Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola
Trennie schreef:Joyce B: heb het idee dat je de kern van het verhaal een beetje mist. Niet l-u-l-l-i-g bedoeld overigens,dus hoop niet dat je het aanvallend opvat.
In de kern komt het er op neer dat dit niet meer op te brengen is.
Tuurlijk: als dit de kosten zijn, dan is dat zo.
Maar er moet ook vraag naar zijn.
En de verhouding vraag - aanbod, daar draait dit topic in principe dus ook om.
Dus het is imo echt geen onzin.
Ik heb nog steeds nergens geen exact bedrag genoemd van wat ik een belachelijke pensionprijs vind.
Dt heb ik bewust niet gedaan, om de discussie hierover breed te houden.
Verder ben ik het volstrekt niet met je eens wat je vergelijking met het buitenland betreft.
Duitsland en Belgie zijn zelfs een stukje goedkoper dan Nld, hoewel deze 3 landen redelijk vergelijkbaar zijn.
Amerika idemdito: ligt het er maar net aan waar je zit.
En dat geldt in alle landen: zodra je in dichtbevolkte gebieden komt, wordt de grond schaars en de prijs hoog.
Hetzelfde zien we bij ons in het westen / randstad.
Wat betreft die 3 offertes: Als je het kunt betalen is het hartstikke fijn, maar voor de modale inkomens is dit natuurlijk niet te doen.
Daar heb je voor dat geld een gemiddeld genomen appartement.
Mensen die dit niet zomaar kunnen betalen, gaan op zoek naar een andere en vaak goedkopere manier om dit te bekostigen / realiseren.
Denk aan veel zelf doen, zelf inkopen etc.
Zal het niet verkeerd opvatten.
joyce B schreef:Nou Lowara, zo'n neutrale bak werkt hier niet in het Groene Hart. Bij klei of veengrond heb je toch echt goede drainage nodig, goed zand en nog een aanvulling zoals bijv. Geopat, kokos of houtsnippers. Voor in de zomer heb je evt. nog een sproeiinstallatie nodig. Een beetje hekwerk eromheen is ook geen overbodige luxe en dan kom je in totaal toch op een aardig kostenplaatje uit, ook als je niet voor Agterberg kiest.
hekwerk hoeft niet duur te zijn, goed zand ook niet als je een beetje rondkijkt en vergelijkt.
enige kosten is het afgraven en storten, en bijhouden is met een ( zelfgemaakte) sleep ook te doen toch?
tuurlijk.. een goede bak is niet goedkoop,maar de mijne ligt er al 13 jaar en heeft ons toendertijd eenmalig 5000 gulden gekost.
als ik kijk.. de bak blijft echt nog wel een jaar of 10 goed, en dan voor afgerond 25 jaar lang een bak.. kost mij omgerekend 91 euro per jaar. nee..
laten we eens gek doen, af en toe nieuw draad of onkruidverdelger erin, of de buurman eens laten slepen; 100 euro per jaar.
dit zou geen extreem hoge kostenpost voor een huurder hoeven zijn die erbij in komt
Prijzen zijn de afgelopen 13 jaar toch wel aardig gestegen hoor
Een bak die toen 5000 gulden kostte was al een aardig prijzige bak!
Prijzen van zand, vervoer, arbeidsloon, zijn allemaal gestegen. Door normale inflatie en door de overgang naar de euro!
Inderdaad kan het nogal schelen per kuub bij wie je je zand bestelt, maar waar je het ook besteld, het is altijd veel geld! Omdat je er zoveel van nodig hebt

Lowara schreef:Nou Lowara, zo'n neutrale bak werkt hier niet in het Groene Hart. Bij klei of veengrond heb je toch echt goede drainage nodig, goed zand en nog een aanvulling zoals bijv. Geopat, kokos of houtsnippers. Voor in de zomer heb je evt. nog een sproeiinstallatie nodig. Een beetje hekwerk eromheen is ook geen overbodige luxe en dan kom je in totaal toch op een aardig kostenplaatje uit, ook als je niet voor Agterberg kiest.
hekwerk hoeft niet duur te zijn, goed zand ook niet als je een beetje rondkijkt en vergelijkt.
enige kosten is het afgraven en storten, en bijhouden is met een ( zelfgemaakte) sleep ook te doen toch?
tuurlijk.. een goede bak is niet goedkoop,maar de mijne ligt er al 13 jaar en heeft ons toendertijd eenmalig 5000 gulden gekost.
als ik kijk.. de bak blijft echt nog wel een jaar of 10 goed, en dan voor afgerond 25 jaar lang een bak.. kost mij omgerekend 91 euro per jaar. nee..
laten we eens gek doen, af en toe nieuw draad of onkruidverdelger erin, of de buurman eens laten slepen; 100 euro per jaar.
dit zou geen extreem hoge kostenpost voor een huurder hoeven zijn die erbij in komt
joyce B schreef:Prijzen zijn de afgelopen 13 jaar toch wel aardig gestegen hoor
Een bak die toen 5000 gulden kostte was al een aardig prijzige bak!
Prijzen van zand, vervoer, arbeidsloon, zijn allemaal gestegen. Door normale inflatie en door de overgang naar de euro!
Inderdaad kan het nogal schelen per kuub bij wie je je zand bestelt, maar waar je het ook besteld, het is altijd veel geld! Omdat je er zoveel van nodig hebt
Lowara schreef:inflatie inderdaad, NET zoals iedereens loon
hoe je het ook wend of keert,meer dan 100 euro afschrijving per jaar voor een bak zul je niet hebben.
en wij hebben een 60 bij 40 bak, dus zelfs 20 meter groter ( en extra zand) dan een gemiddelde bak, en zelfs in deze tijd denk ik niet dat de bak ons meer dan 3000 euro zou kosten om te laten leggen
PS: we zijn wel aan elkaar gewaagd zo of niet?

Maar wij hebben een eb & vloed bodem, dus dan ben je sowieso al duurder uit denk ik..

Skipper schreef:Lowara, vertel eens hoe je dat doet voor 3000 euro? Dat wil ik wel eens weten!
Draineren, ruim voldoende zand (goede kwaliteit plaatzand) omheining en hekwerk dan kom ik toch ver over de 3000 euro. En dan heb ik het niet nog over speciaal zandmengsel of snippers erdoor. Of reken jij omheiding en hekwerk niet mee?

) met schrikdraad eromheen.

)