eerste paard

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Teuntje_

Re: eerste paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-11 19:23

Trouwens, heb je er al over gedacht wat je gaat doen als je gaat studeren? Als je op kamers gaat enz?
Vergeet niet om vooruit te kijken hè ;)

sanso

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-11 19:26

Heey
Dankjewel

Ik zit pas in de 3 e maarikga de paardenopleiding op het prinsentuin doen ;)

Lijne

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-11 20:18

ik heb sinds een paar maanden mijn eigen paardje.
ik heb een paar reacties gelezen en ik las dat veel mensen het qua tijd heel erg tegen viel.
maar dat had ik absoluut niet!
Maar dat is misschien omdat ik daarvoor op een fokkerij hielp en vijf dagen in de week voor tien paarden zorgde + school.
Dus het ligt er heel erg aan hoeveel tijd jij nu aan paarden kwijt bent.
Zorg er wel voor dat als je veel met school bezig bent dat je in ieder geval niet zo ver hoeft te fietsen, dat scheelt echt enorm!
misschien had je deze tips al eens gekregen, sorry daarvoor maar ik heb niet alle reacties gelezen.

sanso

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-11 21:35

Leuk en het is 5 mi uren fietsen dus dT is niet ver

sanso

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-11 10:57

Leuk :D en het is 5 minuten fietsen dus dat is niet ver

Heb ff mijn spellings fouten verbeterd HAHA

sanso

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-11 20:08

nog iemand tips?

tribeworld

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-11 23:05

ik heb sinds mei 2010 mijn eerste eigen paardje en het bevalt me super goed valt me helemaal niet tegen.
moet wel zeggen dat we al meerdere jaren paarden hebben en nooit met tegenzin erheen gingen.
wij doen alles zelf elke dag weer maar zou er nooit meer zonder willen.
ik zou wel zoeken tot je een goede klik met een paardje hebt niet omdat die er leuk uit ziet.
de eerste keer dat ik mijn paardje zag was ik meteen verkocht en ze heeft het dubbel en dwars waardgemaakt want het is een schat.

z0rr0

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-11 11:31

ga gewoon voor het paard waar je je het lekkerst bij voelt.
je neemt ook geen relatie met een jongen omdat hij zo leuk eruit ziet!

Emperorxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-11 12:55

Nou het hangt er echt vanaf van zoveel factoren natuurlijk!
Ik heb onlangs een Fjord gekocht en ben er echt ontsettend blij mee!

Ik heb voor een fjord gekozen (kan ook haf, tinker ofso) omdat hij sterke benen heeft
en een super karakter. Dat was voor mij echt belangrijk.
Door zijn sterke benen hoef ik ook niet steeds op te letten of hij kreupel is of moet uitkijken of die zich niet pijn doet.

Het is natuurlijk je eigen smaak. Ik ben ook een liefhebben van Ierse Hunters, me vorig paard was een ier en hij was echt een goed paard.
Te goed voor mij op dit moment omdat ik dus naar school moet en me zusje kon mij niet helpen met rijden want hij was teveel voor haar.
Nu loopt hij mee in de jacht overal en vooral in het buitenland.

Je moet je goed beseffen dat een paard houden je leven wordt. Het is niet gewoon iets wat je kan doen wanneer je er zin in hebt.
Je moet het doen wanneer het paard het wil om het zo te zeggen. 6 uuur op stallen buiten zetten voeren, 7 uur weer voeren dan binnen zetten dan hooi geven. 10 uur weer hooi naar binnnen. Je bent er altijd mee bezig! Vooral als je naar school gaat zou ik er zelf heel goed over nadenken of jij je paard dan stil wilt laten staan zonder aandacht of iemand erop rijdt en jij geen tijd hebt voor je eigen paard.

Leuk leuk leuk dat je een eigen paardje krijgt, hoop dat je er snel uitkomt.

z0rr0

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-11 13:10

Emperorxx schreef:
Nou het hangt er echt vanaf van zoveel factoren natuurlijk!
Ik heb onlangs een Fjord gekocht en ben er echt ontsettend blij mee!

Ik heb voor een fjord gekozen (kan ook haf, tinker ofso) omdat hij sterke benen heeft
en een super karakter. Dat was voor mij echt belangrijk.
Door zijn sterke benen hoef ik ook niet steeds op te letten of hij kreupel is of moet uitkijken of die zich niet pijn doet.

Het is natuurlijk je eigen smaak. Ik ben ook een liefhebben van Ierse Hunters, me vorig paard was een ier en hij was echt een goed paard.
Te goed voor mij op dit moment omdat ik dus naar school moet en me zusje kon mij niet helpen met rijden want hij was teveel voor haar.
Nu loopt hij mee in de jacht overal en vooral in het buitenland.

Je moet je goed beseffen dat een paard houden je leven wordt. Het is niet gewoon iets wat je kan doen wanneer je er zin in hebt.
Je moet het doen wanneer het paard het wil om het zo te zeggen. 6 uuur op stallen buiten zetten voeren, 7 uur weer voeren dan binnen zetten dan hooi geven. 10 uur weer hooi naar binnnen. Je bent er altijd mee bezig! Vooral als je naar school gaat zou ik er zelf heel goed over nadenken of jij je paard dan stil wilt laten staan zonder aandacht of iemand erop rijdt en jij geen tijd hebt voor je eigen paard.

Leuk leuk leuk dat je een eigen paardje krijgt, hoop dat je er snel uitkomt.

bedenk ook dat er nog dingen zijn als pensionstallen die all inclusiff hebben he;)

Glitter_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-11 13:14

Ik ben eigenlijk wel benieuwd wat je nu zelf denkt.
Welke rassen heb je op een rij gezet?
Plus en minpunten?

sanso

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-11 21:03

thnx voor de reacties

en O_FUN_ het word hoogstwaarschijnlijk een tinker ;)

Nordsvensk

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-11 17:55

Als je een effen tinker zoekt.. Zal het Noord-Zweedse paard ook wel een optie voor je zijn. qua karakter zijn ze bijna helemaal het zelfde. Alleen het uiterlijk verschilt.

De kosten voor de aanschaf zijn erg verschillend. In Nederland is er 1 handels stal voor dit ras. Maar als je er zelf eentje uit zweden haalt.. Er zijn mensen die dit voor je doen. Voor transport en keuringen.. moet je ongeveer 1.000 euro rekenen. En de aanschaf van het paard 2.000 tot 3.000 (ik ga uit van een beleerd paard)

Als je interesse hebt in dit ras hoor ik het wel ;)

Nelson17

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-11 18:01

Toen ik mijn paard kocht ging het in het begin heel slecht! Hij probeerde ons heel veel uit. Ik ben toch doorgegaan( me vriendin is gestopt). En nu gaat het heel goed! :D Ik betaal 240- stallingskosten, 60- hoefsid kosten ong om de 8 weken, 2x per jaar prik van 75- en om de 6 weken een wormenkuur van 6-. Daarnaast nog ziektenkosten enz.

tesselbram

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-11 12:42

hoi hoi!
Wat superleuk dat je een eigen paard krijgt!
Ik denk dat het wel meevalt mt hoe groot shires zijn met opzadelen en borstelen want als je zelf 1,76 bent en een shire gemiddeld 1,80 dan scheelt dat maar 4 centimeter!
Ik ben zelf 15 en kreeg ook mijn paard toen ik 14 was (een fjord, ik hou ook van dikzakken(L)) maar ik moet alles zelf betalen. Dat is best zwaar en moeilijk!
Ik snap je ook helemaal dat je buitenritten wilt maken op zo'n goedzak en een superband krijgen! Als je de weg op gaat zal je vast veel bekijks hebben met zo'n joekel!
Succes en veel plezier!
Groetjes Tessel

melissaxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-11 20:42

ik was vrij jong toen ik me eerste paardje kreeg en het was zelf ook een jong beest dus ik moest hem ook nog wel een aantal dingen aanleren zoals longeren. :Y)

sanso

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-11 21:43

dankje wel voor je reacties

maar als ik nou zon paard uit zweden zou laten komen... hoe kan je dan kijken of het klikt?

shilady

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-11 22:05

Er zelf heenvliegen en het dier een paar keer bekijken..

sanso

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-11 20:42

Ooh Haha

liekensancho

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-11 16:39

ook ik dacht 10 jaar geleden, een tinker, lekker rustig etc. maar helaas heb ik er een die niet rustig is, in tegendeel, om in het zadel te blijven zitten is een kunst ( bokprobleempje, kan rodeostier evenaren). Wat er al niet aan kosten in heeft gezeten in onderzoeken ( dierenartsen, osteopaten, fysio's, fluisteraars, animalreaders etc etc) en instructrices, ander voer, geen voer meer etc etc. Ik had er wel 2 shires van kunnen kopen.
Als eerste paard adviseer ik een rustige leeftijd, geen te jong paard en een koudbloed is nu eenmaal sterk, een tinker houd je ook niet 1 2 3. Kijk heel rustig rond, kijk meermaals naar een paard, probeer het paard meermaals en kijk of je een klik hebt. Lange afstandsritten zijn voor koudbloeden ook zwaarder dan een warmbloed, omdat ik las dat je dat graag wilde. Niet onmogelijk ofzo maar ze hebben toch meer het 'pk' vermogen en niet het lange-afstandskarakter van bijvoorbeeld arabier/draver etc. ( kan natuurlijk zoveel warmbloeden opnoemen). Naast mijn tinker staat nu een grote BWP-er ( belgische kwpn-er) van 1.72 terwijl ik altijd heb gezegd..ik hoef geen warmbloed hihih, schat van een paard en stoer als een koudbloed. zoek een karakter wat bij je past en kijk naar zijn/haar mogelijkheden.
Heel veel succes met het vinden van de perfect match, heerlijk zo'n eigen paard!

Nordsvensk

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-11 17:00

sanso schreef:
dankje wel voor je reacties

maar als ik nou zon paard uit zweden zou laten komen... hoe kan je dan kijken of het klikt?

Je kan het paard eventueel opzoeken... Maar eigenlijk klikt het altijd wel met dit ras :o

Voor meer informatie.. (zij helpt mij ook om een paard te importeren en bied ook paarden aan)

www.EveryOneWeb.com/noordzweed

sanso

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-11 17:14

dankjullie wel

en jammer van je tinker..

Darkness85

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-11 18:12

sanso schreef:
Ik zit pas in de 3 e

Ja en? Als je nu bijv een 8 jarig paard koopt, dan kun je er op rekenen dat hij zo ongeveer een jaartje of 25 word als je mazzel hebt. En dan ben jij 31. Dan denk ik dat jij al samenwoont en miss zelfs al kinderen hebt. Dus dat is echt iets om over na te denken.. Want tegen die tijd heb je veel andere kosten zoals huur en ziektekosten verzekering..

Nrkee

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-11 18:25

Darkness85 schreef:
sanso schreef:
Ik zit pas in de 3 e

Ja en? Als je nu bijv een 8 jarig paard koopt, dan kun je er op rekenen dat hij zo ongeveer een jaartje of 25 word als je mazzel hebt. En dan ben jij 31. Dan denk ik dat jij al samenwoont en miss zelfs al kinderen hebt. Dus dat is echt iets om over na te denken.. Want tegen die tijd heb je veel andere kosten zoals huur en ziektekosten verzekering..

Jaa, zo kan niemand een paard kopen ;) er zijn genoeg mensen die een paard kopen en die hem bijvoorbeeld 6 jaar hebben en hem daarna verkopen. Wat is daar mis mee? Als hij dan naar een goed tehuis gaat dan is het toch prima.
Ben het hier niet mee eens. Ja ze moet er natuurlijk wel over nádenken. Maar je kan toch niet verwachten dat dit meisje dat in de 3e zit nu al heel haar leven uitgestippeld heeft tot haar 31e.. Alsof als je eenmaal een paard koopt je hem VERPLICHT moet houden tot hij dood gaat. Er kunnen altijd dingen gebeuren in je leven waardoor je hem niet kunt houden. ;)

Sanne96

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-11 19:22

wat leuk dat je een paard krijgt!! *D
ik zou gewoon een beetje rond kijken op internet ofzo en eens langs gaan ;)
misschien kom je wel met iets heel ander thuis ;)