Het paarden-aan-huis-topic deel 6

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Essie73, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Libera

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-20 03:26

Maartje_M schreef:
Oh -O-
Ja hier is het ook wel altijd druk met mensen die langs lopen met honden etc, maar als het niet anders is, is het niet anders. Das ook een beetje het leven he, dieren gaan nu eenmaal dood en een paard begraaf je niet in de tuin zeg maar :=

Oh hier komen ze gewoon in de tuin hoor... :o

Ons hondje Buddy ligt er al, cavia Chipie en nu ligt veulentje Primrose erbij...

Als een van de andere paarden ingeslapen moet worden mag die er ook gewoon bij :) Maar ik hoop dat dat nog heel erg lang mag duren!

Sterkte DD en Robijntjah!

Maartje_M

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 6

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-20 06:35

In Nederland mag het niet. Paard is een landbouw huisdier en die mag je niet begraven

suffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-20 06:41

Maartje_M schreef:
In Nederland mag het niet. Paard is een landbouw huisdier en die mag je niet begraven

Een paard valt in Nederland onder huisdieren, dan wel hobbydieren. Evengoed mag het niet in de grond.

https://www.nvwa.nl/onderwerpen/kadaver ... hapsdieren

Wauw, wat een mooi plaatje van jouw (denk ik) paddock paradise Marlies!! Mooi met die ronde vormen!

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-20 07:09

Maar voldoen aan dezelfde eisen als landbouw huisdieren ;)

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-20 07:17

En er staan flinke boetes op, zo si een vriend van mij moeten voorkomen omdat hij de overleden pony van de kinderen begraven had. Uiteindelijk een flinks waarschuwing gekregen maar de boete die hij anders gekregen had was niet mals

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-20 09:07

@marlies: wat een mooi gezicht zo vanuit de lucht. Heerlijke ruimte is het.

Hier mag het idd niet en ik zou het ook niet willen. Je moet er toch niet aan denken dat je zelf ooit eens verhuisd en een volgende bewoner stuit bij het graven ineens op resten in welke staat dan ook.

Boon krijgt nu haar hooi weer op diverse plekken (was eerder één omdat ze niet bij elkaar konden met voeren) én ik heb 2 balken over de track gelegd. Moet ze nog nadenken ook bij het rondlopen :)

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-20 09:20

Wat gaaf marlies je plekje zo zien :)

xXutopiaXx

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-20 09:29

Ziet er zó gaaf uit! :D :+:

En inderdaad, moeilijk/zwaar onderwerp.. maar het hoort ook bij paarden aan huis, helaas... hoop dat ik er nog heel lang niet serieus over na hoef te denken...

Strohalmpje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-20 09:31

DubbelDun schreef:
@strohalmpje: wat een verhaal ook ;(
Dus de Rendac is niet zo strikt in zijn regels als ik dacht.
Mooie paden !

Klopt! De Rendac moest bij ons een meter of 50 over een pad rijden wat aangesloten was op de openbare weg, maar het paard lag dus zeker niet direct aan de openbare weg.

xXutopiaXx schreef:
Oh mann strohalmpje.. dan breekt toch je hart... ;(
Wel hele mooie paden! Dit is eigenlijk precies iets wat ik zocht... en dan krijg je uiteindelijk een beetje het idee of het 'gewone grond' is, met gras, maar is het nooit modderig?

En met lava is dan gewoon een 'kleurtje' (zwart)? Of nog andere functie? :')

Wel goed om te horen van de Rendac... zou het eigenlijk ook eens moeten zien inderdaad, maar niet met mijn Tamme :=

De paden zijn straks inderdaad alsof er gewoon gras groeit. Je zou er zelfs nog een heel dun laagje grond overeen kunnen doen om het gras makkelijker te laten groeien. Wij laten het nu een beetje op zn beloop om te kijken hoe dat gaat. Modderig is het zeker niet! De paden liggen bij ons wel expres iets hoger dan het grasland, zodat het water er ook makkelijk af loopt. Bij echt veel water krijgen we wel wat kleine plassen, maar zeker geen modder. Bijkomend voordeel is ook nog eens dat puin niet duur is!

Wat betreft het kijken als de Rendac komt, zeker doen bij een ander paard! Ik had het ook al een aantal keren gezien bij andere paarden dan die van mijzelf. Regulier afvoeren is echt heel veel goedkoper dan individueel en precies om wat anderen hier ook zeggen (het paard is al dood en krijgt er niks van mee) heb ik hiervoor gekozen.

@ Marlies, wat onwijs gaaf zeg die luchtfoto's!! Lijkt me super leuk om hier ook een keer te laten doen!

En dank jullie wel voor alle berichtjes met steun! Soms vergeet je even dat er mensen zijn die wel precies begrijpen wat je voelt. Heel fijn!

rover_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-20 09:47

Sterkte allemaal! Als het hier aan de orde is dan zou ik een bevriende buur vragen om het dier met shovel naar de weg te slepen. Je bent sowieso verplicht om het dier goed af te dekken, zodat je ‘niets’ ziet (anders kans op hoge boete). Dus tja dan een grote bult onder zeil. Het is niet anders..
Mooie paden en drone filmpje - leuk om te zien.

Unseen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-20 10:25

Poe ik zou nog niet weten hoe wij het zouden doen. Gelukkig nog nooit een paard verloren, maar het zit er binnen nu en een paar jaar toch aan te komen met mijn kwpn merrie. Moet er nog niet aan denken. Ik zou haar sowieso thuis willen laten gaan, ze kan niet goed meer in de trailer en ze staat al zo lang samen in deze stabiele kudde met haar vriendjes. Die moeten afscheid kunnen nemen en weten wat er gebeuren gaat.
Manier van ophalen is toch wel een dingetje als ik dat zo lees van jullie...

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-20 10:42

@unseen: het is zeker handig hier vooraf goed over na te denken. Bij alle stress die je na de dood over je heen krijgt heb je dit soort 'ellende' niet nodig en moet je op een soort van automatische piloot dingen gaan doen.

Ik heb heel bewust mede om die reden aan de achterkant van de PP (langs de weg) een toegangshek gemaakt.
Laatst bijgewerkt door DubbelFun op 30-06-20 10:49, in het totaal 1 keer bewerkt

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-20 10:48

Ik kan me voorstellen dat als je 5 jarige plots dood gaat je er misschien nog niet zo over nagedacht hebt.
Maar toen mijn paard wat ouder begon te worden had ik inderdaad al dingen opgezocht.
Ik wist dus dat ik hem individueel op wilde laten halen, wat de kosten daarvan waren, dat dit 7 dagen in de week kan, en waar ik makkelijk het telefoonnummer kon vinden.
En dat gaf inderdaad rust op de dag dat het ineens toch zo ver is.

Unseen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-20 10:52

Ja dat is inderdaad wel goed om nu al over na te denken. Toch ‘fijn’ dat dit in het topic even ter sprake komt. De reden niet natuurlijk, maar nu besef ik wel het belang van goed voorbereiden. Dank!

Olympia96

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-20 11:09

Hallo :-), mag ik me als stille meelezer (en bijna paard-aan-huis-eigenaar) ook melden in dit topic?
Ik realiseer me dat ik op een heftig moment binnen val... Veel sterkte aan iedereen die afscheid heeft moeten nemen, of dat binnenkort moet doen. Dat is de ellendige kant van van paarden houden... Heb er zelf helaas ook ervaring mee en het zijn gebeurtenissen met een enorme impact... Ongeacht de leeftijd...

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-20 11:11

welkom Olympia, ben benieuwd wat jullie ervan gaan maken

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-20 11:14

Ik denk dat wij dit ook aan de achterkant gaan realiseren.
Ik mag hopen dat het hierna nog jaren gaat duren maar je weet het niet.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-20 11:16

@olympia: welkom. Ook benieuwd naar alle vorderingen !!

Olympia96

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-20 11:33

Dank! Ik heb maar gelijk een volg (nou ja, nog niet, want ik weet niet hoe dat moet) topic aangemaakt. Moet wel een jaar terug in de tijd en dan toewerken naar het hier en nu haha.

xXutopiaXx

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-20 11:36

Welkom Olympia, mooi berichtje plaats je :) En leuk! Ik ga je volgen :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-20 11:39

Welkom Olympia!

Strohalmpje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-20 11:41

Leuk Olympia! Welkom. Ik ga je ook volgen. Erg leuk om weer nieuwe plekken en ideeen te zien.

MarliesR

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-20 11:43

Welkom hier Olympia en leuk dat je ook een volgtopic hebt aangemaakt! Die ga ik uiteraard ook volgen!

Unseen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-20 11:47

Welkom Olympia, gaaf plekje hebben jullie!

Flew

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-20 11:48

Welkom! Ik herhaal de rest maar: gaaf plekje! Ik had ook best die kant op gewild toen wij een huis gingen kopen. Ach, misschien komt dat ooit nog. :D