Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Liess__ schreef:Zo, even door 23 pagina's heen geslagen.
Ik lees hier alleen maar; paard moet zoveel mogelijk naar buiten. Maar wat hebben jullie dan aan minimale eis van afmetingen van zo'n paddock?
Mijn oude paard is nu met pensioen en staat 120 km van mijn huis. Hij staat op een weiland, in een kudde en met schuilstal. Als het regent, de zon schijnt fel, het sneeuwt, er oostenwind staat, hagelt dan staat hij altijd in de schuilstal. Alleen met mooi weer staat hij echt buiten.
Hiervoor stond hij wel op stal. Overdag buiten maar snachts op stal.
Mijn jonge paard staat nu nog in de opfok. Ik weet wel al naar welke stal ik haar ga halen als ze oud genoeg is.
Je hebt hier de keuze: enkele uren in een grote paddock of 9 uur in een postzegel paddock die misschien net aan 2 meter langer is dan de stal.
Verkiezen jullie dan nog steeds stal 2 boven stal 1? Ik niet. Ik heb liever dat mijn paard 4 uurtjes de box uit komt in een grote paddock en lekker kan rennen en spelen dan een winderige buitenstal (bij wijze van)
Daarnaast komt ze eruit als ik mest, in de kantine even bij praat en het voer klaar zet. Dat maakt in totaal al 5 uurtjes. Daarnaast poetsen, rijden, naverzorgen maakt het dat mijn paard er iedere dag toch 7 uur uit komt. (Even de situatie genomen toen mijn oude paard nog op stal stond)
Even kort samengevat; ik heb liever mijn paard korter buiten, maar dat ze wel lekker kunnen spelen en rennen dan de hele dag op een postzegel paddock.
Ik denk dat er hier ook wel mensen mooi weer spelen waarvan de paarden de hele dag op hun eigen paddock staan van formaat box.
Tiepfoudt schreef:Ik neem aan dat ik mezelf niet aangesproken hoef te voelen wat betreft het mooi weer spelen. Maar ik kan me wel voorstellen wat je bedoelt, er zijn ook veel mensen die alleen al bij het woord 'buiten' beginnen te kwijlen maar vergeten wat daar bij komt kijken. En dat een paddock ter grootte van de gemiddelde box dan nog steeds verre van ideaal is. Inderdaad eigenlijk nog slechter dan constant op stal omdat het paard nu constant blootgesteld wordt aan regen en wind.
@ Mendy1984: Blijkbaar verkiest jouw pony de wei dus boven de stal. Ik zeg niet dat je het fout doet, maar gaat er dan geen belletje rinkelen vraag ik mij dan af?
@ Liess__: Als je je werkelijk door de 23 pagina's geslagen hebt, dan heb je ook gelezen dat er méér dan genoeg over de omstandigheden buiten is gepraat en dat dat zeker niet vergeten moet worden. Dat je dan alleen maar leest dat paarden zoveel mogelijk naar buiten moeten, misschien moet je dan nog maar een keer wat beter lezen
Tiepfoudt schreef:@ chelle_dora: Je geeft hier dus toe dat het minder ideaal is om je paard veel binnen te zetten. Ik snap ook dat vaak de mogelijkheden er niet zijn en ook ik zou dan kiezen voor de warme stal. Maar ondertussen weet ik dan ook dat ik mijn paard liever veel buiten zie en dat het dus niet fijn is voor haar om zoveel binnen te staan. En dus benadruk ik dan de nadelen van het buiten staan in een miezerig, modderig en kaal weilandje en hoe ellendig mijn paard zich daar zou voelen. Op deze manier probeer ik het dus goed te praten dat mijn paard zoveel op stal staat, terwijl ik weet dat het alles behalve ideaal is.
Ben het met je eens wat betreft de zomer, ook dan zijn er zaken waar je rekening mee moet houden wil je je je paard buiten laten staan.
Tiepfoudt schreef:Ik neem aan dat ik mezelf niet aangesproken hoef te voelen wat betreft het mooi weer spelen. Maar ik kan me wel voorstellen wat je bedoelt, er zijn ook veel mensen die alleen al bij het woord 'buiten' beginnen te kwijlen maar vergeten wat daar bij komt kijken. En dat een paddock ter grootte van de gemiddelde box dan nog steeds verre van ideaal is. Inderdaad eigenlijk nog slechter dan constant op stal omdat het paard nu constant blootgesteld wordt aan regen en wind.
@ Mendy1984: Blijkbaar verkiest jouw pony de wei dus boven de stal. Ik zeg niet dat je het fout doet, maar gaat er dan geen belletje rinkelen vraag ik mij dan af?
@ Liess__: Als je je werkelijk door de 23 pagina's geslagen hebt, dan heb je ook gelezen dat er méér dan genoeg over de omstandigheden buiten is gepraat en dat dat zeker niet vergeten moet worden. Dat je dan alleen maar leest dat paarden zoveel mogelijk naar buiten moeten, misschien moet je dan nog maar een keer wat beter lezen
Tiepfoudt schreef:Ik volg deze discussie al een tijdje, reageer zo af en toe en denk: Op zich best een hele interessante discussie dit. Twee "kampen", het ene kamp heeft de mogelijkheid om hun paarden het grootste gedeelte van de dag (en evt. nacht) buiten te houden met schuilmogelijkheden, is er ook heilig van overtuigd (inclusief mezelf) dat dit de beste manier is en probeert de rest daarvan te overtuigen. Het andere kamp heeft die mogelijkheden niet en/of heeft te maken met een paard dat in hun ogen niet geschikt (wat de reden dan ook moge zijn) is om (veel) buiten te zijn.
Nu ga ik proberen zo objectief mogelijk te verwoorden wat ik dénk dat het 'probleem' is van deze discussie. Ik wil niemand aanvallen, niemand hier doet het goed en niemand doet het slecht. Niemand is hier zijn of haar paard aan het mishandelen. Mensen die hun paard niet veel buiten houden om wat voor reden dan ook proberen hun (schuld)gevoel, omdat zij diep van binnen ook wel weten dat 20 uur binnen staan toch ver van de 'ideale' situatie ligt, goed te praten door te 'zien' dat hun paard zich gelukkig voelt als het op stal staat. Want, als zij over de mogelijkheden zouden beschikken, hun paard kent geen waslijst aan (oude) blessures en hun paard zou in de wei net zo "happy" ogen als op stal, denk ik dat zij ook zouden kiezen voor een groot gedeelte van de dag hun paard naar buiten te doen en als het begint te regenen lekker warm op stal te zetten. Maar dan begint de ellende. Hoe bepaal je of een paard gelukkig is of niet? Dan begint de kunst van het objectief observeren van je paard. En da's knap lastig, voor iedereen. Of je paard nu de hele dag buiten of binnen staat, íedereen (ik ook, ik denk ook dat mijn paardjes gelukkig zijn met hun in-uitloopstal, paddock en weiland) denkt te weten hoe hun paard zich voelt. Ik heb bewust gekozen voor het in-uitloopsysteem, zodat mijn paarden 24/7 de keus hebben of ze binnen of buiten willen staan en ik heb hiervoor ook de nodige moeite gedaan (flinke verbouwingen, etc.)
Ik ben me ervan bewust dat wat ik nu zeg (dus over dat we diep van binnen allemaal best weten wat het meest ideaal is) niet objectief over kan komen, maar ik denk dat we het er allemaal wel over eens zijn wat het meest ideaal is.
Zoals ik nu thuis mijn paarden houd, zou ik mijn hele leven paarden willen houden. Maar mocht dit misschien in de toekomst niet meer mogelijk zijn en ik zou naar een pensionstal moeten verhuizen waar ze maar een dagdeel naar buiten kunnen, kan ik mij heel goed voorstellen dat ook ik zou proberen mijn schuldgevoel (omdat het voor mij diep van binnen toch niet klopt) goed te praten door te 'zien' dat mijn paarden er helemaal niets op tegen hebben om het grootste gedeelte van de dag op stal te staan. Mijn paarden zijn namelijk de moeilijkste niet en laten een paar dagen stalrust (met extreme regenval laat ik ze wel eens een paar dagen binnen) 'gelaten' over zich heen komen. Ja, ze ogen op dat moment voor mij gelukkig. Maar mogen ze na die paar dagen weer naar buiten, dan gaan ze met z'n drieën compleet uit hun dak. Op zulke momenten ben ik ook wel eens bang voor flinke glijpartijen als ze zo tekeer gaan en toch weten ze zich altijd heel knap staande te houden. Wat ik op pensionstallen geregeld zie is dat de paarden 's ochtends bijvoorbeeld een paar uurtjes de wei op gaan en dan zijn er inderdaad een paar heethoofden die dolblij zijn dat ze eindelijk de benen eens kunnen strekken en staan hun eigenaren (die hun geliefde viervoeter van top tot teen hebben ingepakt met peesbescherming en springschoenen) met hun hart in de keel toe te kijken en willen ze ze het liefst direct weer veilig op stal hebben. Op zulke momenten denk ik: als je deze paarden nu eens tien uur op een dag buiten zet, durf ik te wedden dat negen van deze tien paarden de volgende dag niet meer zo uit z'n plaat zal gaan. En de volgende dag nog minder en uiteindelijk staan ze gewoon rustig op de wei omdat het 'zo normaal is'. Verder denk ik dat het feit de paarden van velen hier na een halfuur alweer aan het hek staan te schreeuwen dat ze naar binnen willen, voortkomt uit de gemiddelde weide-inrichting hier in Nederland. Want weide-inrichting kennen wij bijna niet. De meeste weilanden hier bestaan uit een omheining, met daarbinnen gras. Dit is voor een paard geen hele aangename omgeving en in de herfst en winter al helemaal niet, omdat het dan vaak waait en regent. En waar hebben alle paarden een gruwelijke kotshekel aan? Wind en regen. Er staat geen flinke boom of schuilstal die ook maar voor een klein beetje beschutting zorgt.
Zo, heel verhaal alweer. Maar ik hoop op deze manier enigszins te benadrukken dat we allemaal niet zo moeten aanvallen en andersom ons niet zo snel aangevallen voelen. Iedereen hier komt met een mening en de een brengt die wat subtieler dan de ander. Ik betrap mezelf er ook op dat ik soms iets harder uit de hoek kan komen dan ik eigenlijk wil, omdat ik 100% achter mijn mening sta en soms niet het geduld heb om tot tien te tellen en dán pas te reageren.
Vandaag had ik wel dat geduld, want het is fijn weekend!
Fellor schreef:S_en_Z schreef:Er zijn genoeg paarden die de gehele dag door staan te luchtzuigen op paaltjes van de wei. Of die weven langs het hek.. Dus dat stalondeugden enkel iets is dat bij "stalpaarden" voorkomt is best kort door de bocht.
Dat er paarden zijn met opgekropte energie/stress geloof ik wel.
Wat al eerder is genoemd, waar denk je dat dat ontstaan is
jesito schreef:Nens77, jij slaat de plank effe helemaal mis.
Mensen gooien hun paard op de wei omdat het goedkoper is![]()
Een goede weidebeleid met bemesten en fatsoenlijke omheining kost klauwen vol geld, dat veel stallen daar geen koek van gegeten hebben is een ander verhaal.
En dat een vogel in een klein kooitje word gepropt is ook niet goed en dat moet voor jouw als baas geen maatstaaf zijn om het dan ook maar zo te doen.
En tuurlijk is je paard het na 1,5 uur zat als ie daar alleen staat en als je het over weitje hebt zal er wel weinig tot geen gras staan.
simongek schreef:jesito schreef:Nens77, jij slaat de plank effe helemaal mis.
Mensen gooien hun paard op de wei omdat het goedkoper is![]()
Een goede weidebeleid met bemesten en fatsoenlijke omheining kost klauwen vol geld, dat veel stallen daar geen koek van gegeten hebben is een ander verhaal.
En dat een vogel in een klein kooitje word gepropt is ook niet goed en dat moet voor jouw als baas geen maatstaaf zijn om het dan ook maar zo te doen.
En tuurlijk is je paard het na 1,5 uur zat als ie daar alleen staat en als je het over weitje hebt zal er wel weinig tot geen gras staan.
Als je het echt helemaal netjes en goed doet inderdaad.
Hoeveel posts en topics zie je in de winter niet met probleemgrond, natte weides, paddocks die vol water staan etc. Ja maar hij staat in ieder geval buiten
Citaat:Het was Een strikvraag. Er zijn maar weinig luchtzuigers die het uit "verveling" doen. Bijna alle luchtzuigers blijken onderliggende pijnen te hebben waardoor ze gaan luchtzuigen. Ik ken meerdere luchtzuigers uit het verleden die maagzweren hadden of gehad bleken te hebben. Al werd de pijn verholpen de paarden hadden het gedrag inmiddels aangeleerd en het was een verslaving geworden.
Het heeft dus geen f*ck te maken met binnen of buiten staan maar met pijnprikkels onderdrukken.
Bewijst maar weer hoe "Jehova" jullie zijn. Gewoon maar wat brullen om je gelijk te krijgen
Ik ga uit het topic. Good day
S_en_Z schreef:Het was Een strikvraag. Er zijn maar weinig luchtzuigers die het uit "verveling" doen. Bijna alle luchtzuigers blijken onderliggende pijnen te hebben waardoor ze gaan luchtzuigen. Ik ken meerdere luchtzuigers uit het verleden die maagzweren hadden of gehad bleken te hebben. Al werd de pijn verholpen de paarden hadden het gedrag inmiddels aangeleerd en het was een verslaving geworden.
Het heeft dus geen f*ck te maken met binnen of buiten staan maar met pijnprikkels onderdrukken.
Bewijst maar weer hoe "Jehova" jullie zijn. Gewoon maar wat brullen om je gelijk te krijgen
Ik ga uit het topic. Good day