het paarden aan huis topic deel 9

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-23 19:35

Oh jongens wat gaan jullie hard, alleen bij kunnen lezen.
Boemel :oo
Kir ben benieuwd!

Was de hele dag in Brussel op de beurs. Net thuis en nu paarden nog ff doen. Morgen dag naar Apeldoorn en dan gelukkig vrijdag weer vanuit huis werken.

Kirrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-23 19:52

@ Utopia: ik heb deze al een paar keer besteld.
https://www.agradi.nl/kerbl-delizia-min ... deksel.htm
De emmer is achteraf ook heel handig te gebruiken.
In het begin likken ze heel veel, dan haalde ik hem soms zelfs weg, maar daarna mindert het echt opvallend.

@Joyce, wel raar van die kliniek. Best laat dat je deze melding krijgt. We hebben al jaren een vaste dierenarts, die ook op feestdagen en weekenden werkt en bijna altijd bereikbaar is en ook snel komt. Als hij toch eens vakantie neemt dan heeft hij een vaste vervanger.
Uiteraard laatste keer dat hij vakantie had, een koliek op zondag. De vervanger was niet te bereiken, toen toch wel stevig moeten rondbellen om iemand hier te krijgen.

@Boemel, klinkt als een leuke sessie, ik heb wrs het verhaal gemist, zal eens gaan teruglezen. Hopelijk kan je het opschalen naar 2x week.

Bedankt Karin en Marjan!

boemel

Re: het paarden aan huis topic deel 9

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-23 20:02

Kirr, zal je een korte samenvatting doen :o .
Ik heb in juni een 3 jarige volledig groene merrie gekocht. Kon nog niet aan een touwtje meelopen. Rustig gaan beleren en dat ging heel goed. In September ook al paar keer iemand op haar rug gehad. Ze had echter buikklachten en op de kliniek kwamen ze erachter dat ze vol zand zat.

Inmiddels 8 sonderingen en 35kg vlozaad verder en een volledig getraumatiseerd paard. Sondes kwamen steeds in haar luchtpijp terecht en ze moest steeds zwaarder gesedeerd worden.
Uiteindelijk zijn we gestopt met behandelen, want ze is volledig getraumatiseerd en gevaarlijk geworden.

We zijn dus met een gedragstherapeut bezig om haar weer op de rit te krijgen en mensen weer te vertrouwen en toe te laten. :o

Kirrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-23 20:07

Wow, dat is wel stevig. Arm paard. Nogal logisch dat het vertrouwen weg is.

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-23 22:26

Het meest vreemde dat ik ooit in een hooibaal heb gevonden denk ik. Een voetbal.

Afbeelding

Ik weet niet waar het precies gemaaid is maar ik ben er niet blij mee. Het hooi op zich is prima. Maar ik heb nu al stokken, blikjes, plastic en een voetbal uit deze baal gevist.

horsii

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-23 23:01

Jeetje, jullie zijn veel te hard gegaan.

Kir, prachtige grote schuur/stallen komen er bij jullie.

Joyce, bizar maar herkenbaar.
Onze had is twee jaar terug gebeten en bloed spoot eruit, groot gapend gat in heup. Eigen dierenarts geen dienst maar annicura (samenwerking). Heel leuk, drie uur later zou ik terecht kunnen want ze hadden het druk. Gevraagd of ik dan wel hecht materiaal en antibiotica mocht ophalen maar nee ik moest geduld hebben.
Hoe dan.. bloed spoot eruit.
Twee andere gebeld maar daar waren we geen klant dus mochten we niet komen.
Uiteindelijk Dierenziekenhuis Berendrecht gebeld en daar mochten we gelijk komen.
Heel bizar af en toe die dierenartsen..

Hm Voetbal in het hooi.. hier altijd prachtig spul maar nu heel veel grote stokken..

Boemel fijn stap vooruit.

Hier genoten ze van een droge dag.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-23 10:12

@malenka: klinkt als bermhooi óf -wat hier bij een pensionstal wel gevoerd werd- hooi uit een park; daar zat ook vanalles in wat er niet in hoorde en kon je de krant bij lezen en alles wat nodig was voor een picnic.

Hier moest ik de waterbak even losschoppen en het zand was ook een bevroren maanlandschap; hopelijk ontdooit dat snel.

Kirrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-23 11:43

@Malenka, dat is wel veel rommel in 1 baal. We hebben ooit wel eens pakken gehad van naast een tennisveld. Nu hooien we het meeste zelf en loop ik na het maaien altijd even door de velden om eventuele rommel eruit te halen.

Bedankt horsii! Je ziet de paarden genieten van het zonnetje.
Laat het voorjaar maar komen.

Ik ben nog op zoek naar tips/ervaringen. Waterleiding in de stal. Rondpompsysteem?
Leidingen ondergronds of bovengronds? Ik wil ook kunnen switchen van regenwater naar pidpawater.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-23 11:48

Als je bovengronds gaat zou ik kiezen voor een rondpompsysteem, nét ondergronds heeft weinig zin als het vriest. Wil je het ondergrond dooi houden dan moet je minstens 60 cm diep gaan zitten. Om te kunnen switchen heb je een 3-wegkraan nodig (2 aanvoer en 1 doorvoer) met op beide aanvoeren een sluitkraan.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-23 12:01

Wij hebben onze leidingen op stal bij de stalwanden lopen, dus niet op de buitenmuur.
15 cm onder de tegels, en dan bij de stal uiteraard omhoog.
In 19 jaar tijd, met hier zelfs een paar keer nachtvorst van -21, geen goed geïsoleerde stal.
Maar 2 keer het water bevroren gehad, maar wat met een fohn in 5 minuten weer los was.

Ik stond ooit op pension met vergelijkbare oude stal en heb daar ook gezien dat het water niet snel bevroor.
Daarna stond ik op pension met een nieuwe stal, maar water op de muur en altijd bevroren.
Die hebben er toen van dat warmtelint oid aangemaakt. Meen ik, ben niet toen verhuisd naar hier, dus weet dat verder niet precies.

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-23 12:14

Ik hou jullie niet bij.
Ik heb warmtelint op de waterleiding op de stal. Zit gekoppeld aan een thermostaat die onder een bepaalde temperatuur aanslaat.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-23 12:35

Hier was de waterleiding onder de nok gelegd dus niet alleen zat die heel snel dicht, maar ook dat de kunststof nippels van de automatische bakken altijd gingen lekken.
Ik was die dingen zo zat dat ik de bakken niet meer gebruik/verwijderd heb en gewoon met hangemmers van 12 liter werk en een cementton buiten. Nu heb ik gewoon een buitenkraantje in mijn hooihok met een tuinslang naar de ton buiten en als het vriest loop ik wel een paar keer met 2 gieters vanuit de schuur/garage.
Misschien wat omslachtiger, maar geen waterballet meer op stal.

Kirrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-23 13:59

Bedankt!!
Ik was naar die rondpompsystemen met verwarming aan het kijken maar dat kan niet met vlotters denk ik. Die hebben geen dubbele aansluitingen voor zover ik ze gevonden krijg. Mijn voorkeur ging echt wel uit naar vlotters. Zovéél keuzes en opties voor waterleiding, afvoer, elektricteit,...

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-23 16:14

drinkbak met vlotter met boven en onderaansluiting bedoel je dan? Die zouden er wel moeten zijn hoor, wij hebben nu nog speciekuipen met water staan en zijn nog in dubio of we een enkele leiding leggen of een ringleiding met pomp, bij een ringleiding moet de bak inderdaad een aan- en afvoerleiding hebben.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-23 17:18

Hier dreef er nog steeds ijs in de drinkbak van Jasmijn en die deur is de hele dag dicht geweest.

Ik heb een heel snel rondje uitmesten en voeren gedaan en het vegen etc. doe ik een andere keer wel weer; mijn handen wilden naar binnen :)

xXutopiaXx

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-23 18:08

Thanks voor de tip van de mineralen emmer Kir, ziet er inderdaad fijn uit _/-\o_

En hopelijk blijven jouw paarden gewoon van de omheining af Karin := Waar heb je de omheining besteld?

MarloesHJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-23 18:20

Wij hebben de leidingen in stal boven de grond maar wij hebben lintverwarming op de leidingen, deze zijn omwikkeld ook met isolatie en de waterbakken zijn ook verwarmd onder de 10 graden. Heel fijn systeem zo. Leiding tussen huis en stal ligt gewoon ingegraven bij de andere leidingen.

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-23 19:15

Hierbij boven de stal met warmte lint. En verwarmde drinkbak met vlotter. Al moet de verwarming van de drinkbak zelf nog aangesloten

Kirrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-23 19:41

Charaz, dat bedoelde ik idd. Mss nog niet de juiste site gevonden, dan zoek ik nog even verder.

Die lintverwarming heb ik ook al gezien, maar volgens mij alleen handig als je dan alles bovengronds legt.
Maar als je vanonder komt kan dat stuk in de stal boven de grond toch ook nog bevriezen. Maar daar ook elektriciteit en klein stukje lint voorzien lijkt me ook niet doenbaar. Vriend is bang dat de paarden aan bovengrondse leidingen veel meer gaan prullen. Langs onder kan je netjes wegwerken.
Met het rondpompsysteem heb je natuurlijk beide.

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-23 19:44

Ik heb een tuinslang naar buiten liggen en waterbakken buiten. Ook vorig jaar met flinke vorst altijd de boel kunnen vullen. Soms eerst met ijsblokjes uit de slang :+ waterbakken houden ze zelf wel open. Maar goed ik heb ook geen traditionele stal.

MarloesHJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-23 19:46

@Kirr ik heb niet dat van onder de grond naar boven de grond onverwarmd is. Maar mijn leidingen lopen ook niet door de stallen maar langs de buitenmuren van de stal of zodanig afgewerkt dat de paarden er niet aan kunnen.

FeliciaJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-23 19:58

Hee,

Wij krijgen binnenkort de paarden aan huis. Maar nou heb ik 2 vragen waar ik niet helemaal uit kom, dus ik hoop dat iemand hier nog tips heeft :)

- mestafvoer.. ik heb van die rolcontainers gezien voor mestafvoer. zijn deze echt zo handig als ze lijken, of toch niet? ik heb straks 2 paarden en een shetlander staan, bijna altijd buiten dus geen stro.

- hooi.. ik vind het moeilijk om zomaar even ergens hooi te bestellen. ben dan bang niet tevreden te zijn over de kwaliteit en met 100 balen hooi dan te zitten die op moeten. iemand tips voor goede plekken om hooi te bestellen en laten bezorgen? (regio rotterdam)

heel erg bedankt alvast voor de tips, :)

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-23 20:04

Mooi vooruitzicht Felecia.

Zo’n rolcontainer kan maar weinig in. Lijkt me best lastig/duur om dan vaak te laten legen.

We hebben 3 paarden en een 10m3 mestcontainer. Paarden staan 24/7 buiten met toegang tot stal met strooisel.
Container moet 4x per jaar geleegd worden door loonwerker.

Ik ben nu ook bezig met compost maken, wellicht hoef ik dan 3x per jaar te legen.

Qua hooi … marktplaats en facebook in de gaten houden en als je wat passends ziet, eerst een paar proefbaaltjes halen.

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-23 20:04

Ik heb een kiepwagen en daarmee breng ik de mest naar een melkveehouder in de buurt. Hooi haal ik meestal via marktplaats. Haal meestal eerst 10 baaltjes om te testen en als bevalt meer.

FeliciaJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-23 20:17

boemel schreef:
Mooi vooruitzicht Felecia.

Zo’n rolcontainer kan maar weinig in. Lijkt me best lastig/duur om dan vaak te laten legen.

We hebben 3 paarden en een 10m3 mestcontainer. Paarden staan 24/7 buiten met toegang tot stal met strooisel.
Container moet 4x per jaar geleegd worden door loonwerker.

Ik ben nu ook bezig met compost maken, wellicht hoef ik dan 3x per jaar te legen.

Qua hooi … marktplaats en facebook in de gaten houden en als je wat passends ziet, eerst een paar proefbaaltjes halen.

Goed om te weten! Dan ga ik toch kijken voor een andere mogelijkheid om mest op te slaan!

MarjanB schreef:
Ik heb een kiepwagen en daarmee breng ik de mest naar een melkveehouder in de buurt. Hooi haal ik meestal via marktplaats. Haal meestal eerst 10 baaltjes om te testen en als bevalt meer.

wegbrengen wordt hier lastig zonder trekhaak, maar bedankt voor de tip voor het hooi! Ga ik daar kijken, hopelijk kan ik iemand vinden die het wil leveren.