Het paarden aan huis topic deel 10

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Lynn_Nikita

Re: Het paarden aan huis topic deel 10

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-25 12:02

Jeetje, wat een geluk bij een ongeluk dat de trailer en paard al thuis waren. Beterschap

MaritB

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-25 13:38

rover_ schreef:
Ah Marit helder, had je die beige netten? Hier een nieuw paard die daar niet uit wil eten. Staat nu nog naast de anderen en krijgt uit net met mega gaten. Heb nog een groene met dunnere koord mazen, ga ik ook eens proberen.

Nee, ik heb netten van Zeldenrust haystack in m’n bakken, en heb 2x een Harry horse blauwe en een zwarte van kramer.
Maas 4.5 is voor mijn kleine pony’s natuurlijk al groot.

Heb nog enkele 3x3 hangen/liggen voor t geval ze toch keer wat meer eten.
Ik heb 10 - 13 voerplekken voor 4 pony’s

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-25 14:07

Jeetje, Kletskoekje, dat is ook schrikken! Heel fijn dat er geen trailer met paard achter de auto hing, maar het is ook de bedoeling dat jullie heel blijven... :(:)

Wij hebben in principe elke dag iemand thuis overdag om hooi te voeren, maar ik blijf toch nadenken over de feed x gate timer of soortgelijke oplossingen. De prijs vind ik toch wel pittig voor zo'n simpel apparaatje. Zeker als je er een aantal nodig hebt en helemaal met het bijbehorende roldraad. Ik kan me ook bijna niet voorstellen dat ze hier achter 1 simpel draadje blijven (dat ook nog eens heel snel knapt) als ze gewend zijn om achter 3x 40 mm lint te staan.

Belker

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-25 14:22

Heftig KK. Hopelijk alleen spierpijn, verstandig om maandag naar de huisarts te gaan.

Lorette, ik hik tegen hetzelfde aan en ga nu dat zelfbouw systeem maken. Die met hangslot met timer. Worden hier dan 2 hangsloten met of 2 veren die gebruikt voor doorgangen of 2 oprol poort doorgangen.

Foreverkliek

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-25 19:19

MaritB schreef:
Lekker aan het rijden Boemel, jammer dat t afvallen nog niet helemaal wil.

Kletskoekje sterkte met de migraine en de nekklachten van het ongeluk!

Doortje is sinds half September ook al 2x geschoren, ik ben wel gewend elke maand te scheren bij de Shet en mini’s.
Polly ga ik ook doen, Joep weet ik nog niet.

M’n pony’s lopen nu zo’n 2-3x per week voor de wagen. Doortje loopt vooral met m’n dochter, gaat leuk!

Polly lijkt nu wel weer echt slanker te worden, het hele ronde gaat er af. Ze was echt een mega ballon en ook 14kg aangkomen, binnenkort weer wegen.
De kruiden lijken iig wel te werken :)
En ze lijken allemaal meer rust te hebben nu ik uit grotere maas voer en echt zorg dat er altijd nog hooi is.
Het was even volhouden maar lijk nu echt minder mest te hebben, met zelfde hoeveelheid hooi. Ze zijn ook heel relaxed en bewegen veel over de track :)

Bram is Polly aan het inrijden :)
Daar alleen filmpjes van.
Fleur heeft laarzen gekregen. Staat chique!

[ Afbeelding ]
[ Afbeelding ]
[ Afbeelding ]
[ Afbeelding ]

Zo was Polly eerst:

[ Afbeelding ]

[ Afbeelding ]

Jij hebt die kruidenmix door iemand laten samenstellen toch? Meen me te herinneren daar ooit iets van gelezen te hebben. Zou je nogmaals willen delen wie dat was?

Bounty moet ook nog een kilo of 40 afvallen. Hij heeft EMS maar kan niet tegen de medicatie. Donderdag krijgt hij zijn 2de acupunctuur behandeling dus hopen dat dat werkt. Maar zo niet heb ik graag vast iets achter de hand. :D

MaritB

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-25 20:00

Ik heb de kruiden/protocol vanuit de darmencursus van de paarden therapeut. :)
Er zijn ook wel deskundigen van de opleiding die kunnen helpen :)
EMS komt ook voor in deze cursus (en tips en tricks)

joyce83

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-25 08:30

Ahhh wat leuk een clubje waar Ad ook bij zou kunnen :+ Al moet ik zeggen dat hij vanaf koop best wel wat kg's verloren is. Ben nog in dubio of ik ze binnenkort nog eens laat wegen om te weten hoe zwaar we de winter in gaan.

Laatst hadden ze de gekke 10 minuten. Guus huppelt vrolijk rond, rennen bokken steigeren etc. Ad zie ik op een gegeven moment grote neusgaten, pompen en wilde naar mij hinniken kwam er geen geluid meer uit :') Die had net iets teveel gedaan voor zijn conditie. Terwijl hij onder het zadel eigenlijk niet echt flink aan het zweten is...

Belker ik gok dat idd een doorgang/ruimte open maken wat makkelijker te realiseren is dan een kast of zo maken. Denk dat het bij veel mensen al een oplossing zou zijn.

Marit fijn dat je rust ziet en ook nog eens minder mest rondom deze manier van voeren.

Kletskoekje hopelijk zijn de lichamelijke klachten snel weg. Ook wel fijn dat de wedstrijd goed ging!

Happy_Hippie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-25 00:14

Heyhey,

Even een vraagje wellicht kunnen jullie mee denken.
Wij hebben nu 3 paarden aan huis staan (2 E-pony's en een paard).
Op dit moment krijgen ze elke 3uur (behalve snachts) hooi in hooinetten van 2,5cm maaswijdte.

Hoe doen jullie dat met de paarden aan huis en hooi geven als jullie langer als 3uur weg zijn?

Wij vullen de netten extra vol maar ze eten echt zo snel zelfs met 2.5cm maaswijdte half uur max uur en alles is op, formaat van de netten zijn 75 x 100cm inmiddels beetje "uitgerekt".
Een gevuld net zit rond de 10kg hooi (of meer nooit exact gewogen) en ze krijgen er 2 per keer.

Onbeperkt/ nog meer geven is geen optie want dan klappen ze echt uit hun velletje, ivm mijn paard zijn longen etc kunnen we enkel (goede kwaliteit) voordrooghooi geven maar dit is wat rijker als ander hooi.
De paarden lopen 24/7 buiten met een schuilstal waar de netten hangen, in de zomer zetten we de weide open als we langer weg zijn maar in de winter gaat dit natuurlijk niet.

Buiten dat ze 24/7 buiten lopen worden 2 van de 3 rond de 3x per week rustig gereden (verschilt ene x mee andere x minder).

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-25 05:09

Ik heb een hooi automaat, op het moment gaat die 1,5 uur open en 1,5 uur dicht.

Hoe grof is je voordroog? En ook voordroog is wel arm te vinden qua voedingswaarde. Zou als ik jou was even zo’n bagage weeg ding bestellen en je netten gaan wegen. Dan weet je wat je voert. Afhankelijk van hoe nat je voordroog is zit je op zo’n 2 a 2,5 kilo per 100 kilo lichaamsgewicht per paard per dag.

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-25 05:49

HH jeetje daar ben je druk mee zeg. Voer jij 4x per dag 20kg hooi? Dus 80kg hooi voor 3 paarden?
Of heb ik de slaap nog niet uit? :D

Ik voer in het weideseizoen 1x daags hooi. Ze doen hier per paard wel 12 uur met een net van 6kg

Wat ik in jouw geval zou doen is meerdere voerpunten maken. Paarden houden van scharrelen. Zo heb je al meer beweging en afwisseling te pakken.

Verder zou ik gaan vertragen door er bijvoorbeeld gerstestro of graszaadhooi door te mengen.
Of wat ik hier in de. Winter doe …. Ze max 3 uur zonder hooi laten staan, maar wel beschikking over stro om te knabbelen.

Verder kan je ze bijvoorbeeld wilgentakken geven ter afwisseling. En hooinetten op verschillende hoogtes.
Hooi wat nat maken zorgt ook dat ze het lastiger uit het net krijgen.

En inderdaad je kunt ook voor een hooiautomaat gaan of een stukje afzetten waar extra hooi ligt en dat stukje draad met een timer open laten gaan.

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-25 05:54

Pff, zo vaak voeren we hier ook niet hoor. We werken allebei overdag.
Wij hebben 5 paarden staan (4 kwpn, 1 bwp). En voeren op dit moment 3 pakjes hooi ( 24 kilo) per dag in 3 slowfeeders met net.
Daarnaast staan ze nu nog tenminste 2 uur per dag op het gras. Als dat niet meer kan, gaat er vast meer hooi doorheen.
Dat vullen wij in de avond aan. In de ochtend als ik ontbijt geef als het dan al ver op is gaat er hooguit nog 1 pakje bij even snel. Maar ze zullen er verder tot eind van de dag mee moeten doen.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-25 06:01

Ik voer 2 keer per dag droge voordroog, wel erg rijk ( had liever armer) en ik heb geen gras
S`morgens 1 net per paard over de track verspreid in maas 3 x 3, en dan in de avond weer. Ze kunnen een beetje knabbellen aan struiken en in avond staan ze op stro wat ze ook eten.
Staan in de middag tijdje zonder hooi ( +- 3 a 4 uur) maar aangezien ze allemaal al te dik zijn ga ik niet meer voeren.
Mijne wint in het obesitas clubje ben ik bang.
In nacht staan ze ook enkele uren zonder maar dan knabbelen ze van het stro
Heb je een hooi analyse en bagageweegschaaltje?

Matheno

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-25 06:16

Oei, ik voer hier gewoon 1x per dag. Bij Louis Venhorst verkopen ze hooi wat tot 99% ontstoft is. Dus ook geschikt voor paarden met astma bijvoorbeeld. Misschien is graszaadhooi van hun dan een optie ?

Hoe heb je ze verder staan? Vind het bijzonder dat ze zoveel hooi met zo'n kleine maaswijdte weg werken. Staan ze dan non stop te plukken aan die netten ?

Ik heb hier relatief kleine netten die ik verspreid over de paddock heb. ze scharrelen hier dan van netje naar netje om te kijken of er ergens lekkerder hooi te vinden is, en op de looproutes kunnen ze snoepen van verschillende struiken. Ik voer graszaadhooi en kruidenhooi, en ook de shetlanders hier zijn prima op gewicht zonder arbeid.

Happy_Hippie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-25 06:43

Zo’n weegding zal ik bestellen is wel handig inderdaad om alles wat noukeuriger te berekenen.

Meer voerpunten/ scharrelpunten gaat in de winter niet echt, alles buiten de stal gaat onder water staan. Zoals nu al begint met alle regen van afgelopen dagen/ nacht…

Mijn moeder wilt verder niks aanpassen kwa track oid, wel wil ik kijken naar een voerkist om daar nog een voerpunt te gaan maken alleen dan krijg ik hetzelfde dat ze alles zo op hebben en dit zou dan buiten zijn (in de modder ‘s winters).
Maar dan zal ik ook een stuk in het loopgedeelte moeten ophogen/ evt tegelen zodat ze zo lang mogelijk uit de modder staan.
Tevens willen we ze niet voeren op het zand ivm zandkoliek.
Ze kunnen 24/7 naar de bak tenzij we rijden dan sluiten we het af dus daar een bak plaatsen is ook geen optie om die er steeds uit te moeten halen.
En dan krijg je het alsnog dat ze als een stel debielen gaan eten en er misschien een half uurtje langer over doen.

Ze krijgen 2 netten per keer (zal ze een x nawegen!).
Ja, zodra ze hooi krijgen zijn ze echt non-stop aan het eten zo snel mogelijk moet alles op.
We hebben een keer obeperkt geprobeerd maar toen aten ze een 400/500kg baal op in nog geen 2 weken (toen hadden we er nog 2 zelfs).

Nadeel is ook dat 1 van de 3 echt enorm vals is en ze continu naar het andere voerpunt heen en weer jaagt.

De palomino is nu goed en is degene met de longproblemen.
Ergens anders hooi halen zit er niet in wij kunnen niks opslaan en kunnen nu goed hooi halen op een half uurtje met de aanhanger (elke 2 weken 1 baal).
Het is tevens hier nog enig sinds te betalen en betrouwbaar kwa hooi voorraad.
Hiervoor haalde we het bij frijters in oud gasten dit was de helft duurder maar ook vele malen rijker nog en op den duur kwamen we aan en hadden ze ineens niks meer (het gene wat ze hadden aten ze niet en ging de mijne direct weer hoesten) dus moesten we hals overkop een andere zoeken.
De merrie heeft maagzweren gehad en dat is de reden waarom we ze zo kort mogelijk zonder hooi willen hebben.

Moska

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-25 07:07

Ik moet tegenwoordig regelmatig naar Utrecht voor mijn werk (wel een beetje jammer, is 2,5 uur enkele reis) en ook moet ik wel hele dagen op cursus plus mijn partner heeft een eigen bedrijf op een andere locatie. Op zo’n dag verdeel ik een kleine baal hooi over twee grote slowfeeders, een voerbal (sinds kort, grote hit!), zo’n voerkussen met ronde openingen (eigenlijk een miskoop, duur en de sluitingen snel stuk, maar de paarden vinden hem leuk) en de kuubskist. Plus dat ik her en der mix met hooi wat ze minder lekker vinden, maar wel eten. En eigenlijk is er altijd wel wat over als we thuiskomen. Ik zaag ook takken van de elzen af, die rondom ons perceel staan. Vinden ze ook lekker.

Ze kunnen de hele dag rondlopen in de paddock, deze is grotendeels zand (400m2) en deels bestraat (100m2) en ze kunnen onder de overkapping bij de boxen staan en de box in. Hier hangen ook de slowfeeders. En bij goed weer zet ik het weiland erbij open, maar die periode is voorbij voor dit jaar helaas. Schijtweer is het nu :(

mooney

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-25 07:30

Een deel van het probleem zit hem waarschijnlijk in minder voerplekken dat paarden en dan ook nog eentje die onrust rond het voeren geeft.
Het niet onbeperkt kunnen ken ik ook wel. Ik heb vorig jaar voor het oog onbeperkt gevoerd, omdat ik graszaadhooi had hangen naast de 3x per dag portie. Echter aten ze dat graszaadhooi alleen als ze de hele dag geen ander hooi kregen. Dus het zag er leuk uit maar eigenlijk was het hetzelfde als 3x per dag beperkt voeren. Ik heb nu dus geen nieuwe balen graszaadhooi besteld.

Hier zijn we nu op de winterroutine over qua hooi. Ik voer 3× (tussen 6 en 7, tussen 12 en 1 en tussen 9 en 10) per dag, als ik wat met ze gaan doen hebben ze tijdens het poetsen ook hooi zodat de maag dan vol is.
Op het moment staan ze in tweetallen en dan krijgen de kleine pony's (B en C) elk 2 netten met 2 kilo en de grote pony's (D/E) 2 netten met 3-4 kg per keer. Dat is wel op, soms hebben ze nog wat restjes waar ze op staan te knabbelen en soms is het na 2 uurtjes al op. Ik voer momenteel nog uit de 4,5 maas netten, ik kan nog terug naar 3 om te vertragen.
Het blijft hier toch altijd een beetje puzzelen en aanpassen elk jaar.

Hier trouwens ook (heel droog) voordroog, dat scheelt mij ontzettend met m'n allergie/longen.

Karin_deB

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-25 08:04

Ah jij hebt hetzelfde als ik mooney.
Als mijn portie graszaadhooi op is bestel ik ook geen nieuwe meer.

Hier voer ik ook 3-4, soms zelfs 5x per dag als ik thuis ben (kleine porties hoor)

Maar dat is idd omdat ik thuis ben en het kan.
Als ik werk of weg ben geef ik gewoon wat ik normaal verspreid over de dag in 1x en dan zoeken ze het maar uit :Y)
De ene keer is er nog over als ik thuis ben, de andere keer niet (uiteraard staan ze dan geen eeuwigheid zonder).

Ik heb ook meerdere voerpunten maar met veel regen leg ik niet teveel buiten want als het verregend willen de verwende nesten het niet meer :Y)

Ik ben in de loop vd jaren ook wel makkelijker geworden hoor. Eerst maakte ik mij veel zorgen en wrong mezelf in allerlei bochten om alles perfect te doen.
Nu doen ze het er maar gewoon mee en ze doen het er prima op.

Als ik bv op vakantie ga worden ze ook maar 2x per dag gevoerd en dat gaat prima. Ik neem mijzelf dan altijd voor om die routine er in te houden als ik terug ben maar vervolgens verval ik dan toch weer terug in "oh ik ben nu toch buiten ik gooi er wat hooi bij" , "oh ik mest nu even uit en doe straks de hooinetten wel" etc etc

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-25 08:56

Normaal voer ik 2x per dag. Maar als ik thuis ben dan kan het zijn dat ik de overdag optie opdeel. Maar ik ga ook gerust een nachtje weg en zorg dat er gewoon genoeg te eten is. Ik voer stro mee met het hooi. Dat vinden ze niet super lekker. Ik heb gelukkig niet van die stofzuiger paarden die alles zo snel mogelijk opeten, als ze genoeg hebben gehad gaan ze rustig wat anders doen met hun leven en dan komen ze later wel terug om de rest op te eten. Als ze honger krijgen nadat al het lekkere hooi op is, dan knabbelen ze het overgebleven stro wel op en staan ze niet met een lege maag. Ze staan wel buiten met een inloop stal, dus ze besteden ook een aardige portie van de dag ook nog aan kantjes knippen (onder het draad door grasjes snoepen).

MaritB

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-25 08:57

Ik heb al vaker geschreven hoe ik voer haha.

Toen ik de e-pony nog had, voerde ik ook bijna 70kg per dag en was het steeds op.

Ik heb nu geen idee, maar ik heb maar 1x per 24u een krui mest (ipv 2,5)
Ik voer dus wel onbeperkt en heb alle pony’s die er staan allemaal op een darm herstel protocol gehad waarin ook suiker regulatie word mee genomen. Verder is het beperken van hooi vaak een trigger om meer te gaan vreten.
Meer eten geeft rust.
Ik voer nu eens in de 2 dagen 10 hooi punten. Maas wijdte varieert van 3x3 naar 6x6 en er tussen in.
Hooi netten in ene bak ook hangend.
De truc hier is: onbeperkt hooi laag in suiker, grotere maas en meer beweging. (Meer is 3-4x per week in het zweet)

Gisteren nog wat zonnestralen kunnen vangen met een bosritje en vandaag hebben de zwemles :P

Fleur heeft van de week weer op Joep gereden, gaat echt zoveel beter nu ze ervaring heeft opgedaan op Doortje.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-25 12:01

70kg hooi per dag voor een grote pony. Jeetje
Daar wordt je arm van :D

Super leuk van Fleur

https://www.instagram.com/reel/DQJUc9zi ... Q5Z3MyeG1l

Ik heb een filmpje gemaakt van de ochtend routine.
Allebei willen ze graag in de wei en vinden ze dat ik niet opschiet. Ice is de baas, dus Ice kijkt boos. :=
Dit gaat iedere dag hetzelfde ha ha

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-25 12:28

Dat is echt enorm veel!!

Wat ligt de boel er bij jou netjes (en droog) bij zeg Boemel!

Die van mij stonden vanmorgen zo:

Afbeelding

stitchlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-25 12:36

Hier voeren we onbeperkt onverpakt hooi wat los achter een enkel stroomdraadje ligt in een inloopstal. Hier kunnen ze makkelijk overheen of onderdoor eten. Met 3 grote KWPN paarden gaat er één 400/500kg baal per 14 dagen doorheen, wat betekend dat ze per paard 9,5 tot 12kg hooi eten per dag.

Zodra wij ooit een trekker hebben zou ik de complete baal gewoon achter dat draadje zetten. Dan ben je meteen voor 14 dagen klaar.
Nu vullen we het losse hooi ongeveer 1x per dag bij en schuif ik de restjes goed naar voren als het wat te ver van het draadje af ligt.

Werkt voor ons prima!

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-25 12:40

Dat vind ik normaal qua hoeveelheid Stitchlover

Ojee wat een nattigheid Nickeltje.
De paddock is niet zo snel nat. Is drainagezand op Paddockroosters. Het moet wel echt verschrikkelijk tekeer gaan, wil het daar nat zijn. En dan is t gelukkig ook aardig snel droog. Wei trekt de regen nu nog wel. Als ie verzadigd is, heb ik nog een wat hoger stuk en als dat te nat wordt, dan is het weidefeest afgelopen :D

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-25 12:52

Als we ze op eigen grond hebben (dit huren we van de buurman, ooit kunnen we het land naast ons kopen), dan wil ik het ook beter aanleggen, met drainage, met verhoging, anders dan nu...

Belker

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-25 13:23

Hier op het meest belopen stuk wat plassen maar de bodem is hard. Paddock is droog. Track deels droog, deels plassen. Meeste water loopt richting wadi en daar hebben we grote rubbermatteb liggen zodat we droog makkelijk de kruiwagen er doorheen kunnen krijgen. De wadi zelf wordt nu blubber met daaronder wel een harde bodem.