Stro-korrels?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

shabbay

Re: Stro-korrels?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-12 12:44

Ik heb ze nu tijdelijk op een hele dikke laag houtvezel staan en dat bevalt prima maar strokorrels zijn toch ietswat voordeliger in gebruik. Ik zie verschillende meningen over strokorrels ook bij de leveranciers door de onduidelijkheden denk ik dat maar het zeker voor het onzekere neem en houtkorrels ga proberen. Toch maar even overstappen naar het andere topic.

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-12 12:48

hoe zit het met afvoeren van hout, ik kan me er iets bij voorstellen dat boeren liever mest met stro op hun land hebben.

hout composteerd toch veel langzamer

Imker

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-12 14:48

Ph-waarde van hout (en vlas) is hoger dan die van stro of strokorrels. Hierdoor kan je last krijgen van verzuring van de grond bij hout en vlas.
Strokorrel composteert ook veel beter dan vlas en hout, daar het een ander soort vezel betreft.

madamX

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-12 15:17

Pieteritus1 schreef:
Ph-waarde van hout (en vlas) is hoger dan die van stro of strokorrels. Hierdoor kan je last krijgen van verzuring van de grond bij hout en vlas.
Strokorrel composteert ook veel beter dan vlas en hout, daar het een ander soort vezel betreft.

Als de pH hoger is, is het basisch; geen verzuring dus. Afhankelijk van de kwaliteit van houtkorrels composteren deze beter of slechter dan strokorrels en/of kunnen houtkorrels inderdaad de grond zuurder maken (pH verlagen). Belangrijk is en blijft de kwaliteit, maar dat geldt ook voor strokorrels.

@ diana; ik reken het om naar de kiloprijs, GHP kosten hier € 6,50 per zak van 14 kg, en dan komen er nog bezorgkosten bij. Per kg is GHP duurder.

diana1

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-12 16:04

Madam X;

Ik heb de German Horse Pellets thuisbezorgd gekegen
(via het Ruiterwinkeltje) voor € 5,25 per zk van 14 kg. = 0,375 p/kg

Voergezond;

Ton met daarin 140 kg voor € 52,25 = 0,373 p/kg
Een zak van 20 kg voor € 8,55 = 0,426 p/kg

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-12 20:55

Dat is een mooie prijs hoor, ik heb afgehaald vorig jaar 6 euro betaald...

Verzuring krijg je toch als je een paardeweide hebt, kalken kan dan een oplossing zijn...je moet toch iets met bemesten doen, ik heb 4 jaar lang alleen kunstmest gdaan, er groeide op gegeven moment alleen nog onkruid...nu stalmest met houtkorrels en er staat al een mooie lengte gras op. Bij mooi gras is de zuurgraad belangrijk en daar moet altijd rekening mee houden...

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-12 21:08

Ik heb laatst de mesthoop leeg laten halen. Was die man aan het klagen dat het alleen maar mest was en haast geen stro (korrel). Tja...... Dat was nu juist het voordeel, minder mestafval :D

Gebruik is hier nu heel zuinig, want ze staan nog steeds 24/7 buiten. Heb dus nog pallet staan die in 2010 is bezorgd. Maar kwaliteit is nog steeds heel goed, dus je hoort mij niet klagen. :+

Imker

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-12 22:52

Welke korrel is dat, Tine10?
Hier ook veeeel minder mestafval. Jammer genoeg heb ik er 1 staan die weinig hooi eet, maar het wel door de stal heen slingert en er dan overheen gaat poeperen, dus heb ik relatief behoorlijk wat hooi door mijn mesthoop liggen. En toch: vandaag weer een volle kruiwagen met kop uit die stal getrokken, dacht dat ik bij moest strooien. Maar toen ik het bed weer rechttrok, was het weer superlos en hoefde er nog niet bijgestrooid te worden.

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-12 08:33

Ik heb strokorrels van strovan

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-12 09:06

Met mijn houtkorrel ook 1 kruiwagen voor 4 stallen met alleen poepjes.....maar zo een bed blijf ik saai vinden voor paarden en ook een koude bodem, isoleert niks...

Imker

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-12 14:08

Met bed bedoel ik bedding=bodem van strokorrels.
Mijn stallen hebben klinkers/gootje met dán rubberen (drainage)tegels en dán een strokorrelbed.
Lekker warm!!!

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-12 14:18

shabbay schreef:
Ik heb ze nu tijdelijk op een hele dikke laag houtvezel staan en dat bevalt prima maar strokorrels zijn toch ietswat voordeliger in gebruik. Ik zie verschillende meningen over strokorrels ook bij de leveranciers door de onduidelijkheden denk ik dat maar het zeker voor het onzekere neem en houtkorrels ga proberen. Toch maar even overstappen naar het andere topic.

Weet je wat het is? Altijd als iets nieuws zijn er vaak verbeteringen aangebracht. Je gaat niet het warme water heruitvinden, producenten en consumenten willen almaar meer en beter. In de beginfase is idd dan ook vaak zeer zeer zeer enthousiast. "Dit is echt het beste. Zoiets goeds heb ik nog nooit gehad." Maar wanneer een product dan langer in gebruik is en meer mensen gaan het gebruiken, dan komen ook de verbeterpunten boven. Het extreme enthousiasme ebt weg en een evenwicht wordt bereikt. Is het product daarom ineens slecht? Uiteraard niet.

Je ziet het zo vaak gebeuren. Ik weet nog de opkomst van die heel grote houtkrullen (zoiets als Bedmax). In het begin was iedereen er weg van. Het was veel beter dan stro en de stal bleef veel langer proper. En dat is ook zo. Maar na een langere gebruiksperiode en meer uitgewisselde ervaringen bleek dat je er toch wel heel veel van moest gebruiken en dat het zeer moeilijk af te voeren was en dergelijke. Met andere woorden: de minpunten kwamen tevoorschijn. Strokorrel hetzelfde, "het perfecte product voor in de stal", superabsorberend, beter ga je echt niet krijgen. En kijk, in de eerste topics over strokorrels, wordt dat enthousiasme gedeeld. Iedereen is even lyrisch over de strokorrel. Nu strokorrel al wat langer in de handel is en er dus meer en langsdurige ervaringen zijn, zie je ook de negatieve punten verschijnen. Voor houtkorrel voorspel ik hetzelfde verloop. Dat is nu nieuw en je ziet, iedereen is er lyrisch over, wacht een paar maanden en...... ;)
Mijn advies: ervaringen inwinnen mag/moet. Maar laat je hele doen en laten niet bepalen door die ervaringen. Kijk naar je paard, jezelf, opslagplaats, uitmestmethode, stal en laat dat de basis vormen van wat je beslist om als bodembedekking te nemen. De ervaringen die op internet staan vormen slechts het sausje dat je er overheen giet. ;)

Margee

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-12 19:54

russel schreef:
Met mijn houtkorrel ook 1 kruiwagen voor 4 stallen met alleen poepjes.....maar zo een bed blijf ik saai vinden voor paarden en ook een koude bodem, isoleert niks...

Het weiland heeft ook geen vloerverwarming......

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-12 20:37

Margee schreef:
Het weiland heeft ook geen vloerverwarming......

_O-

En is ook niet zo lekker zacht

granu

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-12 07:41

madamX schreef:
Afhankelijk van de kwaliteit van houtkorrels composteren deze beter of slechter dan strokorrels en/of kunnen houtkorrels inderdaad de grond zuurder maken (pH verlagen). Belangrijk is en blijft de kwaliteit, maar dat geldt ook voor strokorrels.

Bij mijn weten is er geen enkele landbouwer die zuivere houtkorrel aanwendt als meststof en/of grondverbeteraar, wat wel gebeurt met stro.
Ik besluit daaruit dat houtkorrel, en de grondstoffen die aangewend worden voor houtkorrel, zeker geen positieve invloed hebben op de bodem.
Naargelang de soort houtkorrel zal de grond meer of minder verzuren.
Wat er in de houtkorrel zit, is moeilijk na te gaan.
Assen van verbrandingsovens op basis houtafval moeten gecontrolleerd gestort worden.
Composteren is ook verbranden in de ruime zin van het woord.
Blanco zakken zonder vermelding van wat er in zit, daar zou ik toch voorzichtig mee zijn. Niet vergeten dat vele van deze korrels uit streken komen waar milieu en ecologie minder hoog aangeschreven staan dan hier.

madamX

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-12 08:29

Gini schreef:
Weet je wat het is? Altijd als iets nieuws zijn er vaak verbeteringen aangebracht. Je gaat niet het warme water heruitvinden, producenten en consumenten willen almaar meer en beter. In de beginfase is idd dan ook vaak zeer zeer zeer enthousiast. "Dit is echt het beste. Zoiets goeds heb ik nog nooit gehad." Maar wanneer een product dan langer in gebruik is en meer mensen gaan het gebruiken, dan komen ook de verbeterpunten boven. Het extreme enthousiasme ebt weg en een evenwicht wordt bereikt. Is het product daarom ineens slecht? Uiteraard niet.

Je ziet het zo vaak gebeuren. Ik weet nog de opkomst van die heel grote houtkrullen (zoiets als Bedmax). In het begin was iedereen er weg van. Het was veel beter dan stro en de stal bleef veel langer proper. En dat is ook zo. Maar na een langere gebruiksperiode en meer uitgewisselde ervaringen bleek dat je er toch wel heel veel van moest gebruiken en dat het zeer moeilijk af te voeren was en dergelijke. Met andere woorden: de minpunten kwamen tevoorschijn. Strokorrel hetzelfde, "het perfecte product voor in de stal", superabsorberend, beter ga je echt niet krijgen. En kijk, in de eerste topics over strokorrels, wordt dat enthousiasme gedeeld. Iedereen is even lyrisch over de strokorrel. Nu strokorrel al wat langer in de handel is en er dus meer en langsdurige ervaringen zijn, zie je ook de negatieve punten verschijnen. Voor houtkorrel voorspel ik hetzelfde verloop. Dat is nu nieuw en je ziet, iedereen is er lyrisch over, wacht een paar maanden en...... ;)
Mijn advies: ervaringen inwinnen mag/moet. Maar laat je hele doen en laten niet bepalen door die ervaringen. Kijk naar je paard, jezelf, opslagplaats, uitmestmethode, stal en laat dat de basis vormen van wat je beslist om als bodembedekking te nemen. De ervaringen die op internet staan vormen slechts het sausje dat je er overheen giet. ;)

Mee eens, waar het niet dat houtkorrels voor in paardenstallen niet nieuw is en zelfs al eerder op de markt waren dan strokorrels (naar mijn weten sinds 1990).

madamX

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-12 08:31

granu schreef:
madamX schreef:
Afhankelijk van de kwaliteit van houtkorrels composteren deze beter of slechter dan strokorrels en/of kunnen houtkorrels inderdaad de grond zuurder maken (pH verlagen). Belangrijk is en blijft de kwaliteit, maar dat geldt ook voor strokorrels.

Bij mijn weten is er geen enkele landbouwer die zuivere houtkorrel aanwendt als meststof en/of grondverbeteraar, wat wel gebeurt met stro.
Ik besluit daaruit dat houtkorrel, en de grondstoffen die aangewend worden voor houtkorrel, zeker geen positieve invloed hebben op de bodem.
Naargelang de soort houtkorrel zal de grond meer of minder verzuren.
Wat er in de houtkorrel zit, is moeilijk na te gaan.
Assen van verbrandingsovens op basis houtafval moeten gecontrolleerd gestort worden.
Composteren is ook verbranden in de ruime zin van het woord.
Blanco zakken zonder vermelding van wat er in zit, daar zou ik toch voorzichtig mee zijn. Niet vergeten dat vele van deze korrels uit streken komen waar milieu en ecologie minder hoog aangeschreven staan dan hier.

Beter gaan verdiepen in de stof voor je er een uitspraak over doet lijkt mij verstandig granu; veel van je argumenten zijn uit de lucht gegrepen. En ja, er zijn landbouwers die bewust kiezen voor compost bestaande uit houtkorrels, mits, zoals ik al eerder zei, de kwaliteit van de houtkorrels zeer goed is. De standaard houtkorrels die bestaan uit zaag afval van zagerijen behoren hier in elk geval niet toe, die bevatten immers ook lijmresten afkomstig van spaanplaat e.d. en hardhoutresten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-12 08:45

Breng mijn houtvezel en houtkorrel naar tuinders, alles wat organisch is, mag erop....

Hout wat bewerkt is wordt gezien als chemisch afval en dat zal natuurlijk niet verwerkt gaan worden...het is gewoon schoon hout. De boomstammen liggen er helaas al te wachten om verwerkt te worden, als je dat gaat bekijken bij de producenten, dan zie je dat.

strovan

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-12 09:52

madamX schreef:
Mee eens, waar het niet dat houtkorrels voor in paardenstallen niet nieuw is en zelfs al eerder op de markt waren dan strokorrels (naar mijn weten sinds 1990).

In Frankrijk wordt strokorrel al minstens sinds 1980 geproduceerd.
Maar doet eigenlijk niet ter terzake wie of wat eerst op de markt was.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-12 10:07

madamX schreef:
Gini schreef:

Ok, laten we dan zeggen van zodra een product een hype wordt, in plaats van zodra een product geproduceerd wordt. ;)

granu

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-12 13:45

madamX schreef:
granu schreef:
Beter gaan verdiepen in de stof voor je er een uitspraak over doet lijkt mij verstandig granu; veel van je argumenten zijn uit de lucht gegrepen. En ja, er zijn landbouwers die bewust kiezen voor compost bestaande uit houtkorrels, mits, zoals ik al eerder zei, de kwaliteit van de houtkorrels zeer goed is. De standaard houtkorrels die bestaan uit zaag afval van zagerijen behoren hier in elk geval niet toe, die bevatten immers ook lijmresten afkomstig van spaanplaat e.d. en hardhoutresten.

Madam X, ik sta steeds open voor uw opbouwende kritiek.
Maar dan moet je wel zeggen welk argument uit de lucht is gegrepen, en dan een bewijs daarvoor leveren.
Kan u ook zeggen hoe men kan zien of houtkorrels zeer goed zijn of niet.
De meeste houtkorrels worden gemaakt uit zaagmeel van zagerijen, volgens mij worden geen bomen volledig omgezet tot korrels.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-12 14:50

Granu, neem een kijkje bij plosplan, daar liggen dikke bomen opgestapeld te wachten....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-12 14:51

Gini houtkorres bestaan al heel lang. Ik gebruikten ze vorig jaar al, alleen de prijs wastoen het item waardoor ik was overgestapt.

granu

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-12 08:35

russel schreef:
Granu, neem een kijkje bij plosplan, daar liggen dikke bomen opgestapeld te wachten....

Stammen zijn om houtkrullen te produceren,
zaagmeel om pellets te maken

xAnthea

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-12 12:58

Hoi!

Ik heb eens een vraag, is het bij jullie ook zo dat die strokorrels samenkoeken? Ik ben altijd een halfuur of langer bezig om alles terug uit elkaar te krijgen, ben er wel klaar mee eigenlijk... Eerst dacht ik dat het lag aan het feit dat zn stal te vuil was, maar zelfs als die proper is, is het nog...
Wat kan je hier aan doen?