Hoeveel uur op de wei is acceptabel?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

pmarena

Re: Hoeveel uur op de wei is acceptabel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-09 08:49

Ach zo zijn er zoveel , en als die dan toch ineens een hele flinke ommezwaai in hun leven krijgen door 1 of andere reden en ze komen ineens op een grote , fijne wei terecht met de juiste andere paarden , aanbod en omgang , dan zie je een totaal ander paard eruit tevoorschijn komen na een paar weken.

Maarja , waag je paard daar maar eens aan om dat te proberen , als je het dier kent als 1 of ander monster dan kan ik me voorstellen dat je dat niet durft , en sowieso ook dat stalgenoten niet de behoefte hebben om hun paard erbij te zetten :D

Maar het komt best voor dat zulke paarden bij een handelaar terechtkomen die zo'n paard dan weer aan iemand anders meegeeft die er geen weet van heeft en hem toevallig net op de juiste manier op de juiste plek zet waardoor ineens een hele andere kant van het paard opbloeit.

Het is echt verbazingwekkend hoe dieren (en mensen !) kunnen veranderen als de prikkels van buiten veranderen. Dus zeg nooit nooit :)

Voor de bestaande paarden moet je idd. naar het paard kijken , maar niet klakkeloos. Wel proberen om het beestje te stimuleren tot het functioneren binnen een "normale" huisvesting en groep.

En bij veulens dan wettelijke verplichtingen invoeren , want die zijn nog te vormen en sociaal te maken / houden. Dan komen er niet meer van die "rare" paarden bij. Althans niet door een verkeerde manier van opfokken , beestjes met een rare kronkel waardoor ze overdreven dominant zijn , hou je altijd.

Maar het zou al een heleboel "moeilijk gemaakte" paarden schelen die simpelweg niet degelijk hebben geleerd om te functioneren binnen een kudde op de wei :)

liesJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-09 08:54

pmerena: ik blijf het ook proberen hoor. om de 3 maanden komt haar buurvrouw in de wei om te kijken hoe het dan gaat. ene dag wel en dan gaat het weer helemaal mis.

daar bij moet mijn paard wel iedere dag verplicht in de wei vandaag van 1-5. maar nee ik doe der geen plezier mee ( verre van dat)

tja als mijn paard zich fijner voelt op stal, ga ik der geen 24/7 in wei zetten

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-09 09:08

Nee dat begrijp ik ook.

Maar vaak zie je dan bvb. dat de wei iets mist waardoor het paard zich er niet op zijn gemak voelt.

Dat het beestje nu niet lekker op de wei staat wil niet zeggen dat het helemaal niet kan :)

En 24/7 hoeft ook helemaal niet.

Maar stel bvb. dat je een fijne plek zou hebben met heel veel ruimte zodat ze elkaar niet in de weg zitten , en een fijne groep andere paarden op de wei.

Een ruime schuilstal , erfje , een bak met 2 ingangen waar ze zelf gewoon helemaal kunnen bepalen wat ze doen en laten.

Wat hooipunten , wat drinkpunten.

Dan kan zo'n beestje naar binnen , of naar buiten.
Net wat 'ie zelf wil :)

Lekker een dutje doen of een sprintje trekken door de bak , wat hooi eten of grazen zonder dat een ander paard op zijn lip zit , en is het ook niet zo dat de andere paarden op stal staan zodat hij daar naartoe wil omdat hij zich niet veilig voelt zo op de wei.

Alle redenen waarom een paard liever binnen kan staan , neem je dan weg :)

Er zijn maar heel weinig paarden die in zo'n situatie niet goed functioneren , omdat ze eigenlijk niks hebben dat ze kan frustreren :)

Vandaar dat het heel erg uitmaakt wat voor ruimte het precies is waar je ze loslaat.

Een paard dat het niet fijn vindt op "de wei" vindt het wellicht alleen niet fijn op bepaalde weides :)

liesJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-09 09:28

ja oke dat is ook zo.
ik moet wel zeggen dat dit kleine stukjes zijn en dat het miss idd komt dat ze der eigen stukje niet heeft (geen privicy)

als ik huis met eigen stal en wei hebt wil ik idd gewoon door open laten dat ze in en uit kan maja zover is het nog niet.
en ik heb nu vreden met haar wensen.

Nimfje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-09 13:28

In de zomermaanden kunnen de paarden best 24/7 in de wei, maar in de wintermaanden vind ik het toch wel lekker als de paarden 's nachts binnen in hun stalletje kunnen staan.

FromNorway

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-09 16:36

vibabu schreef:
Ik zeg ook niet bij ieder slecht weer.. winter&noodweer is hagel,ijzel,vrieskou en nee, dit is niet natuurlijk, maar het is meer tegen het uitglijden (wat erg makkelijk gaat op veengrond). overigens gaan ze dan enkel snachts naar binnen, en verder weer naar buiten.
Tuurlijk is het gedrag verandert vanaf de oertijd, maar hoe verklaar je stalondeugden dan bij die rassen die "niet weten wat hun oergedrag is"?
Volgens mij komt dat doordat ze hun natuurlijke gedrag niet meer kunnen uitvoeren, zoals heel ver lopen, heel veel kauwen, en sociale contacten!

Maar als ze hun "oergedrag" moeten kunnen uitoefenen... waarom laat je ze dan ook niet in de winter buiten lopen? :) en waarom ga je er dan op zitten? dat is ook niet natuurlijk... Een arabier in noorwegen neerzetten en een fjord in de woestijn..[/quote]

Ze loopt in de winter buiten! niet wanneer het EN winter is EN vriest EN hagelt EN onweert.... Ik vind erop zitten ook niet natuurlijk, maar ik kan zeggen dat ik er jarenlang over heb gedaan een goede compromis met mijn paard te sluiten, en dat ze het nu fijn vind om te rijden. Verder, heb ik geen zin in een afzeik-discussie maar bedoel ik gewoon te zeggen dat je je paard zoveel mogelijk zijn of haar oergedrag moet kunnen laten uitvoeren en ook al zit je er af en toe op, dat is juist een reden om op andere aspecten wat toe te geven.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-09 16:43

FromNorway schreef:
bedoel ik gewoon te zeggen dat je je paard zoveel mogelijk zijn of haar oergedrag moet kunnen laten uitvoeren en ook al zit je er af en toe op, dat is juist een reden om op andere aspecten wat toe te geven.

Precies.
Dat we op onze paarden rijden, geeft ons niet het recht om hem daarmee de rest van zijn paard-zijn te ontnemen.

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-09 16:46

FromNorway schreef:
Maar als ze hun "oergedrag" moeten kunnen uitoefenen... waarom laat je ze dan ook niet in de winter buiten lopen? :) en waarom ga je er dan op zitten? dat is ook niet natuurlijk... Een arabier in noorwegen neerzetten en een fjord in de woestijn..

Er staat 'zo veel mogelijk' ;) Alle paardenhouden is een compromis, de natuur bestaat niet voor een rijpaard.

vibabu

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-09 22:02

Compromissen sluiten met je paard? juist! zou je het goed vinden dat ik op je rug ga zitten? nee! nou eventjes dan maar? NEE! nou alleen een zadel dan? NEE! ah ik doe hem er toch maar even op... kijk nu heb je toch een zadel op je rug. nou nou poepoe wat een compromis. en je gaat mij niet vertellen dat je paard altijd alles goedgevonden heb maar het toch doorgezet heb.

verder... ik ben exit dit forum... het gaat steeds verder van de werkelijkheid af... en het is ook al niet meer helemaal to the point geloof ik met wat voor doel dit topic geopend is.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-09 08:00

Joh het hele leven bestaat uit het sluiten van compromissen , zodat iedereen tevreden is :)

De meeste mensen werken niet puur voor de lol , maar omdat ze er geld voor krijgen. Dat is een compromis : je doet iets voor een ander en je krijgt er wat voor terug.

Zo ook met het volgen van een opleiding , dat doen veel mensen ook niet voor hun lol , maar om er een diploma voor terug te krijgen.

Binnen een relatie heb je ook wel eens nadelen , maar je krijgt er als het goed is nog veel meer voor terug.

Wat denk je van het hebben van kinderen ? Dat is ook best een compromis ;)

En zo zou het bij je dieren ook moeten zijn : je verwacht dat dat dier je iets geeft , en daar dien je iets voor terug te geven.

In alle situaties is het zo : als je iets goeds van een ander verwacht te krijgen , hoor je ook iets goeds terug te geven.

Ofwel : wil je een paard om op te rijden , dan moet je dat beestje het minstens gunnen om in zijn "vrije tijd" zichzelf te kunnen zijn ,
en zijn tijd te besteden aan dingen die een paard graag doet , die goed en fijn zijn voor dat paard. Iedereen heeft vrije tijd nodig.

En op stal staan te wachten als een fiets in een fietsenhok , klaar om aan de slag te gaan , dat is geen vrije tijd.
In een stapmolen vastgebonden worden ook niet , en alleen in een saaie paddock gezet worden waar niks te beleven valt , ook niet.

Een dier moet keuzes hebben , even helemaal zelf kunnen kiezen wat 'ie wil doen :)

Zeeuwtje68

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-09 14:38

Super gezegd pmarena.
Ik ben het helemaal met je eens.
Een paard is idd geen fiets die je pakt als je die nodig heb, en terug zet na de rit!!

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-09 16:54

Nou, inderdaad. Ik sluit juist graag een compromis met mijn paard (en met andere mensen/zaken e.d. in het leven). Het gaat er toch niet alleen maar om wat IK wil? Zou lekker egoistisch zijn. Dan heb ik ook liever dat mijn paard 's winters binnen staat (bijvoorbeeld) of een deken opdoen, want ik heb in de winter vrij vaak een zwart paard (lees: modderpaard :+ ). Vind ik wel eens irritant :o , maar hem boeit het voor geen meter en hij gaat er niet minder om liggen rollen in het land. :D

Hij heeft zijn eigen leven buiten in de groep, naast zijn leven met mij, wat ik ook zo leuk mogelijk maak en hou. Plezier voor beiden is een vereiste, anders rij ik liever niet. :n

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-09 17:11

Ok, een poging om het wat minder zwart-wit te bekijken.
Hier iets uit het grijs: wat vinden jullie hiervan als box?
http://www.reitverein-wetzlar.de/verein/IMG_0015.JPG
(Duitsland)
Aan meer dan 4x4, keuze voor buitenlucht en sociaal contact is alvast voldaan zo. Aan weidegang niet, maar dat kan uiteraard aanvullend. Ruwvoer kan met een blok hooi. Ze worden niet vies zo, en je hoeft ook geen km door de wei te lopen om je paard te halen.

Paperboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-09 18:09

Goh, een paard is geen fiets :+

Wat een ontzettend flauw gedoe! Als ik de berichtjes lees komen alle paarden buiten en kunnen ze allemaal even lekker doen waar ze zin in hebben!
Denk je nou werkelijk dat een paard besef heeft of hij 4, 8 of 10 uur in een wei staat. Ik vind de combi van wat uurtjes in de wei en stal een perfecte combinatie en zeer acceptabel. Voor mij is de pensionstal waar ik sta een hele bewuste keus, 5 uur weidegang en alle faciliteiten, helemaal top ;)

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-09 09:47

Als jij denkt dat een paard zo stom is dat hij het verschil niet merkt tussen 4 uur buiten staan of 10 uur buiten staan ,
dan ben je sowieso al met een hele respectloze blik naar zo'n dier aan het kijken :n

Natuurlijk zal dat dier je niet op de minuut kunnen vertellen hoe lang die buiten staat. Een paard denkt niet in tijd.
Net zo min als dat het beestje weet hoeveel kg voer die op een dag eet , daar houden beesten zich niet mee bezig.

Maar lichamelijk en geestelijk merken ze natuurlijk echt wel het verschil tussen verschillende manieren van houden.
Het is gewoon veel gezonder als ze lekker kunnen bewegen en bezig kunnen zijn , blijven ze lekker fris en evenwichtig van.

Het is echt triest als je je dier geen of maar heel weinig keuzes gunt.

Natuurlijk kan niet ALLES. Maar een dier moet toch minimaal de helft van de dag zelf kunnen kiezen.
En dan niet alleen dat hij de vrijheid heeft om een rondje in stal te draaien of een duw tegen een bal te geven.

Als je van iemand houdt , gun je diegene een gezond eigen leven buiten de omgang met jou om.

En dat geldt voor zowel mensen als dieren. Je moet niet alles voor een ander willen bepalen en regelen.
Je moet een mens / dier keuzes gunnen , hoe meer keuzes hoe beter :j

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-09 10:06

Bandida schreef:
Ok, een poging om het wat minder zwart-wit te bekijken.
Hier iets uit het grijs: wat vinden jullie hiervan als box?
http://www.reitverein-wetzlar.de/verein/IMG_0015.JPG
(Duitsland)
Aan meer dan 4x4, keuze voor buitenlucht en sociaal contact is alvast voldaan zo. Aan weidegang niet, maar dat kan uiteraard aanvullend. Ruwvoer kan met een blok hooi. Ze worden niet vies zo, en je hoeft ook geen km door de wei te lopen om je paard te halen.

Als de paarden naast deze box met uitloop elke dag enkele uren uitloop in een grote paddock of weidegang krijgen, vind ik het een goed voorbeeld van een tussenoplossing. Contact met de buurpaarden, frisse lucht, zon, kunnen schuilen en voer en water voorhanden.
Als dit de enige vorm van uitloop is, zou ik er persoonlijk niet tevreden mee zijn, maar het is wel beter dan alleen een stal.
Op deze manier wordt het aantal uren 's nachts opsluiten in de stal al drastisch vermindert. Ze hebben dan wel minder ruimte 's nachts, maar kunnen nog wel buiten staan en contact maken met de buurpaarden en hebben meer loopruimte dan alleen in de box.
Een tussenweg tussen 24/7 buiten in paddock met inloopstal en individueel opstallen.

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-09 10:39

joyce B schreef:
Als de paarden naast deze box met uitloop elke dag enkele uren uitloop in een grote paddock of weidegang krijgen, vind ik het een goed voorbeeld van een tussenoplossing.

Ik ook, niet de perfectie, maar dit zou al erg mooi zijn als het overal de standaard was.

Daylerma

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-09 13:01

In de zomer lopen ze bij ons allemaal 24/7 buiten, we hebben dan ook het voorrecht om voldoende weides te hebben.
In de winter elke dag buiten van 9 tot 5 (ongeveer) mits het echt verschrikkelijk weer is.

Paarden die niet of maar heel weinig buiten komen zijn eigenlijk geen paarden meer.

Paperboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-09 17:32

pmarena schreef:
Als jij denkt dat een paard zo stom is dat hij het verschil niet merkt tussen 4 uur buiten staan of 10 uur buiten staan ,
dan ben je sowieso al met een hele respectloze blik naar zo'n dier aan het kijken :n

Natuurlijk zal dat dier je niet op de minuut kunnen vertellen hoe lang die buiten staat. Een paard denkt niet in tijd.
Net zo min als dat het beestje weet hoeveel kg voer die op een dag eet , daar houden beesten zich niet mee bezig.

Maar lichamelijk en geestelijk merken ze natuurlijk echt wel het verschil tussen verschillende manieren van houden.
Het is gewoon veel gezonder als ze lekker kunnen bewegen en bezig kunnen zijn , blijven ze lekker fris en evenwichtig van.

Het is echt triest als je je dier geen of maar heel weinig keuzes gunt.

Natuurlijk kan niet ALLES. Maar een dier moet toch minimaal de helft van de dag zelf kunnen kiezen.
En dan niet alleen dat hij de vrijheid heeft om een rondje in stal te draaien of een duw tegen een bal te geven.

Als je van iemand houdt , gun je diegene een gezond eigen leven buiten de omgang met jou om.

En dat geldt voor zowel mensen als dieren. Je moet niet alles voor een ander willen bepalen en regelen.
Je moet een mens / dier keuzes gunnen , hoe meer keuzes hoe beter :j

Ach altijd weer even aardig he, ik dacht trouwens dat jij je niet meer aan mij zou storen ;)
Misschien moet je eens stoppen om dieren met mensen te vergelijken daar gaat namelijk direct al zo veel mis, vooral dieren delven dan meestal het onderspit :+
Ik bedoel je zegt in je verhaaltje bijv. al "natuurlijk zal een dier je niet op de minuut kunnen vertellen hoelang hij buiten staat'", nou is mijn paard best slim maar zijn eerste woordjes moet hij nog leren zeggen hoor :D
Nouja, het was weer een leerzaam bericht van je en vol met respect naar mij toe ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-09 17:45

Paperboy schreef:
Misschien moet je eens stoppen om dieren met mensen te vergelijken daar gaat namelijk direct al zo veel mis, vooral dieren delven dan meestal het onderspit :+

Zoals ik het zie, bekijkt pmarena het paard vanuit het paard gezien.
Dit in tegenstelling tot wat jij doet, en sommige anderen doen. En dáar gaat het juist mis en delven dieren het onderspit.

PinkLove

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-09 17:48

onze paarden, staan overdag buiten ongeveer van 8 uur tot 5 uur smiddags, zomers en winters!!!

Paperboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-09 18:30

JoviBan schreef:
Paperboy schreef:

Zoals ik het zie, bekijkt pmarena het paard vanuit het paard gezien.
Dit in tegenstelling tot wat jij doet, en sommige anderen doen. En dáar gaat het juist mis en delven dieren het onderspit.

Natuurlijk zie jij dat zo :D .
Maar wat doe ik dan precies??? Oja, ik doe mijn paard 5 uur in een weide (bah, wat erg), dan ga ik hem uitgebreid poetsen en aandacht geven (buh, wat naar), dan ga ik rijden (tjsa dat kan echt niet....), en daarna ga ik hem lekker aan de hand uitstappen (hoe haal ik het in mijn hoofd!). En dan tot overmaat van ramp, mest ik zelf zijn stalletje uit en leg er een dikke laag stro in en kuil en zet hem erin (whaaaaa te gek). Vervolgens ga ik sávonds naar hem toe, om hem iets lekker te brengen en nog even aan de hand te wandelen (dit is het toppunt). En dan gaat hij lekker droog en warm zijn stalletje in voor de nacht! Oja en dan nog af en toe in de paddock (dat is echt beulen). En dit elke dag!
Ja mijn paard heeft helaas veel aandacht en afwisseling elke dag, echt zielig!

En om een vergelijking met mensen te trekken (misschien begrijpen jullie mij dan beter), ik zie mensen die hun paard 24/7 paard in de wei doen gelijk aan een kind voor de tv zetten de hele dag, lekker makkelijk en geen omkijken naar ;). Niet leuk he, als mensen oordelen over hoe jij met je paard omgaat;)

Ingridje16

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-09 18:40

Paperboy schreef:
Natuurlijk zie jij dat zo :D .
Maar wat doe ik dan precies??? Oja, ik doe mijn paard 5 uur in een weide (bah, wat erg), dan ga ik hem uitgebreid poetsen en aandacht geven (buh, wat naar), dan ga ik rijden (tjsa dat kan echt niet....), en daarna ga ik hem lekker aan de hand uitstappen (hoe haal ik het in mijn hoofd!). En dan tot overmaat van ramp, mest ik zelf zijn stalletje uit en leg er een dikke laag stro in en kuil en zet hem erin (whaaaaa te gek). Vervolgens ga ik sávonds naar hem toe, om hem iets lekker te brengen en nog even aan de hand te wandelen (dit is het toppunt). En dan gaat hij lekker droog en warm zijn stalletje in voor de nacht! Oja en dan nog af en toe in de paddock (dat is echt beulen). En dit elke dag!
Ja mijn paard heeft helaas veel aandacht en afwisseling elke dag, echt zielig!

En om een vergelijking met mensen te trekken (misschien begrijpen jullie mij dan beter), ik zie mensen die hun paard 24/7 paard in de wei doen gelijk aan een kind voor de tv zetten de hele dag, lekker makkelijk en geen omkijken naar ;). Niet leuk he, als mensen oordelen over hoe jij met je paard omgaat;)

Perfect verwoord! _/-\o_ Helemaal mee eens +:)+

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-09 19:02

Het valt mij erg op dat er in dit topic erg aan toe gaat wat betreft het een of het andere uiterste !!!
Jammer , want ik denk dat iedereen , nou goed bijna iedereen hier wel doet wat het beste is voor zijn paard .
Neem mijn vorige paard die was echt klaar op het land als ze er een uur of 5 vertoefd had !
Mijn huidige paard moest ik naar stal slepen .... Dus die heeft nu een stalling waar ze in de zomermaanden 24/7 buiten staan , ze vindt het heerlijk ! Breekt de stal haast af als ik haar om wat voor reden dan ook even binnen zet .
Nu wordt het weer wat slechter en nog is ze niet zo heel graag op stal , ze zal binnenkort wel moeten s nachts want wij hebben geen schuilstallen in de weide ( wel bomen , maar daar zit eerdaags geen blad meer aan ) en ook geen verharding ...
Ik kom ondanks dat mijn paard s zomers 24/7 buiten staat , elke dag kijken en verzorgen en freubelen , rijdt niet elke dag , helaas kan ik dat niet ... Maar ben er voor haar .

FromNorway

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-09 19:50

Bandida schreef:
FromNorway schreef:
Maar als ze hun "oergedrag" moeten kunnen uitoefenen... waarom laat je ze dan ook niet in de winter buiten lopen? :) en waarom ga je er dan op zitten? dat is ook niet natuurlijk... Een arabier in noorwegen neerzetten en een fjord in de woestijn..

dit is ook niet mijn mening ;) het was een beetje mis gegaan met de quote :P