gegaan als gezelschap ipv een shet :D
Wat een gedoe yontheke!

Mijn man en ik werken ook beide fulltime (en soms meer dan fulltime). Maar wij zijn ook bewust kinderloos, met kinderen had dit nooit gekund (alleen financieel al niet, minder werken en hogere kosten immers). Mijn zus was net hier met haar baby, daar heb ik echt respect voor, zij laat echt veel voor die kruimel. Dan valt ons gedoe met huis, land en paarden nog wel mee. Dit was/is gewoon onze droom. En met wat aanpassingen wordt het waarschijnlijk ook allemaal wat minder vast qua tijden, want nu is in de winter 24/7 buiten geen optie ivm gebrek aan beschutting. Vandaar ook de wens om een mooie schuilstal te bouwen als vervanging van de huidige stal.

carola

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-14 19:42

Zo, hier staan de paarden op stal voor de jaarwisseling! Normaal zijn het inloopstallen, dus het is even een gepruts. Ik heb er namelijk één die heel panisch is (3 jarige schimmelmerrie), één die ik net nieuw heb en ik niet weet hoe ze reageert (fokmerrie) en 2 veulens die nog nooit een jaarwisseling hebben meegemaakt.
Dit zijn allemaal merrie's en ze lopen altijd bij elkaar in, met een grote schuilstal. Dat leek mij niet handig tijdens de jaarwisseling, omdat ze elkaar dan op kunnen naaien en de kleine veulentjes niet de 'dupe' mogen worden.

Nu heb ik voor de volwassen merrie's de grote stal opgesplitst met de tussenbalken (die zijn daarvoor gemaakt). Voor de twee veulentjes heb ik een 'noodbox' gemaakt in de stalgang / wasplaats, zodat ze rustig samen staan.

Tot nu toe lijkt de nieuwe fokmerrie vrij rustig en ook de twee veulentjes zijn vrij rustig. De schimmelmerrie is wel wat gestrest.
Alleen mijn hengst is heel makkelijk, vorig jaar lag ie om 12.05 uur gewoon rustig languit te slapen in z'n stal, haha!

Afbeelding

Afbeelding

En de buik van de fokmerrie:

Afbeelding

Yontheke; groot gelijk hoor, ik ben ook blij dat ik geen sh*tlander meer heb! Ik had best een geinig geval als gezelschapsdier een aantal jaar terug, maar ik was er ook wel klaar mee. Wat een draakje! Als ze eenmaal weten dat ze erdoor kunnen......

Mijn vriend is veehouder en dus altijd thuis, ikzelf werk (meer dan) fulltime maar wel met een flexibele baan. Bij nood kan ik altijd wel naar huis gelukkig.

Over rijden: ik ga regelmatig naar de binnenhallen van de rijvereniging, en ook elke week ga ik daar naar (men)les. De vergunning voor een 20x60 eb en vloed bak hier thuis loopt, maar daar zijn we al een flinke tijd mee bezig helaas.... Ik ben ook een fanatiek wedstrijdruiter, met 2 paarden in training voor aankomend seizoen (beiden enkelspan, de ene Z dressuur, ZZ vaardigheid en klasse 3 samengesteld, de ander is een jonkie waar ik net mee ga beginnen in de L dressuur en M vaardigheid).

Paarden thuis vind ik ook juist heel flexibel. En door onze stal / terreinindeling is het juist heel gemakkelijk. Ze kunnen altijd de stal in en uit, en dát maakt het flexibel. Tot vorig jaar had ik gewoon 'standaard' boxen, poe, dan moet je veel meer rekening houden met de paarden.