Stro-korrel experiment objectief inc. fotos en updates

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

asjemenou

Re: Stro-korrel experiment objectief inc. foto's en updates

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-08 23:10

Trekruiter: Ik denk dat ze bedoelen dat je enter en spatietoets het niet altijd even goed doen. Haha!

trekruiter

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-08 23:24

hennieb schreef:
Ik heb het vandaag precies een week en één dag liggen.
Heb er 4 kruiwagens natte prut uitgehaald... Terwijl ik elke dag de mest eruit heb gehaald.. en alles doorgeharkt en weer recht getrokken heb.
En mijn paard is niet echt een viesspeuk... Ze staat wel 22 uur per dag op stal... Maar goed precies zo gedaan als gepland.
Maar ik was de zooi zat en heb er 4 kruiwagens uitgehaald en 4 zakken bijgestrooid...
Ze mag er nog even een weekje van genieten.. Daarna alles eruit en op stro...
Ik vind het dus niks...
der nooit in harken,en de natte plaats laten voor wat hij is,enkel wat droog erin doortrekken,jullie maken allemaal problemen die niet nodig zijn,1 paard,1 box is voor mij max.5 min werk,int'vlams ,kap het erin ,haelt de stront eruit,trek het t'ope en blijft eraf,trekruiter
asjemenou schreef:
Trekruiter: Ik denk dat ze bedoelen dat je enter en spatietoets het niet altijd even goed doen. Haha!
dobbel schreef:
het spijt me zeer, maar ik kan het echt heeel moelijk lezen. spaties, punten en komma's. en hoofdletters zou heel fijn zijn, zeker met zulke lappen tekst.

(niet dat ik foutloos schrijf hoor Bloos )

Imker, doe heel rustig aan, je gezondheid is boven alles het belangrijkst hoor.

ben ook een leek op clavier gebied,ben al blij dat de tekst erop blijf plakken.maar ja,oefening baart kunst,d'as met de stro-korrel ook zo;te rusten ,hoi of houw doe,of is dat chinees,tot woensdeag,veel ruitergenot,trekruiter.
Laatst bijgewerkt door Tanja op 27-12-08 23:29, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: dubbele quotes verwijderd.

Kasty

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-08 02:26

trekruiter schreef:
der nooit in harken,en de natte plaats laten voor wat hij is,enkel wat droog erin doortrekken,jullie maken allemaal problemen die niet nodig zijn,1 paard,1 box is voor mij max.5 min werk,int'vlams ,kap het erin ,haelt de stront eruit,trek het t'ope en blijft eraf,trekruiter

Als ik het natte laat liggen en en droog doorheen trek... dan nog is het in een week een zootje.. Zou niet weten hoe ik het anders moet gaan doen..
Misschien is het verschil tussen wat jij een schone box vind en ik haha..

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-08 10:09

Hennieb, van welke leverancier heb jij het?

Ik kan me nl. niet voorstellen dat het er over 2 dagen bij mij net zo uitziet als bij jou. En zoals ik al zei: ik heb echt de grootst mogelijk viespeuk die je kan bedenken.

Ik heb gisteravond toen Bokt eruit lag nog even gegoogled, maar er wordt wel degelijk geadviseerd om het droge met het natte te mengen.
"Het vochtige gedeelte kunt u simpel door het droge heen harken. Het vocht zal direct verdwijnen."

POLLO

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-08 13:25

Veel verschillen dus. Ik weet echt niet wat ik moet doen over of niet.
Met de vorst is wel alles een stukje droger valt mij hier op. ik heb nog steeds stro in de boxen , maar nu het vriest hoef ik er niet zoveel uit te halen.

dobbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-08 13:37

Ik heb dat hier precies zo met het vlas. nu het vriest.

Kasty

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-08 14:05

Fitzroy schreef:
Hennieb, van welke leverancier heb jij het?

Ik kan me nl. niet voorstellen dat het er over 2 dagen bij mij net zo uitziet als bij jou. En zoals ik al zei: ik heb echt de grootst mogelijk viespeuk die je kan bedenken.

Ik heb gisteravond toen Bokt eruit lag nog even gegoogled, maar er wordt wel degelijk geadviseerd om het droge met het natte te mengen.
"Het vochtige gedeelte kunt u simpel door het droge heen harken. Het vocht zal direct verdwijnen."

Ik heb even denken het merk Royalstro en dat komt bij Mulder Agro vandaan..
Ik heb het precies zo gedaan als hoe het moest... Alleen ja nu hyeb ik het eruit geschept omdat ik het een zootje vond...

Nu liggen er weer 4 zakken in.. dus ik kan nog een poging wagen..

Yv_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-08 14:13

Maar... Is 4 zakken ook niet gewoon té weinig?
Het lijkt mij hoe meer je eriun doet, hoe meer vocht het moet opnemen voordat het verzadigd is. Als jij dus maar een klein aantal zakken erin doet, is het niet vreemd dat het snel verzadigd is. Is mijn zicht erop dan tenminste... Weet niet of het ook zo in de praktijk is?

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-08 15:20

Ik heb zelf 5 1/3 baal in een box van 3,5 x 3 gegooid.

Ik zit nu op dag 6 en het ziet er nog steeds super uit. Ik heb de natte plekken vandaag omgegooid om te laten drogen.

Zodra mijn stro op is, zet ik de ander ook op die korrels.

Kasty

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-08 18:25

Ik had er 6 zakken in op 10 vierkante meter.. Was meer dan genoeg... Maar na een een week wel verzadigt...

Heb gisteren alles eruit gehaald... en nu de laatste 4 zakken erin... vandaar dat er nu maar 4 in iztten..

GBoterbloem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-08 18:30

Ik heb het foto - experiment - pagina doorgelezen en het klinkt mij wel interessant maar,
Als die 39 euro na 1 week al eruit moet is het niet echt een 'goedkope' stal vulling?
Hoe lang zou het er in kunnen liggen, bij een paard die de stal alleen maar als inloopstal heeft?

Yv_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-08 18:42

@Hennieb, is het misschien handiger dat je de natte plekken ergens strooit waar je paard normaal niet plast en een gedeelte van waar hij of zij niet plast op de -dan dus- kale plek legt??
Zo lijkt het mij dat het niet in 1 week kán verzadigen...

Kasty

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-08 18:45

Dat zou idd nog een goed idee kunnen zijn... Heb vandaag dus na één dag alleen wat korrel van de zijkant eroverheen gegooid..

Yv_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-08 18:49

Ik doe het ook zo, gewoon omdat ik een losse laag lekkerder vind dan een geplette en hij het toch wel weer plet (maar da's persoonlijk natuurlijk), maar heb tot nu toe pas 1x een natte plek ontdekt. Ik gooi dat er ergens overheen en haal verder alles los, daarna strijk ik het weer glad... Ook doe ik dit zodat de korrels die nog korrels zijn overal komen te liggen, ipv alleen in het achterste gedeelte.
Het ligt er bij mij pas sinds vrijdag in, maar verzadigd is het nog lang niet...

Imker

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-08 19:07

Inmiddels zit ik hier in dag 17/18 en het is nog prima te doen. Morgen komen er weer foto-updates, ben nu voldoende hersteld om eea weer op te pakken.

diana1

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-08 23:00

hennieb schreef:
Dat zou idd nog een goed idee kunnen zijn... Heb vandaag dus na één dag alleen wat korrel van de zijkant eroverheen gegooid..

waarschijnlijk staan jouw paarden de hele dag op stal?? die van Imker staan overdag buiten, dit maakt natuurlijk een groot verschil!!

Vippie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-08 08:12

diana1 schreef:
hennieb schreef:

waarschijnlijk staan jouw paarden de hele dag op stal?? die van Imker staan overdag buiten, dit maakt natuurlijk een groot verschil!!

Aha dat verklaart meteen mijn vraag waar de hopen poep zijn voor het uimesten Haha! Die van mij heeft er per dag toch minstens 10 liggen namelijk. Vond al dat ze zo weinig poepten.
En dan is mijn volgende vraag of er ook een experiment komt met paarden die overdag wel op stal staan?

dobbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-08 10:25

ik vermoed niet bij imker, als je de mogelijkheid hebt om je paarden buiten te zetten, zou ik ze persoonlijk niet op stal laten staan,

misschien dat iemand, waar de paarden gewoon altijd op stal staan, dat wil gaan testen.

Forcalquier

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-08 11:53

Ik ben zondag (21-12) begonnen met strokorrels,omdat ik afgelopen week op vakantie was dus een grote verassing voor mij hoe ik mijn stalletje vanmorgen zou aantreffen.Mijn buuf verzorgde mijn paarden maar was nog niet echt bekend met de korrels,dus na wat uitleg maar hopen dat het de hele week goed zou gaan. Vanmorgen trof ik mijn stal enorm schoon en kurkdroog aan(op de mest na dan),voor het eerst uitgemest met de korrel in de stal maar wat een verademing zeg...ik was met 3 stallen in iets meer dan 10 min klaar. In één stal was alleen onder de toplaag een soort pannekoek onstaan omdat buuf niet had geharkt,maar na het losmaken en de echte koeken eruit gehaald te hebben had ik weer 3 keurige schone stallen.

Mijn korrels komen uit Tsjechië en niet Duitsland zoals mij eerst was verteld, ik heb 6 zakken van 15 kg in een stal van 3,5 x 3,5 liggen, zondag vond ik dit nogal schraal maar nu inmiddels heb ik een behoorlijk dikke laag liggen.

Mijn Buuf is inmiddels ook overtuigd en aan het bestellen en ik ben tot op hede ook zeer tevreden.

diana1

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-08 20:15

VIPPIE: ik denk niet dat dit experiment er komt, of we moeten dat zelf doen, ik heb hier echter nog een voorraad vlas liggen en dus maak ik dat eerst op.

Ik heb reeds meerdere keren gevraagd om ervaringen van mensen die de paarden de hele dag op stal hebben staan, maar helaas geen reactie.....ja alleen dat we dan het aantal dagen van Imker door 2 moeten delen, maar dat schiet ook niet op!!

Imker

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-08 20:39

Ik zal dadelijk weer updaten, alleen vandaag fotoloos... Consternatie op stal doordat het de waterleiding bevroren is, een pensionklant die (heel lief, maar niet praktisch) zelf uit ging mesten zonder dat ik er was maken het vandaag niet optimaal. Maar update komt en morgen weer met foto's!

india

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-08 20:46

na 1 maand en 10 zakken later,
ben ik het er aan het uithalen,...........
alles is verzadigd!
2 kruiwagens met hele zware roodbruine stinkende zooi eruit vandaag,bijna niet meer te verrijden (heb een super grote 2 wielige kruiwagen)
moeten denk ik nog 6 kruiwagens uit!

dus over een paar dagen staat ze weer op stro, dit is te duur, 65 euro voor 4 weken!

Yv_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-08 21:18

diana1 schreef:
VIPPIE: ik denk niet dat dit experiment er komt, of we moeten dat zelf doen, ik heb hier echter nog een voorraad vlas liggen en dus maak ik dat eerst op.

Ik heb reeds meerdere keren gevraagd om ervaringen van mensen die de paarden de hele dag op stal hebben staan, maar helaas geen reactie.....ja alleen dat we dan het aantal dagen van Imker door 2 moeten delen, maar dat schiet ook niet op!!

Ik heb al een paar keer een mini-update gegeven. Die van mij staat de hele dag binnen, wordt er 's ochtends een uurtje uitgehaald met de losgooiservice, ik gooi hem zowiezo 1x per dag lekker naar buiten en als het nog meezit wordt hij door een andere stalgenoot ook nog een keer naar buiten gezet. Zeg dat-ie 20 uur binnen staat.
Het is een gigantische smeerlap, met stro strooi ik hem elke dag op met een plak (wij hebben van die giga balen, denk dat 1 plak ongeveer net zoveel is als 3/4 van die handzame(re) balen en elke dag hou ik maar een klein beetje stro over. Omdat hij bijna alles opeet én omdat hij al het vieze door het schone heenloopt. Vlas ook geprobeerd, geen optie, omdat hij dat ook eet.
Hij krijgt 4 keer op een dag hooi/kuil, zo ongeveer 1.5/1.75 plak per keer.

Ik ben er vorige week dinsdag mee begonnen. Hij staat in een box van (ik gok) 2.5 bij bijna 3 en heb er 5 zakken ingedaan. De eerst 3 dagen bleef het kurkdroog, de vierde dag kreeg ik een natte plek. Deze heb ik gewoon uitgestrooid over de rest en binnen 10 minuten was het donkere natte spul weer licht. Ik heb inderdaad wel véél meer poep dan Imker, ik haal er zo'n halve groene kruiwagen uit. Ook ben ik een stuk langer bezig dan 10 minuutjes. Ik doe alles los maken, ten eerste omdat ik niet van een groot plakaat hou en ten tweede omdat als ik het luchtig maak hij het vanzelf wel weer plet, dus alsnog de lekkere bodem heeft.
Daarbij kan ik ook écht alle drollen eruit halen, ook wat naar onder is gerold/verstampt etc. En de korrels blijven niet alleen achterin liggen, maar komen nog door heel de stal. Ik denk dat nu bijna alle korrels verpulverd zijn. Ik heb er nog niets bijgestrooid, ben ook van plan dat pas de doen als ik de eerste verzadigde plek eruit haal.
Foto's hoef ik niet te maken, het ziet er zo ongeveer hetzelfde uit als bij Imker.
Hij heeft er de eerste dag een paar happen van genomen, maar meer ook niet. Kuil/hooi heb ik dezelfde hoeveelheid voor aangehouden. Was erg bang dat hij zich zou gaan vervelen, doet hij nogal snel, maar valt me allemaal niet tegen.

diana1

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-08 22:16

hey Yvvv.....ik heb jouw verhaal gevolgd, alleen was het niet bekend dat jouw paarden wel binnen staan! BEDANKT voor de reactie. ik blijf jou ook volgen.

diana1

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-08 22:21

india schreef:
na 1 maand en 10 zakken later,
ben ik het er aan het uithalen,...........
alles is verzadigd!
2 kruiwagens met hele zware roodbruine stinkende zooi eruit vandaag,bijna niet meer te verrijden (heb een super grote 2 wielige kruiwagen)
moeten denk ik nog 6 kruiwagens uit!

dus over een paar dagen staat ze weer op stro, dit is te duur, 65 euro voor 4 weken!

jouw "experiment" is duidelijk mislukt!! jammer!!