[FOTO]Show je paddock paradise!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Daihyo

Re: [FOTO]Show je paddock paradise!

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-22 20:25

Nou dat is het. Maar omdat ze verder weg staan en ik werk, is verdelen eigenlijk ook niet mogelijk. Als ze dichterbij zouden staan, dan zou ik tussendoor nog kunnen gaan. Ook wel lekker ff buiten zijn in de pauze bijvoorbeeld.
Dat deed ik voorheen ook wel eens. Maar ben nu al snel 20 onderweg. Dus 40 min totaal. Dan ga je niet ff tussendoor.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-22 20:50

Ja hier wel aan huis dus kan kiezen wanneer ik/ we zin hebben. Werkte eerst ook 36 u, toen 24 en nu 28 u en dat scheelt wel. 3 halve en 2 hele dagen. En sinds vandaag dus een bijrijdster.

2 eigen paarden die ik probeer om de dag te pakken.
En ohja nog een project paard die ik hopelijk met 2 weken weer op kan pakken.

Ik ben wel vrij snel hoor ik hier ook wel eens ja :+

SSDesign

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-22 21:00

Wat een verhalen over pension :') Wij hebben 2 eigen paarden en er stonden er 3 in pension. Daarvan blijft er één - het paard van de buurvrouw. De andere 2 paarden waren zielepietjes waar ik meer zorgen dan plezier van had (en ik denk de eigenaren ook :') ). Wij liepen vooral tegen die zorgen aan. En ook wel het stukje extra werk. Gelukkig hielpen mijn pensionklanten heel veel dus het extra werk is de hoofdreden niet geweest. Maar die zorgen en wensen die steeds meer eisen werden, hebben het plezier voor mij wel weggehaald. Zodoende zijn we gestopt.

Ik vond vorige winter heel pittig, deze winter viel het mee maar waarschijnlijk ook omdat ik wist dat einde winter het vertrek van de pensionpaarden zou betekenen :Y) Ik heb de hele winter twee dingen gehad om naar uit te kijken, het mooie weer en terug naar mijn eigen kuddetje <3

Ik werk 40 uur. Dat vond ik wel pittig in combinatie met 5 paarden. Maar met voldoende discipline is het te doen. Vooral veel klaarleggen zodat voeren zo min mogelijk tijd kost, huishoudelijke taken spreiden (bijv. koken voor 2 dagen), goed plannen. En vooral accepteren dat niet altijd alles strak en netjes is. Ik heb geluk dat ik een bijrijder heb die ook nog behoorlijk veel helpt. En de grotere klussen doe ik altijd in het weekend. Mijn paarden staan wel aan huis dus geen reistijd en soms "even snel voeren" :') Ik rij beide paarden 2-3x per week en probeer ook nog 2x per week te sporten. Op de bank zitten is er voor mij niet bij.

Ethelate

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-22 21:02

Ja toen ik ze in eigen beheer op wei had, ging ik s ochtends en s avonds en dan wil je meteen alles doen. In weekend vaak dat ik dan om 14u dacht “Oja.. misschien moet ik iets lunchen” %)
Nu ze aan huis staan verdeel ik het veel meer en zeker met thuiswerken plan ik het tussen de buien door. Heb ik een dag geen tijd dan is het s ochtends een wortel voeren (omdat 1 Prascend moet) en meteen even visuele check ;) en voer ik s avonds genoeg hooi voor 24u en krijgen ze ieder een portie Vitalbix. Het hooi past in de grote kruiwagen in 1x dus dan is het 1 rondje langs de bakken en ben ik met 15min klaar. Mesten doe ik 1x pd en tussen de 15 en 25 min denk ik, voor 3. Meestal 1 kruiwagen vol scheppen in de schuilstal en 1 kruiwagen rondje track en bak. Als het heel slecht weer is of echt geen tijd, dan doe ik het de volgende dag maar dan is het (zeker met slecht weer) wel meer werk. Heb ook altijd een paar hooinetten gevuld klaar liggen, dat ik snel wat bij kan hangen mocht ik twijfelen of er nog genoeg in de bakken zit. Mijn merrie zet ik 1x pd 1,5u apart met bak lucerne hooi en dat is vaak even tussen meetings door het draadje weer open doen.

Dat lucerne hooi doet haar goed, ze is nog nooit zo mooi op gewicht de winter door gekomen :)

Werk fulltime dus al het klussen gebeurd in het weekend. Vandaag weer palen gezet voor de volgende lussen, was echt heerlijk weer om buiten bezig te zijn {:}

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-22 23:14

Werk 36 uur en als ik thuis werk mest in in m’n pauze. Nu twee boxen en de wei doe ik een half uurtje over. Vaak krijgen ze dan hooi of gras bij. In de ochtend voer ik eerst hooi, doe ik me opmaken en lenzen in en eventueel alvast werk opstarten of spullen inpakken om de weg op te gaan. Dan snel brok voeren en buiten zetten. Uit t werk vaak ff wat kleine dingen en dan s avonds op stal en voeren en voor t slapen gaan nog hooi.

Maar :D de Inloopstal is bijna klaar! Dus dan iets meer vrijheid

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-22 04:25

Oooh wauw! Wat ziet dat er prachtig uit!

Ik snap dat als klanten steeds meer gaan verwachten dat je dan als particulier een grens stelt. Beter dan een plekje zoeken waar de paarden beter passen of mensen die het professioneel doen.

Ik heb een clubje van 3 paarden die een kleine track, altijd droge paddock en schuilstal hebben. Meestal vul ik de kruiwagen met hooi, en neem ik hem vol met mest weer mee terug. Afhankelijk van het aantal voerplekken wat ik gebruik en hoeveel hooi er nog ligt is dat 40 - 60 minuten werk. Ik heb aan die kant 3 pallet kisten en 4 plekken voor hooinetten. In de zomer gebruik ik het liefste alles, in de winter 2 kisten en 1 hooinet altijd, de rest naar behoefte, mijn tijd en het weer. Zit op de zware Groningse klei dus de stukken waar de grond niet is aangepakt vermijd ik dan.

Dan heb ik 2 paarden die de grote track hebben, een inloopstal en paddock die helaas erg nat is. Daar zijn 5 pallet bakken en 3 hooinetten. Komt omdat ik daar afgelopen zomer 4 paarden had staan, vs 2 op de kleine track. Het duo op de grote track heeft straks 2 veulens, dus vandaar dat ze er nu samen staan en ik het niet wissel. Door de nattigheid heb ik een tijdje alleen de 2 hooibakken in de inloop stal gebruikt, en de track deels dicht. Maar inmiddels gelukkig buiten alweer wat hooi plekken in gebruik. In schuif de mest in de inloopstal zo bij elkaar de kruiwagen in, en dan een rondje track. Wederom liefste eerst met kruiwagen hooi alle bakken bij langs naar achteren, en op de terugweg alle mest meenemen. Dit kost me 20 - 45 min.

Ondertussen hangt er altijd wel ergens een waterslang in de bak, en als ik klaar ben met mesten krijgen de paarden hun bakje voer. Terwijl zij eten maak ik de waterbakken en kruiwagen schoon en de opslag en erf weer aan kant, of maak bakjes voer voor mijn paard elders.

Moet wel zeggen, die pallet bakken zijn voor mij de meest waardevolle aanschaf, nog steeds na jaren. Hierdoor kan ik heel snel heel makkelijk veel hooi voeren op meerdere plekken. Hooinetten vullen duurt me al snel te lang.

T/m november had ik 3 paarden vol in training, dat betekent voor mij gemiddeld 3 keer in de week iets doen, vaak 2 keer rijden en 1 keer longeren. Ben hierin ook wel weer efficiënt, door een lieve bijrijder die er 1 a 2 keer per week is, rijden met handpaard, etc. De andere twee zijn nog jong, die wil ik eens per week echt actief mee bezig. Verder pak ik vaak wat grondwerk en knuffelen met ze mee tussen het mest scheppen door.

Sinds december 1 merrie met verlof gezet vanwege dracht, sindsdien hoort zij bij de wekelijkse wandelclub.

Vanaf januari ben ik 2 paarden gaan rijden op een stal hier een uur vandaan. Meestal 2 dagen in de week. Dat was gelukkig wel vol pension dus meestal binnen 3 a 4 uurtjes wel weer terug.

Sinds een paar weken staat mijn andere merrie ook met verlof vanwege dracht, dus nummer 4 voor de wekelijkse wandelclub.

De hengst staat sinds kort elders (zodat hij een sociaal leven kan houden, dat kon ik hem rond de bevalling vd merries niet meer bieden thuis). In de weekenden is het doe het zelf stal, door de weeks wordt alles gedaan. Ik train hem uiteraard nog steeds volop, en ik ga elke dag even bij hem langs. Hij staat gelukkig dichtbij.

Vanaf volgende week komt een van de paarden die nu op een uur rijden staat hierheen. Hij neemt het plekje van de hengst in, en zal vanaf dan ook fulltime meedraaien in het trainingsrooster. Ik hoop hem vanaf juni te kunnen starten in de endurance.

Ik heb voor beide heren nu een trainings programma van 12 weken (tussendoor krijgen ze ook 1 week rust).

Moet wel bekennen dat ik een compleet ander leven heb dan jullie. Ik ben dus nu net thuis van werk, en zie m'n paarden morgen rond 11-12 uur wel weer. Ze hebben vrijheid, elkaar, hooi en water. Als er wat is merken de buren of verhuurder dat wel op en bellen mij dan. Ik heb dan afhankelijk van mijn dienst tot 16u of 18u de tijd om me bezig te houden met wat dan ook. Weekend betekent niks voor mij, ik heb zojuist werkdag 3 van 6 erop zitten en ben komende week bijv donderdag en vrijdag vrij. Maar soms ook maar 1 dag per week vrij, of wel 2 dagen vrij maar niet aan een gesloten. Enerzijds is dat pittig, maar omdat zowel mijn werkgever als ik flexibel zijn valt er wel heel veel te regelen van beide kanten en dat is heel leuk. 2 keer per dag naar de paarden is lastig op deze manier, maar ik heb altijd daglicht als ik er ben, ook in december. En tijdens een hittegolf train ik direct uit m'n werk en slaap tijdens de warme uren van de dag.

Mijn bijrijder werkt in de zorg dus die is net zo onregelmatig. En ze is een fijne hulp. Mesten etc doe ik graag zelf, maar bij vandaag wat extra dingen, dan helpt ze gewoon. Daarna twee rondjes wandelen en we hadden samen allevier de merries gedaan. Daarna is zij een rondje met m'n hengst gaan rijden en ik ben gaan werken. Ideaal, hoeven ze morgen allemaal niet.

En niet te vergeten, ze helpt ook goed met vlechten en kammen. Begin nooit aan Tinkers, het kost je bijna wekelijks minimaal 1 a 2 uur wil je de manen en staart fatsoenlijk houden. Het is heerlijk als ik dan kom en zie dat m'n hengst niet alleen gereden is, maar zn staart ook opnieuw gevlochten. Of ik mest uit en zij vlecht, en daarna gaan we samen iets doen.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-22 07:41

Mooi Marjan!

Pfff Caily, hoe hou je het vol?
Dat is wel echt een way of life.

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-22 07:56

Waar haal je de tijd en vandaan.
Ik moet ook nog boodschappen. En het huishouden doen, we hebben nog 2 honden.
Werken allebei fulltime.
Wij denken bij iedere aanpassing echt na of het dat voor ons makkelijker, sneller en minder zwaar maakt.
Met 2 paarden kan ik dan voor basis verzorging in een uur per dag klaar zijn. Rijden dan niet mee gerekend.

SafeHaven

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-22 09:43

Mijn paardjes zijn allemaal via de dierenbescherming of noodopvang bij ons gekomen. Ik heb een permanente mini-opvang zeg maar.

2 paarden en 2 shets op dit moment.

Heerlijk om te doen, maar het betekent wel veel extra zorg. 2 zijn er al oud en hebben problemen met spijsvertering of tanden, en worden extra bijgevoerd want ze zijn wat mager. 1 shet was nooit bekapt en had omgekrulde hoeven, en is ook snel bevangen dus dat vraagt ook extra aandacht nu en dan.
Het andere paard, een ruin, is 7 en heeft continue uitdaging nodig maar is niks gewend dus moet van alles nog leren (incl. niet in mensen en oude paarden bijten).
Ook hij was nooit bekapt en heeft een kleine afwijking met lopen. Na 1.5 jaar lukt het nog steeds niet goed om voetjes te geven achter, vermoedelijk door pijn.
Hij wordt dus steeds onderzocht door een da of een fysio of een osteopaat noem maar op.

Ik ben elke dag 2 uur bezig met voeren, spelen, oefenen met voetje geven, lichamelijke gezondheid van de 2 oudjes checken (de ene heeft soms proppen in dr mond, de ander veel sarcoiden op haar lijf wat ik monitor).
Mesten doe ik alleen in de paddock, de inloop stal pot ik op (blijft lekker warm voor de artrose beentjes) en op de track mesten ze alleen rond de voerplekken, dat sleep ik of gooi ik in de aangrenzende wei.
Op sommige dagen zijn er extra klusjes zoals slepen/maaien/reparaties jullie kennen het wel.
En dan nog de dagen dat er eentje ziek is en ik er extra vaak of langer ben. Of de dagen dat er een fysio/bekapper/dierenarts oid komt.

Daarnaast werken we allebei fulltime, heb ik een studie, een puber in huis, 2 katten en een tuin en huishouden.

Sinds 2 jaar werk ik in de zorg en heb ik onregelmatige diensten, wat vermoeiend is maar wel meer vrijheid geeft qua tijden dat ik bij de paarden kan zijn.

Soms zit ik er gewoon lekker te zitten en even te 'zijn' met de paarden. Dus het geeft ook zeker veel ontspanning.

monsera

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-22 09:53

SSDesign schreef:
Maar die zorgen en wensen die steeds meer eisen werden, hebben het plezier voor mij wel weggehaald. Zodoende zijn we gestopt.

Ik denk dat dit vaak het probleem is.
Dat is in ieder geval wel de reden dat ik na 1,5 jaar gestopt ben. Ik kende die mensen al 20 jaar maar ergens is er toch iets fout gegaan.

Ik had er zeer veel stress van op een gegeven moment. En weet ook niet of ik hier ooit weer aan ga beginnen. Ik sta nu weer fluitend poep te scheppen en dat is heel wat waard.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-22 10:03

Caily, met wisselend werken had ik ook altijd wel het gevoel dat ik met hetzelfde aantal uren meer vrije tijd had.

Wij zijn nog in opbouw en zijn ook wel altijd heel helder over onze (on)mogelijkheden. We kunnen nu eenmaal niet alles tegelijk. En we hebben ook graag af en toe tijd voor onszelf :+
Mochten mensen dat niet fijn vinden mogen ze ook gaan.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-22 17:16

Bizar hoe snel de boel weer is opgedroogd. Alleen achterin (schaduwkant) is nog wat natter. Maar verder is de track en bak zo goed als droog.
Noura vierde haar eigen feestje vandaag :+

Stops en rollback zitten er ook op <3

En zelfs 1 van de weitjes was redelijk. Dus hebben ze even een half uurtje mogen snacken. Gewoon omdat ik het ze gunde <3
Noura kon niet geloven dat ze echt op het gras kon _O-
Afbeelding

Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-22 17:27

Heerlijk!

Ik heb vandaag onze bestaande stroken opnieuw ingezaaid en de auto paard proof gemaakt:
Afbeelding

Heerlijk om zo lekker buiten bezig te zijn. Vanavond lekker op les eindelijk weer.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-22 17:37

Mijn zaaimengsel van Pure Horse is onderweg. Medicinaal kruidenmengsel voor in de wei en een mengsel voor een border met bloemen.
Zelf heb ik nog Kamille, Dille, Roosmarijn en Citroenmelisse liggen dat er ook doorheen kan. Wordt een mooie bloemrijke weiderand zo <3
Super handig die bus zo!

DJZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-22 18:12

Wat een planningen zie ik allemaal voorbij komen :wow:

Als ik moet werken (dat is op dit moment best wel wisselend) zit ik om 6 uur in de auto (12 minuten rijden) en doe ik beide heren naar buiten: 2 deuren openen, paarden eruit, deuren sluiten, hek sluiten en tot vanavond :wave:
Wel zorg ik de dag ervoor dat ik beide hooicontainers en de 2 hooinetten gevuld heb, de watertonnen vol zijn en de mest van de track is.
Rond 18:15 ga ik weer naar stal, mest ik de track als eerste, anders zie ik geen drol meer :P Daarna de stallen, vul ik de hooinetten in de stallen, doe ik de brokken op een laagje hooi in de stal leggen, draad open, paarden lopen zelf naar binnen, deuren van de stallen dicht en aanvegen. Als ik nog energie heb, poets ik ze allebei nog ff en dan gaan de lampen uit en stap ik weer in de auto.

Als ik niet hoef te werken, ga ik rond 9 uur naar stal. Paarden vrijlaten, de track vrij maken van mest en het gemorste hooi rond de voerplekken opruimen, stallen mesten, hooinetten vullen, hooi op de track aanvullen (ze doen ongeveer 2 a 3 dagen met het hooi op de track), alles aanvegen en de mesthoop opsteken.
Afhankelijk of ik de volgende dag wel of niet hoef te werken, ga ik of om 18:15 of om 19:00 naar stal en mest ik de track wel of niet uit.

Als de muur er straks uit is en de paarden zelf naar binnen en buiten kunnen, ga ik aansluitend vanaf het werk en doe ik dan alles :)

Afhankelijk van hoe laat ik klaar ben met werken, doe ik de boodschappen en eet ik voor of na de paarden. De overige huishoudelijke taken doe ik door de weeks wanneer ik er zin in heb (of niet :)) )

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-22 08:30

Goedemorgen!
Gisteren de track weer open gedaan. Ze zijn lekker aan de wandel <3
Afbeelding

neile

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-22 09:38

Wat een heerlijk zicht zo!

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-22 09:56

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-22 12:41

Ir111 schreef:
Ninx schreef:
Te gek.... fijn, dat is wel lekker..... je kunt dan nog een beetje finetunen en ze later definitief plaatsen.
Super! Als je je eens vreselijk loopt te vervelen en een fotootje hebt zeg ik geen nee natuurlijk ;-)

De prikpalen staan nu voor t eerst wat scheef. De bodem is relatief nat en dan een tijd lang harde wind maakt dat ze scheef zijn gaan hangen. Normaal staan ze recht en heb je er geen werk van. Ik zie nu deze foto's van voor de storm zijn dus niet van toepassing opdeze foto's.

[ [url=m/zdsNXW.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/pHMaK0.jpg]Afbeelding[/url] ]

Mocht je IRL willen kijken, ik woon vlak bij Belker (waar jij las ik ergens een keer wilde gaan kijken).

Ik wil zeker heel graag bij jou en Belker komen kijken! Leuk!!!

Nu nog zoeken naar een gaatje.... VOOR 1 april moet ik alles hebben staan, dus het is best even aanpoten nu!!!

Zondag trouwens in het bos direct achter mijn nieuwe huis een wolvendrol gevonden. Dat zijn dus mijn nieuwe directe buren......

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-22 12:43

Hier komen de wolven ook wel steeds dichterbij. Wij gaan geen extra maatregelen nemen voorlopig.

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-22 12:50

Zijn er mensen in de buurt van Boxmeer? In het kader van bij elkaar kijken :)

Ja die wolven… ik weet niet zo goed wat ik er van moet vinden met m’n inloopstal straks en een jaarling bij de deur. Heb er soms wel wat zorgen over

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-22 12:53

Ik haal hoop uit het feit dat mijn paard ooit een hond knock out heeft gemept :=

Belker

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-22 13:30

Ik lees in “mijn” italiaanse provincie ook steeds meer dat de wolven oprukken richting de mensen. Daar is meer ruimte, maar toch steeds meer meldingen.

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-22 14:37

Even geen wolven maar een blije ezel :D

Afbeelding

Afbeelding

SSDesign

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-22 14:54

MarjanB schreef:
Zijn er mensen in de buurt van Boxmeer? In het kader van bij elkaar kijken :)

Ja die wolven… ik weet niet zo goed wat ik er van moet vinden met m’n inloopstal straks en een jaarling bij de deur. Heb er soms wel wat zorgen over

Boxmeer is ongeveer 25 minuutjes met de auto, je mag altijd komen kijken.