Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 4

Moderators: C_arola, Nicole288, Coby, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
kvulden

Berichten: 3068
Geregistreerd: 17-02-08

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-17 22:04

Ik ben met mijn paarden gestopt met continu voeren. Met Marinka ging dat prima maar Rosie heeft geen stop. Ik heb haar nu ruim 2 jaar en het werd alleen erger. We zaten al op 65kilo per dag met hun tweeën. Dus nu eerst neergelegd voor 1 dag. Helaas is dat niet goed genoeg. Ik gaf het smorgens en in de avond was het dan op. Nu doe ik het in 2x. Dan hebben ze het 1 a 2 uur voor dat de volgende voerbeurt is op. Ik hoop dat ik nog wel weer terug kan naar 1x per dag. Ik ben nu mijn hooibak aan het aanpassen. Zodat ik flexibel kan zijn als ik een dagje weg ben. Of een nacht dat ze dan bv wel bij de baal kunnen. In mijn hoofd heb ik het al klaar haha nu nog uitwerken.

Flew

Berichten: 19853
Geregistreerd: 11-01-05
Woonplaats: Op Zanzibar.

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-17 22:17

Ik heb ook zo eentje die niet snel stopt met eten. Daarom hier ook 'gewoon' voerbeurten. Ze staan wel eens een paar uur zonder hooi, maar dan is er altijd nog wel wat te knabbelen in de vorm van wat stro of een wilgentak.

kvulden

Berichten: 3068
Geregistreerd: 17-02-08

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-17 23:45

Ja hier ook takken. Op dit moment natuurlijk makkelijk te regelen. Stro gaat me ook veel te hard.

Anke

Berichten: 19779
Geregistreerd: 10-05-01
Woonplaats: DL - Havert

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-17 01:02

Ze hebben nu idd meer knabbelbehoefte

Karin_deB

Berichten: 8306
Geregistreerd: 15-08-04
Woonplaats: Rijsbergen

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-17 06:05

Wie wil er mee denken en tips geven?
Ben beetje aan het bedenken hoe ik alles wil.
De plaatjes zijn voorbeelden dus je moet een klein beetje je fantasie gebruiken haha.
De boxen zijn bestaand,de deur naar de uitloop wordt uitgebroken (kan dus op iedere plek en hoeft niet perse de middelste box te zijn).
Aan de overkapping komt nog paddock maar die vorm en grootte staat al vast.
Het gaat meer om het stukje overkapping,hoe wil ik die.
Voorbeelden geschetst:
Afbeelding

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Flew

Berichten: 19853
Geregistreerd: 11-01-05
Woonplaats: Op Zanzibar.

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-17 08:01

Toen ik vanochtend om half zes met een zaklamp poep aan het zoeken was ( :') ) vroeg ik me af hoe jullie doordeweekse dagen er eigenlijk uitzien...

Ik doe om half zes eerste voerbeurt (kleine portie hooi en wortelen) en ga poep scheppen. Vervolgens om half zeven luzerne en biks en een groot hooinet voor overdag.

Om half zes 's avonds ben ik weer thuis en krijgen ze weer een kleine portie hooi met wortelen en ga ik wederom uitmesten. Om negen uur bietenpulp met biks, een hooinet voor de nacht en water bijvullen.

Ik ben er dus behoorlijk intensief mee bezig, al ervaar ik dat gelukkig niet zo. :=

Libera

Berichten: 4001
Geregistreerd: 21-07-05
Woonplaats: California

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-17 08:09

Valt wel mee toch, 2x per dag?

Hier ligt het eraan of ik werk of niet. Ik werk 3 dagen van 12 uur en dan nog per diem af en toe. Als ik werk (nachtdienst) voert mijn man om half 7 hooi, en zet ik ze om 8 uur buiten als ik thuiskom. Daarna ga ik slapen tot een uur of 4, en dan ga ik mesten. Voordat ik naar mn werk moet zet ik ze om half zes binnen met biks en hooi. Man voert ze dan om een uur of 11 nog een keertje hooi.

Als ik thuis ben voer ik om half 8 en breng dan mn dochter naar school, als ik dan thuiskom om half negen gaan ze naar buiten en ga ik mesten. Voor de rest zelfde schema alleen doe ik het dan zelf ipv mn man :)

Achterom
Berichten: 23113
Geregistreerd: 28-09-04

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-17 08:13

's morgen tussen 7 en half 8 voer ik brokken, zet het hek van de paddock naar de wei op en mest uit.
's avonds leg ik hooi klaar en voer ik een handje brok en doe het hek van de paddock dicht :D
Als het gras op is, dan komt er 's ochtends nog hooi bij, maar het werk is sowieso heel veel makkelijker geworden sinds we deze opstelling hebben :)

Fabster

Berichten: 9096
Geregistreerd: 16-01-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-17 08:23

Ik ga rond half 9 naar buiten. In de zomer gaan de paarden een uurtje op het gras (in de winter krijgen ze een net hooi), terwijl ik poep schep en de netten vul voor de rest van de dag. Als dat klaar is, krijgen ze ‘eten’ (lijnzaad, pulp, brok, poeders, voor elk paard anders). Na het eten komt het hooi voor de dag. Rond 17-18 uur gaan ze in de zomer weer een uurtje op t gras (in de winter een net hooi) terwijl ik weer poep schep en de netten van de dag weer vul. Rond 21-22 uur schuif ik alle poep even opzij van de bestrating, krijgt iedereen zijn poeders en druppels, Leo nog een bak pulp met slobber en hang ik de netten voor de nacht op.

Als het dan flink heeft geregend, moet ik ook het water weg pompen. Sowieso met extreem weer (regen, sneeuw, hitte) voer ik op de bestrating om de 2 uur. Dan is bet meer werk. Normaal liggen er heel wat netten in de paddock. Dan lopen ze veel en gaat t hooi langzamer. Als het op de bestrating gevoerd wordt, gaat t veel sneller. Dus dan verdeel ik de normale porties over de dag. Krijgen ze dus minder per x, maar wel vaker.

Ondertussen bekap ik dan ook nog ergens een paard. Moet ik nu wel weer gaan doen. Hoefsmid is 2 weken geleden geweest en de hoeven van Beau beginnen alweer te splijten... :\

Hilary

Berichten: 9207
Geregistreerd: 22-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-17 08:28

Wij zijn één keer per dag op stal en doen dan alles. Tijdstip is afhankelijk van wat je verder nog te doen hebt op een dag; de hoeveelheid hooi stem je dan ook daarop af (dus bij > 24 uur tussen voerbeurten meer dan 50 kg voeren, etc). Onze verhuurster is wel zo lief om 's morgens (of 's avonds) een bakje voer uit te delen, normaal gesproken is dat niet nodig, maar de holistisch DA is geweest, dus er zitten er nu 3 aan poeder 2x per dag.

Anoniem

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-17 08:39

Hier krijgen ze in de ochtend "niets", ze hebben nog hooi in slowfeeder netten. Dan gaan ze als ik naar mijn werk moet rond 7:00 op het land en haalt mijn man ze rond de middag weer in de paddock, daar hangt dan nog steeds hooi. Als ik werk ruimt mijn man mest. Aan het eind van de middag worden de netten weer helemaal vol gegooid en krijgen de paarden rond een uur of 19:00 een handje vit/min korrel.
En dan de volgende dag hetzelfde verhaal. Als ik vrij ben ruim ik mest en vul ik de netten en ga ik uiteraard lekker rijden met mijn Diva!

Fabster

Berichten: 9096
Geregistreerd: 16-01-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-17 09:17

[***] schreef:
Hier krijgen ze in de ochtend "niets", ze hebben nog hooi in slowfeeder netten. Dan gaan ze als ik naar mijn werk moet rond 7:00 op het land en haalt mijn man ze rond de middag weer in de paddock, daar hangt dan nog steeds hooi. Als ik werk ruimt mijn man mest. Aan het eind van de middag worden de netten weer helemaal vol gegooid en krijgen de paarden rond een uur of 19:00 een handje vit/min korrel.
En dan de volgende dag hetzelfde verhaal. Als ik vrij ben ruim ik mest en vul ik de netten en ga ik uiteraard lekker rijden met mijn Diva!


Ik denk met weemoed terug aan de dagen dat ik onbeperkt voerde. Scheelde echt veel werk. Maar als een een kudde hebt met verschillende behoeften, kan dat niet meer. Sinds ik Caj heb, zit dat er niet meer in. Die vreet zich echt kapot. Dus dan maar meer werk...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-17 09:20

Fabster schreef:
[***] schreef:
Hier krijgen ze in de ochtend "niets", ze hebben nog hooi in slowfeeder netten. Dan gaan ze als ik naar mijn werk moet rond 7:00 op het land en haalt mijn man ze rond de middag weer in de paddock, daar hangt dan nog steeds hooi. Als ik werk ruimt mijn man mest. Aan het eind van de middag worden de netten weer helemaal vol gegooid en krijgen de paarden rond een uur of 19:00 een handje vit/min korrel.
En dan de volgende dag hetzelfde verhaal. Als ik vrij ben ruim ik mest en vul ik de netten en ga ik uiteraard lekker rijden met mijn Diva!


Ik denk met weemoed terug aan de dagen dat ik onbeperkt voerde. Scheelde echt veel werk. Maar als een een kudde hebt met verschillende behoeften, kan dat niet meer. Sinds ik Caj heb, zit dat er niet meer in. Die vreet zich echt kapot. Dus dan maar meer werk...

Ja dat maakt het inderdaad lastig. Op dit moment is mijn pony herstellende van hb, dus die blijft in de paddock als de paarden op het land gaan. Gelukkig heb ik geen enorme vreetzakken en het scheelt inderdaad ontzettend veel werk!

Daarbij hoef ik nu ze in de schuilstal staan 's morgens geen boxen meer schoon te maken, dat scheelt ook ontzettend veel werk *\o/* .

Achterom
Berichten: 23113
Geregistreerd: 28-09-04

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-17 09:28

Precies, dat uitmesten gaat bij mij nu ook zoveel sneller. Vooral Walter is een smeerzak... die loopt echt alles door zijn stal, kon je iedere dag de houtkrullen weer door zoeken naar mest en urine. Nu is het een kwestie van een rondje door de paddock drollen ruimen en klaar :)
En dat onbeperkt voeren is precies waarom ik er geen koudbloed oid bij wil...

Niwla

Berichten: 4125
Geregistreerd: 23-11-06
Woonplaats: Ede(rveen)

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-17 09:42

Als ik Engelse raai hooi heb kunnen bemachtigen dan krijgen ze onbeperkt + 2x per dag een plak "lekker" hooi. M'n ruin vreet zich rond van normaal hooi dus dat krijgen ze 2 x per dag.

Nu mijn zwangerschapsverlof er op zit ziet mijn dag er zo uit:

07:00/ 07:30 hooi voeren en als de wei droog is het hek naar de wei open. Anders blijven ze op de paddock. Tussen 17:00 uur en 19:00 krijgen ze nogmaals hooi en als ze op de wei staan gaan ze dan terug naar de paddock. Op dagen dat ik niet werk mest ik de paddock en wei uit als de kleine slaapt, op andere dagen doet of mn buurvrouw het als ze gaat rijden (bak wordt gebruikt als paddock) en anders doe ik het 's avonds nog met de zaklamp met ductape aan de kruiwagen geplakt. :+

Ik wil wel mn hooi nog eens gaan wegen, ik doe het nu op gevoel maar heb 's nachts dus geen idee hoe lang ze zonder staan. Ze hebben wel stro waar ze op kunnen knabbelen maar op sommige dagen eten ze dat helemaal op, op andere dagen raken ze het niet aan.

Anke

Berichten: 19779
Geregistreerd: 10-05-01
Woonplaats: DL - Havert

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-17 09:53

Hier wordt voor iedereen 2 keer per dag het slowfeedernet gevuld. Na de nacht en voor de nacht.
Mesten vaak 2 keer per dag. Gekoppeld aan het vullen vd netten.
Op een drukke dag. Dan 1 keer mesten .
Waterbakken vullen is elke 2/3 dagen.

Anke

Berichten: 19779
Geregistreerd: 10-05-01
Woonplaats: DL - Havert

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-17 10:00

Hier trouwens gedoe met de stroomapparaten die ineens snel leeg gaan.
Snap niet waarom. Begroeïng is er bijna niet langs het lint.
Nieuwe batterij en met 2 maanden knipperen ze alweer met een rood lampje erin. Wordt er moedeloos van. Had nieuwe apparaten gekocht. De D22. Makkelijk en eenvoudig in gebruik.
Gaat om kleine weilandjes.
Of het dan toch een productiefout is.
4 apparaten. 3 met problemen.
Erg lastig nu...want pony's gaan proberen als de weien kaal worden.
Gelukkig heb ik overal gaas aan de buitenkant.
Snap ook nooit goed als iemand dat niet heeft en toch gerust is.
Ben dan bang dat ze door het lint zouden gaan.

Selka
Berichten: 8460
Geregistreerd: 15-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-17 10:01

06:15 - slowfeeders vullen + paarden naar buiten
17:30 - weides en stallen uitmesten
18:30 - hooinetten binnen vullen, brok klaarzetten
19:00 - paarden naar binnen & waterbakken buiten vullen

Als ze aan huis staan wil ik het anders gaan doen. Het zal schelen dat ze geen eigen stallen hebben maar 2 inloopstallen. Ik denk er over om meer palletboxen te kopen en deze gevuld klaar te zetten in de garage. Dan is voeren 's ochtends nog maar 10 minuten werk. Gewoon de bakken omruilen.

ClaudiaHS

Berichten: 8069
Geregistreerd: 12-03-09
Woonplaats: Den Bosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-17 10:03

Ik breng als ik vrij ben de kids om 8.15 naar school. Dan krijgen de paarden een handje brok als ik terug ben. Hooi hebben ze dan nog genoeg.
Dan voer ik de kippen, honden en katten en ga ik koffie drinken.
Daarna verzet ik de prikpaaltjes en kunnen de paarden naar buiten.
Evt hooi bijvullen indien nodig.
Smiddags doe ik een keer de stallen en de paddock/wei.
Daarna avonds laat paarden naar binnen. Netten vullen, water bijvullen en handje brok.

Als ik moet werken dan om 6.15 smorgens het zelfde riedeltje.
Dan savonds stallen en wei/paddock.

Bij mooi en droog weer blijven de paarden trouwens snachts gewoon buiten.
Melle heeft dan ook echt geen zin om op stal te komen dus ook prima.
En in het weekend wordt het wel een 10u voor ze brok krijgen maar ze hebben dan altijd nog wel hooi in hun net

Taar_tje

Berichten: 312
Geregistreerd: 07-08-09
Woonplaats: Minilandgoed in Randstad

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-17 10:25

Hier mijn schema:
6.45 uur hooinetten ophangen, mest ruimen, Luzerne/voer geven, track open zetten
13.00 uur hooinetten ophangen, mest ruimen, paarden beweging geven
17.00 uur hooinetten ophangen, mest ruimen, Luzerne/ voer geven, waterbak vullen, kruiwagen mest legen bij buurboer
21.30 uur hooinetten ophangen, net met stro voor de nacht, mest ruimen, track afsluiten, evt. deken wisselen
Twee dagen per week werk ik de hele dag, dan hang ik extra hooi op voor overdag
Ik vind het heerlijk, veel contact met de paarden en precies doen zoals je het zelf graag wil hebben.

Azmay
Berichten: 18011
Geregistreerd: 01-01-09

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-17 10:30

Ik was de hele dag in de weer met hooi maar onbeperkt is veel fijner. Mijn winterschema.

9:00 paddock open zetten, stal en paddock mesten
Overdag als ik niets anders gepland heb en energie heb wat met de paarden doen.
19:00 stal uitmesten, slowfeeder vullen, watertonnen vullen en paddock dicht maken.

Fabster

Berichten: 9096
Geregistreerd: 16-01-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-17 10:56

Wendy schreef:
Precies, dat uitmesten gaat bij mij nu ook zoveel sneller. Vooral Walter is een smeerzak... die loopt echt alles door zijn stal, kon je iedere dag de houtkrullen weer door zoeken naar mest en urine. Nu is het een kwestie van een rondje door de paddock drollen ruimen en klaar :)
En dat onbeperkt voeren is precies waarom ik er geen koudbloed oid bij wil...


Ik heb allemaal koudbloeden, maar er is er maar 1 die zich dood vreet. De rest kon prima op onbeperkt.

MarloesHJ

Berichten: 2500
Geregistreerd: 05-01-14
Woonplaats: Zuid-Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-17 11:00

De paarden gaan bij mij ergens tussen 06.00 en 09.00 uur naar buiten. Mijn werk begint ergens tussen 07.00 en 10.30 als ik een dagdienst heb. Meestal <08.30 dat ik ga werken. Als ik de late op het werk heb dan doe ik 's ochtends de stallen mesten en anders als ik terug kom van het werk. Dan doe ik alle verzorgende dingen. Op vrije dagen doe ik dat wanneer ik zin heb/wanneer het uitkomt.
Paarden gaan ergens tussen 20.00-21.00 uur naar binnen. Voorlopig staat er nog genoeg gras om te eten/knabbelen op de wei en anders krijgen ze een portie hooi op de net die gegeven wordt door iemand die thuis is.
Als ik avonddienst heb doe ik alles 's ochtends, rijden, mesten etc en haalt iemand anders ze binnen. Doordeweeks als ik ga rijden komen ze rond 18.00-18.30 naar binnen en dan snel de trailer op naar de bak.

Anke wij staan hier juist vol verbazing over de levensduur van mijn accu van de voorste wei. Die gaat al ruim 7 maanden mee maar staat wel op besparingsstand (afwisselende hoogte van de schok, soms een kleine en soms met meer power erachter) het grootste gedeelte van de tijd. Er groeit nu wel weer allerlei meidoorn tegen aan maar nog geen tijd gehad om hem te snoeien en dat was eerder het jaar ook het geval en de accu doe het nog steeds prima.

Selka
Berichten: 8460
Geregistreerd: 15-10-09

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-17 11:03

Ik heb 3 koudbloeden maar de KWPNer vreet het meest :=

Karin_deB

Berichten: 8306
Geregistreerd: 15-08-04
Woonplaats: Rijsbergen

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-17 11:20

Ik heb een shet die eet echt super schattig. Letterlijk strootje voor strootje. Het is een wonder dat die genoeg binnen krijgt gezien mijn NRPS schranst als een malle, die doet echt hap slik weg :')