Het paarden-aan-huis-topic deel 6

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Olympia96

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-20 09:23

Sky_Britt schreef:
Wauw Olympia wat een fantastische plek! <3

Die heuvel in de hoek is een leuk idee, kunnen de paarden daar straks ook overheen?

Ja! Die bult was ook een soort moetje ivm de vele stronken en oude graszoden die we kwijt moesten. Dat is het plan. We hebben nog 4 bulten woudzand liggen en een deel ervan komt als verlengstuk van de track over de bult heen. En de bult loopt in een soort hoek en we willen dan (beneden) in de hoek van de bult een schuilstal creëren.

Beterschap Biancaaaa. Hopen dat er snel een oplossing is.

Zouden jullie me kunnen helpen met een hooi-vraag? Het plan is om straks max 3 paarden te huisvesten. Ik heb al een stuk of 12 midi-balen met droog hooi. Maar ik moet nu dus vast de bestelling doorgeven, ook al komen de paarden pas in de herfst. Zijn er hier mensen die ook midi-balen hebben? En hoelang doe je daar mee voor hoeveel paarden?

Wat mij betreft mogen ze de hele dag door hooi eten. Dat zal in de zomer wat minder zijn als ze ook op het gras lopen. Vind het lastig te bedenken hoeveel voorraad ik moet inslaan.

Jee Lynn_Nikita, wat heftig en naar voor je man (en jou ook natuurlijk). Ik zat vorige maand in een vergelijkbare positie. Ik zou een vast contract krijgen, maar werd (samen met vooralsnog 20 anderen) op straat gezet ivm de Corona gevolgen. Gelukkig heb ik binnen twee weken een nieuwe baan gevonden, maar wat een ellende in deze periode. Heb het gevoel dat het nog lang niet voorbij is...

ClaudiaHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-20 09:28

Ik heb een tijdje midi balen gehad met 1 paard, d pony en een mini.
Kon ongeveer een week met 1 baal.
Met 3 paarden zal het sneller gaan, 3 à 4 dagen?
Ik voerde onbeperkt hooi.

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-20 09:30

Bij ons in het dorp staat nog wel wat met grond te koop, maar gok zo dat Aarle te ver is voor wat je zoekt

oliebol Lynn, zit jullie niet mee he...

Flew

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 6

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-20 09:32

Ik voer midibalen aan mijn twee pony’s (1 D, 1 E). Afhankelijk van hoe strak de baal geperst is eten ze er in het natte seizoen 5 a 6 dagen van. Dat is niet onbeperkt, maar zit er niet ver af. In de zomer staan ze 2 uur per dag op gras en eten ze wat minder hooi.

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-20 09:33

Dat zijn wel heel spannende tijden Lynn

Bianca hoop dat ze snel wat vinden voor je paard dat helpt.

xXutopiaXx

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-20 09:44

DubbelDun schreef:
"Ouderwetse regen'' is een leuke :)

Haha een vriend van mij had het ook al over 'retro-regen', vond ik ook al zo'n leuke! :P
Maar inderdaad, hier ook! Gisteren de hele dag 9mm gesijpeld en sinds vannacht 12 uur alweer zo'n 8mm. Helaas komt bij ons de mest er pas vanavond op.... bedrijf was ons vergeten... :roll: Maar het pas gemaaide gras vindt dit sowieso wel lekker :D

Bianca, wat rot dat het huis aan jullie voorbij is gegaan.. Succes met de zoektocht!! En met je paard :(:)

LN, ben je lekker mee zeg... puin in je spouwmuur! Dat ze het er überhaupt nog uit kunnen halen... je trekt het wel een beetje aan geloof ik hè... :7 Altijd gedoe bij jullie :(:)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-20 09:46

Balen LN.

Ik ga zo eens kijken wat mijn matten voor nut hebben geloof ik. Gisteren een partij bij gehaald dus we kunnen weer los :D

MarliesR

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-20 10:34

Lynn_Nikita, pff jullie hebben wel steeds echt veel tegenslag zeg! Hopelijk heeft je man snel weer ander werk!

biancaaaa, jammer dat het niet gelukt is! Het is echt een lastige tijd om te kopen zeg.. En september is het maar zo. Heb je al iets van een tijdelijke oplossing anders? Ook sterkte met je paard! Maagzweren zijn echt een lastig probleem ook.

Olympia96, weet je hoeveel deze minibalen ongeveer wegen? Verschilt nog wel eens ook. Hier eten ze met onbeperkt hooi in het najaar/winter ongeveer tussen de 12 en de 18kg per dag (per paard). Beetje afhankelijk van het weer (veel wind en regen = hoger verbruik). In deze tijd van het jaar ligt het tussen de 5 en de 10kg hooi per dag. Beetje afhankelijk van hoeveel uur ze op het gras komen (nu ongeveer 6 ~ 8 uur per dag) en ook het weer.

Hier heeft het ook flink doorgeregend! Enige jammere is dat het lange gras er wel helemaal plat van ligt.

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-20 10:47

Ik had ook midi balen, die van plm 120 kg bedoel je dan he?
Ik heb een fjord en 2 shetjes(kleintjes) en in de winter kregen ze onbeperkt, dat wil zeggen, hooinet stampesvol en die wat op een paar restjes na, niet leeg de volgende voerbeurt 24 u later.
Ik deed 6 dagen met zon baal.soms 5, meestal 6

Balen LN! Zit je niet op te wachten zeg

Olympia96

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-20 11:27

Bedankt voor de inzichten :-)
Ik schat ongeveer wat Martje zegt qua kilo's, Marlies. En op basis van jouw verbruik dan zou het ongeveer 2-3 dagen zijn met drie paarden in de koude periode als ze minder (of niet) op het land komen. Dat wordt dan een behoorlijke opslag die we moeten aanleggen :D. Geintje. We mogen het in fases laten brengen, dus dat is fijn.

rover_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-20 11:30

Sterkte met je paard Bianca, wat krijgt hij nu te eten en hoe wordt hij gehouden?

Akelig Lynn, sterkte voor jullie.

MarliesR

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-20 12:10

Ik heb toevallig kort geleden dit staartje gemaakt. Ik heb het verbruik dan wat ruim ingezet (kan maar beter overhouden dan dat het toch erg tegenvalt...). Met oog ook op potentieel pensionpaarden.

Het weer en de hoeveelheid gras zijn daarin dan ook wel grote variabelen. Zolang het genoeg regent heb ik met deze twee paarden genoeg wei over (+/- halve hectare) om ze heel deel van het jaar bij te voeren met gras. Maar met grote droogte wordt het weer anders.

En de prijs van Venhorst blijkt ook nogal variabel, die is wederom omhoog gegaan :+

Afbeelding

Chasey

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-20 13:22

Ziet er goed uit Olympia! En zo'n bult is heel leuk om met de paarden overheen te gaan. Bij ons stonden ze ook altijd vrijwillig op de bult te grazen of op de uitkijk.
Intussen hebben we de weide met bult en paardenzwemvijver verkocht.

Karin_deB

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-20 13:25

Mooi plekje Olympia! Welkom!

carika

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-20 13:34

Olympia, wat een gaaf plekje. Bijna om de hoek ;)
Ik reken met 1 midi baal per paard per week als ze niet op het gras gaan, dan reken ik ruim. We hebben kwpn die vrijwel onbeperkt mogen eten.

Sky_Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-20 15:40

MarliesR ik heb precies hetzelfde hooi als jou. Super tevreden over, maar die prijzen per paard zijn wel confronterend zo :+

Op mijn vorige pensionstal was er altijd zo'n gedoe over de kwaliteit en het verbruik van het hooi (we betaalde variabel voor het verbruik per maand, maar dan wel met 10 stallen samen) dat ik het woord hooi niet meer kon horen. Dus nu wil ik vooral met zo min mogelijk gedoe goede kwaliteit hebben, dan is Venhorst ideaal :)

Libera

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-20 15:56

Olympia96 schreef:
Sky_Britt schreef:
Wauw Olympia wat een fantastische plek! <3

Die heuvel in de hoek is een leuk idee, kunnen de paarden daar straks ook overheen?

Ja! Die bult was ook een soort moetje ivm de vele stronken en oude graszoden die we kwijt moesten. Dat is het plan. We hebben nog 4 bulten woudzand liggen en een deel ervan komt als verlengstuk van de track over de bult heen.

Oei als er stronken in de bult zitten moet je wel oppassen dat er geen grote sinkholes ( hoe heet dat eigenlijk in het NL? :P ) in komen als de stronken vergaan over een een aantal jaar!

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-20 16:13

Zinkgat :)
Maar ze komen hier zo weinig voor (gesprongen waterleidingen) dat een sinkhole eigenlijk het meest gebruikt wordt.
De natuurlijk variant zoals ze in Amerika veelvuldig voorkomen heb ik hier nog niet eerder van gehoord.

MarloesHJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-20 18:05

Wij hebben momenteel wel een gat in de wei waarvan ik verdenk dat het een zinkgat is. Gat loopt recht naar beneden en is de hele steel van de schep diep. Ligt ook geen opgegraven grond ofzo bij.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-20 18:13

Eng hoor. Ik zou het meteen volgooien met stenen en goed aanstampen.
Als de dood dat er een paardenbeen in zou zakken.

Ik heb zoiets eens gehad toen ik ergens in het bos reed (gelukkig in stap) en er bleek een houten paaltje die je wel naast een fietspad ziet staan ineens 'miste'. Boon zakte er 40 cm diep in weg, maar gelukkig niets ernstigs gebeurd. ik heb er wel van geleerd om nooit meer zo dicht langs de randen te lopen.

MarliesR

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-20 18:56

Oh brr doodeng zulke dingen!

MarloesHJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-20 19:01

DubbelDun schreef:
Eng hoor. Ik zou het meteen volgooien met stenen en goed aanstampen.
Als de dood dat er een paardenbeen in zou zakken.

Ik heb zoiets eens gehad toen ik ergens in het bos reed (gelukkig in stap) en er bleek een houten paaltje die je wel naast een fietspad ziet staan ineens 'miste'. Boon zakte er 40 cm diep in weg, maar gelukkig niets ernstigs gebeurd. ik heb er wel van geleerd om nooit meer zo dicht langs de randen te lopen.

Ik heb uiteraard de plek afgezet zodat de paarden er niet in kunnen gaan staan. Vind het ook niets zo’n gat. Heb ook twee konijnengaten laatst dichtgegooid maar helaas hebben de konijnen er weer een opengemaakt. Maar ondanks dat een van de twee dicht is gebleven staan die beide afgezet. Mooie collectie afgezette stukken in de wei dus momenteel.

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-20 19:02

Oh ja heel naar zulke gaten...

Hier is het echt weer zeik nat, zelfs in het weiland staan allemaal plassen

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-20 19:52

@marloes: met konijnen kun je wel aan de gang blijven.
Was er niet iets van mest van eea beest dat als je dat er in legde dat ze niet meer terug kwamen ??

Ik heb net een rondje gewandeld met Boon. Die stapte lekker door en nu ben ik wel moe...

MarloesHJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-20 20:24

Geen idee, heb mijn loonwerker daar ook nog niet over gehoord. Paardenmest vinden ze iig prima ruiken want het is een strook waar de paarden graag mesten... Ik kan alleen maar hopen dat ze het hol snel weer in de steek laten want we hebben echt veel konijnen nu hier helaas. Bij de buren onder de schuur zaten eerst ratten die hebben we nu weg maar volgens mij wonen de konijnen nu in die holen helaas. En zie regelmatig jonge konijnen.

Klinkt wel als een fijne wandeling:)