Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 3!

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Chasey

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 3!

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-16 11:28

Welkom engel!

Hier ook veel regen helaas.

De Droesplek van Nick wordt groter en kleine plekjes er om heen komen tevoorschijn. Wat moet ik doen?
De grote plek wordt wel steeds groter en is nattig, maar verder geen zichtbare pus.
Ik kan proberen er een foto van te maken straks. Maar het zit wel op een lastige plek voor een foto.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-16 11:36

Klinkt alsof hij het aan het doorbreken is.

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-16 11:39

Solleke_Noah schreef:
meggiemeg schreef:
Hoefsmid is geweest, eens met hem zitten brainstormen over de oude merrie. Zijn ervaring is meer dat het vaak hersentumoren zijn die dit gedrag geven. Net als ik dacht hij dat het beste was (en jullie ook) om eens met de dierenarts contact op te nemen en toch weer een uitgebreid bloedonderzoek te laten doen.

Sterkte, hopelijk vinden jullie snel de oorzaak... even inhaken hierop, cushing kan vanuit de hypofyse (tumor) komen en dat zijn ook de hersenen: https://nl.wikipedia.org/wiki/Hypofyse

Volgens mijn endocrinoloog is de hypofyse geen onderdeel van de hersenen. Heb ik ooit moeten aantonen voor mijn rijbewijs. Bij het CBR hadden ze ontdekt dat ik ook een tumor op mijn hypofyse had gehad. Kon gelijk naar de neuroloog. Antwoord van mijn eigen endocrinoloog was duidelijk niet voldoende. Maar ook de neuroloog bevestigde dat het geen onderdeel is van de hersenen. Wat niet wegneemt dat een tumor op de hypofyse geen grote gevolgen op lichaam en geest kan hebben.

Op zich ben ik ook wel blij met dit weer hoor. Alleen met mijn natte bak niet. Ik kan dus weinig doen. Vind ik wel jammer.

Ik weet (gelukkig) niks van droes. Hoop t ook niet mee te maken.

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-16 11:45

Leuk span Engel! :D

Sterkte met de droes en de gedragsproblemen. Ook iedereen sterkte met de nattigheid.

Mijn bak ligt er mooi bij, en ook het gras, gelukkig. Ik kan alleen niets doen, gisteren zijn de groten behandeld met chiro en moeten even rust houden. Ach, ik mag toch niets en kan niets met mijn gebroken knie.

Ik ben op zoek naar pads, waar de paarden op kunnen staan. Ik heb er 1 met een hele slechte balans en dat wil ik trainen met de pads. Heeft iemand een idee waar ik goedkoop aan dikke, indrukbare pads kan komen?

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-16 11:54

Hypofyse is een klier die hormonen produceerd,geen onderdeel van de hersenen zelf,als ligt het er wel tegenaan geplakt.

PB...van harte gefeliciteerd met jullie dochter!! *\o/*

Geslaagden gefeliciteerd!!

Mijn internet doet momenteel vreemd dus bijlezen is vrij lastig :+

Gras wat te lang is zou ik (laten) maaien en eventueel weg laten halen zodat het de kuilbult ingedrukt kan worden.Om te hooien moet je mooi weer hebben...volgens de BR gaat dat nog even duren.
Als het platwaait/regent kun je er weinig meer mee,behalve met de zeis er een beetje op in hakken.

Abby...fijn dat je wat hulp krijgt,haar gedrag kan uitproberen zijn maar ook idd haar zadel kan niet fijn liggen.Belangrijk om te zien wat het probleem is zodat dit opgelost kan worden.
Goed van je dat je gewoon om advies vraagt :j

Beterschap met de droes...nare vieze bedoening is het...

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-16 12:13

Hier geen ervaring met droes (gelukkig).
Ik vind het weer ook best zo als het nu is, kan je lekker buiten bezig zonder dat direct het zweet je uitbreekt, maar iets warmer mag van mij wel, kan gelukkig goed tegen de warmte.
Voor de paarden is het mooiere weer wel helaas wel weer een combinatie met nare steekbeesten.

kristelhans

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-16 12:35

Hier ook nattig maar net als bij Shirley valt het allemaal reuze mee.

Lang gras eten ze hier gewoon op. :') Fjorden he.. :x

Ik zou niks doen aan de droesplekjes.. geduld is het sleutelwoord hier.. en even de temperatuur in de gaten houden misschien als je dat nog niet deed. Wel handig om dan de basistemp ook te weten. Wat je zou kunnen doen om het doorbreken te bevorderen is trekzalf op de plekjes smeren.. gewoon voor mensen. Zinkzalf heet dat ook wel geloof ik. :j En als paard verder goed eet en niet heel verlept erbij staat maar gewoon afwachten.. Sterkte!

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-16 12:58

Trekzalf en zinkzalf is wel een verschil, hoor! Trekzalf is zwart, zinkzalf wit. Trekzalf haalt ontstekingen naar buiten, zinkzalf is meer voor huidirritatie.

Chasey

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-16 13:05

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-16 13:12

Trekzalf gebruik ik om een hoefzweertje door te laten breken (niet heel vaak dus). Maar bij andere ontstekingen werkt het ook goed.
Ik smeer het idd ook gewoon om de open plek heen, eigenlijk nooit echt in de wond (weet niet of dat kwaad zou kunnen, zal vast wel op de gebruiksaanwijzing staan)
Het is idd gewoon te halen bij de drogist.
Ik zou wel handschoenen aan trekken ofzo want dat spul ruik je de hele dag anders.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-16 13:15

Welkom Engel,
Mijn ervaring is dat mega lang gras niet graag gegeten wordt en als de mogelijkheid tot hooien is zou ik dat zeker doen, na die maand groeit het alweer

ik ben ook blij met de regen heb een mega droog zandgrond stuk en mijn wei is dus altijd kaal. Nu staat er eindelijk op de nieuw ingezaaide wei een cm of 30/40 gras waar ze nu dmv strookbegrazing opstaan. iemand vroeg daar laatst om. mijn tussenpalen staan 4 meter uit elkaar en elke dag schuif ik die draad 1 paal op, hebben ze 4 meter x de breedte ( rond de 35 meter) op.
Alleen voor het hooien is het klote, mijn oom hooit normaal voor mij en die kan nu niks. heb laatst gezocht voor hooi en werd een groot pak voor 100- aangeboden. Die heb ik vriendelijk bedankt.
Nu via via kleine pakjes voor 3- euro, mega goedkoop weer en als die op zijn grote pakken voor 65- . ook iets prijzig ( wat betalen jullie) maar wel hooi om de z9omer door te komen. Voordroog gaat nu te snel broeien en geef ik dan wel weer in de winter.

Hier zijn mijn beide kinderen ziek hoofdpijn en koorts en kan ik dus niks. Normaal heb ik de dinsdag en woensdag vrij en ga ik rijden, onderhoud aan wei doen etc, nu ben ik al 2 dagen aan huis gekluisterd.

papa palousa, hoe is het met de kleine meid, zijn ze al thuis?

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-16 14:46

Hier is het heerlijk weer, zonnig met een stevig windje waardoor alle steekbeesten geen kans hebben.
Heb de stallen uitgemest en de rijbak gesleept.
Paarden hebben even op de wei gelopen(anders kan ik niet bij de mesthoop komen ) en toen weer terug op hooi in de rijbak.

Chasey

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-16 14:47

Beterschap met de kindjes!!

Stuur die zon hier maar heen! :D

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-16 15:24

Wij betalen 60 euro voor een groot pak (400 kg) voordroog. Hoop dat 'k iemand kan vinden om te hooien, zelfgemaakte pakken zal wel wat goedkoper zijn (of is dat wishful thinking? :P )

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-16 15:31

Hier is het nu ook lekker; zonnetje en windje. Maar vannacht wel teveel geregend om een droge bak te hebben, helaas.

AbbyBlues

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-16 15:31

Sorry jongens, beetje hectisch hier.
Bedankt allemaal voor de tips en adviezen!
Ojajoh, je bent altijd welkom om een keer langs te komen!

Ik ga met Anke verder met trainen want zij doet heel veel en kent veel verschillende methodes van Parelli tot Voest en gebruikt wat nodig is. Ze legt de nadruk op het opstappen omdat ik haar dat vraag, maar ze neemt ook heel veel grondwerk mee in haar training. Ik heb goede hoop dat het goed komt, maar soms zit ik er even doorheen.

Gisteren weer een poging gedaan. Zadelen en hoofdstel ging weer binnen 15 minuutjes maar opstappen mocht ik echt niet. Iedere keer dat ik op het krukje ging stapte stapte ze weg. Dat is het nadeel van een groot paard, ik kan gewoon niet vanaf de grond opstappen, hoe laag ik de beugels ook hang. Ik merkte ook dat ik best een knak heb gehad want ik durfde ook niet meer gewoon erop te 'springen'. Na n uur weerlopen soebatten was mijn man het moe en heeft de beugels langer gemaakt en is van de grond af gaan opstappen. Dat duurde ook nog een kwartier omdat ze steeds wegstapte, maar hij is dan weer zo makkelijk om er gewoon achteraan te huppen en zich in het zadel te trekken. En weer, als je er eenmaal op zit is het goed. Ik ben maar op Stef gaan zitten en we hebben een heerlijk stukje gereden. Maar goed. Tis niet helemaal de bedoeling dit.

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-16 15:34

AB: wat vervelend... om er een beeld bij te krijgen, hoe zadel je dan op? Rachel kon niet vaststaan he? Als je eerst het hoofstel aandoet, kan je haar daar aan vasthouden (arm door de teugel steken) en dan het zadel erop. Als je man wel op haar raakt om te rijden, kan hij in het vervolg haar misschien toch vasthouden zodat je er rustig op kan komen?

Hopelijk brengt de les snel vooruitgang :)

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-16 15:35

Ik stap uberhaupt niet op als mijn paard wegloopt, maar soms moet je daar wel even doorheen natuurlijk. Vervelend hoor..

Droes of karakterveranderingen heb ik gelukkig geen ervaring mee dus kan ik niet over mee praten maar ik vind het wel leuk mee te lezen en leren ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-16 15:38

Maar wacht even hoor; je man mag haar niet vasthouden en stil laten staan, want ze is bang voor mannen, maar hij klimt er wel op?

Ik moet stiekem een beetje lachen nu, want wat een tante is dat zeg! Daar zit een kop op, heerlijk!

Had niet in Anke haar vaarwater gaan zitten hoor Abby, maar gewoon eens een paar extra handen kunnen zijn. Maar je zit een beetje uit de buurt (lees ik nu pas eigenlijk).

AbbyBlues

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-16 15:40

Solleke, ik heb een redelijk lang halstertouw dat ik vastheb met opzadelen. Ik kan tot haar kont lopen en terug zonder spanning op te touw te zetten. We hebben al heel wat grondwerk achter de rug omdat ze dus ook begon te klooien met opzadelen. Inmiddels staat ze netjes stil met opzadelen en hoofdstel omdoen. Nu verder uitbouwen tot het opstappen.

Ja, ze is bang voor mannen. Als mijn man in de buurt komt merk je echt dat haar stressniveau omhoog gaat. Hij kan haar ook niet rustig opzadelen, want bij hem blijft ze dus niet staan.
Voordeel wat hij over mij heeft is dat hij a) langer is als ik en dus vanaf de grond kan opstappen en b) hij er dus geen reet om geeft wat Rachel van hem vind en dus gewoon opstapt. :D

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-16 15:48

Ok ben benieuwd naar Anke haar aanpak, want daar valt dus nog veel winst bij te behalen :D

En als het een troost kan zijn, mijn nieuwe ijslanderdame geeft me soms ook weleens haar middelhoefje en galoppeert er vrolijk vandoor wanneer 'k haar wil pakken in de wei :P het is vrij normaal dat nieuwe dieren je na een tijd wat gaan uittesten.

AbbyBlues

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-16 15:58

Ja mijn man zegt ook al tegen mij: dat is er weer een van jou hoor... :roll:
Ik heb op de een of andere manier altijd beesten met een kop erop. ongelofelijk. Ik trek dat aan of zo. >;)

DoubleVv

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-16 16:02

Het niet laten opstappen heb ik hier ook al meegemaakt. Maar dit was snel opgelost. Heeft wel 4 uur geduurd maar erna had ze de boodschap begrepen. Vanaf het moment dat ze mij niet liet opstappen zette ik haar terug aan het werk aan de longen of jaagde haar weg in de roundpen. Zag ik dat ze weer begon toe te geven liet ik haar stoppen en naar mij toe komen om opnieuw te proberen deed ze weer weigeren ging ze weer aan het werk jaagde ik haar weer weg. Na 4 uur hard werken en een paard dat stikkapot was en eindelijk na geefde ben ik dan kunnen opstappen zonder dat ie er vandoor wou gaan of iets anders probeerde om er onderuit te komen..

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-16 16:45

Mijn gewone rijpaard begint ook met lopen voordat ik er op zit, maar zo kwam hij bij ons. Het is al een stuk minder dan in het begin, maar we rijden gewoon niet vaak genoeg om het elke keer te gaan oefenen.
Als ik meer ga rijden ga ik er wel mee aan de slag, tot die tijd neem ik het maar voor lief. Hij stapt ook gewoon rustig weg dus hij schiet er niet vandoor :+ ik heb dus tijd zat om mezelf te installeren.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-16 16:55

Hier staan ze allebei keurig stil, gelukkig wel!