het paarden aan huis topic deel 9

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-23 20:33

@FeliciaJ: ik heb gewoon een betonnen elementen mestbak (3x4) die 1x per jaar geleegd wordt door een loonwerker, kosten ong 100 euro. Ik heb een E-pony en een Shet.
Je moet wel zorgen dat de loonwerker met zijn materieel er bij kan komen.

Afbeelding

horsii

Re: het paarden aan huis topic deel 9

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-23 21:24

Hier een kiep aanhanger ook en breng ik eens in de drie weken naar een boer in het dorp. Ik breng het met de mini trekker.

Hooi heb ik via de fourage handel die is elke twee weken in de buurt
Ideaal met weinig opslag.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-23 08:31

Ook kieper, voorheen een mesthoop en die maakte is grotendeels zelf leeg ( heel veel scheppen) en deels door moestuinboertjes.
Dit bevalt veel beter

Trekhaak met auto is voor mij een must trailer, hooi en stro en mestafvoer, nu be ik niet afhankelijk van anderen

XladyX

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-23 10:14

Hier ook een 10m3 mestcontainer (gehuurd) voor 2 paarden en 2 kleine pony’s. Ik vind dit al aan de kleine kant en dan heb ik al bijna alleen maar mest zonder strooisel, dus een rolcontainer zou ik echt niet doen. Qua hooi ook afhankelijk van hoeveel opslag je hebt denk ik, ik heb gekozen voor een grote handelaar die het kwam leveren en zou dat zo weer doen. Scheelt zelf sjouwen, kwaliteit is top en service ook dus verwacht als er wat mee is dat ik bij ze terug kan komen. Wel wat duurder dan lokaal zelf kopen, maar doordat het grote balen zijn en ik per keer leveren 25 balen kwijt kan kom ik uiteindelijk goedkoper uit.

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-23 10:27

Hier aanhanger voor de mest. Een kieper. Brengt mijn vriend 1x per week weg met minitrekker. Op het Winterland kunnen we kiepen in de zomer moeten we scheppen dus dan ga ik meestal mee.

Hooi haal ik met trailer. 24 baaltjes per keer, ze eten baal per dag.

Strooisel wordt gebracht door de fouragewinkel. Kan daar op zich ook hooi van halen maar vind de kwaliteit wisselend en prijs te hoog.

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-23 10:30

Ik zou wel echt investeren in iets dat kan trekken. Ook al is het een trekker, je bent daarmee lekker onafhankelijk en je kan zelf dingen halen en wegbrengen. Niks zo irritant als mensen die hun afspraken niet nakomen.

joyce83

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-23 11:17

Wat ik bij ons graag anders zou zien is dat de opslagplek beter bereikbaar zou zijn met weken regen. Maar goed is afgelopen weken wel extreem geweest.

Kipper is hier echt een super investering geweest. Oke wel eentje ongeremd tot 750 kg maar voor hooi en stro gaat het.

Mest altijd gered met iemand die kwam ophalen alleen afgelopen jaar hield iemand zich niet aan zijn woord. Maar kan het ook wegbrengen. Nu weer opsparen en als het goed is komen ze in februari weer halen.

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-23 11:23

Ik zou inderdaad niet zonder trekhaak willen. Naar de kliniek, even hooi halen, tuinafval wegbrengen, etc

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-23 11:30

Helaas geen trekhaak, maar ook geen B+. Dus altijd afhankelijk van 'brengen' of een weekvoorraad halen.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-23 11:48

Hier ook speciaal een wat grotere auto omdat ik zonder toch echt wel onhandig vind met paarden aan huis.
Of ja op pension ook want wil paard kunnen vervoeren.
En dat kan in veel gevallen gewoon met rijbewijs B :)
Nu rij ik overigens zelf nooit, doet vriend met CE. Maar het kan wel als het moet.

Kim_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-23 11:54

Ik vind trekhaak ook een must als ze aan huis staan. Wat nou als ze met spoed naar een kliniek moeten? Of heb je altijd iemand achter de hand waar je een trailer kan regelen en die ten alle tijden gelijk opneemt als je belt?
Daarnaast voor het halen van materialen (bijv onze paardenstallen zelf opgehaald met aanhanger), strooisel, hooi, wegbrengen van mest etc. Als je een bak wilt huren, op wedstrijd of les gaan, bij de rijvereniging.. Zou niet zonder mn aanhanger en trailer kunnen hoor :D Wij zouden vele malen duurder uit zijn als we daarvoor altijd mensen moesten inschakelen/materialen moesten huren.

MarloesHJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-23 12:48

Ik heb zelf geen trekauto maar die kan ik van mijn ouders gebruiken. Ik ben wel van plan als ik mijn huidige auto moet vervangen een trekauto aan te schaffen. Alleen moet ik er meteen dan een hebben die minimaal 2000kg kan trekken omdat ik met mijn beide paarden ermee naar de bak moet kunnen gaan.

Maar zonder trekhaak hier zou niet gaan. Mest breng ik weg met een kiepaanhangwagen, hooi haal ik met de trailer. Enkel strokorrels worden thuis bezorgd.

Karin_deB

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-23 15:12

Hier afgelopen september een mesthoop laten aanleggen van sleufsilowanden, 4x2meter en 1.50m hoog. Voor een D-pony, E-pony en shet.
Zou nu geleegd moeten worden maar kan even niet dus even bikkelen.

Hooi was ook even zoeken maar inmiddels een vaste leverancier gevonden.

Hier geen eigen trailer, wel een trekauto met trekhaak en aanhangwagen.
Redden we ons prima mee tot dusver.

FeliciaJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-23 15:30

Wauw bedankt voor alle reacties!

MarjanB schreef:
Ik zou wel echt investeren in iets dat kan trekken. Ook al is het een trekker, je bent daarmee lekker onafhankelijk en je kan zelf dingen halen en wegbrengen. Niks zo irritant als mensen die hun afspraken niet nakomen.

Als het echt nodig is wonen mijn ouders op 2 minuten met een auto met trekhaak die ik altijd kan lenen. Hij staat hier nog wel op de planning, maar eerst het huis maar eens af :7

gelukkig kunnen we bij de vereniging lessen, wat 10 minuten stappen is.

XladyX schreef:
Hier ook een 10m3 mestcontainer (gehuurd) voor 2 paarden en 2 kleine pony’s. Ik vind dit al aan de kleine kant en dan heb ik al bijna alleen maar mest zonder strooisel, dus een rolcontainer zou ik echt niet doen. Qua hooi ook afhankelijk van hoeveel opslag je hebt denk ik, ik heb gekozen voor een grote handelaar die het kwam leveren en zou dat zo weer doen. Scheelt zelf sjouwen, kwaliteit is top en service ook dus verwacht als er wat mee is dat ik bij ze terug kan komen. Wel wat duurder dan lokaal zelf kopen, maar doordat het grote balen zijn en ik per keer leveren 25 balen kwijt kan kom ik uiteindelijk goedkoper uit.

het leek mij zo handig dat die afgesloten zijn, maar als ik het zo lees kan ik beter gaan voor een grotere hoeveelheid opslag. waar huur jij je mestcontainer?

Kwa hooi heb ik nu 2 offertes uitgezet en bij 2 boeren hier in de buurt gevraagd of ze ook leveren dus ben benieuwd. Kan niet wachten tot ze straks aan huis staan!

XladyX

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-23 15:37

Ik huur via Nijssen, goede service en op aanvraag snel geleegd. Ik heb de afsluitbare gekozen idd en daar erg blij mee, container dicht is 0,0 stank en vliegen. Moet m wel verplicht door hun minimaal 2x per jaar laten legen en dat is vrij prijzig, dus composteer ook een deel. Zonder composteren moet ik m elke 2 maanden laten legen.

horsii

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-23 15:47

Hier is Tess gewent en aangezien ze alleen met 2,5 maand ontwormd is zometeen de panacur geven, over twee maanden strong gp en dan weer de panacur.
Ook gelijk de rekening van peeps betaald, dqn komen de tranen weer..

Tess bleef braaf staan met enten, fijn meewerkend veulen.

Dus weer bijna 600 armer.

Fijn een droge dag vandaag.

FeliciaJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-23 16:46

XladyX schreef:
Ik huur via Nijssen, goede service en op aanvraag snel geleegd. Ik heb de afsluitbare gekozen idd en daar erg blij mee, container dicht is 0,0 stank en vliegen. Moet m wel verplicht door hun minimaal 2x per jaar laten legen en dat is vrij prijzig, dus composteer ook een deel. Zonder composteren moet ik m elke 2 maanden laten legen.

ben benieuwd, Ik heb bij hun inderdaad ook een offerte opgevraagd. Goed om te horen dat jij er tevreden over bent!

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-23 11:10

@horsii: sterkte er mee. Het wordt minder met de jaren, maar ik schiet nog regelmatig vol als ik aan Missy denk en/of vergelijkbare situaties tegenkom.

Hier begint de mestbak ook weer voller te raken en ii moet nu deels omhoog gaan kruien en vergeet dan elke keer dat ik de krui niet zo vol moet maken :)
Ook nog 2 minuten een zonnetje gezien {:}

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-23 15:38

Sterkte Horsii! We hadden de rekening tegelijk binnen.. blijf het ook nog steeds gek vinden dat kaat er niet meer staat als ik bij stal kom of de wei in kijk.

Wat een …. Weer zeg! Ga eind van de middag maar ff naar de binnenbak. Vriendlief is goed ziek (arme jongen ) dus ik kan de hele dag doen wat ik wil _O- hij mist me toch niet en heeft ook niet om 5 uur al honger en wil gevoerd worden _O-

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-23 16:03

Het is ook heel verdrietig om je paard te moeten missen. Ik heb ook direct de factuur betaald, dat was wel prettig.
De tijd helpt het verdriet te slijten.

We hadden hier een mooie zonsopkomst en daarna verdween de zon direct.
Maar de ochtend was aangenaam.
Tess en Diekke zijn gereden en grondwerk gedaan met Mirtje. Mirtje loopt inmiddels als een hondje achter me aan. Ik mag haar hals met de vlag aanraken en haar hoofd met mijn hand. Het gaat langzaam, maar er is progressie.

Tess voelt zich merkbaar beter nu het minder koud is.
De rijbak is weer mooi gesleept en het licht er allemaal mooi bij. Voer voor de paarden staat al klaar voor vanavond.

Inmiddels regent het, maar behalve een verjaardag niets meer wat nog moet.

Ach, weer ziek Marjan. Dat is wel echt vervelend voor hem. Beterschap! En rijdse!

Belker

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-23 16:21

Hier is manlief plotseling weer vliegen dus ik heb alles alleen te doen. Dus even drukker als anders. Wel bijgelezen maar bergeten te reageren, sorry.

Wat fijn dat Mirtje langzaamaan beter gaat Boemel.
DF had even zon…..
En iemand anders een mooie zonsopkomst waarna de zon opeens gevlogen was….

Karin_deB

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-23 16:27

@horsii, :(:)
@marjan, hopelijk knapt je vriend gauw weer op!
@boemel, wat fijn dat er zoveel verbetering is bij Mirtje!
@belker, sterkte met de drukte!

Hier komt het met bakken uit de lucht. Ben maar in bad gaan liggen.
Paarden zijn gisteren gemasseerd. Blij dat ik ze daarna een deken op heb gedaan.
De ruin zat goed en los in zn vel.
De merrie wat spanningen in schouders en nek, de frequente en lange tand behandelingen laatste weken hebben daarvoor gezorgd :(:)

De nieuwe paddock is qua bestrating en zand bijna af *\o/* Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-23 16:34

Dat is een mooi stukje bestrating er bij :)

Hier komt het ook met bakken naar beneden, maar volgens BR zou het rond 4 uur droog zijn en dan hopelijk niet meer zulke lange buien tot ze vanavond op stal gaan.

Ondertussen zit ik op Bonprix naar lekkere lange truien te kijken :)

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-23 17:16

En helaas was het net met voeren niet droog, maar ze stonden 'veilig' in de tent :)

En waarom hebben alle lange/dikke truien een capuchon... |o

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-23 17:39

Hier tot een uur of 2 droog. Vanmorgen nog fijn gereden. Gelukkig maar want de komende dakgen alleen maar regen.

Die bestrating ziet er fijn uit.

Zon? Al dagen niet gezien al was het wel droog. Ook heel fijn.

Rekeningen zijn altijd weer zuur. Helemaal na een overlijden. Toch weer confronterend. Met de tijd slijt verdriet gelukkig wel