Welke stal/weiland moet ik kiezen?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Plien80

Re: [Centraal] Welke stal moet ik kiezen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-14 19:34

Dank je. Eerlijkheid duurt het langst. Misschien dat ik hem nog even laat staan waar hij staat. Ik ben actief op zoek naar iets beters en dat zal denk ook niet heel lang duren voor ik iets anders heb. En het is ook niet goed om steeds maar te verhuizen. Ben naast zelf zoeken ook aan het rondvragen bij bekenden of zij nog een adresje weten. Ik ken helaas niet iemand anders met een hengstveulen. Maar het is wel iets wat ik mee neem in mijn zoektocht.

M_nouska

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-14 20:24

Ik zou hem niet laten staan waar die nu staat maar op die andere stal zetten en dan kijken naar iets anders. Geen enkel paard word blij van alleen staan in een modderige paddock en je zegt dat hij een goede wintervacht heeft, dus hij kan echt wel tegen een "stootje". Maar je hebt betere mogelijkheden.

CoRiNa1983

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-14 20:37

Ik vind beide niet goed, maar als ik moest kiezen zou ik hem laten staan waar hij nu staat, niet ideaal maar ik vind 24/7 buiten voor een veulen van 6 maand geen doen, hij moet zich warm houden en groeien, dat vergt erg veel energie van zón jong paardje.

Wel zou ik zo snel mogelijk weg gaan waar je nu staat, mijn voorkeur gaat uit naar 24/7 buiten met een goede schuilstal voor de zomermaanden en dan in de wintermaanden 's nachts op stal.
Maar daar heeft iedereen zijn eigen voorkeur in natuurlijk.

Plien80

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-14 22:24

Wat CoRiNa1983 zegt is ook ideaal. Ik heb per vanavond besloten dat hij niet naar het land gaat. Ik kwam op stal en meneer was zeiknat. Ik dacht dat hij in de regen had gestaan, maar besefte me dat het helemaal niet geregend had. Hij stond zo te zweten! Ik heb meteen de DA gebeld en die is net langs geweest. Hij maakt geen zieke indruk. Zijn temp was goed, hart, longen en darmgeluiden waren ook goed. Naar aanleiding van het lichamelijke onderzoek kon hij niks geks vinden op het zweten na en dat zijn bolle buik na flink ontwormen de afgelopen maand maar niet weg gaat, zijn vacht is ook niet overal fantastisch.

Ik heb hem sinds oktober en ik moet zeggen dat hij al erg beroerd van de fokker af kwam en hij behoorlijk opgeknapt is. Maar goed, maandag wordt zijn bloed geprikt, omdat het gezien het tijdstip en geen spoedgeval nu niet ging om het bloed te onderzoeken. Maandag is de dierenarts er voor andere paarden toevallig op stal en dan trekt ze meteen bloed. De dierenarts heeft wel een vermoeden van leverbot. Ik hoefde me niet teveel zorgen te maken volgens de DA. Maar ja, dat doe ik toch.

Dus het lijkt me hoe dan ook even verstandig om hem geen verhuisstress te bezorgen, zolang niet duidelijk is wat hem mankeert en hoe verder.

Jenny_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-14 14:24

Hay, voor een collega het volgende:

stal 1:
4.5 km van haar huis
halve dagen naar buiten in winter
4 voerbeurten (8, 12, 17 en 22.30 uur)
geen directe mogelijkheid van doortrainen bij afwezig
250 euro

stal 2:
15 km van haar huis
hele dagen naar buiten in winter (maar hele kleine paddock)
3 voerbeurten (9, 16 en 22 uur)
mogelijkheid tot doortrainen bij afwezig
310 euro

overige faciliteiten zijn identiek (mesten,rijbakken, bodembedekking, traillerstalling)
stal 2 heeft nog bos in de buurt, maar daar gaat ze zelden naar toe en kan eventueel met trailer ook wel een keer.

alvast bedankt voor het meedenken :D

Chezshir77

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-14 14:54

Ik ging voor optie 1. Dit omdat ze kennelijk beter buiten staan in de winter al is het iets minder lang. Ten tweede meer voerbeurten en ten derde lagere prijs.

Jenny_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-14 16:00

bedankt, ja stal 1 gaan ze in een klein groepje de paddock op en bij stal 2 heeft elk paard zijn eigen paddockje (postzegel)

Chezshir77

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-14 16:04

Maar in een postzegel kunnen ze niet een rondje rennen neem ik aan. Kan dat bij die andere wel?

Jenny_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-14 16:07

klopt, wel groter dan een stal. stal x2 zeg maar.
andere paddock is veel groter daar kunnen ze echt in spelen en rennen

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-14 16:13

M_nouska schreef:
Ik zou hem niet laten staan waar die nu staat maar op die andere stal zetten en dan kijken naar iets anders. Geen enkel paard word blij van alleen staan in een modderige paddock en je zegt dat hij een goede wintervacht heeft, dus hij kan echt wel tegen een "stootje". Maar je hebt betere mogelijkheden.

Ja dit zou ik ook doen. Als dit te lang duurt heeft je veulen de rest van zijn leven problemen met zijn gewrichten. Ik zou m per direct naar dat land met vriendjes verhuizen en van daaruit verder kijken.
Laatst bijgewerkt door Nikass op 19-11-14 16:20, in het totaal 1 keer bewerkt

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-14 16:17

CoRiNa1983 schreef:
Ik vind beide niet goed, maar als ik moest kiezen zou ik hem laten staan waar hij nu staat, niet ideaal maar ik vind 24/7 buiten voor een veulen van 6 maand geen doen, hij moet zich warm houden en groeien, dat vergt erg veel energie van zón jong paardje.

Wel zou ik zo snel mogelijk weg gaan waar je nu staat, mijn voorkeur gaat uit naar 24/7 buiten met een goede schuilstal voor de zomermaanden en dan in de wintermaanden 's nachts op stal.
Maar daar heeft iedereen zijn eigen voorkeur in natuurlijk.

Waarom zou je zo'n jong paard snachts op stal willen hebben? Het niet kunnen bewegen is veel slechter voor zijn gezondheid dan de weersomstandigheden (evt een dekentje op)
Ik zou een stal zoeken waar hij 24/7 met schuilstal kan staan, hele jaar rond. Maar tot die tijd liever buiten zonder schuilstal dan nu al zijn gezondheid in gevaar brengen met (teveel) uren op stal.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-14 16:19

Brendaaaa schreef:
Ik ging voor optie 1. Dit omdat ze kennelijk beter buiten staan in de winter al is het iets minder lang. Ten tweede meer voerbeurten en ten derde lagere prijs.

Mee eens + het is veel dichterbij (lekker op de fiets! )

Plien80

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-14 23:36

Jenny_s ik zou ook voor stal 1 gaan. Puur omdat ze dan in ieder geval echt even de benen kunnen strekken buiten. Bij stal 2 staan ze langer buiten, maar eigenlijk hebben ze er vrij weinig aan als ze niet even lekker kunnen ravotten.

Verder heb ik het landje voor nu afgezegd. Ik ga van hieruit naar wat anders zoeken. Dit, omdat hij 'iets' onder de leden heeft alleen weten we nog niet wat. Ik durf hem hu dan ook niet 24/7 op het land zonder schuilmogelijkheid te zetten. Ook verhuisstress lijkt me nu niet verstandig. Vandaag wilde hij ook maar al te graag naar binnen, maar dat zou ook kunnen omdat hij zijn muesli rook .

Maandag wordt zijn bloed geprikt. De DA vermoed leverbot. In dit geval ga ik hem dus ook zeker niet in een land zetten waar ook een paar geitjes lopen.

Jenny_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-14 10:04

nikass en plien: bedankt!!!

Plien80

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-14 00:24

@ Nikass: Ik wil mijn veulen ook niet 's nachts op stal hebben, maar wel de mogelijkheid om te schuilen. Dat hij op dit moment daar staat is uit nood geboren. Voor ik hem ophaalde had ik geregeld dat hij 24/7 met soortgenoten op het land kon staan met ruime schuilstal. Alleen ging het niet goed met 1 van de andere pony's daar. Die maakte mijn veulen zo'n beetje af en dat ging steeds gewelddadiger.

Uiteindelijk hebben we voor zijn veiligheid besloten om per direct uit te wijken naar de stalling aan huis (waar hij nu dus staat), want ik kon hem geen minuut langer daar laten. Nu het vermoeden van leverbot er is en in een ander geval nog niet duidelijk is wat en of er iets mis is met zijn gezondheid ga ik hem nu dus niet van de een op andere dag 24/7 zonder schuilmogelijkheid tussen ook nog geitjes zetten (ook nog een gevaar voor de geiten, leverbot). Het was anders geweest als ik zeker was dat hij gezond zou zijn. Dan had ik het zeker wel gedaan en vanaf het land verder gezocht. Nu zoek ik dus verder vanaf de huidige stalling.

Plien80

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-14 01:16

Ik ga dit weekend kijken bij een paddock paradise voor mijn veulen. Het is wel wat verder weg voor me, maar dat neem ik voor lief. De benzinekosten haal ik wel uit het stallingsgeld, want het zal me nog minder gaan kosten ook.

Zou perfect zijn voor hem, lekker in een groep en zelf bepalen of hij binnen of buiten staat. Ik ben heel benieuwd!!

CoRiNa1983

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-14 13:55

Plien80 schreef:
Ik ga dit weekend kijken bij een paddock paradise voor mijn veulen. Het is wel wat verder weg voor me, maar dat neem ik voor lief. De benzinekosten haal ik wel uit het stallingsgeld, want het zal me nog minder gaan kosten ook.

Zou perfect zijn voor hem, lekker in een groep en zelf bepalen of hij binnen of buiten staat. Ik ben heel benieuwd!!

Hopelijk is het wat voor jullie want dat zou wel een prima plek zijn voor je veulen, hopelijk hebben ze een leuke en stabiele kudde waarin jou veulen kan opgroeien en kan leren van de andere paarden.

Plien80

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-14 23:10

Helaas is het niks geworden met de paddock paradise. Op het laatste moment lieten ze weten toch geen hengstje bij de groep te willen. Op de huidige stal is wel verbetering gelukkig. Hij stond van de week met het andere veulen en de merrie. En nu er ook uitslag is van de bloedtest, gaat hij met een groepje waaronder het andere veulen de wei in overdag. Wel 's nachts op stal. Maar op dit moment ben ik er wel blij mee dat hij 's nachts op stal gaat, omdat hij eerst goed moet aansterken en hij dus zo ontzettend veel zweet. Uit de bloedtest kwam geen leverbot en geen andere hele enge dingen. Hij zit wel flink laag in zijn eiwit en rode bloedcellen, dus bloedarmoede. Dit heeft nog te maken met de flinke wormbesmetting die hij had. Dat zweten durft de DA te linken aan dat zijn lichaam overuren maakt om alles toch goed draaiende te houden en dat dan icm zijn nogal dikke vacht. Dus in dit geval is een virusje toch snel te pakken. De stalhouder was, terecht ook wel, toch wel bang voor de andere paarden. We wisten niet wat er met mijn veulen aan de hand was en voor hetzelfde geld besmet hij dan de anderen met van alles en nog wat. Volgens de DA geef ik prima voer (veulenmeusli van Marstall) en dat mocht opgebouwd worden tot het dubbele tot hij er weer bovenop is. Dit vooral voor de extra eiwitten die hij nodig heeft. Verder lekker veel ruwvoer, maar dat kreeg hij al onbeperkt. Verder moeten we hem de tijd geven, het kan even duren voor hij helemaal opgeknapt is.

Beetje off topic, maar wel even een uitleg waarom ik nu voorlopig nog even bij de huidige stal blijf.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-14 19:46

Ach niet helemaal off topic. Het is leuk om t vervolg te horen. Klinkt alsof je veulen er wel snel bovenop zal zijn! :)

Lelies

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-14 15:59

Plien80, succes met je veulen, hopelijk knapt hij inderdaad snel op. En voor nu lijkt je beleid wel goed te zijn. Hopelijk tzt een andere leuke plek voor hem!

Hier ook een update van mijn kant. Ik zat zo te twijfelen over verhuizing van mijn paard, maar heb het dus toch gedaan. Ik sta er nu bijna twee weken en heb geen seconde spijt gehad nog. Wat heerlijk en ik merk nu al verschil met het rijden. Top!

Snoraly

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-14 22:58

Dilemma :Y) :

Stal 1:
Halfuurtje fietsen
Alles zelf doen
Stal van onszelf/Privacy/Alles zelf bepalen
€165 p/m incl. stro en ruwvoer

Stal 2
Uur fietsen
Alleen stal uitmesten, de rest wordt gedaan
€170 p/m incl. stro en ruwvoer

Zelfde faciliteiten, alleen bij stal 1 meer uitrijmogelijkheden.
We zijn met 3 paarden en 3 personen.
Vindt het zo lastig i.v.m. afstand...

Stal 2 is goed voor de paarden, bij stal 1 doen we het zelf dus ook.

Lelies

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-14 23:00

Vind het interessanter te weten hoe de paarden er overdag bij staan? Buiten, in groep, op wat voor grond en hoe groot?

Snoraly

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-14 23:01

Lelies schreef:
Vind het interessanter te weten hoe de paarden er overdag bij staan? Buiten, in groep, op wat voor grond en hoe groot?

Bij stal 1 hebben we 5 grote weides, staan dan 4 paarden. Kunnen we natuurlijk zelf bepalen maar willen ze sowieso samen houden :)
Stal 2 staan ze ook in de kudde maar in de winter op de paddock bij slecht weer. En dan minder lang.

Lelies

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-14 23:03

Als je de mogelijkheid veel zelf te doen, dan absoluut voor stal 1 gaan!

Pivanti

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-14 23:33

Stal 1 als het mogelijk is qua tijd, gezien je wat meer zelf moet doen. Maar je kunt de paarden dan wel veel naar buiten doen (meer dan bij stal 2) en alles zelf bepalen. En korter bij. Een uur fietsen elke dag is wel veel bij stal 2. Kan me voorstellen dat dit je gaat opbreken elke dag.