Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 4

Moderators: C_arola, Nicole288, Coby, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Nicole

Berichten: 8145
Geregistreerd: 26-05-08
Woonplaats: Duitsland

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-17 18:31

Vraagje...

Wij zitten nu in de afrondende fase van het aankoop van ons huis maar nu gaat de rabobank ineens moeilijk lopen doen omdat er in de koop overeenkomst staat dat er 8500m2 agrarisch grond bij zit (het weiland) hoe hebben jullie dat toen gedaan? En of we even zelf dat konden betalen.. Uh nee -O-

Selka
Berichten: 8460
Geregistreerd: 15-10-09

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-17 18:38

Wij hebben 2,5 ha agrarisch gekocht maar geen problemen. Heeft het te maken met de waarde van het geheel? Wij hebben het namelijk onder de getaxeerde waarde kunnen kopen.

Fabster

Berichten: 9096
Geregistreerd: 16-01-14

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-17 18:49

Bij ons zit ook landbouwgrond. Zit gewoon in de hypotheek. Snap t probleem niet. Maar ook hier voor de executiewaarde gekocht.

Nicole

Berichten: 8145
Geregistreerd: 26-05-08
Woonplaats: Duitsland

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-17 18:55

Ja ik snap er dus ook echt niks van, ik heb zeker niet even 40K liggen voor stuk grond moet complete inboedel kopen binnen nog deel veranderen en de stallen van mijn fokmerries en betere bak en paddock.

Ik snap werkelijk niet waarom ze zo moeilijk doen want zoals hier van jullie lees was allemaal geen probleem, waar hebben jullie jullie hypotheek bij?

wendely

Berichten: 4115
Geregistreerd: 22-10-03

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-17 19:02

Wat vervelend Nicole, ze wisten dit van te voren toch? Dus ik snap ook niet wat het probleem nou precies is?!

Fabster

Berichten: 9096
Geregistreerd: 16-01-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-17 19:02

Oef, goeie vraag. Rotterdamse bank of zo. Zou ik moeten vragen. Ging via onze verzekerings-/hypotheekagent. Die heeft toen een gunstige hypotheek bij het huis gevonden.

Karin_deB

Berichten: 8306
Geregistreerd: 15-08-04
Woonplaats: Rijsbergen

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-17 19:31

Bij ons ook deel agrarische grond maar geen problemen.
Wij zitten ook bij rabobank.
Wel vervelend!

Anoniem

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-17 19:48

Bij ons hebben ze bij sommige hypotheekverstrekkers ook wel navraag gedaan naar de agrarische grond. Maar omdat wij het als particulier gebruiken doen ze er niet moeilijk over.

Mij is destijds verteld dat hypotheekverstrekkers agrarische grond niet zo snel financieren. Weet eerlijk gezegd niet meer waarom :o

Nicole

Berichten: 8145
Geregistreerd: 26-05-08
Woonplaats: Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-17 20:18

Karin_deB schreef:
Bij ons ook deel agrarische grond maar geen problemen.
Wij zitten ook bij rabobank.
Wel vervelend!


Zo raar! Ga van de week toch even met hem in goed gesprek want dit slaat natuurlijk nergens op om klein stukje..

[***] schreef:
Bij ons hebben ze bij sommige hypotheekverstrekkers ook wel navraag gedaan naar de agrarische grond. Maar omdat wij het als particulier gebruiken doen ze er niet moeilijk over.

Mij is destijds verteld dat hypotheekverstrekkers agrarische grond niet zo snel financieren. Weet eerlijk gezegd niet meer waarom :o


Precies hij had over opstal rentes en weet ik allemaal wel niet waar hij over had over agrarisch grond, maar snel aan mijn vriend gegeven hier ik snap het niet :')

Vraag me af of hij uberhaupt wel weet dat het inderdaad gewoon particulier enzo is...

Nicole

Berichten: 8145
Geregistreerd: 26-05-08
Woonplaats: Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-17 20:50

Karin_deB schreef:
Bij ons ook deel agrarische grond maar geen problemen.
Wij zitten ook bij rabobank.
Wel vervelend!


Weet je of bij jullie ook duidelijk stond hoeveel m2 het huis en grond had (waarde daarvan) en m2 landbouwgrond en de waarde hiervan

Anoniem

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-17 21:01

Voor zover ik het destijds (een beetje) heb begrepen, heeft het te maken met hetgeen je op de grond gaat verbouwen (aardappelen, wortelen of wat dan ook) en dat dat waarde verminderend "kan" zijn voor de grond. Iets met de opbrengst van een bepaald gewas. En dat banken het daarom niet zo makkelijk financieren.

Fabster

Berichten: 9096
Geregistreerd: 16-01-14

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-17 21:42

Hier inderdaad ook 2 perselen. 1 woonbestemming, ander agrarische bestemming.

Achterom
Berichten: 23113
Geregistreerd: 28-09-04

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-17 21:46

Hier enorm gedonder gehad (1,5 jaar lang) waarbij 1 perceel agrarische grond nog het minste probleem was :+ Veel hypotheekverstrekkers doen hier moeilijk over, trouwens. Je bent echt niet de enige Nicole :n

Nicole

Berichten: 8145
Geregistreerd: 26-05-08
Woonplaats: Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-17 22:26

Wendy schreef:
Hier enorm gedonder gehad (1,5 jaar lang) waarbij 1 perceel agrarische grond nog het minste probleem was :+ Veel hypotheekverstrekkers doen hier moeilijk over, trouwens. Je bent echt niet de enige Nicole :n


-O-

Selka
Berichten: 8460
Geregistreerd: 15-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-17 10:23

Volgens mij is het een combinatie van getaxeerde waarde + inkomen. Als er voldoende inkomen is wordt er niet lastig gedaan en/of de getaxeerde waarde hoger is dan de aan te kopen woning+grond.

Wij mochten gewoon agrarische percelen kopen die niet eens bij de woning horen en toch viel het onder de hypotheek. Was uiteindelijk niet nodig omdat wij een woning konden kopen met land.

Maar wij zitten dus met een woning die hoger getaxeerd is dan de aankoopprijs en wij lenen niet in de buurt van onze max. Voor de bank een vrij veilige lening.

belle_boef

Berichten: 10782
Geregistreerd: 13-02-08
Woonplaats: Drenthe

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-17 11:09

Hier ook een woning met bestemming agrarisch. Hebben vroeger ook bedrijven ingezeten en ze vielen over het woord bedrijfswoning. (waar bij ons geen sprake van is) Daar werd wel moeilijk over gedaan maar na contact met de gemeente die aangaf geen bezwaar te hebben om de bestemming te wijzigen is er snel een akkoord gekomen. (daarnaast ging er ook eigen geld in, dus ook veilig voor de bank)

Taar_tje

Berichten: 312
Geregistreerd: 07-08-09
Woonplaats: Minilandgoed in Randstad

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-17 11:44

Nicole, ook bij ons heel lastig geweest. Ons weilandje grenst niet direct aan het huisperceel en veel banken willen geen hypotheek verstrekken aan particulieren voor de aankoop van agrarische grond. Het heeft onze hypotheekadviseur slapeloze nachten opgeleverd. Uiteindelijk via Nationale Nederlanden een hypotheek kunnen krijgen, die deden niet moeilijk. Succes.

joyce B

Berichten: 16380
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-17 12:28

hielkebro schreef:
Hmm, dan kan ik de rollen wel vergeten.
Vind de pakjes in verhouding wel duurder, ook dit jaar terwijl er best veel gehooid kon worden!


Het was een slecht hooi jaar. Lang koud en toen droog. Gras groeide in het voorjaar niet niet goed. Had eerste snee van 2 ga slechts 125 kleine pakjes hooi. Veel te vaak slechts korte periodes droog weer. Dan kun je wel kuil of voordroog maken maar voor hooi heb je langer stabiel droog weer nodig.

joyce B

Berichten: 16380
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-17 12:40

Hier woonhuis woonbestemming en weiland agrarische bestemming. Dat is altijd bij weiland dat niet onder je tuin valt. Werd hier toen niet moeilijk over gedaan maar dat is nu 11 jaar geleden. Als je woning een woonbestemming heeft en het perceel weiland er gewoon bij hoort zouden ze er niet moeilijk over moeten doen. Misschien een onervaren contactpersoon?

Bij een bedrijfsbestemming of agrarische bestemming op de woning kunnen ze wel moeilijk doen. Dan moet je voor de gemeente namelijk ook daadwerkelijk je geld verdienen met die locatie en komt er vaak nog de verplichting tot een bedrijfsplan achter vandaan.

zoefie

Berichten: 1169
Geregistreerd: 08-12-04
Woonplaats: Duitsland

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-17 13:06

Balen Nicole, wij hadden altijd problemen met de rabobank, maar hadden de hypotheek gelukkig ergens anders. Vermoed dat er iemand interessant wil doen daar. Is een andere bank, een goede adviseur of een ander rabobankmannetje nog een optie?

[***], balen v fie hb. Hier lijkt mijn paard eindelijk de oude. Ik heb de afgelopen weken echt af en toe met mijn handen in het haar gezeten vanwege hb. Ik heb geen foto's laten maken. Wel komt vandaag de dierenarts om te checken op cushing.

Geweldige mooie sneuuwfoto, ziet er super uit......maar ik haat ook kou brrrr ben gemaakt voor het voorjaar of de zomer (maar dan zonder steekbeesren graag)

Achterom
Berichten: 23113
Geregistreerd: 28-09-04

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-17 15:00

Hier ervaring met de Rabobank en een andere hypotheekverstrekker. Rabo wilde ons inderdaad ook graag hebben als klant, gaven ze heel eerlijk toe :j
Wij hadden immers een heel ruim inkomen en konden veel eigen geld inleggen.

Dat traject bij ons was ingewikkeld door allerlei oorzaken, maar onze ervaring is dat de banken uiteindelijk wel snel over die agrarische grond heen stapten, terwijl ze daar eerst best ingewikkeld over deden :j Wat wel belangrijk was, is dat het stukje agrarisch duidelijk onderdeel was van het totaal, ook al bestond het geheel uit 4 percelen op papier, waarvan 1 agrarisch, het hangt allemaal samen.
Die anderhalf jaar had ook zeker niet daar mee te maken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-17 15:57

Taar_tje schreef:
Nicole, ook bij ons heel lastig geweest. Ons weilandje grenst niet direct aan het huisperceel en veel banken willen geen hypotheek verstrekken aan particulieren voor de aankoop van agrarische grond. Het heeft onze hypotheekadviseur slapeloze nachten opgeleverd. Uiteindelijk via Nationale Nederlanden een hypotheek kunnen krijgen, die deden niet moeilijk. Succes.

Wij ook bij Nationale Nederlanden :D . Ons land ligt aan de overkant van ons huis. Grenst dus ook niet direct aan het huisperceel.

Zapje
Berichten: 706
Geregistreerd: 11-12-15

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-17 17:26

Wij hebben ook NN. Rabo deed veel moeilijker bij ons.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-17 17:47

Zapje schreef:
Wij hebben ook NN. Rabo deed veel moeilijker bij ons.

Bij ons ook!
Als het aan de Rabo had gelegen dan hadden wij hier nooit gewoond. Wij hadden ook een behoorlijk bedrag dat we konden inleggen, maar Rabo kwam niet eens in de buurt van hetgeen wij wilden :D

Nicole

Berichten: 8145
Geregistreerd: 26-05-08
Woonplaats: Duitsland

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-17 18:18

Okay maar eens informeren bij Nationale Nederlanden... Hopelijk deze week nog gesprek met de Rabo even kijken wat ze zeggen.. Dit stukje grond ligt notabene gewoon achter het huis aan de tuin vast....