Stro-korrels?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-12 13:29

granu schreef:
russel schreef:
Granu, neem een kijkje bij plosplan, daar liggen dikke bomen opgestapeld te wachten....

Stammen zijn om houtkrullen te produceren,
zaagmeel om pellets te maken

Dan zal daar ook wel zaagmeel uit voortkomen, toch?

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-12 14:03

Kaspar schreef:
Voor de liefhebbers, mijn strokorrels gaan de deur uit.
Ik heb zo'n 55 zakken van 14 kg ter overname. Merk is zeolite chopped korrels.
De advertentie staat op de bokt markt.

Eerste conclusie word zonder azijn heel matig gegeten en vallen lekker snel uit elkaar. En dat terwijl de strovan volop gegeten werd met en zonder azijn en na een paar dagen al een plakaat was. Had er een donderdag 3 zakken in gegooid waarvan 2 zakken die een beetje natgemaakt zijn en 1 zak gewone korrels. Vrijdag niet geweest wegens slecht weer maar er is wel uitgemest alleen drollen. Zaterdag geweest en had nog een mooi droog en luchtig bed wat ik eigenlijk niet helemaal verwacht had. Wegens in en uitloop nattigheid.

Heb trouwens wel 6 stenen vooraan de stal eruit gehad en iets opgehoogd en nu ook minder last van vocht dat zo de stal in kom en langszij een geultje gegraven voor afvoer water.

Zo ziet het eruit met een laagje stro erop en mooie dikke onderlaag van korrels. *\o/*
Afbeelding

Kaspar

Re: Stro-korrels?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-12 15:27

Ziet eruit als een lekker droog stalletje.

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-12 16:04

Ferdo schreef:
Hoi!

Ik heb eens een vraag, is het bij jullie ook zo dat die strokorrels samenkoeken? Ik ben altijd een halfuur of langer bezig om alles terug uit elkaar te krijgen, ben er wel klaar mee eigenlijk... Eerst dacht ik dat het lag aan het feit dat zn stal te vuil was, maar zelfs als die proper is, is het nog...
Wat kan je hier aan doen?

Ik deed bij strooien van de korrels er gehakseld tarwestro door of houtkrul en daarmee bleef de bovenlaag wel losser. Is wel 1 van de redenen geweest, dat ik ben afgestapt van de strokorrels.

Cyrina

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-12 14:52

Ik sta ook op strokorrel en ben er wel achter dat het ook wel afhangt welke je hebt.

Ik heb in principe easybedding van strawbase, was ook de eerste die ik gebruikte en die vind ik geweldig. Blijft heel lang droog, blijft ook best mooi los, zonder dat het aan de kant gelopen wordt en ze vinden het absoluut niet lekker, dus er werd niet van gegeten. Ik ben veel goedkoper uit dan met vlas, terwijl mijn stallen schoner blijven.

Kennisen die ik er van vertelde hebben toen ook strokorrel geprobeerd van zeolite, maar ik heb de laatste zakken van hun overgenomen, omdat ze het niks vonden, ik snapte er niks van. Maar nu wel, toen ik die zelf ging strooien bleken ze minder vocht op te nemen dan de easybedding van strawbase en ook moeilijker uit elkaar te vallen.
Helaas bij mijn laatste bestellign was de easybedding op en heb ik de gewone goedkopere strokorrel van strawbase gehad...nou goedkoper kan je het niet noemen, wat een drama! Het absobeerd veel minder, als het nog droog is lopen de paarden het allemaal naar de rand, als het nat is wordt het een grote koek, de korrels vallen voor geen meter uit elkaar en het ergste; de paarden vinden het best lekker en eten er daarom te veel van waarom ze met opgeblazen buiken staan als ik er niet iets vies overheen spuit. Maar dat wil ik ook, ik wil geen zeepsoppen etc. in mijn stal!

Ik ben blij als ik weer easybedding heb.

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-12 11:44

Ik blijf lyrisch over de strokorrels. Tuurlijk heb je altijd dingetjes wat jammer is (zoals dat ik de eerste keer echt moet sproeien, want ze eten het op en dat het idd best snel plakkaten worden), maar niet dusdanig zwaarwegend dat ik op een ander product over zou willen stappen. Sproeien is eenmalig en een kleine moeite, elke dag harken zorgt ervoor dat de plakkaten weer los worden en als je toch aan het mesten bent ook een kleine moeite.

Ik heb trouwens ook een jaar gedaan met een pallet en ik moet zeggen dat de kwaliteit van de korrels idd gewoon goed bleef.

mirim

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-12 12:04

Ik merk wel dat het weer grote invloed heeft op welke bedding maar ook. En dat is logisch.
Bij mij blijven de strokorrels los en rul, het worden geen plakkaten...behalve daar waar de paarden plassen.
Wel doe ik bij vochtig/nat weer terwijl de paarden buiten staan de bovenluiken dicht. Dat scheelt enorm, ook al slaat de regen of sneeuw niet in de boxen toch wordt het natter al je de boel open laat.

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-12 12:07

Klopt, nu droogt alles minder en is het allemaal wat vochtiger dan bijv. van de lente. Misschien moet ik idd de stal dichthouden, anderzijds, nu is het lekker luchtig en open, waardoor de urinedampen niet binnen blijven hangen.
Hier worden de plasplekken idd plakkaten, maar ook de plekken waar ze op 1 plek hebben gestaan koeken wat meer aan elkaar. Harkje erdoor en het is weer los. :j

Sjarett

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-12 12:49

Ik wil ook niks anders meer als vervanging voor stro. Stro blijft voor mij nr.1, maar sommige paarden kunnen daar nu eenmaal niet op staan. Ik heb er deze winter maar 6 op korrel staan, de rest gelukkig op stro.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-12 20:42

Ik heb sinds een week 1 paard bij dat op stro staat en man, dan maak ik toch echt een diepe buiging voor strokorrel. Uitmesten is een crime, kruiwagen is veel sneller vol (en daardoor ook grotere mesthoop), je schept eigenlijk veel goed stro mee weg met het vuile. Daarbij loopt het paard het stro naar de kanten en ligt in het midden altijd heel weinig. Ik heb gevraagd of ik ook dit paard op strokorrel mag zetten en als ik de twee balen stro die hij heeft meegebracht nog opgebruik, mag dat. Gewoon stro vind ik tien keer niks, dan nog liever vlas of houtkrullen.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-12 20:48

Stro vind ik ook voornamelijk leuk omdat het er zo knus uit ziet, zo'n goudgeel kussen, vlak voordat je je paard er in zet en die de hele boel onder zeikt :P

Handig is het niet :n

Kaspar

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-12 00:03

Voor mijn paarden werkt de strokorrel helaas niet. Dus als iemand in de regio flakkee nog korrels zoekt, ik heb een boel zakken ter overname.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-12 08:52

Hier is het verbruik zo weinig in de schuilstal dat ik echt jaaaren met 55 zakken zou doen, dus dat wordt hem niet :P

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-12 09:22

En ik zit een beetje met opslag van de korrels en moet even tot volgend salaris wachten.

Kaspar

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-12 14:44

pmarena en Marcella, je hoeft ze natuurlijk niet alle 55 af te nemen hoor. Minder mag ook ;-)

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-12 17:33

Mocht je wat overhouden dan wil ik er eventueel wel een paar, maar heb nu nog een aantal zakken houtkorrel liggen en daar gaan we de winter al makkelijk mee door komen denk ik.

We hebben ook niet veel opslagplaats en de zakken strokorrel van vorig jaar die werden door de muizen aangevreten en werden schimmelig, dus dat schiet ook niet op. Houtkorrel ligt er nu nog netjes bij +:)+

Sjarett

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-12 18:32

Ik heb nu ook voor het eerst een probleem met vraat aan de zakken. Ik heb de pallets in een container staan die niet helemaal afgeloten is. Tot nu toe nog geen enkele zak kapot gehad, maar nu is er een muis of rat behoorlijk bezig geweest. Wat kunnen die beesten er een bende van maken zeg. Het is een stalen container en dus is er condens, echt balen, want de korrels in de opengevreten zakken beginnen te zwellen en die los liggen zijn bijna allemaal al verloren.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-12 20:03

Ik heb last van kippen die in de zakken lopen te pikken. :+ Dus nu aan het bedenken wat ik daaraan ga doen.

mirim

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-12 20:30

Je kippen hun eigen zak geven :D
Ik heb de kippen crusshed strokorrels gegeven in hun hok, daar kunnen ze heerlijk in graven en een holletje maken om in te liggen. Waarschijnlijk vragen jouw kippen ook om zo'n lekker bedje :)

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-12 21:33

Zijn niet mijn kippen en dan delen ze maar de schuilstal met die bolle.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-12 10:34

Sjarett schreef:
Ik heb nu ook voor het eerst een probleem met vraat aan de zakken. Ik heb de pallets in een container staan die niet helemaal afgeloten is. Tot nu toe nog geen enkele zak kapot gehad, maar nu is er een muis of rat behoorlijk bezig geweest. Wat kunnen die beesten er een bende van maken zeg. Het is een stalen container en dus is er condens, echt balen, want de korrels in de opengevreten zakken beginnen te zwellen en die los liggen zijn bijna allemaal al verloren.

In de hoeken schaaltjes rattegif leggen, nooit met handen de korrels aanraken, elke dag bijvullen omdat ze moeten blijven eten.....een week of twee en dan is het rustig......

Kaspar

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-12 11:26

Wij hebben stalkatten en dek de korrels af met een deken of zeil. Nooit problemen met aanvreten gehad terwijl ze bij mij naast het hooi liggen.
Mss ook een optie voor jou marcella, om de zakken met een afdekzeiltje af te dekken tegen de kippen.

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-12 16:13

russel schreef:
Sjarett schreef:

In de hoeken schaaltjes rattegif leggen, nooit met handen de korrels aanraken, elke dag bijvullen omdat ze moeten blijven eten.....een week of twee en dan is het rustig......

Dat kan alleen helaas niet als je katten of honden hebt.

Sjarett

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-12 18:33

Ik heb al rattengif gelegd, ben er ook niet zo dol op omdat ik honden en katten heb lopen. De eerste dode en half dode ratten heb ik al gevonden. Balen hoor, ik zorg altijd heel goed voor mijn diertjes }> en zorg dat ze altijd te eten hebben. Nu heb ik ander gif gekocht. Van die blokjes, die schijnen ze mee te nemen naar hun nest, dan kan de hele familie mee eten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-12 18:58

Voor de honden leggen we het hoog en ik merk niet dat de katten er van eten..maar met genoeg katten hebben wij ook geen ratten en muizen en met een loslopende hond ook geen ratten...een ratten en muizenplaag is gruwelijk, verdelgen moet je toch...