Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 3!

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 3!

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-16 05:57

Alle geslaagden gefeliciteerd!! En natuurlijk pb en lizy ook van harte met jullie dochter *\o/* .

Hier geen ervaring met zaken waar Abby en Meggiemeg het over hebben.

Hier kunnen de paarden nog op het land, maar het is wel behoorlijk vochtig -O- aan het worden. Hopelijk vandaag een beetje droge dag. Vind het een "rare" zomer. Het zou wel lekker zijn als we nog een paar weken (in ieder geval droog) stabiel weer zouden krijgen. Het hoeft niet eens heel warm te worden.

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-16 07:00

2 weken droog zou inderdaad lekker zijn. Anders wordt het niks met mijn hooi van komend jaar....

Ik word elke ochtend met knallende hoofdpijn wakker. Wat dat nou weer is? Gelukkig ging t gisteren ook over en heb ik een prima dag gehad. Dus we zullen zien.

Straks eens kijken naar de schade van de regen gisteren. En of mijn les dan door kan gaan.

Sure_lee

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-16 07:33

Jeetje wat een verhalen allemaal over veel regen. Hier is het echt prima weer. Al dagen... af en toe een lekker zonnetje en wat buien tussendoor. Dus niks spannends.
Echt super balen voor iedereen met natte weides....

_ENGEL_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-16 07:34

Het is inderdaad raar weer met de vele regen die er valt, helemaal als je nog wilt hooien. Hier in Monster stormt het. Straks even bij de ponys kijken want Diego de kleinste lijkt wel van suiker en de inloopstal is nog niet klaar. Even foto van mijn ponys plaatsen, waar het allemaal om draait.
Afbeelding

Afbeelding

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-16 07:35

engel welkom!
wat een leuk stel! <3

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-16 07:43

Leuke paarden engel! Welkom.

_ENGEL_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-16 07:49

Dank je wel! Mojo is echt een fantastische pony echt mijn maatje. Diego heeft het in zich om een hele leuke pony te worden, hopelijk word hij wat liever naar Mojo. Ze staat pas sinds zaterdag samen, dus hopelijk kwestie van wennen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-16 07:58

Welkom engel. Een westlander. Zo dat roept herinneringen op zeg. Daar is alles begonnen: Lona en MiniMe en mijn ziek worden. Heb daar heel wat verschillende stallen meegemaakt. Fijn dat je ze nu op een eigen plekje hebt.

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-16 08:42

Welkom engel: wat een leuk stel heb je daar :D

Nog eens proficat palousa, mooie naam! :)

Gisteren nog eens een rondje van onze nieuwe wei-aan-huis gedaan. Omheining staat nog muurvast en netjes; wat een geluk! Her en der wat gras van de kanten wegmaaien en stroom erop en de paarden kunnen er zo in :)

We willen één van de twee weides laten hooien, denk ik... gras staat nu kniehoog en paarden komen er pas eind augustus op. Wat zouden jullie doen? Laten staan voor hen (maar eten ze zo'n oud gras nog?) of laten hooien?

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-16 08:45

Ik laat het gewoon staan. Het staat bij mij nu ook kniehoog en ik heb 4 weitjes. Ze doen 3-4 weken over een weitje, dus ergens eund aug-sep is de laatste aan de beurt. Wordt gewoon gegeten hoor.

Een westlander? Nog nooit van gehoord. Toch eens opzoeken...

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-16 08:46

Je hebt wel het risico als het zo hoog staat het gras Solleke_Noah dat het plat gaat liggen en dan krijg je het ook niet meer gemaaid of opgegeten.

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-16 08:53

Thanks Fabster, bij jou eten ze het dus nog op.

meggiemeg: dat risico bestaat wel inderdaad, met die regen van de laatste tijd lag het neer maar het is terug recht gekomen.. weet niet of het overeind blijft tot augustus :P

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-16 09:18

Bij mij eten ze wel van het lange gras, maar niet van harte en ze eten het ook niet helemaal op. Moet dus evengoed maaien.

ClaudiaHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-16 09:48

Hier net zo.
Gras staat hartstikke hoog. Heb iets minder dan een hectare en opgedeeld in 4 stukken.
1 stuk altijd in gebruik, deze grenst aan de stal. En de andere 3 stukken wissel ik steeds af.
Paardjes eten het kortere gras veel liever, maar ik ga ze echt geen nieuw stuk erbij geven voordat het lange voor het grootste deel op is.
Waarschijnlijk moet ik het stuk waar ze nu staan ook maaien. Er blijven hele bossen staan, ook stukken waar ze niet poepen.

_ENGEL_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-16 09:57

Bij mij staat het ook super hoog tot over mijn billen. Ik heb het in drieeen verdeeld en hoop dat ze het kunnen opeten. Door het nalopen van de omheining en trekken van onkruis ligt het op sommige delen plat. Ben alleen bang dat dat gaat rotten. Zaterdag met de bosmaaier aan de gang om het draad weer vrij te maken. Ben benieuwd hoelang ze erover doen om een stuk kaal te eten. Na 5 dagen gelukkig al een wereld van verschil. Lastig hoor die dilemma's. Eten jullie paardjes dat super hoge gras nog goed? Dat uitgebloeide zeg maar

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-16 10:02

Hier dus ook alles al echt uitgebloeid, zaad staat erop. Hmmm... ga toch maar eens informeren of er pakjes van gemaakt kunnen worden, dan kan het nog een maand terug opschieten voor de paarden erop gaan. Moet het wel eens stoppen met regenen >;)

ClaudiaHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-16 10:07

Ik moet van de week ook met de bosmaaier aan de gang. Gras staat behoorlijk tegen onderste lint en ik heb een ontsnappend shet-monster dus moet er niet te lang mee wachten :De
Begin volgende week ga ik ze dan maar verplaatsen naar het andere stuk dan kan ik ook gelijk even maaien...
Regen hier bijna niet.
Vanmorgen beetje miezer, nu weer droog.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-16 10:42

Hoefsmid is geweest, eens met hem zitten brainstormen over de oude merrie. Zijn ervaring is meer dat het vaak hersentumoren zijn die dit gedrag geven. Net als ik dacht hij dat het beste was (en jullie ook) om eens met de dierenarts contact op te nemen en toch weer een uitgebreid bloedonderzoek te laten doen.

Jadybabe

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-16 10:44

Gefeliciteerd Lizzy en Palousa <3

Leuk span Engel, welkom hier.

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-16 10:59

meggiemeg schreef:
Hoefsmid is geweest, eens met hem zitten brainstormen over de oude merrie. Zijn ervaring is meer dat het vaak hersentumoren zijn die dit gedrag geven. Net als ik dacht hij dat het beste was (en jullie ook) om eens met de dierenarts contact op te nemen en toch weer een uitgebreid bloedonderzoek te laten doen.

Sterkte, hopelijk vinden jullie snel de oorzaak... even inhaken hierop, cushing kan vanuit de hypofyse (tumor) komen en dat zijn ook de hersenen: https://nl.wikipedia.org/wiki/Hypofyse

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-16 11:02

Vandaag gaan ze niet op de wei denk ik, het voelt echt als spons en ik zak er al in laat staan de paarden -O-

Gisteren een mogelijk nieuwe verzorger over de vloer gehad, word ze toch bijna gebeten door de hond van mijn schoonfamilie -:(-
Dat was dus de druppel, beest was al vervelend maar nu ben ik hem echt beu. _-:(

Moet zeggen dat het wel heerlijk is het huis voor ons alleen, kan ik wel aan wennen. O:)

dynamiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-16 11:15

meggiemeg schreef:

Bloedtestje kan nooit kwaad, heb zelf geen ervaringen met cusing of hersenen. Kan je dus niet helpen. Maar wel mooi rot dat ze je om ver heeft gelopen.

dynamiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-16 11:18

Ben ik de enige die blij is met dit weer? De paarden hier vinden het heerlijk zo met de miezer zekunnen nu heerlijk grazen zonder de dazen. Ben gisteren al te grazen genomen in mijn arm door een rot daas.

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-16 11:19

dynamiek schreef:
Ben ik de enige die blij is met dit weer? De paarden hier vinden het heerlijk zo met de miezer zekunnen nu heerlijk grazen zonder de dazen. Ben gisteren al te grazen genomen in mijn arm door een rot daas.

Op zandgrond vond ik het prachtig, nu met de klei is het minder leuk :')

Licor

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-16 11:23

Normaal ben ik ook blij met dat weer.. maar nu alles bij ons doorweekt is van de vele regen de afgelopen tijd.. kan ik niet wachten tot de zon gewoon schijnt en de wei en paddock eindelijk eens droog wordt..