Het Paarden-aan-huis-tips-topic

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Daan_O

Re: Het Paarden-aan-huis-tips-topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-15 10:35

Lorrette vraag je eigenlijk niet te weinig voor de training? Dat is toch ook wat waard voor de eigenaren?

Ik vind het prijsverschil heel erg de moeite om toch maar die onhandig grote balen te halen. De paarden eten het ook erg graag en doen het er goed op :)

Maar ik heb wel heel mooi droog spul en echt goede kwaliteit. De boer maait pas in juni zodat het mooi lang en uitgebloeid (niet meer zo voedzaam) gras is. Daarnaast wordt er niet gespoten of iets dergelijks en ligt het land in een groene omgeving (niet langs de snelweg oid).

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-15 10:39

Ik ben ook tevreden over de kwaliteit van het hooi in balen. Het is eigenlijk geen voordroog meer te noemen, omdat het nagenoeg hooi is. Maar de kat klimt in de balen, de vogels zitten eraan, etc. We hebben al wel honderd pogingen gedaan om ze goed af te dekken, maar tevergeefs. En dan gaat de hele baal schimmelen. Verschrikkelijk. Kan ik zo'n hoog opgestapelde baal plukje voor plukje naar de afvalberg brengen. -O-

besita

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-15 10:46

ik heb zowel gewoon hooi als voordroog maar zou nooit met kleine balen willen werken dat is gewoon echt veel te duur en weggegooid geld wat ze daarvoor durven vragen
we hebben een 12 tal paarden staan ( in de winter ) en koop zo'n 50 grote balen voordroog en 40 grote balen hooi
probeer het voordroog in de maanden Nov tot Maart te geven en voordien en achteraf het gewone hooi

probeer wel zo betrouwbaar mogelijke leveranciers uit te zoeken maar net als lorette zitten er ook wel eens slechte balen tussen .. ze kunnen kiezen ophalen of niet betalen aan de prijs die je moet betalen ( voordroog +/-30 -35 € gewoon hooi 20-25 € vind ik het niet kunnen dat ze je laten betalen en dat er gewoon hele balen slecht zijn :n

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-15 10:48

Dat is idd een nadeel van die grote balen.
@lorette: binnen opslaan is geen optie ??
Tegen de vogels kun je er een stuk oud tapijt overheen doen. Daar komen ze niet doorheen. Tegen de kat misschien een paar draadjes stroom er rond heen ??
Overigens als er geen vogels meer op komen zal de kat misschien ook geen interesse meer hebben :)

@besita: maar de leverancier kan er niets aan doen dat er bij Lorette vogels en een kat in zitten !!

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-15 10:55

Het is wel een berg van 30 balen, drie hoog opgestapeld. Dus dan mag ik een filnk stuk tapijt hebben. We moesten er ook heel wat zeilen voor gebruiken en die kregen wij er nooit goed windproof omheen. -O- In elk geval niet zo dat ik er ook nog hooi weg kon pakken...

Binnen opslaan kan helaas niet. Dat is de reden dat ik foliebalen heb.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-15 10:58

Maar die grote balen brengen ze hier per 5 of 10 aan huis. Dus misschien zou je er dan ook minder kunnen laten komen. Dan is het makkelijker om ze te beschermen.

besita

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-15 10:59

nee dat weet ik nu pas DD dat het van vogels en katten is :D

besita

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-15 11:00

raar Lorette
hier blijven ze ook gewoon buiten en nooit problemen mee gehad ondanks een overvloed aan eksters en kraaien hier
ducktape ligt hier wel altijd klaar en bij het minste gaatje gaat er tape op

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-15 11:04

Ik heb enkele balen kunnen redden met tape, maar helaas niet allemaal.  

s0173957

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-15 11:09

besita schreef:
raar Lorette
hier blijven ze ook gewoon buiten en nooit problemen mee gehad ondanks een overvloed aan eksters en kraaien hier
ducktape ligt hier wel altijd klaar en bij het minste gaatje gaat er tape op

Hier een halve dag zonder zeil erover en vol gaten.
Elke keer weer.
Heb geluk dat ik een trucker die veel in de haven van Antwerpen komt in m'n vriendenkring heb, zodat we altijd een hele voorraad oude vrachtwagenzeilen hebben liggen.

lizy29

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-15 11:11

Investeren in vrachtwagenzeilen kan ook nog wel eens de moeite zijn. Zijn goed dik en daardoor een stuk beter bestand tegen vogels, katten etc.

besita

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-15 11:11

nee , ik hoef niks over de balen te leggen gelukkig
ja die vrachtwagen zeilen zijn top maar onwijs zwaar en lomp :D , die hebben wij als "zijwanden " van de open schuur

Daan_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-15 11:12

Vervelend zeg, echt zonde om zo veel weg te moeten gooien. Ik heb gelukkig ook geen last van vogels die het open maken. Misschien inderdaad in minder grote aantallen laten komen en dan goed in te gaten houden en afplakken als je een gaatje ziet. Anders zou ik het ook niet zo goed weten...

besita

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-15 11:29

anders een investering doen in een opslagplek zodat je grote balen hooi kan opslaan

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-15 11:31

Bedoel je onverpakte balen hooi, besita? Zijn die in verhouding voordeliger?

besita

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-15 11:33

_Lorette_ schreef:
Bedoel je onverpakte balen hooi, besita? Zijn die in verhouding voordeliger?

ja bedoel onverpakt ..het inpakken is een dure grap uiteindelijk en als het bij jullie dan ook nog een keer zo aan gort geholpen word dan

BertBaley

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-15 11:44

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-15 12:01

Wat gek dat bij jou de balen zo snel kapot gaan. wij hebben ze open en bloot in de wei staan en nog geen problemen mee gehad. MOeten er alleen voor zorgen dat de paarden er niet aan kunnen.
Maar eigenlijk is het simpel: je kunt niet veel anders dan kleine balen om het werk behapbaar te houden en de kwaliteit goed. Daar zitten extra kosten aan vast en dat betekend dat je de de trainingspaarden (helemaal) niet meer kunt doen voor het geld je er nu voor vraagt. dat betekend stoppen met trainingspaarden (neem aan dat je er niet op wil gaan toeleggen) of je prijzen verhogen.

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-15 12:14

Lorette, toen ik hier kwam wonen een jaar geleden, kon ik gratis aan grote balen komen, leek mooie kwaliteit. Helaas mag een van mijn merries het beslist niet hebben, dus ik moest even zien hoe of wat. Toen ze van het gras gingen eind van de zomer had ik er 7 lopen. Ik besloot mijn merrie samen met een ander paard apart te zetten en kleine baaltjes te voeren, de rest kreeg van de grote pakken. Op den duur werden de pakken alsmaar slechter, idd ook veelal kapot door vogels en muizen zelfs. In februari was ik er zo zat van dat ik alles op kleine baaltjes heb gezet, en dat bleek echt een verademing. Niet alleen voor het gemak in werk, maar ook vanwege hoe de paarden het erop doen. Ik vond het eerder op de grote pakken wel prima hoe ze het deden, maar met het hooi zag ik toch echt wel verschil: De Tinker en Haflinger met overgewicht vielen ineens rap af terwijl ze nog steeds onbeperkt konden eten; de jaarlingen hadden nooit meer water bij de mest, en de opgetrokken buik die een van de twee geregeld had verdween ook als sneeuw voor de zon. Inmiddels ben ik gestopt met de pension/opfok, wat maakt dat ik nu nog 3 Tinkers heb. Ik blijf ze mooi die kleine baaltje voeren, hier nooit anders meer.

Ik heb ook gekeken naar grote balen hooi, waar dus geen plastic omzit maar enkel een net. Heb besloten dit niet te doen. Het is weliswaar goedkoper, maar een stuk ongemakkelijker; ik gooi nu een baaltje in de bak, touwtjes eraf en ze redden zich voorlopig, zoveel krijg ik nooit in de bak wanneer ik het loshaal van de grote baal. Mijn buurvrouw had grote balen en daar zaten dus ook balen bij die alsnog vol met schimmel zaten, en dan? Ik heb hier een keer een tweetal kleine baaltjes gehad met schimmel, die gooi ik dan weg en ben ik zo vergeten. Zo'n grote baal gooi je niet zomaar weg, qua kosten en qua gemak niet.

Ik voer dus onbeperkt hooi en dan eten ze per paard ongeveer een half baaltje per etmaal weg. Ik betaalde 4,50 per baaltje, wat de kosten per paard per maand op 67,50 bracht. Inmiddels een leverancier die nog betere kwaliteit heeft en maar 4 euro per baaltje wilt, dus dat is 60 euro per maand per paard. Is inderdaad duurder dan grote balen/pakken, maar ik vind het het dubbel en dwars waard; voor mij gemakkelijker en de paarden doen het er beter op.

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-15 12:27

65 euro per paard per maand vind ik prima. Richting de 100 vind ik wat veel. Ik denk wel dat de grote paarden meer eten dan een halve baal per etmaal. De baaltjes die ik nu heb, vind ik erg klein! Ik ben grotere/zwaardere hooibalen gewend.

Toen ik nog 1 paard, een E-pony en een D-pony had bij mijn oude huis, voerden wij ook altijd kleine baaltjes. Die waren van eigen land en dus ‘gratis’. Maar inmiddels heb ik meer paarden die het hele jaar door lopen op het land waar vroeger van gehooid werd. Er komt niet zoveel af. Wat er afgehaald wordt, komt tegenwoordig in grote foliebalen en ik verbruik nu veel meer ruwvoer.
Laatst bijgewerkt door _Lorette_ op 18-05-15 12:30, in het totaal 1 keer bewerkt

Kirrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-15 12:29

Hier ook hooi problemen.

Gisteren een nieuwe lading kleine baaltjes gehaald, de kwaliteit is zoveel minder dan de vorige lading.
Hier kosten ze €2,5 per stuk.
Gemiddeld eten ze 1,5 baaltjes per dag naast gras.
Wat €112,5 per maand maakt.

Voorheen hadden we grote pakken, niet verpakt. We haalden er 2 per maand konden in 1 keer in de trailer.
Per stuk €50 en kwamen met 2 baaltjes ongeveer een maand toe (toen er nog geen gras was).
Dus €100 per maand.
Maar de leverancier was uitverkocht.. Dus daarom over naar de kleine baaltjes, die nu ook niet meer goed zijn van kwaliteit..

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-15 12:30

Het hooi van vorig jaar loopt natuurlijk ook op zijn eind. Ik ben benieuwd of mijn voerboertje nog wat heeft liggen van wat ik nu ook voer. Ik ben ook nog eens afhankelijk van de 2e snee.

Kirrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-15 12:33

Ja er is idd nog amper keuze.. Dus we hebben momenteel ook geen andere oplossing.
Ga het tegen volgende winter anders organiseren. Maar dat is te laat nu natuurlijk.

Nog max 2weken en dan gaan ze 24/24 op het gras, dan is het hooiprobleem even opgelost.

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-15 12:34

Mijn Tinkerruin van 1m57 weegt meer dan een gemiddelde KWPN, die is echt enorm breed. Mijn Tinkermerrie van 1m51 weegt als ze niet drachtig is 540 kg dus dat is idd iets minder, maar momenteel eet ze natuurlijk voor 2 en DA gokte haar nu rond de 700kg, de derde is een jaarling dus die telt niet volledig mee. Van de winter heb ik een tijd een groep gehad van mijn drachtige Tinker, een Andalusier van 1m63 een Tinker van 1m57 (niet de mijne) en een een Quarter van ??, dat zijn toch allemaal wel redelijk grotere paarden die haalden ook echt niet meer dan 2 baaltjes. Ik heb idd wel hele mooie zware baaltjes van minimaal 25kg. Maar hoeveel jouw paarden nodig zouden hebben kan je ook zelf uitreken adhv lichaamsgewicht. Als je dan ook het gewicht van de baaltjes weet kan je een redelijk betrouwbare schatting maken.

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-15 12:37

2,50 per baaltje/ Met hoeveel paarden is die 1,5 baaltje? Hier eten ze met zn 3en nu nog een half baaltje per dag, en ze staan van 10 tot 21 op de wei, iedere dag een uurtje langer. Eind van de week gaan ze 24/7, vanaf dan kan mijn merrie bevallen en dat wil ik beslist niet op de paddock hebben. Wel eng aangezien ze dus hoefbevangen is geweest begin deze maand, maar tot nu toe gaat het erg goed, ik hou ze erg schraal op strookbegrazing en voer ook dan gewoon hooi bij.