Het Paarden-aan-huis-tips-topic

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-15 12:42

Vorig jaar had ik er 3 van boven de 1.75 m, breed en volop in de groei + 2 die een gemiddelde stokmaat hadden van 1.65 m. Maar dat is iets waar ik moeilijk rekening mee kan houden met trainingspaarden. De eerste die er nu bij komt is een D-pony. :)

Kirrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-15 12:42

3 paarden, die intensief werken.
Soms gaan ze van 12:00 tot 22:00 uur op de weide.
Soms van 16:00 tot 22:00 soms van 09:00 tot 20:00.
Staan nog op een stalling, dus moet altijd een beetje schikken met beschikbaarheid en mijn werkuren.

Gewicht van baaltjes weet ik niet. Er kunnen er net 45 in een 2paards trailer.

Ze krijgen onbeperkt hooi. In de avond hebben ze een aanhangersnet tegen de muur. En in de ochtend krijgen ze zo'n groot 110cm ej net. In beide blijft altijd nog hooi zitten. Als ze veel gras gehad hebben meer, als ze langer binnen staan minder.

Als ze om 09:00uur al buiten gaan, hebben ze natuurlijk amper gegeten van hun ej net.
Dat krijgen ze dan de volgende ochtend opnieuw.
Dus ik moet niet altijd alles opnieuw vullen.

besita

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-15 12:47

als ik reken kom ik op +/- 25 € voordrooghooi per paard
12 paarden (fokmerries en jong spul ) geen paarden aan het werk
per 4 dagen een grote baal voordroog
grof geteld dus 2/week = 8 per maand = 8 x 35=280 : 12= 23.33 €

Achterom

Re: Het Paarden-aan-huis-tips-topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-15 13:02

Tja, ik word nooit zo vrolijk van de berekeningen van anderen: mijn voordroog is duurder, en ik voer ook nog eens meer :D
Afgelopen winter bleek het voordroog uit de grote pakken soms lastig te hanteren, dus ik ben nu over op midi balen, van die ronde die je nog net zelf kunt rollen. Maar nu voer ik dus nauwelijks wat, omdat de paarden 24/7 op de wei staan nu. Heerlijk, ze zijn echt heerlijk relaxed nu. Terwijl ze al niet meer veel op stal stonden, maar toch.

Andere vraag: voor de mensen die drijfmest laten injecteren: wat betalen jullie hiervoor?

Mijn man heeft namelijk gehoord dat je daar geld op toe zou krijgen, omdat de boeren immers van hun mest af moeten.
Nu wil ik sowieso geen drijfmest op mijn land, maar ik ben wel benieuwd of dat verhaal klopt?

Djeenie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-15 13:03

Volgens mij niet Wendy, alles is zo strikt gereglementeerd... Al zal je hier en daar wel iemand hebben, maar dat is dan niet legaal ;)

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-15 13:09

Wendy: wij krijgen er geen geld voor maar wel helpt de boer ons in ruil voor het injecteren. Hij maait voor ons en legt het hooi ook in de rug als het zo ver is. Kunnen desgewenst ook mest etc kwijt op zijn mesthoop. Voor ons een veel betere regeling dan betaald krijgen. Een eventuele 3e snede die wij niet willen hebben maait en haalt hij ook op.

Overigens zal betalen normaal gezien over varkensdrijfmest gaan. Die moeten vaak afvoeren omdat ze geen grondgebonden activiteiten hebben. Dan heb je het over €30,- per kuub geloof ik. Maar varkens mest willen wij niet perse op ons land hebben.

*edit* en dat is niet illegaal hoor wendy. Ons perceel staat keurig in zijn boeken.
Laatst bijgewerkt door pol013 op 18-05-15 13:15, in het totaal 1 keer bewerkt

Djeenie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-15 13:11

Oh klopt, dat kan wel ja, met varkensdrijfmest... Dat kan je eventueel proberen :)

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-15 13:28

Drijfmest zie ik sowieso niet zo zitten, maar ik vroeg me gewoon af of het klopte. Nu kost het bemesten me toch wel wat, maar er zit een duidelijk idee achter.
Want ik begreep ook dat het injecteren an sich ook kostbaar is, omdat het veel diesel kost.

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-15 13:30

hier komen ze gratis koemest injecteren

besita

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-15 13:31

vroeger kreeg je idd geld toe
nu mag je blij zijn als ze gratis komen :j

Sure_lee

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-15 13:34

Onze buurman komt gratis koemest injecteren. Komt gewoon in zijn administratie. ik zou er ook zeker niet voor betalen. Want ze willen er graag vanaf. Voorheen deed hij ook het kuntmest strooien voor ons. Maar dat kunnen we nu zelf. We hebben een mestkarretje gekocht voor achter de zitmaaier.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-15 13:35

Zo'n karretje voor achter de zitmaaier heb ik ook :j Daar strooi ik dus ook gewone mestkorrels mee.

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-15 14:24

Ik ben met het hooi flink duurder uit dan met voordroog. Betaal zelfs 4,50 per pakje, zelf ophalen. Maar daarvan weet ik dat het goede kwaliteit is, mooi grof en hooi waar mn moddervette knol op afvalt. Voordroog is de grootste oorzaak dat hij zo dik is, hij knapte uit zn vel van dat spul. Ik kan hem niet minder geven want zn maag en darmen blijven alleen stabiel op onbeperkt hooi. De veeartskosten zijn een stuk hoger dan hogere maandelijkse kosten door het duurdere hooi.

Injecteren kan hier niet, landje is te klein voor dat soort machines. Wij mesten met een handkarretje, dat lukt ook wel aangezien het maar 2000m2 is.

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-15 14:35

Je hebt ook midi balen die samen zijn verpakt per 2 dus van buiten ziet het er uit als een grote baal, maar in het plastic zijn het 2 balen. Zelf vond ik dat wel makkelijker met voeren, maar ik moest er 120 hooi geven dus dat is niet echt een vergelijking ;)

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-15 16:43

Ik heb ook niet betaald voor injecteren...maar komt ook keurig in zijn boekhouding.

Wat hooi betreft,ik koop het liefst van het land.Vorig jaar misgegaan omdat de loonwerker een nieuwe pers had.Onmogelijke balen...te zwaar om alleen te tillen en te klein voor de shovel.Fout stuk land ook,teveel pitrus.Maar netjes afgehandeld...ik heb een deel balen teruggegeven en compensatie gehad.
Nadeel was dat hij op dat moment alleen kalverhooi had.Dus dat genomen,eigenlijk een beetje te goede kwaliteit.Heb zelfs nog een hele baal over.

Over degene die het buiten op willen slaan,investeer in een kuilkleed.Ik heb er een gehaald bij VisscherHolland,even een investering maar er komt niets doorheen...vogels,ratten of alle andere dieren/dingen die de boel kunnen beschadigen.Ik heb het al windgaas gebruikt om mijn kapschuur af te dekken :D

http://www.visscherholland.com/NL/LANDB ... /Meganyl#8

Ik ben een groot voorstander om zoveel mogelijk voorraad op te kopen van het land.Dat is vaak de beste kwaliteit en het laagst in prijs.
Op mijn vorige stal maakte wij altijd een klamp met een vrachtwagenzeil erover...zo'n baal of 400 meen ik dat erop ging.Goede ondergrond maken evt van pallets,goed stapelen en vastsnoeren en afdekken.

Jadybabe

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-15 09:43

Ik moet altijd lachen als er een topic gaande is " wat zou jij betalen voor deze stal?" onbeperkt hooi en ze staan op stro maar geen binnenbak, dan lees je nou daar zou ik 100 euro voor over hebben.... Dan denk ik nou mensen ga er maar eens een jaartje aan met het betalen van de kosten die je maakt maandelijks voor je paard als die thuis staat, en dan moet een staleigenaar er ook nog wat aan kunnen verdienen.

De pensionpony's betalen kale huur bij mij 120 euro en dan kopen we gezamelijk kuil hooi en stro in. iedereen kan zelf bepalen wat en hoeveel die geeft en het houdt ze bewust van de kosten.
Ikzelf meng kuil met vogeltjesweide hooi. Voor grote baal van 500 kilo kuil betalen we 45 euro en voor het hooi 3.60 per baaltje. Met 500 kilo kuil doen we ongeveer 12 dagen met 4 D pony's en ik zelf gebruik 3 grote balen hooi per week. Aan hooi ben ik dan 45 euro per maand kwijt en aan de kuil zo'n 30 euro. Stro koop ik een 500 kilo baal voor 45 euro en daar doe ik een winter mee en dan nog drie balen vlas per maand.

Ik ben ook anders gaan voeren, pulp zemelen en luzerne, dus geen kant en klare mix of brok , en dat in combinatie hooi en kuil mengen en dat onbeperkt dat mijn merrie voor het eerst in 6 jaar voor haar doen mooie mest heeft.

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-15 10:26

Even spammen...eindelijk een overzicht-foto van ons land/stal :D

Fax en Kjarni staan te hengelen uit de slow feeder en Beer staat in de stal aan het net te pulken.Moeilijk te zien zo'n donker paard in een donkere ruimte :P

Afbeelding

Daan_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-15 10:31

Wauw super zeg!! Hoe lang is het pad rond het land? Heerlijk als galopbaan :D En kun je op het stuk direct achter de stallen rijden?

Zoiets zou ik ook wel dolgraag willen maar daar is ons perceel helaas te smal voor... Je moet iets te wensen houden :D

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-15 10:37

De baan is zo'n 120m lang en 36m breed.Direct achter de stallen kun je niet rijden,daar gaan we nog wat "verbouwen"zodat er wat meer gras komt te staan.
Aan de smalle zijde is de baan aan de ene kant 4,en aan de andere kant 5 meter breed.

Achterop het land is wel een stuk wat 36 x 20 is en eventueel als bak gebruikt kan worden.Heb wel eens gereden maar dat schuif ik de andere 2 even in de paddock,kan ik de hele baan gebruiken :D

De jongens trekken regelmatig een sprintje over de baan en gaan dan ook echt plat door de bocht :D :)F

Hier ook nog vele wensen hoor ;)

Daan_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-15 10:43

*kwijl* Super gaaf!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-15 10:44

Wauw! Dat ziet er echt super uit Tinky! Mooi hoor. Als wij straks tijd en vooral geld over hebben dan wil ik ook eens kijken of er zoiets mogelijk is.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-15 11:06

Dat ziet er super uit al had ik persoonlijk de hoeken wat afgeschuind :)

Sure_lee

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-15 11:09

Heel mooi Tinky! Achteraf hadden wij ook wel zo'n rondje kunnen maken. Maar ach.. Heen en weer rennen doen de ook graag en nu kunnen ze grote rondjes in de wei rennen.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-15 11:10

Het ziet er heel strak uit Tinky! Ik vind dat altijd knap, ik ben altijd aan het goochelen met die prikpaaltjes :')

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-15 11:12

Daar hebben we over na zitten denken DD maar dat was wat lastiger met het gras.Omdat ze toch zo'n breed pad hebben,kijken ze maar gewoon uit.Ze weten waar de palen staan :o

Wendy...ik ben al jaren bezig met prikpaaltjes,je wordt er vanzelf handig in :P