[INFO] Slowfeeders

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

TanteFlavie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-12 19:33

Volgens mij gaat dat compostvat snel gesloopt worden, ik heb net zo'n vat, en voor mijn paarden is dat toch net niet sterk genoeg... Voor MIJN paarden geef ik zo'n vat geen week... :D

Ash_

Re: Slowfeeders

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-12 19:36

Nee ja ben ik ook bang voor. Maar ja hij staat er en kan gebruikt worden dus zie wel hoelang die houd. :P

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-12 19:37

Als JOUW paarden van het type van je avatar zijn snap ik ook helemaal waarom :Y)

Hier hebben we het voorlopig even simpel, er zijn wat veranderingen op komst dus ik ga nu geen "definitieve" dingen doen ... nu heb ik gewoon heel simpel een hooinet aan 2 hoeken van de bak gemaakt, en dat lijkt prima te werken. Geen idee of ze er echt slower mee eten, maar ze krijgen nu ook weer beperkt dus ze moeten het maar doen met wat ze hebben (ja, zo ben ik geworden ~~}> ). Ze krijgen altijd over/naast het net nog een losse pluk voor als ze echt erge honger moesten hebben, maar [***] vindt het net zo geweldig dat hij daar altijd eerst aan begint te trekken en de losse pluk gewoon negeert ... Dus dan zit ik weer met de vraag of hij met een net niet eet om te eten ... Maar de ruimte rond mijn bak is in ieder geval wel een stuk netter momenteel, dus dat is weer een voordeel :Y)

Ash_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-12 19:39

Heb je er toevallig een foto van?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-12 19:41

Mijn constructie bedoel je? Op dit moment niet maar kan morgen wel eentje maken als je wil.
Al is het erg simpel hoor, gewoon in een hoek een stotouwtje met een musketon (ik heb een houten bak dus kan het touw tussen de planken doen) en dan die musketon aan het net, en ditzelfde ook aan de schuintegenoverliggende hoek ... Er is wel iemand die ook zoiets ongeveer heeft, die heeft wel vaker foto's geplaatst (ook hier in het topic denk ik), dacht wel dat het vergelijkbaar was ;) Maar moest je het niet vinden wil ik morgen wel een foto voor je maken :)

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-12 19:42

Ash_ schreef:
Ja gat is aanwezig onderin. Echter ben ik wel de deksel kwijt.
Hoe bedoel je voor het eetgat balk plaatsen?
Wanneer het net bijna leeg is kunnen ze er toch niet meer bij?

Niet voor, net er boven, anders snijdt het net er ook makkelijker een scheur in. Hier met het voordroog komt er nogal wat kracht op de netten te staan.

Ash_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-12 19:44

Dus je hebt het niet in een compostbak?

@ tamary heb jij er een foto van?

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-12 19:45

Niet nu, misschien als ik er aan denk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-12 19:45

Neen, ik heb het in een gewone, vierkante houten bak :j

Joline_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-12 11:29

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-12 11:40

Het halve topic heeft deze geloof ik :P

Joline_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-12 11:48

Ohh, haha := Dan kunnen ze mij vast wel helpen :D

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-12 12:00

Heb er twee van in mijn pony stal hangen :) die gaan beide halfvol en zijn zo goed als leeg 's morgens.

Joline_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-12 12:06

Mag ik vragen waarom je er dan niet 1 helemaal vol doet??

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-12 12:06

omdat ik 2 ponys heb?

Joline_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-12 12:07

Ahh, zo ;) Haha, oke :)

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-12 12:09

Maar zijn wel twee kleine ponys :) onder de meter.
en het ligt er ook nog aan hoe fanatiek je paard eet, of ie slimme handigheidjes bedenkt om sneller te kunnen eten, wat voor kwaliteit ruwvoer erin gaat enzo.

Joline_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-12 12:12

Het zou voor een merrie van 1.63 zijn. Gaat zaadhooi ivm insuline resistentie in. De bedoeling is om in de
ochtend te voeren en er voorlopig niet meer heen te hoeven om te voeren

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-12 12:16

Je zou het gewoon eens moeten timen hoe lang jouw paard ermee doet :)
is geen peil op te trekken namelijk

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-12 22:19

Ik ben op zoek naar een geheel nieuwe oplossing, wie helpt? :Y)

Nu heb ik grote, houten, hooibakken maar deze zie ik graag om diverse redenen verdwijnen:
- groot
- log
- ze staan mij in de weg :') (staan vlak aan de stal voor het gemak van de pensionhoudster)
- bodem laat niet goed vocht door
- moeilijk schoon te maken/houden
- zijn blijkbaar stuk te krijgen (sinds vandaag is er een stuk hout uit dus scherpe randen)
- kunnen heel fijn als schuurobject gebruikt worden (maar dat vind ik niet zo fijn :+ )

Ik heb daar nu hooinetten in hangen die ik met 2 musketons vastmaak.
Op zich is dat wel leuk, ze moeten moeite doen en kunnen in graashouding staan.
Maar daar houdt het ook op .. Die netten vullen is echt tijdrovend en die musketons werken ook niet altijd mee }:0

Dus nu ben ik zoekende ..
Ik zou best wel weer een soort bak willen maar dan zonder bovenstaande nadelen, als dit mogelijk is.
Maar andere opties zijn ook welkom. Ik zit aan de netten van pmarena te denken, dus die ken ik al.

Ik heb vandaag in de winkel heel grote speciekuipen zien staan, van 150 liter.
Deze zijn rond en niet zo heel hoog, wat ik ook wel weer een voordeel vind. Ik heb namelijk een pony die halfblind is en het is toch een leuk idee dat die gewoon boven de bak uit kan kijken. Maar dan zou daar ergens iets van rooster ofzo in moeten? En dan blijf ik nog met het probleem van niet doorlaatbaar en het schoonmaken, ik heb nu wat kleinere speciekuipen die aan de andere kant staan met wat hooi in en daar blijven ook altijd allerlei dingen in achter, zolang dit niet nat wordt kan ik het er gewoon uitschudden, maar als het regent of geregend heeft....

Wie weet wat? :)
Die hooitassen die regelmatig voorbijkomen lijkt mij niks, die van mij krijgen alles (snel) stuk dus die dingen zeker zo te lezen ... En een gewoon hooinet ophangen is dus teveel gedoe qua vullen, goed voor als het echt niet anders kan :Y) :+

YvonneNEL

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-12 22:43

joline_ ; het hooinet van je foto heb ik in stal hangen. omdat ze dan het hooi niet door haar stal loopt en 24 uur per dag hooi heeft vanwege het grote hoeveelheid hooi dat er in past. De maas grote vind ik perfect. Ik moet geen gefrustreerd paard creeren, maar moet ook niet happen vol naar binnen werken en boven de staldeur op eten en dus loopt de knoeien, waardoor ik weer moet vegen en het is zonde van het hooi... Er pas maximaal een baal in. ik doe er ongeveer 3/4 baal in ivm het gewicht (het moet wel te tillen zijn). hoeveel ze ervan eet hangt helemaal af van het weer (kou), dus dat moet je even uitproberen.

[***]; de perfecte slowfeeder vind ik een kliko met aan de onderkant een vierkant gat. eerst had ik er gaas voor, maar daar ging het hooi er te moeilijk doorheen, dus heb ik het groene gaas verwijderd. Ook moest het paard het hoofd meer scheef houden omdat het er moeilijk uit te halen was. nu is dat niet meer het geval. het knoeien is er wel wat, maar met een rubbere mat of wat rubbere tegels kan dat prima. Dan hoeven ze niet van het zand te eten. Dat is dus als je de kliko in een paddock zet. De kliko zet ik ook in het land en daar mogen ze knoeien, dus de rubbere mat hoef ik niet te verplaatsen. Eerst had ik een probleem met het zakken van het hooi omdat ik er een schuine plank in had gedaan. Plank eruit en probleem opgelost.
De kliko heeft het voordeel dat: het hooi niet nat wordt, makkelijk is bij te vullen, makkelijk te verplaatsen, makkelijk schoon te maken. makkelijk vast te zetten, past veel in, dus je hoeft niet vaak te vullen, niet log.... mmmm.... dat was het denk ik.

hopelijk hebben jullie hier iets aan. succes met jullie zoektocht

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-12 22:46

Dank je wel Yvonne.
Bij zo'n kliko krijg ik atlijd de kriebels van de houding waarin ze het hooi eruit moeten halen, laag bij de grond & gedraaid ... En verder heb ik het idee dat, zelfs als ik 'm vast zet, hij toch nog gaat sneuvelen op de 1 of andere manier := Zal misschien maar een idee zijn, maar toch :+

YvonneNEL

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-12 22:50

[***] schreef:
Dank je wel Yvonne.
Bij zo'n kliko krijg ik atlijd de kriebels van de houding waarin ze het hooi eruit moeten halen, laag bij de grond & gedraaid ... En verder heb ik het idee dat, zelfs als ik 'm vast zet, hij toch nog gaat sneuvelen op de 1 of andere manier := Zal misschien maar een idee zijn, maar toch :+

die houding moet je zien te voorkomen en dat wil ik ook niet, daarom heb ik ook geschreven dat toen ik die houding zag ik verandering heb aangebracht. nu is dat dus absoluut niet meer het geval!!!! en ja dat sneuvelen.... goed vastzetten zou ik zetten. Of een schuurpaal voor de paarden neerzetten. het is jammer dat de meeste paarden in een kaal (boomloos) weiland staan. Wij hebben toch ook wel eens jeuk, nou hun ook....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-12 22:52

Hoe heb je het nu dan? Gewoon het gat en dan gaat het hooi daar voor zitten? Of begrijp ik het verkeerd?

Hmmja, wij hebben ook wel eens jeuk, maar als wij ons tot bloedens toe open krabben worden er ook oplossingen gezocht .. En tegen een mens kan je zeggen dat hij niet mag krabben, tegen een paard kan je niet zeggen dat hij niet tegen de stal, of hooibak of .. mag schuren :+ (en ja, mijn pony krijgt echt wel een eczeemdeken en dergelijke op hoor, ik verzorg hem wel, maar het blijft toch een moeilijk puntje ;) ). Dacht met het sneuvelen trouwens nog niet eens meteen aan het schuren .. maar meer aan het bijten, stampen (met voorbenen) en dat soort gedoe :+

YvonneNEL

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-12 23:01

ja. ik vul het aan de bovenkant. en onderaan aan de voorkant kunnen ze het er uit halen. sommigen doen er een net voor om toch het slowfeeder effect te hebben. daar heb ik geen ervaring mee. ik vind het prima zo.
wat bedoel je tot bloedens aan toe? das nie goed. dan gaan wij inderdaad naar de huisarts of alternatieve geneeswijze/homeopatie. Heb je dat gedaan voor je paard dan? ideetje voor het slopen en schuren is misschien een stroomdraadje omleiden om de bak heen (wel op de hoeken stroomgeleiders doen dan) dan kunnen ze veilig aan de onderkant eten en gaan ze niet schuren/slopen aan de bovenrand. andere afleidingen in het land zoals speelbal oid. een leeg land is zo saai... dan ziet zo'n voerbak er zeer aantrekkelijk uit om mee aan de haal te gaan.... ieder paard is anders natuurlijk. en misschien heb je dit allemaal al uitgeprobeerd... alleen maar ideetjes. kijk maar....