Paarden die altijd op stal staan?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Liess__

Re: Paarden die altijd op stal staan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-13 19:51

Zo, even door 23 pagina's heen geslagen.

Ik lees hier alleen maar; paard moet zoveel mogelijk naar buiten. Maar wat hebben jullie dan aan minimale eis van afmetingen van zo'n paddock?

Mijn oude paard is nu met pensioen en staat 120 km van mijn huis. Hij staat op een weiland, in een kudde en met schuilstal. Als het regent, de zon schijnt fel, het sneeuwt, er oostenwind staat, hagelt dan staat hij altijd in de schuilstal. Alleen met mooi weer staat hij echt buiten.

Hiervoor stond hij wel op stal. Overdag buiten maar snachts op stal.

Mijn jonge paard staat nu nog in de opfok. Ik weet wel al naar welke stal ik haar ga halen als ze oud genoeg is.

Je hebt hier de keuze: enkele uren in een grote paddock of 9 uur in een postzegel paddock die misschien net aan 2 meter langer is dan de stal.

Verkiezen jullie dan nog steeds stal 2 boven stal 1? Ik niet. Ik heb liever dat mijn paard 4 uurtjes de box uit komt in een grote paddock en lekker kan rennen en spelen dan een winderige buitenstal (bij wijze van)

Daarnaast komt ze eruit als ik mest, in de kantine even bij praat en het voer klaar zet. Dat maakt in totaal al 5 uurtjes. Daarnaast poetsen, rijden, naverzorgen maakt het dat mijn paard er iedere dag toch 7 uur uit komt. (Even de situatie genomen toen mijn oude paard nog op stal stond)

Even kort samengevat; ik heb liever mijn paard korter buiten, maar dat ze wel lekker kunnen spelen en rennen dan de hele dag op een postzegel paddock.

Ik denk dat er hier ook wel mensen mooi weer spelen waarvan de paarden de hele dag op hun eigen paddock staan van formaat box.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-13 19:58

Dat is al meerdere malen genoemd, dat het niet alleen om buiten gaat, maar ook om het hoe en wat van die buiten.

En over bovenstaande; geen van beiden, ik zou een plek zoeken waar een jong paard de hele dag in een vaste groep op een flinke ruimte kan.

chikohaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-13 20:03

Ik denk dat het een groot gedeelte qua stalling te maken heeft met hoe fanatiek je zelf bent. Rijd je veel in de sport, dan is de keuze het paard minder naar buiten te doen een logisch. Ik wil namelijk dat het paard voor ik ga trainen ong 1,5 uur daarvoor zijn krachtvoer heeft gehad.

24/7 op stal vind ik geen optie, maar een uurtje of 8 in de zomer en een uurtje of 5 in de winter buiten vind ik een oplossing voor mijzelf, dat ik wel mijn hobby goed kan uitoefenen, maar dat mijn paard daar niet teveel van lijd. Overigens staan ze bij mij niet in 3 x 3 boxjes, maar in veel ruimere stallen en krijgen ze doorlopend ruwvoer.

Zelfs in de topsport komen paarden er meerdere keren per dag uit. Vaak een paar uur in de wei, daarnaast stappen aan de hand en training.

Mendy1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-13 20:04

Liess__ schreef:
Zo, even door 23 pagina's heen geslagen.

Ik lees hier alleen maar; paard moet zoveel mogelijk naar buiten. Maar wat hebben jullie dan aan minimale eis van afmetingen van zo'n paddock?

Mijn oude paard is nu met pensioen en staat 120 km van mijn huis. Hij staat op een weiland, in een kudde en met schuilstal. Als het regent, de zon schijnt fel, het sneeuwt, er oostenwind staat, hagelt dan staat hij altijd in de schuilstal. Alleen met mooi weer staat hij echt buiten.

Hiervoor stond hij wel op stal. Overdag buiten maar snachts op stal.

Mijn jonge paard staat nu nog in de opfok. Ik weet wel al naar welke stal ik haar ga halen als ze oud genoeg is.

Je hebt hier de keuze: enkele uren in een grote paddock of 9 uur in een postzegel paddock die misschien net aan 2 meter langer is dan de stal.

Verkiezen jullie dan nog steeds stal 2 boven stal 1? Ik niet. Ik heb liever dat mijn paard 4 uurtjes de box uit komt in een grote paddock en lekker kan rennen en spelen dan een winderige buitenstal (bij wijze van)

Daarnaast komt ze eruit als ik mest, in de kantine even bij praat en het voer klaar zet. Dat maakt in totaal al 5 uurtjes. Daarnaast poetsen, rijden, naverzorgen maakt het dat mijn paard er iedere dag toch 7 uur uit komt. (Even de situatie genomen toen mijn oude paard nog op stal stond)

Even kort samengevat; ik heb liever mijn paard korter buiten, maar dat ze wel lekker kunnen spelen en rennen dan de hele dag op een postzegel paddock.

Ik denk dat er hier ook wel mensen mooi weer spelen waarvan de paarden de hele dag op hun eigen paddock staan van formaat box.

ik zou ook zeker wel voor stal 1 gaan :)
liever een paar uurtjes de "vrijheid" als een hele dag op een klein gebied

en die laatste zin van je: dat idee heb ik ook heel sterk!
ik zeg dat mij C/D pony op stal staat (stal-arrest in een ruime paardenstal omdat meneer zn eigen niet laat pakken als alle paarden van de wei weer naar stal moeten, weidegang van 09.00-16.00) en bijna heel bokt staat op de achterbenen (niet dat ik me daar iets van aantrek haha)

ieder heeft zn eigen manier van paard/pony houden
en tuurlijk zie ik die van mij liever op de wei maar als meneer de draak uithangt ga ik de staleigenaar niet met mijn 'probleem pony' opzadelen gezien ik volpension sta

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-13 20:18

De padock bij ons is 30 x 30 en ze staan er dan met z'n tweeen in.
Weiland is erg groot, staat een kudde van ongeveer 10 op... maar zou groot genoeg zijn om het dubbele aan te kunnen.
Eigen stal waar hij in de avond in staat is trouwens ook een dubbele box, 6x3,5 met kijkluiken aan de voor en zijkanten met buur contact.

Tiepfoudt

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-13 20:25

Ik neem aan dat ik mezelf niet aangesproken hoef te voelen wat betreft het mooi weer spelen. Maar ik kan me wel voorstellen wat je bedoelt, er zijn ook veel mensen die alleen al bij het woord 'buiten' beginnen te kwijlen maar vergeten wat daar bij komt kijken. En dat een paddock ter grootte van de gemiddelde box dan nog steeds verre van ideaal is. Inderdaad eigenlijk nog slechter dan constant op stal omdat het paard nu constant blootgesteld wordt aan regen en wind.

@ Mendy1984: Blijkbaar verkiest jouw pony de wei dus boven de stal. Ik zeg niet dat je het fout doet, maar gaat er dan geen belletje rinkelen vraag ik mij dan af?

@ Liess__: Als je je werkelijk door de 23 pagina's geslagen hebt, dan heb je ook gelezen dat er méér dan genoeg over de omstandigheden buiten is gepraat en dat dat zeker niet vergeten moet worden. Dat je dan alleen maar leest dat paarden zoveel mogelijk naar buiten moeten, misschien moet je dan nog maar een keer wat beter lezen ;)

Mendy1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-13 20:41

Tiepfoudt schreef:
Ik neem aan dat ik mezelf niet aangesproken hoef te voelen wat betreft het mooi weer spelen. Maar ik kan me wel voorstellen wat je bedoelt, er zijn ook veel mensen die alleen al bij het woord 'buiten' beginnen te kwijlen maar vergeten wat daar bij komt kijken. En dat een paddock ter grootte van de gemiddelde box dan nog steeds verre van ideaal is. Inderdaad eigenlijk nog slechter dan constant op stal omdat het paard nu constant blootgesteld wordt aan regen en wind.

@ Mendy1984: Blijkbaar verkiest jouw pony de wei dus boven de stal. Ik zeg niet dat je het fout doet, maar gaat er dan geen belletje rinkelen vraag ik mij dan af?

@ Liess__: Als je je werkelijk door de 23 pagina's geslagen hebt, dan heb je ook gelezen dat er méér dan genoeg over de omstandigheden buiten is gepraat en dat dat zeker niet vergeten moet worden. Dat je dan alleen maar leest dat paarden zoveel mogelijk naar buiten moeten, misschien moet je dan nog maar een keer wat beter lezen ;)

dat was/is een dominantie probleem want als ik hem individueel van de wei af ging halen was er GEEN probleem (raar beest :) )
maar als bij ons het weideseizoen afgelopen is, begint het paddock seizoen en dan wil ik weer gaan proberen offie mee buiten kan
is eigenlijk een grote buitenbak en een heel stuk kleiner als de wei

ik moet er trouwens ook ff bij vertellen dat hij die streken had VOOR hij ohz was
misschien is de situatie nu anders, nu hij wel ohz is :)
de tijd zal het leren :)

Nens77

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-13 20:44

Ook ik mij mij schuldig aan ernstige mishandeling als ik sommigen zo mag geloven.
Ik kocht mijn paardje vorig jaar van de manege, waar hij al ruim twee jaar stond.
Hij heeft een buitenbox en kan dus lekker de hele dag over het terrein heen kijken.
Hij heeft het nu ZEKER beter dan toen hij nog manegepony was, dat is in zijn gedrag ook goed te merken.
Hij heeft geen stalondeugden, staat vaak lekker op zijn stro te knabbelen en hinnikt naar ons harder dan naar een ander paard wat aan komt lopen.
Omdat we op een manege/pensionstal staan lopen er de hele dag door mensen waardoor hij veel aandacht krijgt.
We beschikken over een klein stukje wei maar als hij daar alleen op staat is hij het na 1,5 uur zat.
Los in de bak vindt hij ook leuk met een ander, tenzij hij weet dat het etenstijd is dan blijft hij alleen maar bij het hek staan om mee te mogen.
Bij ons op stal gaan er in de zomer wel meer paarden op vakantie naar de wei en sommigen staan na een week of vier daadwerkelijk bij de uitgang te wachten en ik vermoed dat het komt omdat ze de menselijke aandacht missen. Want hoe je het ook wend of keert, onze paarden en ponies zijn niet meer te vergelijken met de wilde exemplaren. Er zijn ook gewoon paarden die vereenzamen op een wei als ze niet gehaald worden voor een poetsbeurt, een knuffel of om te rijden.
Hij is sinds twee maanden terug van de wei waar hij overigens baggervet vanaf kwam na 2,5 maand vakantie.
Hier stond hij met 3 andere ruintjes en zat hij de eerste zes weken helemaal onder de bijt en schaafwonden van de ijzers van de anderen. Hij daagt zelf ook graag uit dus ik keek er niet van op. Het was ook vooral voor onszelf erg fijn want het scheelde ons enorm veel tijd omdat we niet elke dag 3 uur op stal rond hoefden te brengen.
Dat zal ook wel een reden zijn voor sommigen om hun paard 'lekker' op de wei te gooien; het kost minder geld en heel veel minder tijd.....
Hij was na zijn vakantie de eerste dagen erg onrustig, maar na een week was het over en was hij weer de oude.
Andersom was het de eerste tijd op de wei natuurlijk ook wennen voor hem.
Natuurlijk zou de ideale situatie anders zijn, maar is dat ook niet voor alle andere, door ons gedomesticeerde huisdieren ? Hoeveel dieren hebben wij wel niet in huis of zelfs in een kooitje gestopt terwijl dat in het wild niet zo is ? En hoelang denk je dat die dieren, die niet eens meer weten hoe het vroeger voor hun was omdat ze veelal in gevangenschap geboren worden, het buiten de leefomgeving die wij gecreeerd hebben kunnen overleven ?
En ik neem toch ook aan dat iedereen weet dat het in gevangenschap houden van een paard of uberhaupt het berijden van een paard ook 100% tegen natuurlijk is ?

Op dit moment wordt ons paard het meest door mijn dochter van 11 bereden.
Zij kan er nu zelf met de fiets heen.
Als ik een stal moet gaan zoeken waar hij de hele dag de wei op kan, dan moeten we een stuk verder en is het voor haar niet mogelijk om er zelf naartoe te gaan.
Hierdoor zal hij een stuk minder aandacht krijgen, minder bereden worden en ben ik bang (aangezien hij in 2,5 maand tijd al zo vet werd) dat ik een hoefbevangen paard kweek of minstens een ongezond vet paard.
Ook is er nu continue toezicht, wat situaties voorkomt van gemolestreerde merries, toegetakelde of verminkte veulens, ontsnapte paarden op de snelweg met alle gevolgen van dien.
Ook kan mijn dochter altijd rijden met toezicht. Als er iets gebeurd is er altijd iemand om d'r te helpen
Dusssss voor nu blijf ik me schuldig maken aan zware mishandeling en dier onwaardige praktijken, maar zolang mijn paard happy is (en geloof me, het verschil van hoe hij was als manegepaard en hoe hij nu is, laat wel degelijk zien dat hij nu een happy paard is) vind ik het voor nu de beste oplossing.
En bovendien heeft ieder voordeel ook zo zijn nadelen, en andersom.
Laat iedereen lekker in zijn waarde, als mensen met een stalpaard echt zo slecht zouden zijn voor hun dieren zouden ze er niet zoveel tijd, energie en geld in steken !

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-13 20:50

Lies, op fok heb je ook in andere delen van het land het hele jaar door in wel grotere opstellingen.

Mijn paarden gaan gelukkig de wei op, hectare groot in de winter per 2 paarden.
Maar een paddock, als dat net zo groot is als een box heb je er inderdaad niets aan.
Wil een paard een keer een drafje kunnen maken is 20 x 20 een grote volte al niet groot.
Wil een paard even rechtuit kunnen rennen zit je al snel aan een gewoon bak formaat.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-13 20:52

Tiepfoudt schreef:
@ chelle_dora: Je geeft hier dus toe dat het minder ideaal is om je paard veel binnen te zetten. Ik snap ook dat vaak de mogelijkheden er niet zijn en ook ik zou dan kiezen voor de warme stal. Maar ondertussen weet ik dan ook dat ik mijn paard liever veel buiten zie en dat het dus niet fijn is voor haar om zoveel binnen te staan. En dus benadruk ik dan de nadelen van het buiten staan in een miezerig, modderig en kaal weilandje en hoe ellendig mijn paard zich daar zou voelen. Op deze manier probeer ik het dus goed te praten dat mijn paard zoveel op stal staat, terwijl ik weet dat het alles behalve ideaal is.

Ben het met je eens wat betreft de zomer, ook dan zijn er zaken waar je rekening mee moet houden wil je je je paard buiten laten staan.

Ja, ik weet inderdaad dat het niet het beste is wat je het paard kan bieden. Maar gelukkig weet ik ook dat mijn pony een van de weinige ponies op stal is die het zo lekker, luxe en luizenleven-achtig heeft als de mijne. Ik zie d'r ook graag veel buiten hoor, maar als het buiten niks is en buiten niet top is voor d'r, gaat ze naar binnen toe. Als ik dr 23 uur moet ophokken dan is het een ander verhaal, maar gelukkig heb ik de tijd, de flexibiliteit en de mogelijkheid om d'r een stuk meer te bieden dan dat :)
Maar dat maakt mij geen monster, maakt mijn paard niet 'zielig' of 'ongelukkig'. Tuurlijk, het kan altijd beter. Maar dat ervaart iedereen met ieder aspect van het leven; het kan altijd beter. Mensen hebben een baan, maar het kan altijd beter. Mensen hebben een huis, maar het kan altijd groter.

Edit: en ik dacht ook ergens te lezen dat iemand niet geloofde dat het paard op de box continu ruwvoer tot beschikking heeft. Over belabberd stalmanagement gesproken, misschien heeft diegene er zelf last van? Gelukkig wordt er bij ons op stal 3 (eventueel 4) keer per dag gevoerd (ruwvoer) en als het op is, krijgt ie de volgende beurt meer, net zo lang tot het goed is. En zelf gooi ik er dus ook nog een flink gevuld hooinet in. Hier op stal krijgen ze echt wel genoeg ruwvoer, want hier op stal zijn ze gelukkig nog steeds van mening dat een dier continu moet kunnen eten.
En tja.. Mijn pony is verwend, die heeft sinds ik haar heb altijd in boxen gestaan van 3,5 bij 3,5 of nog groter. Grootste box die ze heeft gehad was 5 bij 5.. Hoe bedoel je mijn dwerg is verwend.. :)

Liess__

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-13 21:19

Tiepfoudt schreef:

Rustig maar hoor, dat heb ik echt wel gelezen. Ik vindt het een beetje lastig uitleggen wat ik bedoel. Nee je hoeft je niet aangesproken te voelen. Veel mensen geven alleen aan dat hun paarden de hele dag buiten staan. Niet iedereen heeft zich gemengd in de discussie over hoe of wat. Doelde meer echt de afmetingen, omdat ik dat zelf een moeilijk punt vindt.

Persoonlijk vindt ik 20 x 40 minimaal een mooie afmeting, dan kunnen ze stukken rechtuit zonder benen te breken op een stukje van 10 x 20 bij wijze van.

Iemand vond dat ik maar geen jong paard in deze omgeving moet houden. Volgens mij mogen mijn paarden in hun hoeven klappen. Ik vindt 7 uur in totaal 'bezig' toch wel oke voor in de winter. Als ze heel wat ouder is zal ik toch wedstrijden willen rijden en fanatiek willen trainen. En nee dan heb ik haar liever niet 24/7 buiten.

Nog iemand begon over de opfok; ik heb niets gezegd over de opfok, maar de opfok is top. Ze hebben verstand van jonge paarden en weten de gevolgen van veel binnen staan. De opfok staat dus overdag heel veel buiten. Afgewisseld op zand en steen voor een sterk hoeven en sterke benen.

kelly534

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-13 21:33

bij mijn oude stal, stond mijn shet de zomer overdag buiten en in de avond binnen,
in de winter periode sotnd zo binnen, en overdag kwamen ze in groepen in de buitenbak te staan denk aan ongeveer 2 uur p/d
(er stonden 7 paarden op die stal)
intussen verhuist naar stal waar ze in de zomer en winter overdag lekker de wei op gaan, en s'avonds op stal, ik ben hier helemaal blij mee, er zijn maar weinig stallen in de buurt waar je dat hebt, in de winter op de wei.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-13 21:49

Tiepfoudt schreef:
Ik volg deze discussie al een tijdje, reageer zo af en toe en denk: Op zich best een hele interessante discussie dit. Twee "kampen", het ene kamp heeft de mogelijkheid om hun paarden het grootste gedeelte van de dag (en evt. nacht) buiten te houden met schuilmogelijkheden, is er ook heilig van overtuigd (inclusief mezelf) dat dit de beste manier is en probeert de rest daarvan te overtuigen. Het andere kamp heeft die mogelijkheden niet en/of heeft te maken met een paard dat in hun ogen niet geschikt (wat de reden dan ook moge zijn) is om (veel) buiten te zijn.

Nu ga ik proberen zo objectief mogelijk te verwoorden wat ik dénk dat het 'probleem' is van deze discussie. Ik wil niemand aanvallen, niemand hier doet het goed en niemand doet het slecht. Niemand is hier zijn of haar paard aan het mishandelen. Mensen die hun paard niet veel buiten houden om wat voor reden dan ook proberen hun (schuld)gevoel, omdat zij diep van binnen ook wel weten dat 20 uur binnen staan toch ver van de 'ideale' situatie ligt, goed te praten door te 'zien' dat hun paard zich gelukkig voelt als het op stal staat. Want, als zij over de mogelijkheden zouden beschikken, hun paard kent geen waslijst aan (oude) blessures en hun paard zou in de wei net zo "happy" ogen als op stal, denk ik dat zij ook zouden kiezen voor een groot gedeelte van de dag hun paard naar buiten te doen en als het begint te regenen lekker warm op stal te zetten. Maar dan begint de ellende. Hoe bepaal je of een paard gelukkig is of niet? Dan begint de kunst van het objectief observeren van je paard. En da's knap lastig, voor iedereen. Of je paard nu de hele dag buiten of binnen staat, íedereen (ik ook, ik denk ook dat mijn paardjes gelukkig zijn met hun in-uitloopstal, paddock en weiland) denkt te weten hoe hun paard zich voelt. Ik heb bewust gekozen voor het in-uitloopsysteem, zodat mijn paarden 24/7 de keus hebben of ze binnen of buiten willen staan en ik heb hiervoor ook de nodige moeite gedaan (flinke verbouwingen, etc.)
Ik ben me ervan bewust dat wat ik nu zeg (dus over dat we diep van binnen allemaal best weten wat het meest ideaal is) niet objectief over kan komen, maar ik denk dat we het er allemaal wel over eens zijn wat het meest ideaal is.

Zoals ik nu thuis mijn paarden houd, zou ik mijn hele leven paarden willen houden. Maar mocht dit misschien in de toekomst niet meer mogelijk zijn en ik zou naar een pensionstal moeten verhuizen waar ze maar een dagdeel naar buiten kunnen, kan ik mij heel goed voorstellen dat ook ik zou proberen mijn schuldgevoel (omdat het voor mij diep van binnen toch niet klopt) goed te praten door te 'zien' dat mijn paarden er helemaal niets op tegen hebben om het grootste gedeelte van de dag op stal te staan. Mijn paarden zijn namelijk de moeilijkste niet en laten een paar dagen stalrust (met extreme regenval laat ik ze wel eens een paar dagen binnen) 'gelaten' over zich heen komen. Ja, ze ogen op dat moment voor mij gelukkig. Maar mogen ze na die paar dagen weer naar buiten, dan gaan ze met z'n drieën compleet uit hun dak. Op zulke momenten ben ik ook wel eens bang voor flinke glijpartijen als ze zo tekeer gaan en toch weten ze zich altijd heel knap staande te houden. Wat ik op pensionstallen geregeld zie is dat de paarden 's ochtends bijvoorbeeld een paar uurtjes de wei op gaan en dan zijn er inderdaad een paar heethoofden die dolblij zijn dat ze eindelijk de benen eens kunnen strekken en staan hun eigenaren (die hun geliefde viervoeter van top tot teen hebben ingepakt met peesbescherming en springschoenen) met hun hart in de keel toe te kijken en willen ze ze het liefst direct weer veilig op stal hebben. Op zulke momenten denk ik: als je deze paarden nu eens tien uur op een dag buiten zet, durf ik te wedden dat negen van deze tien paarden de volgende dag niet meer zo uit z'n plaat zal gaan. En de volgende dag nog minder en uiteindelijk staan ze gewoon rustig op de wei omdat het 'zo normaal is'. Verder denk ik dat het feit de paarden van velen hier na een halfuur alweer aan het hek staan te schreeuwen dat ze naar binnen willen, voortkomt uit de gemiddelde weide-inrichting hier in Nederland. Want weide-inrichting kennen wij bijna niet. De meeste weilanden hier bestaan uit een omheining, met daarbinnen gras. Dit is voor een paard geen hele aangename omgeving en in de herfst en winter al helemaal niet, omdat het dan vaak waait en regent. En waar hebben alle paarden een gruwelijke kotshekel aan? Wind en regen. Er staat geen flinke boom of schuilstal die ook maar voor een klein beetje beschutting zorgt.

Zo, heel verhaal alweer. Maar ik hoop op deze manier enigszins te benadrukken dat we allemaal niet zo moeten aanvallen en andersom ons niet zo snel aangevallen voelen. Iedereen hier komt met een mening en de een brengt die wat subtieler dan de ander. Ik betrap mezelf er ook op dat ik soms iets harder uit de hoek kan komen dan ik eigenlijk wil, omdat ik 100% achter mijn mening sta en soms niet het geduld heb om tot tien te tellen en dán pas te reageren.

Vandaag had ik wel dat geduld, want het is fijn weekend! :D

_/-\o_ Amen

CarolineCF

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-13 06:41

Perfecte samenvatting Tiepfoudt!

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-13 07:30

Fellor schreef:
S_en_Z schreef:
Er zijn genoeg paarden die de gehele dag door staan te luchtzuigen op paaltjes van de wei. Of die weven langs het hek.. Dus dat stalondeugden enkel iets is dat bij "stalpaarden" voorkomt is best kort door de bocht.

Dat er paarden zijn met opgekropte energie/stress geloof ik wel.

Wat al eerder is genoemd, waar denk je dat dat ontstaan is :+

Het was Een strikvraag. Er zijn maar weinig luchtzuigers die het uit "verveling" doen. Bijna alle luchtzuigers blijken onderliggende pijnen te hebben waardoor ze gaan luchtzuigen. Ik ken meerdere luchtzuigers uit het verleden die maagzweren hadden of gehad bleken te hebben. Al werd de pijn verholpen de paarden hadden het gedrag inmiddels aangeleerd en het was een verslaving geworden.

Het heeft dus geen f*ck te maken met binnen of buiten staan maar met pijnprikkels onderdrukken.

Bewijst maar weer hoe "Jehova" jullie zijn. Gewoon maar wat brullen om je gelijk te krijgen

Ik ga uit het topic. Good day :+
Laatst bijgewerkt door S_en_Z op 28-09-13 07:36, in het totaal 1 keer bewerkt

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-13 07:36

Nens77, jij slaat de plank effe helemaal mis.
Mensen gooien hun paard op de wei omdat het goedkoper is 8)7
Een goede weidebeleid met bemesten en fatsoenlijke omheining kost klauwen vol geld, dat veel stallen daar geen koek van gegeten hebben is een ander verhaal.
En dat een vogel in een klein kooitje word gepropt is ook niet goed en dat moet voor jouw als baas geen maatstaaf zijn om het dan ook maar zo te doen.
En tuurlijk is je paard het na 1,5 uur zat als ie daar alleen staat en als je het over weitje hebt zal er wel weinig tot geen gras staan.

simongek

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-13 08:02

jesito schreef:
Een goede weidebeleid met bemesten en fatsoenlijke omheining kost klauwen vol geld, dat veel stallen daar geen koek van gegeten hebben is een ander verhaal.
En dat een vogel in een klein kooitje word gepropt is ook niet goed en dat moet voor jouw als baas geen maatstaaf zijn om het dan ook maar zo te doen.
En tuurlijk is je paard het na 1,5 uur zat als ie daar alleen staat en als je het over weitje hebt zal er wel weinig tot geen gras staan.

Als je het echt helemaal netjes en goed doet inderdaad.

Hoeveel posts en topics zie je in de winter niet met probleemgrond, natte weides, paddocks die vol water staan etc. Ja maar hij staat in ieder geval buiten :+

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-13 08:06

simongek schreef:
jesito schreef:

Als je het echt helemaal netjes en goed doet inderdaad.

Hoeveel posts en topics zie je in de winter niet met probleemgrond, natte weides, paddocks die vol water staan etc. Ja maar hij staat in ieder geval buiten :+

Dat is zeker waar en ik zou mijn paard idd ook niet de hele dag willen laten verpieteren in een modderige paddock.
Goed weidebeleid is wel noodzakelijk voor je paard een fijne weidegang te bieden en dit is best kostbaar.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-13 08:30

Hoe je een paard kan en moet houden ligt geheel aan de omstandigheden en aan het paard zelf.

Mijn paard is nu stalpaard maar is daar duidelijk minder gelukkig dan toen ze op een stal stond waar ze iedere dag over dag op de wei stond.
Maar de meeste andere paarden zijn daar wel gelukkig.

Die staan overigens niet 24/7 op stal. Die gaan in de ochtend in de stapmolen, in de middag een uurtje in de paddock en worden later nog een keer gereden. Ze komen dus verspreid over de dag er 3 keer uit en krijgen 6 keer eten en een keer een plak stro. (dus 3 keer hooi en 3 krachtvoer en overdag een plak stro)

Voor mijn paard is dat dus te weinig. Morgen ga ik haar verhuizen naar een stal waar ze in de winter ook lekker in de wei staat overdag.(van 9 uur in de ochtend tot een uur of 5 in de avond, daarna ben ik in de avond er mee bezig)

In Nederland permanente weidegang geloof ik meestal niet in. Ik zie hier in de regio te veel echt sneue paarden in een te kleine wei met te veel blubber. Een stukkie van 20 bij 20 zonder schuilmogelijkheden en 2 x per dag hooi is voor een paard ook saai. Heb je een grote wei waar nog gras staat met een schuilstal. Helemaal prima hoor.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-13 08:49

natasjaE, jij handelt naar hoe je paard erbij staat en dat is prima.
Het voerbeleid op de stal waar je nu nog staat is wel veel beter als ze zoveel tijd op stal door moeten brengen.

En ook ik vind 24/7 met een groep niet altijd optimaal.
Ik heb op zo'n stal gestaan en dacht het nu goed voor mekaar hebben.
Ze stond dag en nacht buiten, in de zomer met weidegang en in de winter met altijd ruwvoer( hooi en stro) in ruiven.
In de winter werd het een baggerzooi, dat zich met urine gaat mengen.
Door de kleine ruimte heb je dit al snel.
Die van mij mocht de stal niet in van de rest en stond dus weer en wind buiten, dat was haar ook aan te zien.
Heb haar onder twee dekens gezet, maar ook het voorjaar kwam ze niet bij.
Ze had gewoon stres, om nog maar niet te spreken over die vieze stinkzooi waar ze in stond en de mok en het niet willen liggen in die natte bende.
Het eerste wat mijn paard ging doen toen ik haar naar een stal bracht, liggen in het stro.
Voor mij nooit meer, nu is ze tevreden, staat lekker te dutten of te knabbelen op stal.
Staat overdag buiten en snachts binnen.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-13 08:49

trouwens succes met verhuizen.

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-13 09:47

Permanente weidegang gaat vaak fout omdat er zoals Jesito al schrijft geen goed weidebeheer is en daarnaast zijn meestal de weitjes te klein.
Ik heb mijn paarden het hele jaar door op de weide, niet 24 uur, maar wel de hele dag.
En die staan niet in de modder.
Ik heb ook een wei waarvan ik weet dat ik ze er niet in de herfst en winter in moet zetten want dat is een lager gelegen stuk en meteen nat.
En daar kijken te weinig mensen naar, die kunnen een wij kopen/huren en dat moet dan maar geschikt zijn. Maar zo werkt het niet.
Of je met het weer draineren en vaak zelfs een andere toplaag aan mogen brengen.
Dan kom je weer bij Jesito uit dat het geld kost.
Het kan allemaal wel, maar niet zomaar.
Maar ik ben wel van mening dat als iemand voor de kost stallen aanbied dat deze genoeg fatsoenlijke paddocks ter beschikking moet hebben. Ik blijft het absurd vinden dat zelf nu nieuw opgestarte bedrijven dat niet eens als eis hebben. Daar mag van mij de wet echt wel in gaan veranderen.

paulinebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-13 09:48

Citaat:
Het was Een strikvraag. Er zijn maar weinig luchtzuigers die het uit "verveling" doen. Bijna alle luchtzuigers blijken onderliggende pijnen te hebben waardoor ze gaan luchtzuigen. Ik ken meerdere luchtzuigers uit het verleden die maagzweren hadden of gehad bleken te hebben. Al werd de pijn verholpen de paarden hadden het gedrag inmiddels aangeleerd en het was een verslaving geworden.

Het heeft dus geen f*ck te maken met binnen of buiten staan maar met pijnprikkels onderdrukken.

Bewijst maar weer hoe "Jehova" jullie zijn. Gewoon maar wat brullen om je gelijk te krijgen

Over brullen gesproken..... :D

Van de website levende have
Stalondeugden

Tussen de tien en dertig procent van de paarden vertoont stereotiep gedrag, zoals luchtzuigen, weven en kribbebijten.Verschillende studies wijzen op een samenhang tussen stereotypieën, voeding (weinig ruwvoer, afwezigheid van stro, veel krachtvoer) en huisvesting (stallen die weinig sociaal contact toelaten).

Stalondeugden of stalgebreken ontstaan vaak op jonge leeftijd (tussen de vijf en vijftien maanden). Het toedienen van geconcentreerd voedsel voor en na het spenen verviervoudigt de kans op kribbenbijten.
Er zijn mogelijk ook erfelijke factoren in het spel: waarschijnlijk bestaat er geen specifieke genetische basis voor stalondeugden, maar wel voor temperament. Een meer zenuwachtig paard zal eerder stalondeugden ontwikkelen in een chronische conflictsituatie dan een niet-zenuwachtig paard.

Maagzweren en stereotiep gedrag
Er is een verband tussen maagzweren en stereotiep gedrag als luchtzuigen en kribbenbijten. Paarden grazen normaal een groot percentage van de dag. Enerzijds stimuleert het kauwen de speekselproductie, anderzijds zou er een continue productie zijn van maagsappen met een lage PH-waarde. In normale omstandigheden zorgen die twee factoren voor een evenwichtige zuurgraad. Op stal zou de speekselsecretie tussen de voederperiodes te sterk verminderen, zeker wanneer die dieren weinig of geen hooi of stro krijgen. Dit zou dan een te lage zuurgraad tot gevolg hebben en de kans op maagzweren verhogen.

Geneesmiddelen en stereotiep gedrag
Farmacologisch ingrijpen kan helpen in de eerste fase, wanneer het dier naar een nieuwe, niet frustrerende situatie wordt overgebracht. Er moet wel rekening worden gehouden met het ontwikkelingsstadium van het pathologische gedrag. Stereotypieën kunnen niet permanent verdwijnen dankzij farmaca. Het effect is maar tijdelijk. De uitlokkende milieufactoren moeten verdwijnen. Soms is het te laat. Vandaar dat men soms paarden ziet luchtzuigen in de weide. (1)
(1) Het grote verschil tussen samen in de wei of on de stal, Levende Have.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-13 09:51

S_en_Z schreef:

Oh please, ik heb lang en breed studie gemaakt van aandoeningen e.d. en heb daar bij de meest progressieve arts qua onderzoeken op dat gebied in amerika meegelopen dus ik geloof dat ik dat wel weet. Maar feit is dat door stilstaan én verkeerde voeding maagzweren e.d. sneller ontstaan en dat ook stress een heel stuk meespeelt.
Jij had het over een wei = de hee dag eten ter beschikking = veel kleinere kans op een maagzweer. Het was dus echt niet zo'n rare opmerking. Jij bent hier tot nu toe degene die met vreemde verhaaltjes aan komt zetten met argumenten die volledig vanuit de mens bekeken zijn. Alsjeblieft zeg, met je strikvragen :+ Get a life (en geef je paard er ook een)

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-13 09:55

Strikvraag :+
Wat een onzin.

Ik heb gelukkig leren paardrijden op een stal waar het gewoon was dat ze hele dagen buiten stonden.
Die stal had eigen fokproducten, kocht soms wat jonge paarden recht uit de opfok.
1 deed er van luchtzuigen. Die heeft het als jaarling geleerd.
Hij had in de draad gezeten en moest op stalrust, toen heeft hij het zich aangeleerd.
1 op honderden in al die jaren en dan wil jij het geen stalondeugd noemen?