Het paarden aan huis topic deel 10

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-25 13:31

Hier komen we uit op een grote vierkante baal per paard per maand, er vanuitgaand dat de baal helemaal goed is natuurlijk. Ze krijgen 4x per dag hooi en hebben altijd eetstro. Het is nu niet geheel onbeperkt, maar als ze goed hooi versmeren/laten liggen komt het daar wel zo ongeveer op neer.

Gisteren was het allemaal nog zo mooi en droog. {:}

Afbeelding
Afbeelding

Nu wil ik geen foto's meer maken. :7

Oehlala

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-25 13:38

Is die 70 kg product voor 1 paard dan? Want dat kan fysiek helemaal niet, een volwassen paard kan max 15 kg droge stof opnemen. Als je dan 70 kg hooi voert met een ds van 90%, kom je aan 63 kilo droge stof. Dat is gewoon onmogelijk.

Hier nu sinds een uurtje aan het plensen, maar gelukkig nog wel droog, hoewel het weideseizoen nu wel even over is.

mooney

Re: Het paarden aan huis topic deel 10

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-25 14:06

70 kg voor de groep met E pony erbij, nu zonder E pony. Dat is wat ze schreef iig.

Foreverkliek

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-25 15:40

MaritB schreef:
Ik heb de kruiden/protocol vanuit de darmencursus van de paarden therapeut. :)
Er zijn ook wel deskundigen van de opleiding die kunnen helpen :)
EMS komt ook voor in deze cursus (en tips en tricks)

Super! Dank voor de tip

MaritB

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-25 16:59

boemel schreef:
70kg hooi per dag voor een grote pony. Jeetje
Daar wordt je arm van :D

Super leuk van Fleur

https://www.instagram.com/reel/DQJUc9zi ... Q5Z3MyeG1l

Ik heb een filmpje gemaakt van de ochtend routine.
Allebei willen ze graag in de wei en vinden ze dat ik niet opschiet. Ice is de baas, dus Ice kijkt boos. :=
Dit gaat iedere dag hetzelfde ha ha

Whaha ja met 5 dan.. maar het is zeker gehalveerd nu die ene weg is..
En ja ik werd er ook echt arm van..

MaritB

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-25 17:04

mooney schreef:
70 kg voor de groep met E pony erbij, nu zonder E pony. Dat is wat ze schreef iig.

Ja dat dus.
Ik voerde 3,5 -4 baaltje per dag.. baaltjes wegen tussen 15-20kg per stuk.

Ik ben met die pony een les weekend weg geweest en zag toen ik wat ze at en mestte..
En de thuisblijvers waren toen 4 kleine pony’s en m’n man zei direct: helft aan werk..

Niet klpppend natuurlijk 1 e-pony staat niet gelijk aan 4 Shetjes.
Dus daar moet je dan wel aan gaan puzzelen op metabool vlak..

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-25 06:00

wat een wind, geen schade gelukkig, bij jullie ook alles ok?
Vanmiddag zou zadelmaker terugkomen waarvan mijn nieuwe zadel te krap is vanwege een nieuwe pasvorm. Alle dressuur die ze hebben zijn gepast en lagen niet goed, nu was het idee om VZ te proberen. Ik weet echt niet wat ik daarvan vind. Sta ervoor open en wil iets wat past, rij recreatief dressuur en in het bos maar ben dressuur wel gewend
Hoop wel dat de wind gaat liggen want rijden in een bos met deze wind, incl een paard wat dan over de zeik gaat is niet hee;l handig

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-25 06:23

Op zich kan VZ echt wel fijn zitten. Bij Ice kreeg ik een heel fijn VZ zadel die helaas 2 boommaten te klein bleek… en inmiddels na spieropbouw vrees ik 3 boommaten te klein.

Ik was er anders erg blij mee geweest voor buitenritten en springen. Dressuur had ik me ook mee gered, maar had niet mijn voorkeur gehad.

Ik zou als je het al overweegt echt wel een proefperiode afspreken.

Ik hoop voor je dat het rustig weer wordt!
Als je er niet uitkomt, is het dan een idee om tweedehands je oude zadel in de juiste boommaat te zoeken?

Karin_deB

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-25 11:57

Hier is er een boom op het hek bij de varkens gevallen (2e keer al).
Wel meer schade dan vorige keer maar alle dieren in orde.
Mn buurman komt vanmiddag met de kettingzaag om hem samen met mij eraf te halen. Heel fijn :D

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-25 12:17

Ah wat zonde van de boom. Wel fijn zo’n buurman!

Hier viel het mee. Veel regen en wind, maar t was te doen.
Al vond ik het vanmorgen om paard te rijden nog best hard gaan. Ik ben trots op beide dames. Ze hebben ondanks wind en regen zo fijn gelopen <3 Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-25 13:09

Wat zonde van de boom en ellende met al dat extra werk en repareren.
Hier waait het ook behoorlijk maar de zon schijnt wel weer. reageren de jouwne niet op dit weer Boemel?

Zadelconsulente is net weg, 2 vz opties pasten niet, beide merken had ik ook al in dressuur gepast en zij hoopte dat VZ net iets beter zou liggen maar helaas.
Nu wordt mijn oude zadel opnieuw gevuld, alle scheve oude vulling eruit en nieuw erin en de boom wordt verbreed op de pers. Als het dan nog niet past gaat het de verkoop in en weet ik ook dat vulling etc goed is.
Dan verder met de andere zadelmaker, de 5e neemt mijn instructeur Patrick zijn eigen zadel mee, de enige optie volgens de maakster van dat merk wat zou kunnen passen. Dat merk is 2e hands ook te krijgen want nieuw kosten ze minimaal 3500 euro en dat wil ik als recreant er niet aan uitgeven. 2500 euro max

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-25 14:05

Jawel, ze hebben wel storm in hun bolletje, maar als ik ze doodgooi met overgangen en wendingen, dan blijft de focus mooi bij mij.

Wat een gedoe met je zadel zeg. Maar deze optie klinkt wel goed.

Er zijn vast meer merken die passen. Tegenwoordig is er zoveel keuze. Ik ken wel een zadelpasser met een enorm aanbod gebruikte zadels.

Ik heb 6 november voor het eerst les van Patrick Molenaar. Ben erg benieuwd. Zit jij er voor de tijd al op?

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-25 15:35

ik stap pas op als hij komt, sta wel gezadeld klaar, les duurt 45 min en dat is echt meer dan genoeg voor ons

rover_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-25 16:19

Balen van de zadels LN.
Bedoel je met je oude zadel je eigen zadel waar je goed op zat? En kan je dat gekochte zadel teruggeven?

Stoer hoor Boemel. De mijne had er wat meer last van. Maar was bij de vereniging (alleen) en dat ligt rot midden tussen de huizen, dus hoop te loeren...

Vraagje: vriend van me moet zijn shetlandhengstje 1,5 jaar verkopen. Lief dier, in handen, netjes bijgehouden met ontwormen, basisvaccinaties gehad en is gechipt. Wat kan je daarvoor vragen? Wilde het liefst kosten vaccineren en chippen er wel uit.

Belker

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-25 16:49

Wat balen LN.
Ik heb veelzijdigheid richting dressuur. In dressuurzadel krijg ik op Fiesta kramp in mijn heupen.

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-25 17:09

rover_ schreef:
Balen van de zadels LN.
Bedoel je met je oude zadel je eigen zadel waar je goed op zat? En kan je dat gekochte zadel teruggeven?

Stoer hoor Boemel. De mijne had er wat meer last van. Maar was bij de vereniging (alleen) en dat ligt rot midden tussen de huizen, dus hoop te loeren...

Vraagje: vriend van me moet zijn shetlandhengstje 1,5 jaar verkopen. Lief dier, in handen, netjes bijgehouden met ontwormen, basisvaccinaties gehad en is gechipt. Wat kan je daarvoor vragen? Wilde het liefst kosten vaccineren en chippen er wel uit.

Ik ben niet echt stoer hoor. Ook wel geluk dat er brave paarden hebben. Ze hebben veel energie, maar ze hebben geen fratsen. Denk dat ik t anders ook niet zou durven.

Er is een paardenmarkt topic momenteel, daar staan aardig wat prijzen in genoemd en ook mensen die daar een shetje gekocht hebben, misschien daar ook eens neuzen voor de prijs.

Dais_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-25 17:45

Ik heb zelf altijd 30 minuten les en zorg dat ik er 15 minuutjes vooraf op zit om warm te stappen. 45 minuten is ook best lang om te lessen vind ik, maar dan kan je ook de warming up meenemen, dat is ook wel fijn!

Zadeltroubles, hier helaas ook (weer). Ik zou zo graag eens zorgeloos willen rijden, maar het is elke keer wat. Ik had in augustus net een startkaart aangevraagd, maar dat was achteraf zonde van het geld nu ik weer niet meer kan rijden :(

Onlangs werd hier het waterverbruik besproken. Nu zaten wij al idioot hoog vergeleken met jullie allemaal, maar nu kregen we de nieuwe afrekening (400 kuub voor 1 jaar) en dat sloeg echt nergens op. Nu lijkt het er op dat we ofwel ergens een lekkage hebben die niet te vinden is, of onze teller is op hol geslagen :=

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-25 18:03

Wow!!! Dat is echt heel erg veel water voor een huishouden met wat paarden...

Dais_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-25 18:31

Morgen sluiten we de kraan af naar de stallen toe. De paarden hebben speciekuipen vol water als ze buiten lopen.

Als het verbruik dan 0 is dan weten we iig dat het de leiding naar buiten toe is.

Alle leidingen in huis zijn reeds vervangen, die zijn het sowieso niet. Die liggen nu over het plafond, dus dat zou je toch moeten merken als het daar lekt :=

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-25 18:49

Gaat de leiding naar de paarden toe onder de grond? Of kun je dat traject makkelijk controleren als het daar blijkt te zitten?

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-25 19:05

Dais_ schreef:
Morgen sluiten we de kraan af naar de stallen toe. De paarden hebben speciekuipen vol water als ze buiten lopen.

Als het verbruik dan 0 is dan weten we iig dat het de leiding naar buiten toe is.

Alle leidingen in huis zijn reeds vervangen, die zijn het sowieso niet. Die liggen nu over het plafond, dus dat zou je toch moeten merken als het daar lekt :=

Hebben wij ook eens gedaan en toen bleef de meter doorlopen.. vond t al zo gek dat het op 1 punt in de tuin elke keer natter leek :')

Nou ik lig op bed, beurs griepje opgelopen en koorts en hoesten. Dus maar ff lekker lang slapen en hopelijk morgen weer fit. Zouden hele weekend klussen maar daar ben ik vanmorgen na een uurtje mee gestopt.

Dais_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-25 19:36

Beterschap!

Nickeltje, die leiding gaat inderdaad vanuit de kelder, onder de aanbouw, door de dijk naar een buitenkraan. Vanaf daar zit een tyleenslang richting de stallen.

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-25 19:39

Pff... dat klinkt als een hoop graafwerk als het daar zit...

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-25 08:47

Wij hebben dat ook gehad, maar bij ons was er iets mis met de (prehistorische) meter. Ik had er zo de zenuwen van! Wij hebben alsnog een torenhoog watergebruik door het vergeten van de kraan buiten. :=

Gisteren hadden wij alleen nog een plas achterin de paddock. Vanochtend was het huilen, zo nat. Ze kunnen alleen lekker staan bij de schuilstal.

kiko

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-25 09:02

Er is echt veel regen gevallen vannacht. Als het nu even droog blijft dan trekt het meeste wel weer weg hier. Wij zitten op zandgrond vlakbij het bos op een heuvel dus dat scheelt.