Stal gesloten met kerst

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-13 08:22

Mindim schreef:
Ik zou de avond er voor flink beweging geven en op tweede kerstdag vroeg in de ochtend weer present zijn.

De avond ervoor vier ik kerst, en op tweede kerstdag moet ik gewoon werken.
Als ik dit jaar dus als voorbeeld neem en mijn pensionhouder sluit op kerstdag, dan kan ik mijn paard het laatst rijden op maandagavond 19 uur en dan pas weer op donderdagavond 19 uur. En dat terwijl daar dan een dag tussenzit dat ik he-le-maal niets te doen heb en mij peentjes zit te vervelen.
Niet ieder mensenleven is hetzelfde, dus niet voor iedereen is het "och, dan zorg ik gewoon ervoor dat....". Niet voor iedereen is die gewoon zo gewoon. Sommigen moeten alles in hokjes en hoekjes duwen om alles gepast te krijgen, job, huis, hobby. Nu werkt dat langs twee kanten en wil ik dus heus wel flexibel zijn. Als de stalhouder zegt, kom tussen dat en dat uur en hou het wat rustig, dan ben ik de slechtste niet en hou ik daar rekening mee.

Skessa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-13 10:25

Denk niet dat dat t probleem is van je stalhouder dat je de dag er voor niet kan.
Misschien kun je het een dagje verzetten? Of ruilen met je werk?
Want heee, dat moet de stalhouder ook??
Maar nee hoor, als ik zelf maar mn zin krijg :Y)
En jij kan alleen niet komen op 1e kerstdag, maar dat wil niet zeggen dat ie dan de 24e en 26e ook binnen staat toch?

En de hele dag vervelen omdat je dan niet naar je paard kunt? Sorry? Maar heb je dan echt zon saai leven dat je niks anders kan verzinnen?
Ik ben zo'n 2 - 3 uur per dag weg als ik naar mn paard ga, soms langer, soms korter, die tijd kan ik mezelf ook wel bezig houden met andere dingen hoor :=

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-13 10:30

Citaat:
Of ruilen met je werk?

Zo te horen heeft iedereen met kerst bij jullie automatisch vrij.
Daar waar er altijd iemand aanwezig moet zijn is even ruilen niet zo simpel. Ver in voren wordt er al gepland wie er met kerst en oud op nieuw is.

Je weet van te voren op wat voor stal je gaat staan.
Niet achteraf zeuren als de stal sluit, dat vind ik raar.

xSogno

Re: Stal gesloten met kerst

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-13 10:32

TS wist het dus niet voor ze het op deze stal komt te staan, daar gaat het topic juist over.

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-13 10:34

Omdat ze het zelf ook niet heeft gevraagd :)

Geef die beste man zijn dagje zonder gezeur van klanten.
Want een pensionstal hebben betekend altijd gezeur.

xSogno

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-13 10:45

Als je het nog nooit hebt meegemaakt denk je er misschien niet bij na. Mij wordt dit soort dingen gewoon uitgelegd als ik kom kijken Ergens om mijn paard te stallen net zoals bijv. de openingstijden. Vind ik niet meer dan logisch.

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-13 11:26

Mindim schreef:
Nou, met de benen strekken, eten, schone stal en maatjes hebben ze het dan goed hoor, ik denk dat een dag zonder eigenaar voor een paard helemaal niet zo erg is. Ik denk dat wij mensen graag denken, dat ze de hele dag staan uit te kijken naar onze komst.
Ik ben van mening dat de stalhouder gewoon de verzorging moet geven en als paarden normaliter buiten komen, dat op die dag ook moet gebeuren. Als hij niemand op zijn erf wil hebben die dag en eigenaren moeten dat normaliter zelf hun paard buiten zetten moet hij die taak dan maar overnemen. Ik kan me goed voorstellen dat een stalhouder liever eens een dag geen mensen op zijn erf heeft. Als de paarden daar niet onder lijden, kan ook een klant daar best voor 1 dag in het jaar rekening mee houden.

Hèhè Mindim en nu ben ik het dus helemaal met je eens. Als ik een dag niet op stal zou mogen komen maar mijn paard wordt gewoon verzorgd als altijd (mesten, voeren, buitengang) geen probleem (maar dat zei ik tig pagina's terug ook al ;)).

Het gaat er niet om dat ik mijn stalhouder geen dag rust gun, het gaat er om dat ik mijn paard méér zijn normale routine gun, hij kan er niets aan doen dat wij Kerst vieren. En hij gaat er niet dood aan vind ik altijd zo'n vreselijke dooddoener :\ . Bij ons staat een paard op stal die vroeger mishandeld werd dmv slaan met kettingen, is ie ook niet dood aan gegaan...

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-13 11:28

ShamalArabs schreef:
Voor de rust van onze net bevallen hond ligt zij met haar pups anders ook gewoon in een werpkist. Ok, een ruime werpkist, tot haar zusje zover is over een dag of 10, dan gaat er een schot tussen, maar dan komt zij er meer uit, als de pups eenmaal goed lopen etc gaat het schot er weer tussenuit en heeft die andere de kist voor zichzelf.
Eerlijk; ik zie alleen maar voordelen op dit moment. Het is groot genoeg, maar niet zo ruim dat 1 van de pups er ver van mam af kan komen te liggen (in de nacht bijv als ze van het kleed gaat om te eten en 1 van de pups houdt zich hardnekkig vast). Ze heeft rust en geborgenheid, ze hoeft niet constant te waken en te grommen en alert te zijn. Ze kan rustig slapen.

Tja, in de natuur gaat dat ook zo eigenlijk, dan graven ze een hol of kuil of zoeken een kleine ruimte ergens om te bevallen en hun pups groot te brengen. Katten doen precies hetzelfde. Geen van beide verlaten de eerste dagen hun nest.

Dus misschien is de vergelijking honden/katten/paarden eigenlijk niet heel briljant in deze.

Nee de vergelijking met een paard is in jouw verhaal inderdaad niet briljant nee ;). Een paard op stal omdat de stalhouder Kerst wil vieren is IMO geenzins een vergelijking met een bevallende hond ;).

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-13 11:40

Het is de taak van de pensionhouder zijn klanten goed in te lichten vóóraf, zodat je vóóraf de keuze maakt om akkoord te gaan of niet. Zou wat zijn als ik tegen mijn pensionhouder achteraf pas ga vertellen dat ik 's nachts wil rijden omdat ik overdag werk. Daar had hij dan maar naar moeten vragen...

LK, dan moet je geen pensionstal beginnen want dat kun je echt wel van tevoren bedenken hoor. Paardemensen zijn vreselijk en zijn het nooit met elkaar eens. En dus moet je volgens mij héél duidelijk en streng zijn in je regels.

Minidim, om nog even terug te komen op jouw pensionhoudster. Dat je een paard de DA niet ontzegt à la maar een HS (excuus) :n ? En zéker als de pensionklant niet van tevoren heeft betaald, dan wordt dat paard die keer gewoon niet meegenomen door de HS. Het klinkt alsof jouw pensionhoudster een loopje met zich laat nemen, of dat de pensionklanten misbruik van haar maken, lood om oud ijzer :o. En dat is idd schandalig maar ze laat het wel zelf toe. Bij ons werden je gewoon bepaalde dingen ontzegd als je je niet aan de regels hield.

Skessa, werk jij fulltime? want dan is er van ruilen geen sprake, ik weet niet hoor...

Skessa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-13 11:46

Waarom zou er geen sprake zijn van ruilen? Je kan toch overleggen?

Ik werk full time ja. HIER valt er altijd wat te regelen als ik een dagje vrij wil.

tweebelgen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-13 12:19

Niet aanvallend bedoeld, maar sommigen onder jullie vind ik een beetje egoïstisch overkomen.
De paarden kunnen de rest van de week toch buiten behalve op 25 december.
Gini, jij kan 2 dagen niet rijden, en zit je op kerstdag te vervelen. Jammer maar verzin dan iets en doe iets anders, er zijn toch mogelijkheden genoeg op de verveling tegen te gaan. Of leef jij alleen voor je paard?
Een domme vergelijking: Ik moet 1 x per week naar de kinesiste, en niet voor mijn hobby. Dit jaar kan ik normaal ook niet gaan wat het is dan net Kerstmis en de week erop is het Nieuwjaar. De kinesiste werkt die dagen ook niet. Ik gun haar die dagen met haar familie.
Je moet goed zijn voor je dieren, maar je mag geen bezit van je dieren worden.

xSogno

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-13 12:38

Ik vind het helemaal niks te maken hebben met bezit worden van mijn dieren alleen omdat ik ze goed verzorgd wil hebben, ook met Kerstmis ja? Waarom zou ik dan bezit zijn van mijn dieren? Ik heb voor mijn paard gekozen en niet andersom, ik ben er dan ook verantwoordelijk voor dat mijn paard zijn behoeftes kan vervullen, elke dag, ja ook met Kerstmis.

Mijn paard heeft er geen idee van dat het Kerstmis is en ik hoef hem daarom dan ook niet te benadelen, ik ga hem geen 36 uur opsluiten in een stal, ookal heeft hij een hele ruime stal waar hij makkelijk stukjes kan lopen en sociaal contact heeft. Hij gaat graag naar buiten en waarom zou ik hem dat ontzeggen?
Ik ben toe bereid om de pensionhouder tegemoet te komen. Ik wil alles zelf doen, en evt helpen met andere paarden waardoor hij meer vrije tijd heeft die dag, of ik kom simpelweg niet en hij doet het zelf. Ik zou het niet leuk vinden als ik niet mag komen met Kerst maar dat is prima te accepteren, ik vermaak mij wel, en mijn paard zal het waarschijnlijk aan zijn reet roesten wie het doet en of ik kom of niet. Waar hij niet blij van wordt is 36 uur opgesloten te worden en dat weiger ik dan ook. En met mij meer mensen. Wat jij daarvan vind moet je lekker zelf weten, maar dat heeft niks met bezit worden van je dieren te maken. Ik zie dat gewoon als voorzien in mijn paard zijn behoeftes, ook die ene dag (wat eigenlijk twee nachten en een dag zijn overigens).
Laatst bijgewerkt door xSogno op 07-11-13 12:50, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-13 12:41

tweebelgen schreef:
Je moet goed zijn voor je dieren, maar je mag geen bezit van je dieren worden.

Maar die dieren zijn ons 'bezit' (naar woord voor levende wezens), en daar is onlosmakelijk een verantwoordelijkheid aan verbonden. Zorg voor dieren gaat altijd door, zo lang je ze hebt moet je ze verzorgen. Zo simpel is het gewoon! Dieren hebben geen boodschap aan kerst of andere bijzonderheden. Ik ben nu ziek, moet ik ze dan ook maar aan hun lot overlaten en weer gaan verzorgen als ik beter ben? Zo werkt dat toch niet?

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-13 12:42

Skessa een dag vrij is hier ook wel te regelen. Maar iemand zal moeten werken met kerst en dat kan niet altijd dezelfde zijn ;).

Tweebelgen, en waarom zou je geen bezit mogen worden van je dieren?
Ik vind een tijdje op stal geen probleem maar 30+u? :n.
Als pensionhouder wéét je van tevoren dat je 365 per dagen pensionklanten hebt. En er zijn zat mogelijkheden te bedenken waarop de pensionhouder én vrij kan hebben én de paarden toch gemest worden en naar buiten kunnen ;).

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-13 12:45

Ik vind 365 dagen per jaar gewoon 'goed' voor je dier zorgen geen 'bezit worden van je dieren'. Het hoeft niet altijd uitmuntend, maar goed lijkt me toch wel het minimum. Eten, schone stal, paar uur vrije beweging, meer is niet nodig

tweebelgen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-13 13:43

Bezit is misschien een groot woord, maar er zijn mensen waar de paarden op de 1ste plaats komen en dan ben je in mijn ogen verkeerd bezig.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-13 13:46

tweebelgen schreef:
Bezit is misschien een groot woord, maar er zijn mensen waar de paarden op de 1ste plaats komen en dan ben je in mijn ogen verkeerd bezig.

Dat hangt er vanaf wat er nog meer op je programma staat. Als je eigen gezondheid daardoor nummer 2 wordt: helemaal met je eens. Als daardoor een familiebezoekje nummer 2 wordt: niet met je eens.

Deertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-13 13:47

tweebelgen schreef:

ja, zo denk ik er ook wel beetje over... bij mij is een paard "maar" een paard... en ik zie mijn paarden ook graag, maar, ze gaan niet voor op alles.. sorry....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-13 13:50

Voor mij persoonlijk staan de dieren wel op 1, maar als dat niet zo is heb je toch alsnog de verantwoordelijkheid van goede zorg? En of je dat dan zelf doet of uitbesteed maakt niks uit, maar het moet wel gebeuren, elke dag weer.

Skessa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-13 13:55

Ze krijgt netjes dr eten, extra zelfs, stalletje word dik opgestrooid, valt bij mij als nog onder goede zorg.
TUURLIJK zou het lekker zijn als ze die dag ook buiten zou komen, maar als dat een keer niet gebeurd, no big deal.

xSogno

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-13 13:57

Waarom? Die paarden kunnen niet voor zichzelf zorgen wij mensen wel? Als ik echt doodziek ben dan heb ik genoeg mensen die me helpen met m'n paard maar voor een griepje blijf ik niet thuis. Ik vind gewoon voor je dier zorgen, ook met kerst niet meer dan normaal eigenlijk? Want waar ligt dan de grens? Op nieuwjaarsdag ben ik moe, kan ik dan ook een dagje overslaan? Op mijn verjaardag? Die van m'n vriend? Gaat hij ook niet dood aan maar ik vind het niet eerlijk naar mijn paard toe. Ik krijg er namelijk ook niks van om een halfuurtje te besteden aan een schoon stalletje, paard buiten zetten en voer geven en mijn stalhouder net zo min.
Nogmaals ik ben het bereid tot concessies voor mijzelf door niet te komen, of door extra werk te doen,aan enorme concessies voor m'n dieren doe ik niet aan, die kieZen daar namelijk niet voor.

Deertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-13 14:00

er wordt toch voor gezorgd, ze krijgen eten, stal opgestrooid, tis nu toch niet dat ze aan hun lot worden overgelaten he! Overdrijven is ook een vak!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-13 14:01

Een dag (of langer!) niet naar buiten zou wel een big deal moeten zijn, die mentaliteit is het hele probleem... Het is een BASISbehoefte van een paard om te bewegen en sociaal contact (verder dan neuzen door een luikje) te hebben. Dat hoort in mijn ogen ook bij goede (en minimale!) zorg.

xSogno

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-13 14:04

Omdat ik buitengang minstens net zo belangrijk, zo niet belangrijker vind dan die stal. Heb liever dat ze die stal een dagje overslaan dan buitengang.

Deertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-13 14:19

dus als het water giet zet jij je paard buiten in de wei?? Wat doe je dan op zo'n dagen?