Paard op stal wel zo zielig??

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

santos

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-11 02:32

jawel depende, maar ik haalde even de "echte sportpaarden" aan van de zeg maar topruiters, n.a.v. het stuk van maartje. Persoonlijk zou ik het wenselijk vinden als alle paarden minstens een paar uur per dag op het gras konden staan om deze problemen te voorkomen, maar dit blijkt helaas niet mogelijk in nederland

Depende

Re: Paard op stal wel zo zielig??

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-11 02:39

O zo, ja van de Totilassen zou ik het echt niet weten. Je bedoelde dus niet de B+1 sportpaarden ;) Bonfire is ook fulltime het weiland ingegaan na zijn sportcarriere toch.

Als dat echt niet mogelijk is vind ik dat dieptriest.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-11 07:50

kimmie261 schreef:
ach hou toch op,als mensen echt zo kortzichtig worden dat ze denken dat een kale boom beschutting geeft tegen door en door waternat worden en een gierende wind erop,weet ik het ook niet meer.

enig gezond verstand moet toch wel ergens zeggen dat dat niet natuurlijk is om zo paarden te houden,nogmaals,natuurlijk zou zijn als je paarden laat migreren,daar naar gebieden waar het droog is en waar genoeg voedsel is,dat is hier in Nederland simpel weg níet in de herfst en winter...

ik heb het hier gezien met een shetje,die stond bij een andere shet die hem niet in de schuilstal liet,met gevolg dat dat shetje met zijn dikke wintervacht echt door en door waternat was,en het zó koud had en dus stik verkouden werd...

nee een paard zonder enig schuilgelegenheid ( en een kale boom is geen schuilgelegenheid) in regen en wind op een zeiknatte wei zetten waardoor de dieren niet droog kunnen liggen,is wat mij betreft echt heul slecht voor je beest zorgen,er moet minstens een schuilhok zijn áls je je beest 24/7 buiten wil houden...

of geef zo'n beest dan tenminste een warme deken waar die droog onder blijft...vachten zijn níet gemaakt tegen dagenlange regen en gierende wind erop... :n

Mijn geweten zou het niet aan kunnen als ik lekker in bed lig en mijn paard staat dag in dag uit in de regen, wind en wat nog meer.
In oktober heb je dat veel dat het soms dagen achter elkaar bijna contineu regend.
Ik ben het eens met kimmie, een paard hoort schuilgelegenheid te hebben en geen kale boom.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-11 08:05

Maartje1990 schreef:
ja, oke, maar zijn jouw paarden zoals de mijne gewent aan 24/7 buiten en niks anders in jáaaaaaaren. De laatste keer dat mijn shet echt op stal stond bij iemand dat was zo'n 13 jaar geleden, de ander ongeveer een jaar of 6 nu geloof ik.

ze associeren stal niet met lekkere brokjes oid. De wei daarentegen is lekker buiten zijn, grazen, bij elkaar zijn etc. etc.

De eerste is van ellende door de fokker uit de opfok gehaald omdat ze verpieterde.
De andere 2 hebben altijd buiten gestaan, maar zijn gek op hun inloopstal.
Als ik ze zie liggen slapen is het eigenlijk altijd daar.

Deze laatste 2 zouden het in de natuur ook wel redden, mijn eerste paard zou ten dode zijn opgeschreven, die werd spierbevangen van de kou.
Zo ken ik ook een merrie die onder de 10 graden zonder deken aan de lopende band koliek krijgt.
Het zal wel gewoon een effect zijn van het sportfok beleid.

De meeste kunnen goed tegen weer en wind, een bepaalde groep vind de luxe van een dak duidelijk lekker en een beperkt groepje is gewoon te veel van het wilde paard weggefokt om te kunnen overleven. Het eerste veulen uit mijn watje paard is ook weer een watje dat meer voer krijgt dan de rest van de opfok groep en als enige snachts zijn eigen box heeft in de winter.
De latere 2 zijn niet zo gelukkig.

Natuur kan naar mijn mening gedeeltelijk uitgefokt worden. Konijnen houden officieel niet van temperaturen boven de 15 graden en toch heb ik er 1 die in de winter prinsheerlijk op een kussentje voor de verwarming gaat zitten.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-11 08:50

Dat is toch eigenlijk hetzelfde met de mens, wij hebben ook niet altijd zo rondgelopen.
Ik denk als je de mensen nu met blote voeten hun eigen huisje zou laten bouwen en hun eigen eten vangen, dat er flink wat doden gingen vallen.
Wij zijn net zo goed verwent en bedorven door het rijke leven.
Hoe sommige in Afrika leven dat kan geen mens zich hier voorstellen om zo ook te leven, toch zo is het heel vroeger waarschijnlijk allemaal begonnen.
Hier moeten we duizend keer de handen wassen en douchen enz. Hoe zij daar leven is ronduit gevaarlijk voor iemand van ons omdat we het simpelweg niet gewent zijn.

Maar je kunt niet iemand uit deze omstandigheden naar afrika brengen en zeggen, zo zoek het maar uit.
Kijk maar dat je onderdak krijgt.

heidibeauty

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-11 09:05

Ik denk dat afwisseling het beste is!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-11 10:57

ponylies schreef:
o en hoe doen ze dat in oostenrijk dan met de kuddes met veulens en alles die in weer en wind winter en regen zomer storm enzovoorts ??????????
geloof mij een paard kan makkelijk zomer en winter buiten staan dag en nacht regen en alles,
maar zorg dan wel dat je paar minimaal vanaf sebtember buitenstaat

In Oostenrijk worden de kuddes in de winter ook binnengehaald. Kan je vertellen dat het knap koud kan zijn op een berg. In september, oktober gaan ze met honden de bergen op, en halen alles op. Koeien, paarden, schapen......
Als je ze laat staan, kun je ze door alle sneeuw niet bijvoeren, en ze kunnen zelf ook geen voedsel vinden. Alleen 's zomers zijn de dieren in de bergen, de paarden dag en nacht, althans bij ons. In de winter kan dat niet.

Chantal33

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-11 14:06

Mijn oudje ging overdag naar buiten en snachts naar binnen
Maar had het best naar ze zin zo
Zomer maanden lekker op het land en tegen de tijd dat het sept werd willen ze graag weer naar binnen de nachten
dat viel mij altijd op;)

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-11 16:13

Lovely schreef:
Voor veel mensen is dat natural gedoe gewoon geboren uit geldgebrek en niet uit diepgaand ecologisch begrip van het wezen paard.

Ik ben het helemaal met je eens als je zegt dat het moderne sportpaard niet altijd geschikt is om 24-7 buiten te lopen zonder )beschutting en afdak (zie het hier met mijn eigen dieren ook en we zijn allemaal erg blij met de stal en de all-weather dekens). En als zo iemand dan ook nog anti-deken is en het normaal vind dat een paard staat te rillen en trillen op zijn benen en over zijn hele lijf, dan is dat in mijn ogen absoluut niet meer diervriendelijke te noemen.

Maar ik vind het wel jammer Lovely, dat je steeds beweert dat het "natural gedoe" ontstaan is uit geldgebrek...
Heel veel mensen die uit overtuiging hun paarden zoveel mogelijk 24/7 buiten willen houden met vrije keuze voor het paard om buiten of binnen te staan, besparen zich kosten, nog moeite, om hun perceel aan te passen en om modderellende tot het minimum te beperken. Een Hit-actief stal vraagt een behoorlijke investering. Het aanleggen van zandpaden rond weilanden om meer bewegingsruimte te geven buiten de weidegang om, is ook een hele kostbare klus.

Ik ben zelf ook voor zoveel mogelijk vrije keuze voor mijn paarden. Om dat in ons natte kikkerlandje te kunnen bewerkstelligen op o.a. veengrond, is een hele investering.
In ons geval:
De weide (3ha voor maximaal 6 paarden) is qua oppervlakte en hoeveelheid gras op zijn minst toereikend te noemen. We halen naast beweiden voldoende voer binnen van eigen land voor het hele jaar.
Er moesten stallen gebouwd worden waar de paarden in kunnen schuilen, die per paard net zo veel oppervlakte innemen als de gemiddelde box (minimaal 3 bij 3,5 per paard + nog een kleine overkapping uit de wind) en ze kunnen ook indien gewenst nog opgedeeld worden in maximaal 6 boxen.
Bestrating rond de stallen en een verharde uitloop, er moest worden gedraineerd, zandpaddock aangelegd, gedraineerde bak aangelegd en alles verlicht. De stal is vrijwel 24/7 toegankelijk en wordt deels opgestrooid, en helaas daardoor ook als toilet gebruikt, waardoor je net zoveel strooisel gebruikt als wanneer je paard alleen overdag buiten zou lopen. Krachtvoer voor de energie is hier niet nodig, zelfs ongewenst, maar een compleet vitaminesupplement wordt wel gegeven.
Er wordt veel ruwvoer gevoerd, en er is stro aanwezig om nog wat extra te kunnen knabbelen, er wordt 3x per dag uitgemest. Zowel paddock/bak, stallen als wei worden goed schoon gehouden.
Voor ons is het in elk geval geen besparing van tijd, moeite en geld om het zo te doen. Het zou juist makkelijker zijn de paarden standaard overdag een paar uurtjes in de buitenbak en paddock te laten lopen, of de hele dag in de wei, en dan 's nachts opsluiten in de box. Bult voordroog door de deur, eigenaren zelf stal uit laten mesten, weide/paddock in toerbeurt of de weide slepen in plaats van uitmesten... Ik weet wel dat het makkelijker zou kunnen dan we nu doen...

Ik ben niet tegen het 's nachts opstallen van paarden (alleen geef die van mij liever de vrijheid om te kiezen), maar ben wel tegen het 22/7 opsluiten van paarden en alleen van stal mogen om te rijden/longeren/even loslaten in de paddock voor een half uurtje/stapmolen/trainingsmolen, en poetsen/wassen etc.

Menig (pension)stal heeft niet zoveel weide voor dit aantal paarden. Menig pensionstal heeft ook niet voldoende paddock/uitloopruimte om elk paard elke dag minimaal een dagdeel, maar liever een hele dag, buiten te kunnen laten lopen, als het even kan met een manier om zandvrij ruwvoer te voeren in de paddock.
In een aantal gevallen zal het voor de eigenaar misschien goedkoper zijn om zijn paard ergens in een landje te laten lopen zonder voorzieningen, minimale verzorging en minimaal de hoefsmid er bij, maar daar hoef je niet "natural" voor te zijn, dat doen veel mensen...
Maar aan de andere kant kost het weer meer om het op een goede manier voor elkaar te krijgen wanneer je in een nat/laag gebied zit.
En heb je gewoon een stal erbij en gedoseerd gras, dan liggen de kosten van verbruik van voer en strooisel heel dicht bij elkaar...

Zo zwart-wit als dat je het stelt is het dus in mijn ogen niet.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-11 16:20

Depende schreef:
O zo, ja van de Totilassen zou ik het echt niet weten. Je bedoelde dus niet de B+1 sportpaarden ;) Bonfire is ook fulltime het weiland ingegaan na zijn sportcarriere toch.

Als dat echt niet mogelijk is vind ik dat dieptriest.

Denk het niet....
Die staat nog lekker bij Anky op stal en mag elke dag met een hele kleine pony op de wei en zal verder nog steeds diezelfde sportpaardenbehandeling krijgen als voorheen alleen nu niet meer intensief getraind voor de topsport...

santos

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-11 22:04

ja depende; ik bedoelde inderdaag niet de b+1 sportpaarden(dit zijn wel de geweldigste, maar dat weten alleen wij :D ) Ik ben er verder niet in thuis, maar ik geloof dat als een paard erg goed gepresteerd heeft, hij met pensioen op het land mag.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-11 22:32

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-11 22:39

Depende

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-11 23:58

santos schreef:
ja depende; ik bedoelde inderdaag niet de b+1 sportpaarden(dit zijn wel de geweldigste, maar dat weten alleen wij :D ) Ik ben er verder niet in thuis, maar ik geloof dat als een paard erg goed gepresteerd heeft, hij met pensioen op het land mag.

Die paarden kan ik ook zeker waarderen ;)

@ JoyceB, jullie stal klinkt echt goed +:)+ Verder ben ik het ook helemaal eens met jouw verhaal. Ik dacht ooit eens te lezen gehebben dat Bonfire in het weiland stond maar misschien heb ik me dat wel verbeeld.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-11 00:30

Het is fijn dat jullie allemaal over mij heen vallen, maar het was te verwachten :). Laat ik er nog eens een schepje bovenop doen dan. Maar niet voordat ik duidelijk maak dat ik geen preken hoef over hoe goed het is om een paard 24/7 buiten te zetten in uitloopstallen, paddocks of weilandjes met schuilstalletjes, of hitactiefstallen, want dat is dus helemaal niet zo goed als hier beweerd wordt.

Eerst nog aandacht voor het veel gehoorde argument dat paard X of diverse paarden van eigenaar A, B of C niet op stal 'willen' of 'kunnen' staan omdat ze de boel af zouden breken du moment dat ze in een box gezet worden. Naar mijn mening (en niet alleen die van mij) komt dat door een gebrekkige opvoeding van de paarden in kwestie. En die gebrekkige opvoeding ontstaat doordat de eigenaren van die paarden niet de verantwoordelijkheid op zich nemen die ze zouden moeten hebben als eigenaar van een paard. Zodra je een paard aanschaft en ervoor besluit te zorgen, dan brengt dat de verantwoordelijkheid met zich mee dat je ervoor zorgt dat dat paard een zo goed mogelijk leven bij je heeft en daar is een goede opvoeding een essentieel onderdeel van. Overigens gaat dit bij het overgrote deel van de paardeneigenaren op een of andere manier mis, maar gelukkig vaak op kleinere schaal. Zodra het echter zover komt dat een paard zich niet meer laat sturen in zijn gedrag dan is er men toch wel een eindje van het pad af geraakt. Bij tamme paarden die het niet accepteren om op stal te staan is dit dus zeker het geval.

Paarden zijn eigenlijk hele makkelijke volgzame dieren die zich zonder al te veel problemen aanpassen aan de situatie waarin ze leven. Het overgrote deel van de tamme paarden dat in gevangenschap geboren is, verzet zich maar mondjesmaat tegen het leven wat ze geboden wordt. Ze morren en protesteren eventjes wat met de kennismaking met zadel, ruiter of trailer, maar voor een groot en sterk dier zou dat eigenlijk geen naam mogen hebben. Als je echter op bokt.nl gaat lezen wat voor 'problemen' de paarden maken, dan lijkt het soms alsof de paarden op bokt van een ander speciaal ras zijn. Ze zijn doorgaans meer dan gemiddeld dominant, ze hebben meer dan gemiddeld een eigen wil, ze hebben een mening, ze beschikken over menselijke emoties zoals geluk en blijdschap en niet te vergeten zijn ze allemaal bijna net zo slim als de mensen. Nou best bokkertjes, de realiteit zou anders moeten zijn omdat een paard liever niet over alles en iedereen dominant is, graag van een ander aanneemt wat er moet gebeuren, zich geen mening ontwikkelt, maar een beperkte set emoties kent waarvan angst en de tegenhanger comfort de belangrijkste zijn en bovenal heeft een paard een lager IQ dan een kat.

Maar als je als paardeneigenaar je dier niet stuurt dan krijg je een paard dat zo vaak beloond wordt voor ongewenst gedrag dat ze vanzelf vervelende dingen gaan doen zoals: de tent afbreken zodra ze op stal staan, dekens stuk maken, bokken tegen het zadel, vervelend doen over bitten en hoofdstellen, nergens langs willen, de baas zijn over hun eigenaar, voor het draad heen en weer gaan rennen, wegstormen bij het buiten zetten, niet de trailer op gaan, hun ruiter niet op laten stijgen en ga zo maar door. Allemaal voorbeelden van verpest gedrag en slechte opvoeding die maar al te vaak weggewuifd worden onder een verkeerde noemer zodat het baasje niet de schuld lijkt te hebben. Maar laat ik het even heel duidelijk stellen dat een paard dat niet op stal wil staan, zich gewoon slecht gedraagt in het hier en nu en niet omdat hij verlangt naar een situatie waar hij over fantaseert. Paarden kunnen niet fantaseren en ook niet vanuit hun stal aan hun weiland denken. Ze kunnen wel reageren of associëren op situaties in het hier en nu en die te maken hebben met de routines zoals het buitenzet beleid (tijd en volgorde), maar ook dan kan ingegrepen worden op het gedrag van het paard. Het zou misschien schelen als paardeneigenaren wat minder wil, wensen en verlangens aan hun paarden zouden toeschrijven en wat meer bij zichzelf zouden stilstaan. En dan heb ik het nog niet eens gehad over projecteren en spiegelen en dingen die we graag willen zien in ons paard en zijn gedrag.

setteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-11 00:41

Pfoe Lovely, wat een lange post :D . Ik ben het grotendeels met je eens, op wat kleinigheden na. Maar verder vat je feitelijk alles samen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-11 00:48

Ja best lang he :). Toevallig zat ik vandaag naar de HollandDoc Man en paard te kijken. Die gaat over hoe wilde paarden getemd worden door gevangenen op een kamp in Arizona. Het was grappig om te zien dat paarden die dus echt wild waren zich zonder al te veel gedoe aanpasten aan hun nieuwe situatie zonder vrijheid. Niks geen geknok en gedoe om coute que coute de stal af te breken om weer vrij te zijn. Er werd ook iets over gezegd, namelijk dat een gecontroleerd leven op stal voor de paarden vaak comfortabeler is en minder stress oplevert dan het leven buiten.

setteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-11 00:52

Die documantaire had ik gister gezien, ik had er tranen van in mijn ogen. Een paard is feitelijk zo simpel, what you see is what you get.
Maar goed, aan de andere kant zijn het hele complexe wezens en je raakt er nooit over uitgeleerd :D .

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-11 00:57

Precies, ze zijn zo makkelijk en ze laten alles toe. Ook al de mensen stomme dingen gaan doen helaas. Je kunt je soms afvragen of de paarden nou zo complex zijn of de mensen :).

Anyhow, paarden die voor hun vrijheid vechten is volgens mij een echt Disney ding en wordt het alleen iets te graag geloofd.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-11 10:40

---
Laatst bijgewerkt door Nikass op 25-12-23 18:50, in het totaal 2 keer bewerkt

SamCo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-11 11:13

Lovely schreef:
. Allemaal voorbeelden van verpest gedrag en slechte opvoeding die maar al te vaak weggewuifd worden onder een verkeerde noemer zodat het baasje niet de schuld lijkt te hebben. Maar laat ik het even heel duidelijk stellen dat een paard dat niet op stal wil staan, zich gewoon slecht gedraagt in het hier en nu en niet omdat hij verlangt naar een situatie waar hij over fantaseert. Paarden kunnen niet fantaseren en ook niet vanuit hun stal aan hun weiland denken. Ze kunnen wel reageren of associëren op situaties in het hier en nu en die te maken hebben met de routines zoals het buitenzet beleid (tijd en volgorde), maar ook dan kan ingegrepen worden op het gedrag van het paard. Het zou misschien schelen als paardeneigenaren wat minder wil, wensen en verlangens aan hun paarden zouden toeschrijven en wat meer bij zichzelf zouden stilstaan. En dan heb ik het nog niet eens gehad over projecteren en spiegelen en dingen die we graag willen zien in ons paard en zijn gedrag.

Sterk punt. Goed beargumenteert en ik ben het grotendeels met je eens. Maar wat is de relatie tussen onopgevoede paarden en stalpaarden?

Mijn kudde sinds 10 jaar 24/7. Alle accomedatie is er om er stalpaarden van te maken: geen gebrek aan geld what so ever. Kost me meer geld juist die 24/7-situatie: alle investeringen in droge paddocks en extra schuilgelegenheden.
Alle staldeuren staan open 24/7: paarden gaan er niet in. Dus wat heeft die weigering van de paarden te maken met het wel of niet opgevoed zijn?

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-11 12:03

Lovely : leuk stukje , wel interessant dat je het hebt over paarden die niet op stal willen dat die niet goed opgevoed zijn....ik ben dan wel benieuwd of je datzelfde verhaal dan ook van toepassing vindt op stalpaarden die maar staan te trutten dat ze naar binnen willen , na een half uurtje op een waardeloze wei of paddock ? :)

Die van dat geldgebrek is ook een mooie , voor een aantal mensen die per-sé een paard willen en waarbij het allemaal niks mag kosten zal dat zeker op gaan. Maar om daar nu de toch al flauwe en erg loze naam "natural" aan te hangen :P

De stal-variant van die gedachte is dat mensen die paarden op stal zetten dat doen omdat het ze geen hol interesseert hoe het paard erbij staat , en dat ze het wel lekker makkelijk vinden om het dier als een fiets uit een schuurtje te trekken , opstappen en wegrijden , zonder allerlei gedoe zoals je bij een weidepaard wel hebt. Dat ze voor hun eigen gemak het dier maar de hele dag ophokken en zijn vrijheid volledig ontnemen ten dienste van hun eigen uurtje plezier.

Pleur je je paard op een weitje zonder schuilgelegenheid dan doe je het niet goed , hok je hem domweg op zonder fatsoenlijke mogelijkheid van iets van een eigen leven naast het op jou wachten op stal , dan doe je het ook niet goed :n

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-11 12:07

Ik vind Joyce B trouwens een mooi voorbeeld , die heeft een stuk van 3 hectare en is maar aan het tobben om het zo goed mogelijk in orde te krijgen voor de paarden , heeft besloten dat het stuk voor een paard of 6 geschikt is , en doet haar best om het voor de dieren zo fijn mogelijk in te richten.

Dat is i.m.o. de eerlijkste manier tegenover je paarden om met zo'n stuk om te gaan.

Veel mensen zouden er liever paarden ophokken omdat dat allemaal een heel stuk makkelijker is , en er dan wellicht ook enkele tientallen paarden op pension neerzetten voor wat extra inkomsten....en vervolgens iedereen weer zielig doen dat zij er niks aan kunnen doen dat de paarden de hele dag op stal staan want ze hebben geen andere keuze :P

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-11 12:10

pmarena,waarom is het altijd een "waardeloze wei" als een paard er niet graag opstaat??

ik heb hier een merrie die bij tijd en wijlen naar binnen wil,en dan gaat heen en weren en alles en iedereen omver beukt die in de weg staat,maar tis een prima wei hoor..niets mis mee,een dag later staat ze er weer vrolijk in..

tis altijd zo zwart of wit,word daar zo moe van eigenlijk...

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-11 12:11

wat krijgt ze in de stal.... brokjes???..... zou ik ook enthousiast van worden als ik een paard was en niet beter gewent ben...