Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
ikkeniet schreef:Ik lees al een tijd mee, maar twijfel of ik wel mee mag praten.
Ik heb mijn paarden aan de overkant van mijn huis staan bij een boer.
Maar regel wel alles zelf, dus voeren, weide beleid, hooi en stro.
Laat maar weten of ik mee mag praten, en dan zal ik me ook netjes voorstellen.
joyce B schreef:Ilsey, ik heb nu 12 jaar paarden aan huis in wisselende hoeveelheden van 3 tot 8 paarden en grote pony's.
Het kost mij de laatste jaren gemiddeld een half uur per paard per dag aan de standaard dagelijkse basisverzorging van 3x per dag een ronde mesten, voeren, buiten/binnen paddock,in de wei/uit de wei, vegen, hooinetten vullen etc.
Omdat 1x per dag mesten met meer dan 4 paarden echt te zwaar is, en ze het eerder uit elkaar lopen door het zand of het verregend, hebben we het dus verdeeld over de dag en bij voorkeur met meerdere personen.
Wij werken dus met een verzorgrooster. Elke ronde wordt er gemest, in de zomer soms in 2 beurten ipv 3 omdat het dan langer licht is en in de avond ook de wei uitgemest kan worden. In de winter lukt dat niet in het donker en moeten de paarden in de middag al het land uit. Er staan nu 3 paarden en 3 grote pony's en als ik alles de hele dag alleen moet doen vind ik dat lichamelijk best pittig.
Dat in 5 of 10 minuten uitmesten gaat hier echt niet op. Ze staan nu bijvoorbeeld achterin de wei en dat is enkele reis al 5 minuten, dan mest zoeken in een stuk van 1 ha en vervolgens weer teruglopen. Als de paarden dan ook niet in 1 keer meelopen en je ze per 2 of 3 met halster en touw moet ophalen ben je ook zo weer dik een kwartier verder voor ze op het zand staan.
Rondje Paddock Paradise zandpad is zonder stoppen ook al iets van 5 minuten (ongeveer 350 meter)
De afstanden lopen kost dus al aardig tijd.
Die gemiddelde van 10 hopen per paard klopt hier ook ongeveer. Max. 12. En de grote van 1 hoop kan nogal verschillen. Soms passen er wel 4 van 1 pony in een dikke bult van een paard. Wij halen hier gemiddeld 2/3 gewone kruiwagen per paard per 24 uur mest op. Dan mesten we alles schoon uit. Met natte plekken in (inloop)stallen komen er zo wat kruiwagens bij.
marije1109 schreef:Hé [***] wat is de afstamming, mijn moeder fokt en heeft al jaren Drenten dus ik ben er mee opgegroeid