het paarden aan huis topic deel 9

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

DubbelFun

Re: het paarden aan huis topic deel 9

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-23 10:06

@boemel: dát is zonde ;( Kun je dat überhaupt nog goed krijgen ??

Ik hoop ook dat het een beetje zonnig wordt, want ik wil Boon eens 'longeren' bij de buren. kan die ook eens even haar benen strekken.

Karin_deB

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-23 10:13

Ai dat is zonde boemel. Ze kan wel bergen verzetten in korte tijd dan!

Hier ook vrije kids, man altijd vrij op woensdag.
Wel nog op tijd op gezien de werklui bezig zijn in de tuin.
Het begint vorm te krijgen *\o/*
Toch besloten het te proberen met het m3c zand, ben benieuwd.
(Manlief iets minder blij maar dat nemen we maar voor lief O:) )

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-23 11:20

Haar streken zijn niet altijd fijn. Maar het is wel een heerlijk fanatiek paard zo te lezen. Als je dat in goede banen weet te leiden kan het ook in je voordeel werken denk ik Boemel.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-23 11:22

ooh daar word je niet blij van.
Maar zij heeft zich prima vermaakt zo te horen :D

Kirrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-23 11:34

Ik meld me ook weer. Volgens mij al geleden van deel 3 dat ik actief heb kunnen volgen en posten. :+

Ik las iets over caravans. Veel sterkte. Wij hebben tijdens de bouw van onze woning ook 1,5jaar in een caravan gewoond, in de winter ijskoud en in de zomer snikheet. Ik ben blij dat dit periode achter ons ligt.

Boemel; wat gek dat ze daar persé een gat wilde graven. Wat een gedoe als alles door elkaar geraakt. Wijze les :') Wij hebben nog niet zo lang haag naast de paddock, onze ruim doet niet liever dan alle haagplantjes uittrekken :+ Die mag dus ook niet meer in de paddock.

Ik duim ook voor zon vandaag, mag wel na al die regen.

xXutopiaXx

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-23 11:52

Heyyy Kir! Leuk om je hier ook weer te zien :D :):) Jij hebt ook wel wat om te updaten <<)

Oh neeee Boemel!! Wat erg! :oo Maar wat ben jij toegewijd om dat hoekje weer netjes te krijgen! :oo _/-\o_ Zou daar ook wel ff een kater van hebben ja...

Hier zijn ze ineens massaal begonnen met knagen aan de houten omheining.. staat er al jaren, maar ineens zetten ze hun tanden erin... :? Ik snap er niks van.. is ook niks veranderd verder in het stalbeleid ofzo..

Karin_deB

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-23 12:02

Ooh dat is zonde Natasja!
Wat voor hout heb je? Zit er stroom op?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-23 12:46

@xXutopiaXx: Misschien ergens een missend mineraaltje ofzo ??

Hier zijn de verse zoutblokken van PaardNatuurlijk weer binnen en ik heb Boon even bij de buren in de bak gelongeerd, dus die is haar ei kwijt :) Nu staat ze uit te zweten.

xXutopiaXx

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-23 13:15

Jaa zit stroom langs de liggers, maar ze zijn begonnen aan de palen :') En ze krijgen al vitaminebrok.. likstenen vorige week besteld toevallig, maar nog niet binnen |( :') Oh en het is red ceder hout

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-23 13:39

Haal eens wilgentakken voor ze op. Hebben ze wat gezonds te knagen

Dais_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-23 13:48

Paarden maken óf zichzelf kapot, of de duurbetaalde voorzieningen voor ze.
Wat een hobby is het toch. Hóe gek zijn wij eigenlijk?!? |o ;)

Bij mij lopen ze ook (o.a.) in de rijbak en Indy graaft ook hele putten, maar het is 60cm dik zand dus behalve een kuil is het allemaal niet zo spannend en gooi ik het gat weer dicht. Een soort bezigheidstherapie voor ons allebei :')

Kirr, welkom terug! Volgens mij heb ik net een stipje gezet bij een topic van jou van de bouw van een nieuwe schuur. Tof zeg! :D

xXutopiaXx

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-23 14:01

Dais_ schreef:
Een soort bezigheidstherapie voor ons allebei :')

:')

Heel leuke hobby ja haha..

Ze hebben aan de hele achterzijde van de paddock een haag van verschillende wilg, waar ze zelf bij kunnen om te knabbelen :') 8)7 Maar had wat berkjes op plekken staan waar ik ze niet wilde hebben, dus die afgezaagd en op de verharding gelegd.. daar zijn ze ook weer ff mee bezig geweest inderdaad :D

rover_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-23 14:49

Welkom terug Kirr, wat een prachtig nieuw stalgebouw laat je bouwen.

Stoute Mirtje. Bizar hoe snel ze er een rommeltje van kunnen maken, herkenbaar.

Balen van de palen Utopia. Hopelijk stoppen ze er weer snel mee.

Kirrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-23 14:56

@Utopia: bedankt! Paarden zijn het slechte weer ook gewoon beu denk ik. Kan ook alleen maar bedenken dat ze idd ergens iets missen. Ik ben wel fan van die emmers met zo'n mineraal/vitaminenblok in. Alleen nadeel als ze buiten blijven staan in de regen dan valt het helemaal uit elkaar.
Ik heb op verschillende plaatsen verschillende likstenen hangen, maar eigenlijk alleen de himalaya's worden echt gebruikt.

@Dais_ Over die hobby stel ik mij soms ook vragen. Wij hebben echt een verschrikkelijk jaar achter de rug op het vlak van dieren die zich proberen van kant te maken of idd de accomodatie, dus ik hoop dat 2024 beterschap brengt.

@rover_ bedankt!!

xXutopiaXx

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-23 15:24

Oh, die emmers klinken interessant Kir, welke zijn dat? Want ik kan ze dan evt. wel overdekt in de inloopstallen zetten...

Gelukkig is de omheining al niet strak, is zo'n grillige houtvorm.. en straks verkleuren de stukken die ze hebben afgebeten ook weer netjes door weersinvloeden.. dus hopelijk zie je 't straks niet meer :D Maar de eerste keer dat je ziet dat ze eraan hebben zitten knagen, krijg je wel ff buikpijn ja :')

joyce83

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-23 16:06

Jeetje stoute paarden komen er voorbij. Maar wat een heerlijk weertje vandaag, zonnetje weet weer wat ze moet doen, geen regen die er hier uit komt vallen. Blubber ja dat is er nog wel maar droogt ook wel weer op.

Vandaag de dierenarts geweest voor enting en gebitscontrole. Nou Guus stond als een rietje te trillen van de stress... Enting geven lukte nog maar hij kon absoluut niet aan de mond komen. Dus helaas sedatie erin om tot de conclusie daarna te komen dat de tanden bij beide zo genoeg uit zien en geen behandeling nodig is.
Van de week kreeg ik al van iemand te horen dat deze dierenarts zou stoppen, dus ik was benieuwd. Maar hij zei het zelf dat hij per januari stopt. Hij moet met 60 uit de praktijk waar hij bij zit. En nu gaat die kliniek dus stoppen met paarden.... Ik heb nog niks gehoord. Ben al 23 jaar met Monty daar ingeschreven en gelukkig dat Guusje bij een andere kliniek stond ingeschreven dat ik een back up heb. Nu hebben wij dus nog maar 1 kliniek welke dan ook spoeddiensten draait...
Vind het niet netjes, wat als ik alleen maar bij hun was? Dan moet je maar geluk hebben dat je er nog ergens bij kan.

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-23 16:26

Zon ? Waar? Hier is het grauw en semi dooi. Sneeuw veranderd in drap en alles is weer zeik nat. Dit weekend al weer regen voorspeld.

Kirr. Je krijgt een mooie schuur straks. Wauwie.

Hier zou ik graag meer rijden maar de bak is gewoon te nat en niet stabiel genoeg. Wordt niks. Langs de weg zijn werkzaamheden dus naar buiten toe wordt ook niks.

Ach zo hebben we dan maar weer tijd voor meer suffe klusjes die ook moeten gebeuren.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-23 16:35

@joyce: maar één kliniek/DA in de buurt ? Dat is best wel eng.

Hier ook zon hoor. We zitten net in een 'open' stuk blijkbaar. Temperatuur is ook best aardig, al zal het straks wel snel afkoelen als de zon weg is. Ik hoop iig dat Boon genoeg is uitgezweet om haar deken weer aan te kunnen want er wordt wel weer iets nachtvorst voorspeld.

MarloesHJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-23 16:50

Hier zijn ook niet heel veel dierenartsen die paarden doen hoor. Er is maar 1 kliniek in de omgeving waar je naar toe kan, anders moet je naar België of Midden/Noord-Limburg. Er zijn wel nog wat losse dierenartsen die paarden doen maar de spoeddienst wordt bij hun gedraaid door een aantal dierenartsen uit een zeer ruime regio. Echt tot midden-Limburg.

joyce83

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-23 17:42

Marloes het is idd regio Echt Roermond. Ik denk idd wel wat losse dierenartsen te vinden voor entingen. Maar ik vind spoeddienst wel belangrijk. Hoorde van hem ook dat er wel eens mensen geweigerd zijn welke niet bij een van de dienstdraaiers in zorg is.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-23 17:44

Is ook een DA niet verplicht om zorg te verlenen in een noodsituatie?? (net als een HA/zkh)

MarloesHJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-23 18:14

Ik zit een stuk zuidelijker dan Echt/Roermond en ik weet dat een van de da’s uit de spoeddienst uit die omgeving naar hier moest komen. De spoeddienst beslaat echt een groot gedeelte.

@DF volgens mij werkt dat toch wat anders bij dieren dan mensen. Bij mijn DA wordt je doorgeschakeld naar een regionale dienst, mijn eigen DA krijg ik dan niet aan de telefoon.
Maar zo gaat het hier ook voor de huisdieren, kan je ook ineens een heel eind verderop.

joyce83

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-23 18:38

DubbelFun schreef:
Is ook een DA niet verplicht om zorg te verlenen in een noodsituatie?? (net als een HA/zkh)

Ik denk het wel, hij zei het zelf heb er niet op doorgevraagd. Maar kan mij wel voorstellen dat het dan echt spoed spoed spoed moet zijn en niet voor kreupelheid bijv.

Denk dat het vooral ook frustratie van dierenartsen is. Stel ik ben normaal bij iemand welke niet mee draait in diensten maar hun mogen wel grotendeels voor hun klanten op komen draven in de nacht is dat niet fijn.

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-23 18:55

Dat gaat een mooie schuur worden Kirr.

Oh paarden die je mooie omheining doorknagen is inderdaad niet grappig.

Hier zijn gelukkig paardenartsen genoeg.
Binnen 10km 2 kleine klinieken.
En nog keuze op 45 minuten.

Zag toevallig recent ook nog iets voorbijkomen over een mobiele kliniek die hier vaak komt.

Vanmiddag (in het zonnetje jawel :D ) weer een sessie met Mirtje gehad. Waar ze de eerste sessies ogenschijnlijk deed of ze mensen niet zag tot het moment dat ze ze wel zag en dan een poging deed tot aanvallen.
Is ze nu veel meer op ons gericht. Ze volgt uit vrije wil en is nieuwsgierig en vriendelijk.

Maar het blijft bij een aai over haar neus. Doe je meer, dan krijgt ze het gevoel dat je wat van haar wilt en wordt ze onzeker en defensief.

Ik vind de trainster echt goed. Maar echt balen dat ze 2x per week zou komen, maar in praktijk steeds maar 1x per week kan. Ze gaf aan na volgende week meer tijd te hebben, dus daar hopen we dan maar op. Afbeelding

Karin_deB

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-23 19:34

*heeft net akkoord gegeven op een prachtige houten omheining dus leest over berichten van knagende paarden heen* ;( := :')

Welkom terug Kirr! Benieuwd naar jullie vorderingen!

Hier vandaag droog en zonnig *\o/*
Studiedag van de kinderen dus daarmee lekker op pad geweest.
Tussendoor wel even met de merrie gewandeld :)
Afbeelding

Die was nog wat tam vandaag. Gisteren was de DA er weer voor controle 4 weken na kiesextractie. Er zat een los fragment van de tandkast dus was flink bloederig en gevoelig. Toch nog even een vulling geplaatst en over 2 weken extra controle, dan hopelijk de laatste en verder zonder vulling.