[Discussie] Paard 23 uur per dag op stal

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Ilse_123

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-13 08:39

Die van ons staan nu de hele dag in de schuilcontainer. Het ding is eigenlijk te klein (3 bij 4) om de hele dag met zn 2en in te staan, maar met de vliegen en de hitten proppen ze zich er goed in en staan er de hele dag te dutten. Pas rond de schemering komen ze erweer uit, en het hooi en water staat helemaal aan de andere kant van het weiland, dan verplicht ik ze tenminste nog een beetje tot lichaamsbeweging. Als we echte goede stallen hadden gehad had ik ze met dit weer ook binnen opgesloten en dan savonds en snachts naar buiten, overdag vinden ze het nu niet echt lekker.

LadyMadonna

Re: [Discussie] Paard 23 uur per dag op stal

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-13 11:28

Heb de mijne gister ook binnen gehaald. Ze staan echt weg te smelten. Zet ze vanavond wel weer buiten. Zijn ook mensen die ze buiten laten, lekker eigen keus :j

Ik blijf erbij dat het niet zwartwit is. Zag vorig jaar nog iemand die helemaal blij was dat haar paarden nu 24/7 buiten konden, dat ze tot hun knieën in de bagger stonden leek niet belangrijk :? Maar goed, haar paarden, haar zaak...

Wat me wel opvalt is dat veel mensen die roepen dat je voor je paard moet kiezen en dat ie 24/7 buiten moet etc met name recreanten zijn al dan niet met koudbloed.... Of is dit toeval?

Ilse_123

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-13 11:33

Deels toeval, aan de andere kant, veel recreanten kiezen voor een koudbloed omdat ze toch net iets cooler zijn in het verkeer enzo, en veel recreanten geven ook niet zoveel om binnenbakken en ongeschoren vachten, dus dan kom je toch eerder bij 24/7 terecht.
Ik rijd wedstrijden op een halfbloed die ook 24/7 buitenstaat, dus voor mij gaat het even niet op :+

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-13 11:40

Hier iemand met een warmbloed en deze staat ook 24/7 buiten.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-13 11:45

Kom net terug van de paarden (wij hebben er zeven staan) en bij ons kunnen ze kiezen uit weiland, paddock en schuilstal overdag en 's nachts staan ze op de paddock met schuilstal met hooi (dus NIET 24/7 op gras). Ze wisselen, op een hete dag als vandaag, het grazen op het land af met af en toe even de schuilstal induiken voor schaduw en minder insecten. Dat komt duidelijk door dit extreme weer. Meestal staan ze de hele (over)dag op het gras. Ik vind hun eigen keuze erg belangrijk. Mijn eigen paard blijft trouwens op het land om te grazen. Dat is toch zijn passie (hij is overigens een halve koudbloed, heeft beide kanten in zich ;) ). :D

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-13 12:23

Twiggy2008: Ideaal!

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-13 13:13

Deze tekst kwam ik tegen op internet en wilde ik jullie niet onthouden ;)

Een paard in een stal, een vogel in een kooitje, een mens in een cel, daar komen rare dingen van. Hoeveel paarden en pony’s zouden er door hun liefhebbende baasje tot levenslang zijn veroordeeld?
Al is een stal nog zo ruim, nog zo luxe ingericht, het is en blijft een cel. Stalondeugden noemen we ze: kribbenbijten, lucht zuigen, weven, schoppen, stampen, schuren, happen en wat al niet meer. Wie is er de deugniet, kun je je afvragen.
Paard of pony, bij uitstek bewegingsdieren, vervelen zich stierlijk in zo’n kleine ruimte. Een uurtje rijden per dag is niet voldoende om alle opgekropte energie kwijt te raken.
Er zijn halsbanden tegen lucht zuigen. Een metalen strip kan voorkomen dat deur of voerbak wordt afgekloven. Wat te denken van een muilkorf of antibijtspray? Een weefrek tegen constant heen en weer te zwaaien. Een lap aan het halster om te voorkomen dat het dier zijn tanden zet in de deken. Een stroomdraadje rondom om voortdurend schuren van de staart te beletten. Wat mensen al niet bedenken.
De enige paardvriendelijke oplossing is het dier de beweging te geven die het nodig heeft.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-13 13:24

Twiggy2008 schreef:
Kom net terug van de paarden (wij hebben er zeven staan) en bij ons kunnen ze kiezen uit weiland, paddock en schuilstal overdag en 's nachts staan ze op de paddock met schuilstal met hooi (dus NIET 24/7 op gras). Ze wisselen, op een hete dag als vandaag, het grazen op het land af met af en toe even de schuilstal induiken voor schaduw en minder insecten. Dat komt duidelijk door dit extreme weer. Meestal staan ze de hele (over)dag op het gras. Ik vind hun eigen keuze erg belangrijk. Mijn eigen paard blijft trouwens op het land om te grazen. Dat is toch zijn passie (hij is overigens een halve koudbloed, heeft beide kanten in zich ;) ). :D

Hier ook, zelfde regime (behalve voor de 2 bejaarde kwpn-ers, die mogen 24/7 heen en weer lopen naar het gras omdat de merrie geen hooi kan/mag eten) maar dan wisselen ze schuilen in de stal af met af en toe snel even wat eten in de wei :P

Overigens hier op stal geen koudbloeden (meer)...

1 welsh K
1 kruising new forest x engels volbloed.
en
3 KWPN-ers
(1 voorheen recreatief gereden, 1 voorheen Z en M dressuur, en 1 voorheen Z dressuur) Ik trainde mijn merrie op M niveau toen ze gewoon op deze manier (met minder luxe) buiten liep. Wel met dekens. En na binnen trainen moest ze daarna met zweetdekens onder all-weather deken naar buiten omdat het zo lang duurde voor ze opdroogde. Scheren heb ik nooit gedaan, maar was misschien wel fijner geweest.

ze kunnen zelf in en uit lopen, dus niet verplicht 24/7 buiten en ook niet opgesloten in de stal.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-13 13:57

LadyMadonna schreef:
Wat me wel opvalt is dat veel mensen die roepen dat je voor je paard moet kiezen en dat ie 24/7 buiten moet etc met name recreanten zijn al dan niet met koudbloed.... Of is dit toeval?

Wat ik wel merk is dat "veel" mensen met een koudbloed (altijd moeilijk om in veralgemeningen te spreken), hun situatie gemakkelijk doortrekken naar alle paarden.

Hun koudbloedpaard heeft een lekker dichte vacht waar de regen zo vanaf druppelt en de sneeuw zo op blijft liggen, dus dekens zijn overbodig.
Hun koudbloedpaard overleeft op hooi en een handje korrels, dus geen enkel paard heeft muesli nodig.
Het ene paard kan je al niet met het andere vergelijken, dus laat staan het ene type met het andere.

Dieren die eeuwenlang gefokt worden op soberheid en hardheid kan je niet vergelijken met dieren die gefokt zijn omwille van hun sportprestaties.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-13 14:00

Paarden zijn miljoenen jaren geëvolueerd op soberheid, en jij denkt dat je dat er in een paar eeuwen volledig uitfokt?

Mijn paard heeft ook eens 24/7 buiten gestaan op een stal met verder alleen maar warmbloed rijpaarden. Je ziet het gewoon minder. Maar een goede stal, waar de dieren binnen en buiten kunnen, daar maakt het imo niet uit welk ras het paard is.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-13 14:04

Ja, met selectief fokken? Waarom niet. Honden zijn ook gefokt op hardheid, overleven en vechtlust en toch is er op een paar jaar de chihuahua ontstaan. Om nog maar te zwijgen van de enorme variëteit. Dus ja, een kenmerk als soberheid kan je er in zekere mate uitfokken wanneer je daar niet op selecteert.

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-13 14:11

Maar ook zo'n kleine rat wil nog spelen... Stoeien, met soortgenootjes zijn.

Maar goed, stel ik zou geen warmbloedxkoudbloed bezitten maar een sjieke kwpn. Tja dan ging ie misschien wat vaker binnen staan. Moet hij zelf weten. :)

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-13 14:28

Het is ook geen schaal met aan de ene kant het soberste paard ooit en aan de andere kant een paard dat uit elkaar valt als je er maar naar kijkt. ;) Uiteraard zijn paarden in het algemeen nog altijd redelijk harde dieren.
Maar het punt dat ik nu juist wil maken, is dus idd dat je de situatie van je eigen paard niet zomaar kunt doortrekken naar alle paarden. Uiteraard zijn er aanrakingspunten, zo zal ieder paard graag vrije beweging willen hebben (eigenlijk kun je dat doortrekken naar 'ieder dier') en zal ieder paard een namiddag zonder water wel overleven.
Maar ik vind het heel gevaarlijk om te stellen dat alle paarden een lekker dichte vacht hebben die hen heus wel beschermd tegen regen en kou. Sta je daar met je paard met fluwelen vachtje dat welgeteld een halfuur waterdicht blijft en die paar dunne mannen op handbreedte. ;)

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-13 14:31

Oh dan moet je niet bij mij wezen, dat is niet echt mijn stokpaardje oid.

Ik denk dat paarden een hoop kunnen, ook de modernere, maar een schuilstal die voor alle dieren toegankelijk is vind ik van groot belang. Het gaat erom dat het zo prettig mogelijk voor ze is.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-13 14:48

Inderdaad, dat is het. Het dier moet zich prettig voelen. En daar hoort beweging en sociale omgang natuurlijk voor een groot deel bij.

Lanphis

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-13 14:49

Mijn paard wil ook alleen maar buiten staan. Als ik haar op stal zet gaat het even goed maar als ze de kans krijgt trapt ze de staldeur eruit. Het is een weidepaard. Ze kan de stal in wanneer ze dat wil en eruit wanneer ze dat wil.
Ik vind het de meest ideale oplossing. Een paard tegen zijn zin op stal zetten wekt ook alleen maar frustratie op en dat moet er een keer uit.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-13 15:09

Het zou voor mij ook het meest ideaal zijn alleen heb ik de situatie niet helaas. Uitloopstallen zijn in deze regio schaars en als ze er wel zijn gaat het om 3x3 stallen met een uitloop van 3x3. Tja...

connie64

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-13 15:58

ik heb altijd in de randstad gewoond en dus (ook vanwege de enorme prijzen)bewust geen paard genomen.
Toen ik ging verhuizen naar Zeeland kwam er als eerste een paard.
Paar keer veranderd van stal maar nu een plek van zo n 2 ha met 1 ander paard,hele grote schuilcontainer en zandpaddock.Ja altijd buiten dus, sterker nog,er zijn niet eens stallen.
Paarden lopen wat rond,rollen eens,rennen eens,slapen wat, kortom ze maken een goede en gezonde indruk.

Voorheen stond hij dus ook wel op stal en zn hoofd hing en ik vond hem down.

Dit geld overigens voor MIJN paard en is geen graadmeter voor een ander paard.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-13 16:01

iets is beter dan niets, maar 3 bij 3 schiet niet zoveel op nee...
Dat is dit idee:Afbeelding
Zie tussen de elastiekjes... met een box van 3,10 bij 3,60 en een uitloopje van 3,20 bij 3,5...

Daar kunnen ze net in staan en ronddraaien... Zit er een groter stuk aan, bij ons ls we het zand erachter er bij trekken, dan lijkt het al veel beter.
Maar dan nog heb je het liefst dat ze zoveel mogelijk loop en speelruimte hebben. Hoe afwisselender en groter de ruimte, hoe minder verveling.
Laatst bijgewerkt door joyce B op 02-08-13 16:02, in het totaal 1 keer bewerkt

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-13 16:01

Er bestaat gewoon geen "ideale situatie". Voor elk goed idee zijn er ook diverse uitzonderingen te noemen, echt waar, altijd. Paarden zijn levende wezens en natuurlijk zijn er een heleboel zaken "hetzelfde" voor alle paarden, maar ze hebben ook hun eigen eigenaardigheden waardoor ze wellicht net niet of net wel in een bepaald systeem passen.
Voor mij is het grootste praktische bezwaar van 24/7 met schuilstal dat het paard dus precies in die groep moet passen, zowel qua omgang met andere paarden als qua voerbehoeften. De inname van ruwvoer is in een groep een stuk lastiger te beïnvloeden dan wanneer de paarden ook een periode in eigen stal staan. Krachtvoer is niet zo'n probleem, dat voer je toch buiten de groep, maar met ruwvoer kun je daar weinig mee. En als je een wat onzeker paard hebt zal het meer buiten de boot vallen met eten en schuilen in de schuilstal.
Voor veel paarden zal het uitstekend kunnen, maar je moet wel heel goed weten hoe je de uitzonderingen daarop herkent en daar passende maatregelen voor kunt nemen.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-13 16:56

Zolang luchtzuigen in zo'n stukje nog als stalondeugd naar boven komt stop ik direct met lezen nikass

Jientis

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-13 20:35

LadyMadonna schreef:
Zolang luchtzuigen in zo'n stukje nog als stalondeugd naar boven komt stop ik direct met lezen nikass

Huh?

Attitude

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-13 20:39

Hier toch echt een warmbloed, die 24/7 buiten staat en wedstrijden loopt ( ach zielig, hij wordt nog geschoren ook :') ).
Het kan dus wel, maar wel met de nodige aanpassingen. Lang in het haar kan gewoon niet als je ook nog met ze wilt sporten. En ook het ruwvoer en krachtvoer moet in de winter aangepast worden doordat ze minder goed in staat zijn zich goed warm te houden.

Ook mijn andere warmbloedpaard van 17 staat 24/7 in een hit actief en zonder deken hield hij deze winter niet vol - lees teveel moeten inleveren met allerlei gevolgen van dien.
Met het idee 24/7 is niets mis, wel met het management van veel paarden.
Geen paard is hetzelfde en verschillende factoren hebben invloed waar wij als mens op moeten inspelen.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-13 21:47

Jientis schreef:
LadyMadonna schreef:

Huh?

Het stukje wat nikass schrijft (quote) verwijst naar stal ontdeugden, waaronder luchtzuigen....
Luchtzuigen wordt over het algemeen veroorzaakt door maagzweren.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-13 22:16

Waratje schreef:
Er bestaat gewoon geen "ideale situatie". Voor elk goed idee zijn er ook diverse uitzonderingen te noemen, echt waar, altijd. Paarden zijn levende wezens en natuurlijk zijn er een heleboel zaken "hetzelfde" voor alle paarden, maar ze hebben ook hun eigen eigenaardigheden waardoor ze wellicht net niet of net wel in een bepaald systeem passen.
Voor mij is het grootste praktische bezwaar van 24/7 met schuilstal dat het paard dus precies in die groep moet passen, zowel qua omgang met andere paarden als qua voerbehoeften. De inname van ruwvoer is in een groep een stuk lastiger te beïnvloeden dan wanneer de paarden ook een periode in eigen stal staan. Krachtvoer is niet zo'n probleem, dat voer je toch buiten de groep, maar met ruwvoer kun je daar weinig mee. En als je een wat onzeker paard hebt zal het meer buiten de boot vallen met eten en schuilen in de schuilstal.
Voor veel paarden zal het uitstekend kunnen, maar je moet wel heel goed weten hoe je de uitzonderingen daarop herkent en daar passende maatregelen voor kunt nemen.

Dat is precies wat bij mijn paard het probleem is. Dat is echt heel goed zoeken naar een geschikte kudde.