Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
kimmie261 schreef:ach hou toch op,als mensen echt zo kortzichtig worden dat ze denken dat een kale boom beschutting geeft tegen door en door waternat worden en een gierende wind erop,weet ik het ook niet meer.
enig gezond verstand moet toch wel ergens zeggen dat dat niet natuurlijk is om zo paarden te houden,nogmaals,natuurlijk zou zijn als je paarden laat migreren,daar naar gebieden waar het droog is en waar genoeg voedsel is,dat is hier in Nederland simpel weg níet in de herfst en winter...
ik heb het hier gezien met een shetje,die stond bij een andere shet die hem niet in de schuilstal liet,met gevolg dat dat shetje met zijn dikke wintervacht echt door en door waternat was,en het zó koud had en dus stik verkouden werd...
nee een paard zonder enig schuilgelegenheid ( en een kale boom is geen schuilgelegenheid) in regen en wind op een zeiknatte wei zetten waardoor de dieren niet droog kunnen liggen,is wat mij betreft echt heul slecht voor je beest zorgen,er moet minstens een schuilhok zijn áls je je beest 24/7 buiten wil houden...
of geef zo'n beest dan tenminste een warme deken waar die droog onder blijft...vachten zijn níet gemaakt tegen dagenlange regen en gierende wind erop...
Maartje1990 schreef:ja, oke, maar zijn jouw paarden zoals de mijne gewent aan 24/7 buiten en niks anders in jáaaaaaaren. De laatste keer dat mijn shet echt op stal stond bij iemand dat was zo'n 13 jaar geleden, de ander ongeveer een jaar of 6 nu geloof ik.
ze associeren stal niet met lekkere brokjes oid. De wei daarentegen is lekker buiten zijn, grazen, bij elkaar zijn etc. etc.
ponylies schreef:o en hoe doen ze dat in oostenrijk dan met de kuddes met veulens en alles die in weer en wind winter en regen zomer storm enzovoorts ??????????
geloof mij een paard kan makkelijk zomer en winter buiten staan dag en nacht regen en alles,
maar zorg dan wel dat je paar minimaal vanaf sebtember buitenstaat
Lovely schreef:Voor veel mensen is dat natural gedoe gewoon geboren uit geldgebrek en niet uit diepgaand ecologisch begrip van het wezen paard.
Depende schreef:O zo, ja van de Totilassen zou ik het echt niet weten. Je bedoelde dus niet de B+1 sportpaardenBonfire is ook fulltime het weiland ingegaan na zijn sportcarriere toch.
Als dat echt niet mogelijk is vind ik dat dieptriest.
Sizzle schreef:JoyceB.![]()
Op deze internet site is de inloopstal te zien waar mijn paard staat (bovenste 2 foto's)
http://pferdepension-eby.ch/de/pferdehaltung/index.html
santos schreef:ja depende; ik bedoelde inderdaag niet de b+1 sportpaarden(dit zijn wel de geweldigste, maar dat weten alleen wij) Ik ben er verder niet in thuis, maar ik geloof dat als een paard erg goed gepresteerd heeft, hij met pensioen op het land mag.
Lovely schreef:. Allemaal voorbeelden van verpest gedrag en slechte opvoeding die maar al te vaak weggewuifd worden onder een verkeerde noemer zodat het baasje niet de schuld lijkt te hebben. Maar laat ik het even heel duidelijk stellen dat een paard dat niet op stal wil staan, zich gewoon slecht gedraagt in het hier en nu en niet omdat hij verlangt naar een situatie waar hij over fantaseert. Paarden kunnen niet fantaseren en ook niet vanuit hun stal aan hun weiland denken. Ze kunnen wel reageren of associëren op situaties in het hier en nu en die te maken hebben met de routines zoals het buitenzet beleid (tijd en volgorde), maar ook dan kan ingegrepen worden op het gedrag van het paard. Het zou misschien schelen als paardeneigenaren wat minder wil, wensen en verlangens aan hun paarden zouden toeschrijven en wat meer bij zichzelf zouden stilstaan. En dan heb ik het nog niet eens gehad over projecteren en spiegelen en dingen die we graag willen zien in ons paard en zijn gedrag.