Weiland veranderen in "Paddock Paradise"

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

xmarliez

Re: Weiland veranderen in "Paddock Paradise"

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-09 17:59

leuk idee pmarena!!! Dat ga ik zeker uitvoeren :D .. ik kan snel aan autobanden komen dus dat is zeker geen probleem!!

Welke kruiden zou ik moeten planten? En eten ze dat niet op? :P

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-09 18:03

Welke kruiden precies een goede aanvulling zijn op het normale gras zou je even uit moeten zoeken , en dat ze er naar behoefte een hapje van kunnen nemen is juist de bedoeling :P

Je zou eventueel ook nog een stapeltje met aarde gevulde autobanden kunnen maken , hoog genoeg om als lekkere schuurpaal of schuurmuur te dienen waar ze heerlijk tegenaan kunnen schurken. Zal best lekker zijn met banden met een beetje een grof profiel :j

Vraag is alleen of het ook een beetje leuk staat , dat rubber in je wei....

Ik wil eigenlijk sowieso iets van een schuur-plekje maken. Desnoods een biels in de grond met een ruwe mat eromheen gewikkeld. Kokosmat of schoonloopmat ofzo :)

Kunnen ze lekker schuren zonder dat ze zich snel beschadigen :j

xmarliez

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-09 18:04

enne.. ik kan kiezen uit nog een stukje met een 'aparte' ondergrond... nu heb ik jullie raad nodig.

Ik heb steentjes (kunnen niet tussen de hoefjes zitten want zijn redelijk groot maar vinden ze dat wel wat?)
of het puin.....
stenen

Afbeelding

puin
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

of heb ik nou een heel gek idee in mijn hoofd gehaald :+ ?

enne.. een schuurpaal komt er bij mij ook nog :) maar daar ga ik nog wat op bedenken :) ..

cindybijl

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-09 18:06

hih alleen pas wel op met gebruikte autobanden, die kunnen nog wel eens afgeven.
Ik zag dat je een wittepony had, nou zou het wel eens kunnen dat die zwart word als je een schuurpaal van autobanden neerzet...

xmarliez

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-09 18:07

Ik wil eigenlijk gewoon een paal met van die soort bezemdingen eraan (met die lange haren iets) waar ze lekker tegenaan kan schuren.. is dat wat??

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-09 18:09

DubbelDun schreef:
@Pmarena: natuurlijk kun je die rubber tegels voor buiten ook gebruiken, maar ook daarvoor geldt dat ze niet te vies mogen worden, want dan worden ze ook glad.
Overigens wel een dure oplossing hoor :)

En die ringmatten, met van die gaten waar het vuil in kan vallen? Is dat niet een idee? Die heb je ook in grotere formaten. Die zullen niet snel glad worden en vullen met schoon zand voor de stevigheid is ook een optie

Dat idee van schuurpaal met autobanden heb ik eens op een Amerikaanse site gezien. Zag er wel wat vreemd uit, maar is wel paardvriendelijke schuurpaal. Zou alleen wel een stevige paal in het midden zetten, naast vullen met zand...

dikke paal met bezems op verschillende hoogtes rondom is ook leuk, die stond er inderdaad ook bij.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-09 18:15

Met van die bezems eraan moet je wel oppassen dat ze er niet aan gaan knagen.

Ik heb zelf ook zo'n schuin borstel-frame gemaakt en dat is een heerlijk ding , schuurde Rena wel eens graag haar billen en staart en voorhoofd langs en dan kan ze heerlijk "jeuken" terwijl ze toch niet zo'n lelijke voorpluk of staart krijgt als ze elders gaan schuren.

Maar op haar vorige plekje had ze een weidegenootje die die "borstel" gebruikte om lekker aan te knagen en als basis om eens lekker op te hangen met de voortanden om lucht te zuigen....dus dat is niet altijd ideaal.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-09 18:18

leuke foto's, van mini weitjes een mini-paddock-paradise met heeeeeeel veel extra's op zeer klein oppervlak.

Ze zullen zich vast niet meer vervelen.
Hebben jullie overigens altijd zo kort gras? En blijft dat dan goed in de winter? Hier zou dat 1 modderboel worden.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-09 18:22

Leuk gedaan en met kleinere ponies zal het idd wel werken.
Persoonlijk had ik geen 90º hoeken gemaakt, maar 2x 45º
De slalom moet je anders neerleggen, nu kunnen ze er recht tussendoor lopen :)

xmarliez

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-09 19:05

Ja aan de slalom moet ik ook nog werken maar dat had ik even voor de sier er neer gelegd.

Ik snap niet wat je bedoeld met 90 graden hoek??

Joyce, het gras is hier altijd erg lang maar nu (omdat mijn witje bevangen is) kunnen ze niet naar het land aan het einde van mijn straat dus krijgt het land geen rust en groeit het niet meer.. mijn zwartje gaat elke dag van 11 tot 7 naar het einde van de straat om daar haar buikje rond te eten.

Ik zorg dat mijn paarden altijd beschikking hebben tot gras (nu hebben ze dus ook de tuin met langer gras zodat ze thuis iets te eten hebben) ook in de winter heb ik gras. Ik laat 1 weiland altijd groeien als het niet thuis is dan wel aan het einde van de straat omdat ze het gewoon lekker vinden. Ze krijgen ook het hele jaar hooi maar in de zomer veel minder dan in de winter :) :) ..

pmarena, het was een voorbeeld. Ik ga opzoek naar iets wat geschikt is voor mijn shetje die overal haar tanden in zet.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-09 19:10

Aha , pech dus , als je een knagerd hebt....voor die van mij is het bvb. geen enkel probleem dus daarbij kun je prima wat bezem-koppen op een paal schroeven , is toch wel makkelijk hoor.

Maar dan zul jij inderdaad toch iets creatiever moeten zijn om het duurzaam te maken , maar volgens mij komt dat wel goed :D

xmarliez

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-09 19:12

vast wel :) ..
heb je nog wat aan te merken over mijn ondergronden hier boven :) .. wat vinden jullie van de kiezels? Zou dat kunnen of..??

Jullie verklaren me vast voor gek dat ik zoiets in mijn hoofd haal om het in het weiland te leggen maar ik weet daar niet zoveel van af.. vandaar dat ik het éérst hier vraag voordat ik het in het weiland leg..

mijn witje haalt het ook niet in haar hoofd om ergens aan te gaan bijten (behalve in Shadow) .. maar Shadow zet overal haar tanden in.. niks in veilig meer.. doordat ze zo speels is heb ik ook een PP gemaakt :) dan heeft ze tenminste iets te doen :) :) ..

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-09 19:46

xmarliez schreef:
Ik snap niet wat je bedoeld met 90 graden hoek??.

Afgeschuinde hoeken; zijn veiliger als ze met wat snelheid de bocht nemen :D

Afbeelding

xmarliez

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-09 20:28

oja, hmmmm dat is ook wel een goed idee ja :P ..

Ik zal even kijken of ik iets kan veranderen.. want dit is idd wel veel beter.. vooral voor mijn shetlander die gallopeerd dagelijks door het pad..

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-09 22:17

Rond grind zou ik ook willen hoor , puin niet.

Ik denk dat het wel goed is voor de hoef en straal om eens wat tegendruk te voelen.

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-09 22:19

Ik vind dit zo'n gaaf idee!
Echt super gaaf.

cindybijl

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-09 12:24

ik zou ook voor het ronde grind kiezen

xmarliez

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-09 12:54

zo ik wist niet dat dat ronde grind zo zwaar was!! menn ik ben net even gaan halen een hele kruiwagen en ben echt kapot :P .. hopelijk heb ik maar 1 kruiwagen nodig..

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-09 12:55

Heb je er wel iets onder gelegd, want anders wordt het grind zo de bodem in gedrukt als paarden er op gaan lopen.
Je hebt dan iets van anti-worteldoek oid nodig.

xmarliez

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-09 12:58

dat vind ik just handing dat ze in de grondworden getrapt.. dan liggen er niet van die losse steentjes maar mooi 1 (vast) geheel.. dat is achter de dijk ook bij ons :) .. gewoon een pad van steentjes die in de grond zijn getrapt...

fojoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-09 13:04

dan moet je er wel elk jaar een laag bovenop gooien, anders hou je na een tijdje geen steentjes meer over ;)

xmarliez

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-09 13:10

weet ik :)

xmarliez

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-09 20:13

Ik heb dus zoiets gemaakt .. maar wil er eigenlijk iets bij (plantjes) maar aangezien alles giftig is.. hebben jullie nog ideeën?

Afbeelding

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-09 20:15

Kunnen ze daar rekstok oefeningen aan doen :+

xmarliez

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-09 20:17

hihi nee :P ..
Ik wil daar af en toe een keer zo een gordijn aan hangen voor schriktraining iets (ben ik na 2 keer ook al op uitgekeken :+ ) .. maar kan t er zo weer uithalen dus :) :) ...
Eigenlijk vind ik het niks maar was aan het klussen en had die lange palen ik denk misschien kan ik er wat mee :+ maar vind het toch niks :P