[INFO] Slowfeeders

Moderators: C_arola, Nicole288, Coby, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Maartje1990

Berichten: 22290
Geregistreerd: 05-06-06
Woonplaats: Kessel (Limburg)

Re: [Centraal] Slowfeeders

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-17 17:40

Equiculinair bedoel je misschien?

moonfish13
Berichten: 18284
Geregistreerd: 20-08-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-17 22:34

Morrie, ivm uit de bovenkant eten heb ik het zoals op de foto's.
De ringetjes zijn van een oud hooinet, en zitten met een tierap vast.
Aan de andere kant minikarabinertjes, en dan klik ik het zo vast.
Die aluminium dingetjes zijn meer voor het idee, eigenlijk wil ik daar nog ringetjes voor maken maar daar ben ik te lui voor.
De grote stalen karabiner doe ik de touwtjes om de tralies trouwens. Dan tikt de karabiner tijdens het eten niet tegen de spijlen van zijn stal.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Zidore

Berichten: 5805
Geregistreerd: 31-01-09
Woonplaats: Onder de regenboog

Re: [Centraal] Slowfeeders

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-17 23:01

super handig deze tips

ik was elke dag een half uur aan het rijgen!

Zidore

Berichten: 5805
Geregistreerd: 31-01-09
Woonplaats: Onder de regenboog

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-17 11:44


GDG

Berichten: 4848
Geregistreerd: 11-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-17 11:45


Zidore

Berichten: 5805
Geregistreerd: 31-01-09
Woonplaats: Onder de regenboog

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-17 12:22

en gaan die van jou al lang mee GDG? of had 3mm net zo goed geweest?

nu het zo koud is voer ik een baaltje per paard per dag

Afbeelding als ik deze vastleg in de stal kan dat ook toch (paarden hebben geen ijzers hier)

Otti1977

Berichten: 3056
Geregistreerd: 23-06-10
Woonplaats: in een hutje op de hei!

Re: [Centraal] Slowfeeders

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-17 13:19

Ik heb netten van huck. Maaswijdte 4.5 materiaal 5 mm. Ik vind de kwaliteit echt super.

moonfish13
Berichten: 18284
Geregistreerd: 20-08-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-17 23:35

Hier heb ik gister mijn harry's horse net gerepareerd.
De naad was niet goed gestikt, en had losgelaten.
Nu met ijzergaren gestikt en het zit weer, echt alles van harry's horse gaat stuk op naden, dekjes ook altijd.
Heel annoying.

GDG

Berichten: 4848
Geregistreerd: 11-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-17 01:30

Zidore schreef:
en gaan die van jou al lang mee GDG? of had 3mm net zo goed geweest?

Ik gebruik ze pas een paar maanden/half jaar dus kan over de echt lange termijn nog niet veel zeggen. Voorheen netten van de action gebruikt en dat was ik wel heel erg zat (kon vrijwel dagelijks gaten repareren en in het donker in de vrieskou zag ik daar de humor niet van in :') ). Moet wel zeggen dat mijn paarden niet zachtzinnig aan het hooi en voordroog sjorren, dus de netten hebben echt wel wat te verduren. Dat was voor mij ook de reden om voor 5mm dik te gaan: zo stevig mogelijk.

Tot nu toe bevalt dit materiaal me erg goed: echt stevig, nog helemaal geen schade, rekt maar weinig uit en de mazen (30mm) blijven dus goed klein. Ik zou er zo weer voor kiezen. Had ik heel beschaafde paarden gehad dan had ik waarschijnlijk voor de 3mm gekozen, maar dan was het met de actionnetten waarschijnlijk ook gewoon goed gegaan en had ik het daarbij gehouden.

Moet wel zeggen dat het echt héél erg afhangt van het bevestigingssysteem: ik heb ook actionnetten die ik vrijhangend ophang (hangen aan een boomtak) en die blijven gewoon helemaal heel. Zolang er gewoon geen kracht op gezet kan worden gaat het ook niet snel stuk (tenzij je paarden hebt die echt aan het net gaan knagen, maar dat doen ze hier gelukkig niet).

pmarena

Berichten: 48497
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Re: [Centraal] Slowfeeders

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-17 16:04

Als je de keuze hebt zou ik zeker voor zo dik mogelijk materiaal gaan, elke mm dikker geeft meer duurzaamheid :j

Hoe kleiner de mazen worden, hoe minder dik het materiaal waar ze van gemaakt worden. Dat is echt balen -O-

Hier jaren geleden begonnen met 60 mm, dat scheelde een boel met wegwaaien en uitsmeren van hooi. Maar naarmate de tijd vordert en ze handiger worden, merk je dat de rotzooi en de eet-snelheid weer toenemen.

Zo ging dat ook met de 45mm, 30 mm, 25 en nu de 20... maarja op een gegeven moment wil je ook niet nog kleiner gaan :P

En hoe kleiner je gaat, moeten ze toch meer moeite er voor doen.

Maar als het niet nodig is dan kan je je geld beter uitgeven aan dikker materiaal en dus automatisch ook grotere gaten. Als het er is in de maaswijdte die je wilt, dan altijd liefst voor 5mm gaan :j

Morrie

Berichten: 22357
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-17 17:48

pmarena schreef:
En hoe kleiner je gaat, moeten ze toch meer moeite er voor doen.


en hoe gefrustreerder mijn paard wordt en hoe harder hij aan de netten gaat trekken..... ik heb zelfs al dubbele netten, 2 over elkaar om het snelvreten tegen te gaan...... maar hij heeft zo z'n eigen methode: trek het eruit, gooi het op de grond en eet het dan op... :Y) }:0

Maartje1990

Berichten: 22290
Geregistreerd: 05-06-06
Woonplaats: Kessel (Limburg)

Re: [Centraal] Slowfeeders

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-17 21:56

Ik herken je punt pmarena! Hier momenteel 3x3cm maar als ik ze bezig zie... Ze trekken echt flinke plukken er met gemak uit!! Wil tzt nog een frame met 2x2 errbij doen dat ik kan afwisselen. Maar nu even geen geld voor.

moonfish13
Berichten: 18284
Geregistreerd: 20-08-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-17 01:20

Morgen bellen voor mijn slowfeeder, als het goed is krijg ik een nieuwe via de garantie.
Als die weer stuk gaat of ik krijg mijn geld terug wil ik denk ik deze:
Afbeelding

Ik zat te kijken, en voor een 120x90 slowfeeder vergelijkbaar model kost verdorie zo 40 euro, nou dat heb ik niet over voor zo'n foeilelijk ding. :')
Dan maar een tientje erbij en die van hierboven, die heb ik gezien voor 50.

lissie_zigor

Berichten: 865
Geregistreerd: 12-07-12

Re: [Centraal] Slowfeeders

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-17 16:21

Ik gebruik ook slowfeeder en bevalt mij prima (aanhanger net vd action ) maar ik vraag mij nu opeens af...

In de natuur kunnen paarden toch ook niet de hele dag eten?

Wat denken jullie? Wat zijn argumenten voor een slowfeeder ? :) alvast bedankt

Azmay
Berichten: 18011
Geregistreerd: 01-01-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-17 16:28

lissie_zigor schreef:
Ik gebruik ook slowfeeder en bevalt mij prima (aanhanger net vd action ) maar ik vraag mij nu opeens af...

In de natuur kunnen paarden toch ook niet de hele dag eten?

Wat denken jullie? Wat zijn argumenten voor een slowfeeder ? :) alvast bedankt

Waarom kunnen paarden in de natuur niet de hele dag eten?

Maartje1990

Berichten: 22290
Geregistreerd: 05-06-06
Woonplaats: Kessel (Limburg)

Re: [Centraal] Slowfeeders

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-17 17:29

Wat azmay zegt :D

Sonja_vR

Berichten: 27462
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Dusschen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-17 19:05

In de natuur kunnen ze de heldendaad oor hun eten bij elkaar scharrelen
Als ze geluk hebben een flinke steppe met gras
Maar anders gewoon her en der pollen gras, kruiden en andere planten

Het is veel natuurlijker om er voor te zorgen dat ze de hele dag met een voldoende grote portie doen middels een slowfeerder dan dat ze diezelfde portie naar binnen gaan staan stouwen in een kort tijdsbestek

tamary

Berichten: 29325
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Re: [Centraal] Slowfeeders

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-17 21:05

In de natuur is het 10-20 stappen tussen 2 happen, hier 1-2. En iets te eten of om op te kauwen hoeft echt geen hooi/gras te zijn, een flinke tak kan ook

Azmay
Berichten: 18011
Geregistreerd: 01-01-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-17 21:09

tamary schreef:
In de natuur is het 10-20 stappen tussen 2 happen, hier 1-2. En iets te eten of om op te kauwen hoeft echt geen hooi/gras te zijn, een flinke tak kan ook


Hoe komt een flinke tak in de maag dan? Daar gaat het ook om dat de maag niet lang leeg blijft.

tamary

Berichten: 29325
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-17 21:18

Azmay schreef:
tamary schreef:
In de natuur is het 10-20 stappen tussen 2 happen, hier 1-2. En iets te eten of om op te kauwen hoeft echt geen hooi/gras te zijn, een flinke tak kan ook


Hoe komt een flinke tak in de maag dan? Daar gaat het ook om dat de maag niet lang leeg blijft.

Het gaat om het speeksel voor verdunning maagzuur en van die tak knagen ze de bast af.

Azmay
Berichten: 18011
Geregistreerd: 01-01-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-17 21:36

tamary schreef:
Het gaat om het speeksel voor verdunning maagzuur en van die tak knagen ze de bast af.

Is alleen het speeksel dan al genoeg?
Lijkt mij te weinig substantie hebben om echt zuur te neutraliseren maar het kan natuurlijk.

Vlinder2009

Berichten: 180
Geregistreerd: 06-07-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-17 22:16


moonfish13
Berichten: 18284
Geregistreerd: 20-08-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-17 22:31

Ik heb nu de slowfeeder op deze pagina, die grote van imperial riding.

lissie_zigor

Berichten: 865
Geregistreerd: 12-07-12

Re: [Centraal] Slowfeeders

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-17 22:25

Oh ja ik heb bijvoorbeeld een fjord. Uit de natuur komen die uit de fjorden in Noorwegen waar het ook flink kan vriezen en eten schaars kan zijn. Vandaar mijn vraag :) in de natuur trekken ze ook veel van plek naar plek toch? :-+ klinkt idd wel logisch van die tak trouwens.. sowieso is een paard houden onnatuurlijk ofcourse maar vroeg me dat opeens af hoe een slowfeeder bijdraagt aan de gezondheid van je paard. Volgens mij heb ik ooit wel eens gehoord dat het ook beter voor de tanden is ofzo

lissie_zigor

Berichten: 865
Geregistreerd: 12-07-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-17 22:31

dammetje schreef:
Lees dit maar eens Azmay staat veel info over spijsvertering:

http://www.voervergelijk.nl/informatie/ ... ngsstelsel


Heb het nu gelezen wat een interessant stuk! Geeft antwoord op al mijn vragen ! En slowfeeder zijn dus vooral goed omdat ze dan lange tijd beschikking hebben tot die ruwe celstof. :) tnx!