Pensionprijzen lopen spuigaten uit!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

papagroom

Re: Pensionprijzen lopen spuigaten uit!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-10 21:57

als je paarden wilt houden moet je buiten wonen
is dit niet het geval en wil je ook nog eens luxe hebben en niets zelf doen dan moet je betalen....als je de lood gieter laat komen betaal je ook 45/uur ....
als je dit geen van bijden op kunt brengen kun je beter gaan tennisen......

sassefras

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-10 21:58

ik denk toch dat jullie wat vergeten. iemand die nu een huis koopt met ruimte voor paarden, heeft het geld niet meer nodig om wat te verdienen aan pensionpaarden.

punt 1 geeft het vaak meer overlast dan gezelligheid, en die paar euro die overblijft zit ik iedergeval niet om te springen. vaak zat wordt er bij ons aangeklopt voor een plekkie

maar ik begin er niet meer aan, wat er staat is leuk en gezellig, en dat wil ik graag zo houden. steeds meer mensen gaan dat inzien, en daarmee gaat de prijs dan ook weer omhoog.

zo simpel is het hier in de buurt aan het worden :o

Condesa

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-10 22:08

jemig wat een hoge prijzen hier allemaal..
het goedkoopste wat ik me kan bedenken bij mij in de buurt is 100 euro, dan word ook alles voor je gedaan, je hebt alleen geen binnenbak.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-10 23:22

Trennie schreef:
Joyce B: heb het idee dat je de kern van het verhaal een beetje mist. Niet l-u-l-l-i-g bedoeld overigens,dus hoop niet dat je het aanvallend opvat.
In de kern komt het er op neer dat dit niet meer op te brengen is.
Tuurlijk: als dit de kosten zijn, dan is dat zo.
Maar er moet ook vraag naar zijn.
En de verhouding vraag - aanbod, daar draait dit topic in principe dus ook om.
Dus het is imo echt geen onzin.

Ik heb nog steeds nergens geen exact bedrag genoemd van wat ik een belachelijke pensionprijs vind.
Dt heb ik bewust niet gedaan, om de discussie hierover breed te houden.

Verder ben ik het volstrekt niet met je eens wat je vergelijking met het buitenland betreft.
Duitsland en Belgie zijn zelfs een stukje goedkoper dan Nld, hoewel deze 3 landen redelijk vergelijkbaar zijn.
Amerika idemdito: ligt het er maar net aan waar je zit.

En dat geldt in alle landen: zodra je in dichtbevolkte gebieden komt, wordt de grond schaars en de prijs hoog.
Hetzelfde zien we bij ons in het westen / randstad.

Wat betreft die 3 offertes: Als je het kunt betalen is het hartstikke fijn, maar voor de modale inkomens is dit natuurlijk niet te doen.
Daar heb je voor dat geld een gemiddeld genomen appartement.
Mensen die dit niet zomaar kunnen betalen, gaan op zoek naar een andere en vaak goedkopere manier om dit te bekostigen / realiseren.
Denk aan veel zelf doen, zelf inkopen etc.

Nee, hoor :P Zal het niet verkeerd opvatten.
Ben het alleen met bepaalde dingen niet eens.

Zo lang die dure luxe stallen vol staan is er blijkbaar nog genoeg belangstelling voor en voldoende mensen die het (nog) wel kunnen betalen.
Als het te duur wordt en mensen kunnen het niet meer betalen en stallen kunnen daarom niet meer rendabel zijn, dan kunnen ze beter iets anders gaan doen. Veel goedkoper worden is niet de oplossing voor hun. Als er dan nog veel stallen zijn die wel goedkoper stalling aan kunnen bieden, dan winnen die de concurrentieslag.

Mensen die toevallig een stal over hebben, en het leuk vinden, kunnen die natuurlijk goedkoper dan de werkelijke kostprijs aanbieden. Maar dat is gewoon fijn, en niet de standaard.
Je moet veel investeren om iets op te bouwen. Dat doe je niet om een ander gelukkig te maken, dat doe je voor jezelf. En het is dus ook aan jezelf of je anderen daar van wil laten meegenieten (tegen kostprijs of deel van kostprijs of met winst), of niet.

Over die prijzen in andere landen: Heb veel familie in Amerika, en vriendinnen die daar gewerkt hebben op stallen en op wedstrijden kwamen. Daar heb ik prijzen van gehoord.
Duitsland heb ik me georiënteerd op Hit-actief stallen, die ook pensionstalling aanbieden (prijzen staan vaak online) en de LAG-stallen. Dan krijg je een idee van de stallingskosten op professionele grote pensionstallen en wat kleinere stallen. Maar natuurlijk kun je ook daar stallen bij de boer of particulier met plekje over.
Oostenrijk en Zwitserland: Oostenrijk heeft een schoolvriendinnetjes gewoond en zijn we op vakantie geweest en lessen waren er toen al 2x zo duur als in Nederland, en stalling ook niet goedkoop. Zwitserland werd hier in dit Topic al genoemd, Zwitserland is in alle opzichten een prijzig land. Van de Belgische bokkers lees je ook regelmatig prijzen. De prijzen die ik langs zag komen de afgelopen jaren, liggen over het algemeen hoger dan in Nederland, "Natural" houden van paarden is daar ook niet goedkoper dan hier.

Over die prijzen van stallenbouwers: Blijkbaar is het zo duur! Dat valt ons ook tegen! En het kan goedkoper, tuurlijk...
Besparen op isolatie, besparen op uitstraling door goedkope damwand te gebruiken in plaats van prefab-beton met steenmotief of echte gemetselde muren... Materiaal is de grootste kostenpost. Arbeidsloon scheelt je natuurlijk, maar wanneer je zelf bouwt, kun je niet werken, verdien je niets... En in je eentje een grote stal bouwen met staalconstructie... Tja, een grote hijskraan met machinist is wel zo fijn, en wat sterke mannen... En dan die 19% BTW, dat is pas een prijsopdrijver!!!

Ik kan me heel goed vinden in wat Sassefras zegt.
Als je zo kunt wonen, en al die lasten kunt betalen, dan is die €50,-, €75,-, of €100,- per maand marge per paard in die lege stal niet iets wat je mist. En je weegt het af tegen het werk wat je er extra van hebt.
En dan kun je zeggen dat 2 of 4 paarden niet zoveel verschil maakt, maar ik merk wel degelijk verschil. De helft minder stallen uitmesten, de helft minder rommel in de paddock, niet 2x naar de wei/paddock/stal lopen, maar maar 1x, minder vaak voeren omdat ze met dezelfde hoeveelheid voer langer doen... Minder vaak de bak slepen, minder vaak water bijvullen in de wei... De mesthoop is miner snel vol en hoeft minder vaak geleegd te worden... De paarden lopen de wei minder stuk en eten minder gras dus kunnen er langer op blijven lopen...
We hebben wel eens uitgerekend dat het leuk wordt qua zakcentje als we een stuk of 8 paarden vol pension zouden hebben staan. En dan bedoel ik ook echt zakcentje, want je houdt er dan per maand zo ongeveer evenveel aan over als 1 a 2 krantenbaantjes...

Maar ik moet er eerlijk gezegd niet aan denken ivm de hoeveelheid werk die dat met zich meebrengt! En de hoeveelheid gedoe!
Want er is altijd wel wat. Als het niet met 1 van de paarden is, dan wel met 1 van de eigenaren...
We zijn van 4 naar 3 paarden gegaan en dat voel ik al heel sterk. Een stuk relaxter nu.

Ik heb respect voor de mensen die een stal erop na houden met meer dan 4 paarden en toch het meeste met de hand moeten doen en de paarden echt goed verzorgen met schoon uitgemeste stallen, paddocks en weides, veel voerbeurten per dag en elke dag vele uren paddock met ruwvoer of weidegang... Het is veel werk, zwaar werk, en wordt onderbetaald!

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-10 23:39

joyce B schreef:
Nou Lowara, zo'n neutrale bak werkt hier niet in het Groene Hart. Bij klei of veengrond heb je toch echt goede drainage nodig, goed zand en nog een aanvulling zoals bijv. Geopat, kokos of houtsnippers. Voor in de zomer heb je evt. nog een sproeiinstallatie nodig. Een beetje hekwerk eromheen is ook geen overbodige luxe en dan kom je in totaal toch op een aardig kostenplaatje uit, ook als je niet voor Agterberg kiest.

hekwerk hoeft niet duur te zijn, goed zand ook niet als je een beetje rondkijkt en vergelijkt.
enige kosten is het afgraven en storten, en bijhouden is met een ( zelfgemaakte) sleep ook te doen toch?
tuurlijk.. een goede bak is niet goedkoop,maar de mijne ligt er al 13 jaar en heeft ons toendertijd eenmalig 5000 gulden gekost.
als ik kijk.. de bak blijft echt nog wel een jaar of 10 goed, en dan voor afgerond 25 jaar lang een bak.. kost mij omgerekend 91 euro per jaar. nee..
laten we eens gek doen, af en toe nieuw draad of onkruidverdelger erin, of de buurman eens laten slepen; 100 euro per jaar.

dit zou geen extreem hoge kostenpost voor een huurder hoeven zijn die erbij in komt

Prijzen zijn de afgelopen 13 jaar toch wel aardig gestegen hoor :P
Een bak die toen 5000 gulden kostte was al een aardig prijzige bak!
Prijzen van zand, vervoer, arbeidsloon, zijn allemaal gestegen. Door normale inflatie en door de overgang naar de euro!
Inderdaad kan het nogal schelen per kuub bij wie je je zand bestelt, maar waar je het ook besteld, het is altijd veel geld! Omdat je er zoveel van nodig hebt O:)

inflatie inderdaad, NET zoals iedereens loon :+
hoe je het ook wend of keert,meer dan 100 euro afschrijving per jaar voor een bak zul je niet hebben.
en wij hebben een 60 bij 40 bak, dus zelfs 20 meter groter ( en extra zand) dan een gemiddelde bak, en zelfs in deze tijd denk ik niet dat de bak ons meer dan 3000 euro zou kosten om te laten leggen

PS: we zijn wel aan elkaar gewaagd zo of niet? :+

Moeni11

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-10 23:52

Joyce, als ik dezelfde service kan krijgen voor 100 euro in de maand. Graag!
Maar dat is nou eenmaal niet zo. En we hebben allebei een goede baan en ik weiger nachten wakker te liggen omdat ik mij zorgen maak om mijn paard. Dus ik betaal met alle plezier mijn stalhouders 400 euro per paard per maand. DIe mensen werken er keihard voor!!!!! En onze paarden staan er super bij! Service kost geld en goedkoop is duurkoop.

Hoe goedkoper in het westen, hoe meer je moet toegeven op kwaliteit en service. En daar heb ik geen zin in.

line18

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-10 08:18

ik ben heel heel goedkoop bij ons op stal.
ik betaal 115 euor per maand.
hiervoor krijg ik:
zomer en winter weidegang.
ze voeren de paarden (wel zelf voor voer zorgen)
de paarden worden in de winter binnen en buiten gezet.
de paarden worden gemest.
oke we hebben dan geen perfecte bak maar het word sinds ik er sta wel beter bijgehouden.

ik heb ook een stal gevonden daar betaalde ik bijna 400 euro en moest je zelf de stallen mesten, en je werkte met voer beuren.
en je paard mocht tussen 8 en 18 uur op het land staan in de zomer in de winter niet.

SamCo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-10 08:40

Leuke discussie! Met name de inbreng van de mensen met "financieel inzicht" ;-)

Sarcasm

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-10 08:44

Mijn paard staat op een pension stal, stalling kost 270,- per maand Inc trailerstalling, weidegang, voer en stal mesten.
Ze krijgt 2x 1,5 kilo brok en 1/4 schep granenmix.

Skipper

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-10 08:47

Lowara, vertel eens hoe je dat doet voor 3000 euro? Dat wil ik wel eens weten!

Draineren, ruim voldoende zand (goede kwaliteit plaatzand) omheining en hekwerk dan kom ik toch ver over de 3000 euro. En dan heb ik het niet nog over speciaal zandmengsel of snippers erdoor. Of reken jij omheiding en hekwerk niet mee?

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-10 10:08

Lowara schreef:
Nou Lowara, zo'n neutrale bak werkt hier niet in het Groene Hart. Bij klei of veengrond heb je toch echt goede drainage nodig, goed zand en nog een aanvulling zoals bijv. Geopat, kokos of houtsnippers. Voor in de zomer heb je evt. nog een sproeiinstallatie nodig. Een beetje hekwerk eromheen is ook geen overbodige luxe en dan kom je in totaal toch op een aardig kostenplaatje uit, ook als je niet voor Agterberg kiest.

hekwerk hoeft niet duur te zijn, goed zand ook niet als je een beetje rondkijkt en vergelijkt.
enige kosten is het afgraven en storten, en bijhouden is met een ( zelfgemaakte) sleep ook te doen toch?
tuurlijk.. een goede bak is niet goedkoop,maar de mijne ligt er al 13 jaar en heeft ons toendertijd eenmalig 5000 gulden gekost.
als ik kijk.. de bak blijft echt nog wel een jaar of 10 goed, en dan voor afgerond 25 jaar lang een bak.. kost mij omgerekend 91 euro per jaar. nee..
laten we eens gek doen, af en toe nieuw draad of onkruidverdelger erin, of de buurman eens laten slepen; 100 euro per jaar.

dit zou geen extreem hoge kostenpost voor een huurder hoeven zijn die erbij in komt

joyce B schreef:
Prijzen zijn de afgelopen 13 jaar toch wel aardig gestegen hoor :P
Een bak die toen 5000 gulden kostte was al een aardig prijzige bak!
Prijzen van zand, vervoer, arbeidsloon, zijn allemaal gestegen. Door normale inflatie en door de overgang naar de euro!
Inderdaad kan het nogal schelen per kuub bij wie je je zand bestelt, maar waar je het ook besteld, het is altijd veel geld! Omdat je er zoveel van nodig hebt O:)

Lowara schreef:
inflatie inderdaad, NET zoals iedereens loon :+
hoe je het ook wend of keert,meer dan 100 euro afschrijving per jaar voor een bak zul je niet hebben.
en wij hebben een 60 bij 40 bak, dus zelfs 20 meter groter ( en extra zand) dan een gemiddelde bak, en zelfs in deze tijd denk ik niet dat de bak ons meer dan 3000 euro zou kosten om te laten leggen

PS: we zijn wel aan elkaar gewaagd zo of niet? :+

hahaha
Helaas zijn de lonen niet met hetzelfde % gestegen als de inflatie :p
Iedereen klaagt erover!

Ok'e, onze bak is 4 jaar geleden aangelegd.
jaar 1: Omzetten van 20 bij 60 bak en laser-egaliseren a €80,- per uur (dus zonder extra zand, veen op zand/leem) €1800,-
jaar 2: hoefslag verzakt: zand aan laten vullen: vrachtwagen woudzand: €200,-
jaar 3: omzetten voldoet niet goed genoeg vanwege hoge grondwaterstand en slechte afwatering dus drainage aan laten leggen
drainage bak en paddock, werkloon plus materiaal (7x 60 meter buizen, 4x 20 meter buizen, inspectieputjes, ton, dompelpomp en werkloon €3000,-, drainagezand 70 kuub x €17,50 exclusief BTW maakt €1457,75 inclusief BTW (kunnen wij niet aftrekken)
jaar 4: geen kosten
jaar 5 (dat is aankomend jaar): pomp heeft het begeven, nieuwe pomp €62,- werk heeft mijn man zelf gedaan, heeft minstens een halve dag werk gekost in verband met diagnose probleem, uitgraven ton, pomp halen, aansluiting pomp op ton aanpassen en weer dichtmaken. Hadden we dit uit moeten besteden, dan was het een rekening van een paar honderd euro geweest...

Verwachting komend jaar: lostrekken en opnieuw laten egaliseren (zit harde laag in waardoor water minder snel bij drainage komt en het eerst blijft liggen en de toplaag zand gaat drijven bij overgang van lang droog met losse bovenlaag, naar heftige regen)
Aanvullen zand.
Verwachting over 2 jaar (advies bakbouwer) laten doorspuiten drainage.

En dan heb ik het nog niet gehad over een houten omheining. Er zit nu een eenvoudig stroomkoordje langs en deels lint. Kosten voor een houten omheining lopen al snel op tot €1200,- bij een 20 bij 60 bak.

Ik denk dat wij het niet redden met een afschrijving van 100 euro per jaar :P
Laatst bijgewerkt door joyce B op 22-10-10 10:12, in het totaal 1 keer bewerkt

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-10 10:11

Ik vindt dat jij behoorlijk goedkoop uit bent met je bak. Ga me bijna afvragen of het wel kwaliteit is. Zulk goedkoop zand.. :)

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-10 10:17

Ik had 2 offertes aangevraagd bij het zand/drainagezand...

Ik heb dus niet mijn bak opgebouwd h`e! Dan heb je veel meer kuubs nodig! Ik ben begonnen met leemhoudend zand dat al onder de laag veen zat...

Woudzand kost hier zo'n 12,- per kuub exclusief BTW (komt hier uit de omgeving uit de grond)
Spuitzand vanaf €8,- voor de goedkopere variant (vulzand/ophoogzand?)

Drainagezand had ik nu 350mu (m3d), dus mooie grove kwaliteit voor die €17,50 per kuub excl BTW, maar een andere zandhandel vroeg €24,- per kuub exclusief BTW voor 160/240mu (als ik het goed onthouden heb)
Dat scheelt dus nogal wat!!!

Als je op zandgrond zit is eenvoudig omzetten vaak al genoeg. Die bakken zijn erg goedkoop.
Buren iets verderop zitten op een zandkop en hebben inderdaad voor relatief weinig geld een droge (wel erg zware) bak...

Overigens spelen vrachtkosten ook een rol!

Trennie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-10 10:24

@joyce B. Tnx voor je niet persoonlijk opvatten. Dat is hier op Bokt nog wel eens anders... :P

Zoals ik je lees denken we behoorlijk op dezelfde lijn.
Enerzijds ben ik huiverig voor de gevolgen van de tendens die zich op dit moment voor doet. Recessie, steeds meer mensen die in de knel komen en dus daarmee het gevolg wb het paarden houden.
Anderzijds dus ook de pensionstallen die uit moeten kunnen met hun prijzen.
Dus de concurrentieslag is denk ik idd gaande.
Ik begrijp ook dat iemand graag goed wil betalen als zijn paard daarmee top verzorgd is.
Maar bijv een hoofdprijs betalen en dan nog apart voor weidegang betalen, of als dat er niet eens is, apart voor een stapmolen betalen gaat imo echt te ver.
Ik vind dat eerlijk gezegd schandelijk en zo'n stal mag zich de ogen uit de kop schamen!
Dan hoop ik toch dat de pensionhouder die het met zijn hart doet de concurrentieslag van dergelijke stallen gaat winnen...

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-10 10:27

Oh okee!

Tja, hoe dat bij onze buitenbaan zit weet ik niet meer precies. Maar daar is geloof ik 50 cm. uitgegraven, drainage gelegd, lagen zand erover, toplaag erdoor mengen en klaar. :P Maar wij hebben een eb & vloed bodem, dus dan ben je sowieso al duurder uit denk ik..

Heb me er nooit in verdiep, dus als ik hier nu onzin typ mag je het gerust zeggen! :)

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-10 11:00

Skipper schreef:
Lowara, vertel eens hoe je dat doet voor 3000 euro? Dat wil ik wel eens weten!

Draineren, ruim voldoende zand (goede kwaliteit plaatzand) omheining en hekwerk dan kom ik toch ver over de 3000 euro. En dan heb ik het niet nog over speciaal zandmengsel of snippers erdoor. Of reken jij omheiding en hekwerk niet mee?

speciaal mensgel? als je goed kwalitatief zand hebt, hoef je niet te mengen :j
wij hebben het af laten graven ( dus de kleigrond weggehaald), zand laten storten, en hekwerk in de vorm van palen die geinpregneerd zijn ( geen idee of je het zo schrijft :+ ) met schrikdraad eromheen.
qua hekwerk goedkoop nieuw kunnen kopen door met de leverancier een dealtje te sluiten
drainage zit er niet in, we zijn logisch gaan kijken wat de hoogste plek in onze weide was, en hebben daar de bak laten leggen.
aan 1 kant eromheen hebben we zelf een sloot gegraven om eventueel overtollig water af te voeren richting de dinkel die aan de overkant van de straat stroomt.

enige echte kosten waren dat afgraven en aanvoer van zand geweest

door gewoon logisch na te denken, veel te gaan vergelijken etc, heeft dit ons honderden zo niet duizenden guldens bespaard.
en ik kan je verzekeren dat ik hier in de omgeving niemand ken die een beter begaanbare bak heeft dan de onze.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-10 11:01

50 cm zand, over 20 bij 60
20 bij 60 is 1200m2, per 10cm hoogte 120 kuub zand (met 1 kuub, kun je 10m2 zand, 10cm ophogen)
Bij jullie is er dus aan zand al 5x 120, is 600 kubieke meter zand aangevoerd! Neem €20,- per kuub, dan zit je meestal wel in de richting, want het is niet het goedkoopste zand wat je gebruikt voor een eb en vloed bak (zou ik ook wel willen in de toekomst) Dan kom je al aan €12.000 euro voor het zand...

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-10 11:02

Pfoe. Nu snap ik waarom we zo zuinig zijn! :7 :P

Skipper

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-10 11:05

Maar de omstandigheden die jij op noemt zijn niet voor iedereen weggelegd. Soms zit je met praktische punten waar de bak moet komen, geen verschil in hoogte, dus bv wel drainage nodig.

Kwaliteit zand kun je op soort uitkiezen, degene die je uiteindelijk gestort krijgt kan ook nog veel verschil in zitten. Bv. plaatzand, het ene plaatzand is nu niet bepaald het andere :+
Kan ook in zelfde zand onderling veel verschil zitten.

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-10 13:10

@ joyce: oeww had eigen je eigen bakstuk niet gezien.
dat zijn wel heel veel onderhoudskosten en zaken :=
( maar denk dat jullie het ook goed voor elkaar hebben :j )
qua zand... geen idee meer wat dat exact heeft gekost, maar we kregen het via een afgraving, en denk dat we gewoon geluk hebben gehad dat de kwaliteit en de korrelgrootte/stroefheid zo correct was dat de bak zo goed blijft bij ons.
er is inderdaad 600 kubieke meter gestort toen, dat aantal komt erg bekend voor!