Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Twiggy2008 schreef:Kom net terug van de paarden (wij hebben er zeven staan) en bij ons kunnen ze kiezen uit weiland, paddock en schuilstal overdag en 's nachts staan ze op de paddock met schuilstal met hooi (dus NIET 24/7 op gras). Ze wisselen, op een hete dag als vandaag, het grazen op het land af met af en toe even de schuilstal induiken voor schaduw en minder insecten. Dat komt duidelijk door dit extreme weer. Meestal staan ze de hele (over)dag op het gras. Ik vind hun eigen keuze erg belangrijk. Mijn eigen paard blijft trouwens op het land om te grazen. Dat is toch zijn passie (hij is overigens een halve koudbloed, heeft beide kanten in zich).
LadyMadonna schreef:Wat me wel opvalt is dat veel mensen die roepen dat je voor je paard moet kiezen en dat ie 24/7 buiten moet etc met name recreanten zijn al dan niet met koudbloed.... Of is dit toeval?
Jientis schreef:LadyMadonna schreef:Zolang luchtzuigen in zo'n stukje nog als stalondeugd naar boven komt stop ik direct met lezen nikass
Huh?
Waratje schreef:Er bestaat gewoon geen "ideale situatie". Voor elk goed idee zijn er ook diverse uitzonderingen te noemen, echt waar, altijd. Paarden zijn levende wezens en natuurlijk zijn er een heleboel zaken "hetzelfde" voor alle paarden, maar ze hebben ook hun eigen eigenaardigheden waardoor ze wellicht net niet of net wel in een bepaald systeem passen.
Voor mij is het grootste praktische bezwaar van 24/7 met schuilstal dat het paard dus precies in die groep moet passen, zowel qua omgang met andere paarden als qua voerbehoeften. De inname van ruwvoer is in een groep een stuk lastiger te beïnvloeden dan wanneer de paarden ook een periode in eigen stal staan. Krachtvoer is niet zo'n probleem, dat voer je toch buiten de groep, maar met ruwvoer kun je daar weinig mee. En als je een wat onzeker paard hebt zal het meer buiten de boot vallen met eten en schuilen in de schuilstal.
Voor veel paarden zal het uitstekend kunnen, maar je moet wel heel goed weten hoe je de uitzonderingen daarop herkent en daar passende maatregelen voor kunt nemen.