Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Karin_deB

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-18 09:34

Ik verbaasde mij er echt over wat mijn d-pony en shet per dag aan poep produceerde dus ik zou echt niet aan 10 paarden moeten denken :=

MizzMontana

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-18 10:21

Dat jullie dat allemaal zo nauwkeurig weten, ik heb dus geen idee hoeveel tijd ik er aan besteed sinds ze thuis staan :o
Hier staan er drie en het verzorgen duurt zolang als het duurt, de ene dag doe ik het minimale en een andere dag wat extra klusjes. Soms heb ik alles al klaar voordat de kinderen wakker zijn, soms overdag tussendoor met kinderen erbij stallen uitmesten en hooivoeren en soms pas ‘s avonds laat.
Haha, totaal geen routine dus als ik t zo opschrijf. Het ligt er ook echt aan of mijn man wel of niet thuis is die dag, als hij er is is het wel makkelijker om alles vroeg klaar te hebben en wat extras te doen.

Bnet

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-18 10:25

Pfoe, de mest van 10 paarden zou ik ook niet blij van worden...

Wij hebben 2 IJslanders en 1 Shetlander. Ze staan op +/- 5 minuten met de auto (10-15 min met de fiets) van ons huis af, bij mijn schoonouders.
Ons schema is als volgt:
's ochtends voeren. Dit staat al klaar en kan over de omheining in de bak gegooid worden. Dat scheelt veel met omkleden en dergelijke, want nu word je er eigenlijk niet vies van. Meestal doet mijn vriend dit voor zijn werk met de auto, in de zomer fiets ik zelf wel eens.

's avonds mesten we uit, voeren we en vullen we het water bij. In mijn eentje is dit zo'n 30-45 minuten, met zijn tweeën zo'n 20 minuten.

In het weekend doen we grotere klussen: hooi klaarmaken voor de hele week, omheining nalopen, stalletje goed uitvegen e.d.
In de winter kom ik doordeweeks eigenlijk niet aan rijden toe, behalve op een vrije dag. Dat heeft alles te maken met dat het zo vroeg donker is en wij geen bak hebben. We hebben nu wel verlichting in de wei, wat de mogelijkheden iets vergroot, maar dan is het toch al snel te nat. Buitenrijden als het donker is vind ik niks. In de zomer lukt rijden me wel, maar ik ga dan ook graag naar buiten met de paarden.

En hoe ik zo precies weet hoe lang ik erover doe: mijn vriend en ik dansen samen, en meestal doen we de avonddienst bij de paarden samen voordat we gaan trainen. Op een gegeven moment weet je het precies _O-

ikkeniet

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-18 11:03

Ik lees al een tijd mee, maar twijfel of ik wel mee mag praten.
Ik heb mijn paarden aan de overkant van mijn huis staan bij een boer.
Maar regel wel alles zelf, dus voeren, weide beleid, hooi en stro.
Laat maar weten of ik mee mag praten, en dan zal ik me ook netjes voorstellen.

Karin_deB

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-18 11:32

@MM, dat is vooral omdat ik dat bijhield op de dagen dat ik alleen ben met de kinderen haha.
Tot nu toe heb ik het geluk gehad dat ze beide na de lunch een slaapje doen, dan kon ik precies de stal mesten etc.
Binnen en buitenzetten doe ik even snel als mn dochter voor de tv zit met een boterham of ze gaat mee (zoon slaapt dan).
Mijn zoon is nu alleen enorm aan het rommelen en schuiven met zn slaapjes dus ik vrees dat ze elkaar binnekort niet meer overlappen dus dan wordt het een nieuwe uitdaging :D

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-18 11:34

Ilsey, ik heb nu 12 jaar paarden aan huis in wisselende hoeveelheden van 3 tot 8 paarden en grote pony's.

Het kost mij de laatste jaren gemiddeld een half uur per paard per dag aan de standaard dagelijkse basisverzorging van 3x per dag een ronde mesten, voeren, buiten/binnen paddock,in de wei/uit de wei, vegen, hooinetten vullen etc.

Omdat 1x per dag mesten met meer dan 4 paarden echt te zwaar is, en ze het eerder uit elkaar lopen door het zand of het verregend, hebben we het dus verdeeld over de dag en bij voorkeur met meerdere personen.

Wij werken dus met een verzorgrooster. Elke ronde wordt er gemest, in de zomer soms in 2 beurten ipv 3 omdat het dan langer licht is en in de avond ook de wei uitgemest kan worden. In de winter lukt dat niet in het donker en moeten de paarden in de middag al het land uit. Er staan nu 3 paarden en 3 grote pony's en als ik alles de hele dag alleen moet doen vind ik dat lichamelijk best pittig.

Dat in 5 of 10 minuten uitmesten gaat hier echt niet op. Ze staan nu bijvoorbeeld achterin de wei en dat is enkele reis al 5 minuten, dan mest zoeken in een stuk van 1 ha en vervolgens weer teruglopen. Als de paarden dan ook niet in 1 keer meelopen en je ze per 2 of 3 met halster en touw moet ophalen ben je ook zo weer dik een kwartier verder voor ze op het zand staan.

Rondje Paddock Paradise zandpad is zonder stoppen ook al iets van 5 minuten (ongeveer 350 meter)
De afstanden lopen kost dus al aardig tijd.

Die gemiddelde van 10 hopen per paard klopt hier ook ongeveer. Max. 12. En de grote van 1 hoop kan nogal verschillen. Soms passen er wel 4 van 1 pony in een dikke bult van een paard. Wij halen hier gemiddeld 2/3 gewone kruiwagen per paard per 24 uur mest op. Dan mesten we alles schoon uit. Met natte plekken in (inloop)stallen komen er zo wat kruiwagens bij.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-18 11:38

ikkeniet schreef:
Ik lees al een tijd mee, maar twijfel of ik wel mee mag praten.
Ik heb mijn paarden aan de overkant van mijn huis staan bij een boer.
Maar regel wel alles zelf, dus voeren, weide beleid, hooi en stro.
Laat maar weten of ik mee mag praten, en dan zal ik me ook netjes voorstellen.

Hallo, natuurlijk mag je meepraten!

Hoe meer zielen, hoe meer vreugd!

Vertel, vertel, vertel!

Ilsey

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-18 15:21

joyce B schreef:
Ilsey, ik heb nu 12 jaar paarden aan huis in wisselende hoeveelheden van 3 tot 8 paarden en grote pony's.

Het kost mij de laatste jaren gemiddeld een half uur per paard per dag aan de standaard dagelijkse basisverzorging van 3x per dag een ronde mesten, voeren, buiten/binnen paddock,in de wei/uit de wei, vegen, hooinetten vullen etc.

Omdat 1x per dag mesten met meer dan 4 paarden echt te zwaar is, en ze het eerder uit elkaar lopen door het zand of het verregend, hebben we het dus verdeeld over de dag en bij voorkeur met meerdere personen.

Wij werken dus met een verzorgrooster. Elke ronde wordt er gemest, in de zomer soms in 2 beurten ipv 3 omdat het dan langer licht is en in de avond ook de wei uitgemest kan worden. In de winter lukt dat niet in het donker en moeten de paarden in de middag al het land uit. Er staan nu 3 paarden en 3 grote pony's en als ik alles de hele dag alleen moet doen vind ik dat lichamelijk best pittig.

Dat in 5 of 10 minuten uitmesten gaat hier echt niet op. Ze staan nu bijvoorbeeld achterin de wei en dat is enkele reis al 5 minuten, dan mest zoeken in een stuk van 1 ha en vervolgens weer teruglopen. Als de paarden dan ook niet in 1 keer meelopen en je ze per 2 of 3 met halster en touw moet ophalen ben je ook zo weer dik een kwartier verder voor ze op het zand staan.

Rondje Paddock Paradise zandpad is zonder stoppen ook al iets van 5 minuten (ongeveer 350 meter)
De afstanden lopen kost dus al aardig tijd.

Die gemiddelde van 10 hopen per paard klopt hier ook ongeveer. Max. 12. En de grote van 1 hoop kan nogal verschillen. Soms passen er wel 4 van 1 pony in een dikke bult van een paard. Wij halen hier gemiddeld 2/3 gewone kruiwagen per paard per 24 uur mest op. Dan mesten we alles schoon uit. Met natte plekken in (inloop)stallen komen er zo wat kruiwagens bij.

Haha ja, hier steekt er ook tijd in het rondlopen gewoon al, daarom dat ik in gemiddeld aantal hopen en aantal hooirondes en plaatsen tel als ik wil uitrekenen hoeveel ik ongeveer moet doen om zeker genoeg te doen tov de zorg die bij 2 paarden horen. Ik reken nooit in tijd 'dan ga ik een kwartiertje aan de slag' maar ik reken per taakdeel dus. :j Paarden 1 per 1 halen doen wij niet. Rammelen met een bak wortels en ze zijn er direct :+ . Mijn paarden heb ik sinds kort ook geleerd te komen als ik ze roep... clickertraining doet wonderen :D maar ik ga al die andere paarden niet trainen uiteraard :+ Maar ze staan niet zo vaak op de weides... Sobere paarden, en een aantal dikkerds hier. Soms gaan de niet-dikkies wel eens apart de weide op. Wij vullen inderdaad ook een rooster in :j

noordje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-18 15:48

Welkom ikkeniet :)

Grrr, net weer een kwartier achter die dikke koudbloed aan gerend. Ze had weer een manier gevonden om uit de paddock te komen. Gelukkig bleef die andere wel in de paddock.
Ik krijg af en toe wat van dat beest met d'r gevreet {:)-:(
Nu maar weer kijken of ik wat maatregelen kan nemen.
Kan ook niet zeggen dat ze weinig eten krijgen 8)7
's Ochtends gaan ze naar buiten met hooinet met hooi en haverstro.
Dan ga ik uitmesten en water geven.
Begin van de middag krijgen ze weer hooinet gevuld.
Een uur of 6 gaan ze naar binnen,krijgen ze wortels dn nog wat hooi of stro.
Om 8 uur krijgen ze lucerne (koudbloed) de ander krijgt krachtvoer en dan voor we naar bed gaan, krijgen ze weer hooi.
's Zomers is het gelukkig een stuk makkelijker dan staan ze 24/7 buiten en mest ik om de paar dagen het weiland uit.
Al met al ben je best nog wel bezig. Als ik dan mensen hoor die gaan sporten, denk ik, ga paarden houden. Dan heb je work out genoeg :D

MarloesHJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-18 16:35

Ik ben al met al ook een uurtje bezig met de paarden aan de gewone verzorging per dag. Al is het stuk uitmesten en buiten zetten 's ochtends te timen in 32 minuten... Voor 2 paarden.

@Noordje, ik doe ook nog naast de paarden verzorgen/3x per week rijden, 2x per week floatfit en probeer minimaal 1 a 2 keer per week naar de sportschool te gaan. Als ik nog zin heb probeer ik ook wat yoga te doen en ik werk fulltime met onregelmatigheidsdiensten... Sporten en paarden aan huis gaat hier prima O:)

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-18 17:26

Jij hebt dan geen kleine kinderen of wel, anders ben je echt een super woman Marloes

Ethelate

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-18 17:41

Ooh Noordje, geen respect voor de stroomdraad?

Toen ik 1 paard in volpension had welke niet meer wedstrijd gericht getraind werd ging ik regelmatig mountainbike. Nu ik 2 paarden heb in eigen beheer, hangt die MTB maar lekker in de garage stof te happen.. :D

Zadelmaker is eindelijk geweest en zijn conclusie is dat het zadel niet verkeerd ligt als in ‘paard in de weg’. Moet met een andere singel kijken of het beter blijft liggen en zolang hij weinig schouder heeft zal elk zadel gaan schuiven is zijn theorie. Hij moet dus flink gaan groeien in spieren.. dus ga dit weekend maar weer eens kijken of hij nog steeds zo braaf is :D Nu 2x gelongeerd en dan is alles een reden om met zijn staart recht om hoog wild rond te race..
Vanavond bij de rijvereniging clubles kijken, terrein is via een pad achter de wei te bereiken dus hoop dat het wat is :)

Lynn spannend al die bezichtigingen! Goed teken dat er al veel interesse is voor het op Funda staat!

Karin_deB

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-18 18:30

Ik heb vandaag met veel moeite de stallen gemest en 2x bijna flauwgevallen, bleek ik 40 graden koorts te hebben ondanks paracetamol en ibuprofen, dat verklaart het wel :Y)

Ik heb vandaag voor het eerst hooi in de wei gevoerd. Het was tot het laatste strootje op dus ik ga het maar dagelijks doen.
In de roze schelp van mn dochter :')

MizzMontana

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-18 20:26

Oh jee Karin dat is niet best. Nog niet goed uitgeziekt zo te horen.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-18 20:36

Beterschap Karin

turtlelito

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-18 20:58

Beterschap Karin, dat klinkt nog niet best. Echt even je rust nemen, anders duurt het vier keer zo lang voor je echt opgeknapt bent...

[***]: Mooie bak, mooie omheining, en superleuke hond <3 . Drentse Patrijs toch? Eerste hond van mijn moeder (inmiddels overleden, de hond tenminste, mijn moeder dartelt nog rond), die heette Bram(metje). Bij ons in de familie hoor je dan ook als we een Drent zien lopen: :' Kijk, een Brammetje' *\o/* *\o/* . Super lieve beesten en zo te dien doen ze het ook prima als bak- schuilstalversiering.

Clau: Mooi dat jouw katertje zich al een beetje op het gemak voelt. Dat is best snel voor zo'n beestje. Ben benieuwd wat het poesje gaat doen.

Ilsey: ik ben ook heel benieuwd hoeveel tijd het me gaat kosten. Ik ga er twee aan huis zetten (eind januari), hoop met een uurtje per dag (zonder de bijzondere zaken) wel klaar te zijn. In principe 24/7 buiten (met schuilstal), slowfeeders en wat bijvoer (waar de supplementen door gaan) 1 x per dag.

Ikkeniet: welkom!

Karin_deB

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-18 21:35

Ja het is wel een flinke zeg.
Net een uur koude rillingen gehad en zojuist overgegeven.
Man komt rond 21.30 thuis dus heb al gezegd dattie me even moet helpen met voeren en dekens wisselen.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-18 21:48

Ik denk dat die inschatting wel klopt Turtleito

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-18 22:14

Ik ben vandaag 4 uur bezig geweest. In die tijd heb ik:
- pony een bakje voer gegeven (seniores)
- gemest, vier kruiwagens. De afstand naar de mesthoop is bij ons vrij groot, dus het kost redelijk tijd om de kruiwagen te legen.
- hooinetten uit de stapel gevist (we vullen ze 1 keer per week, zodat je gedurende de week alleen nieuwe hoeft te pakken) en gewogen (totaal 40 kg)
- water in de hooinatmaakbak ververst en rondom de bak geveegd
- hooi nat gemaakt, duurt ook even, want als ik een hooinet in de takel heb hangen, laat ik ‘m daar uitlekken en hengel ‘m daarna in de kruiwagen. Dat scheelt tillen en dat vind mijn rug leuk.
Tegelijk maak ik de voerbakjes klaar.
- hooi uitgedeeld
- de halve paddock (12 x 10) geharkt (dat vond mijn rug dan weer minder leuk)
- bakjes uitgedeeld
- zadelkamer wat opgeruimd; had hoefschoenen in huis schoongemaakt en laten drogen en een deken laten drogen, dus dat ligt nu allemaal weer op z’n plekje :)

Bladharken heb ik maar tot morgen bewaard. Zag niks meer :P

ikkeniet

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-18 22:50

Als stille lezer dan even aanmelden.
Ben al een beetje een oudje van 47jaar. Getrouwd, 2 zoons van 9 &10 jaar oud.
Zit al vanaf mijn 10e in de paarden. Natuurlijk eerst in de pony's, een New Forestpony drachtig gekocht.
Gelukkig voor die tijd fijne begeleiding de eerste paar jaar.
Daarna hebben mijn ouders een oude boerderij gekocht en zijn we de pony's aan huis gaan houden.
Met vallen en opstaan leren, kijken hoe je paarden houdt en verzorgt, tot midden in de winter en -20.
Vriendje gekregen, paarden bleven belangrijk.
Maar opeens was de lol van het dressuur rijden eraf. En via via kwam er een gangenpaard.
Een bonte Spotted Saddle Horse. En die heeft me het meeste geleerd van al mijn paarden.
Ik ongeduldig, paard strafte me acuut af.
Paard niet in d'r hum, toch gaan rijden, beide boos en niets lukte.
Toen geleerd om gewoon te rijden voor de lol, haar gedrag op de koop toe nemen.
Over de weg rijden was niet te doen. Tenminste ik mocht ernaast lopen tot we op de helft van het rondje waren, dan kon ik erop klimmen, en liep madam trots de rest van de weg al showend naar huis.
Maar geleerd van deze dame dat je iedere dag gewoon moet kijken naar wat er wel goed ging en daar tevreden mee zijn.
Tijdje even geen paard meer gehad, maar ja het bloed kruipt....
En er kwam een pensionade paard, gewoon om mijn hoofd leeg te maken.
Nu heb ik toch weer een droom terug gekocht. Een Tennesee Walker.
Helemaal blij mee, ik zou ook eindelijk weer gaan rijden op mijn droom gangenpaard.
Maar nu dacht mijn lichaam er anders over. Ik liep een trombose op tijdens een Europese vlucht.
En ik kan niet zonder bloedverdunners.
Met een eigen bedrijf en 2 kinderen is het me te link om tijdens het paardrijden te vallen en inwendig een bloeding op te lopen.
Paard staat samen met mini op een boerderij aan de overkant van ons huis.
Sta er alleen, ben dus ook voor alles verantwoordelijk.
Voeren, mesten, binnen en buiten zetten, ontwormen, weidenbeleid.
Vind het heerlijk om het zo te doen.
Paarden staan van ongeveer 7uur tot 2100uur iedere dag buiten buiten.
Nu op een kleine zandpaddock, overkapping en stuk betonpad met 5 plekken waar ze onbeperkt hooi eten uit slowfeeders. Met op het einde ergens de waterbak.
In de zomer komen daar een paar uurtjes gras bij.
Alleen in het uiterste geval, vraag ik of de boer mijn paarden binnen of buiten zet.
Dat is bv bij een paar dagen op vakantie, of als mijn zoontje in het ziekenhuis ligt.
Omgekeerd verzorg ik zijn honden en katten bij hun vakantie.
In de zomer

ikkeniet

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-18 22:57

Afbeelding

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Ilsey

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-18 00:08

Hilary, dat hooi nat maken geeft zo te zien wel een groot verschil in tijd tov de meesten hier, kan mij voorstellen dat het traag gaat met takelsysteem, maar het is inderdaad wel vriendelijker voor je rug! Zou ik ook doen dan. Ik zou met twee paarden denkik ook steeds vullen voor een aantal dagen zodat ik de dagen nadien gewoon moet pakken en hangen en maar af en toe extra tijd aan vullen moet besteden. Nu gaat dat niet want dan zouden we een gigantische opslagplaats en gigantisch veel netten moeten hebben met 10 paarden :+

Mooi paard, Ikkeniet! Ziet er een leuk duootje uit!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-18 08:26

Leuke paarden ikkniet! Jij bent één van de weinigen die ook in Noord Holland woont.

Karin nogmaals sterkte!

Turtelito, dank voor het compliment. Mijn hond is een echte Drent en naast mijn man ook mijn grote liefde <3 . Hij is qua karakter en ras beschrijving typisch "Drent", vrij onverstoorbaar en ontzettend grappig. Ga elke vrijdag met hem trainen en dan is hij de grootste clown. Wat uiteraard meteen het gevolg heeft, dat we de oefeningen vaak niet uitvoeren zoals ze bedoelt zijn, maar grappig is het wel :') .
Daarnaast vind ik hem ook nog eens ontzettend knap en kan hij heel arrogant kijken:

Afbeelding
Afbeelding

marije1109

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-18 08:43

Hé [***] wat is de afstamming, mijn moeder fokt en heeft al jaren Drenten dus ik ben er mee opgegroeid :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-18 08:59

marije1109 schreef:
Hé [***] wat is de afstamming, mijn moeder fokt en heeft al jaren Drenten dus ik ben er mee opgegroeid :D

Oh wat leuk! Ik ben werkelijk helemaal verliefd geworden op het ras!

Euhm, afstamming...… Ik ga even kijken. Hij is gefokt door Nelly en Albert de Bruin. Moeder heet Sophy en vader is Quibus.

Kan je daar iets mee of moet ik even op het papier kijken?