Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 3!

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 3!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-16 15:32

waar woon je Abby? Heb toch geen donder te doen op moment en ik wil je wel helpen hoor, ben zon kanon gewend, die was nog veel gekker ook...

En meggiemeg, vind het heel vervelend te moeten zeggen, maar ook voor mij klinkt het als cushing, te herkenbaar, vind het te plots voor een magnesium tekort... :+

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-16 15:45

Dit is mijn hele stukje:
Afbeelding

Dit is het stuk wat ze tot zonet hadden. Behoorlijk kapot dus vooraan en het pad links is ook niet zo leuk meer.

Afbeelding

Ik heb ze nu maar de helft vh gehele stuk gegeven. Het voorste stuk liepen ze sinds ongeveer een week niet meer op.
Afbeelding

Maar eigenlijk twijfel ik of het wel slim is zo, dus als iemand het anders zou doen, hoor ik het graag.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-16 15:49

sakvis schreef:
Meggiemeg: ik herken hierin gedrag dat twee van onze paarden ook lieten zien. In beide gevallen bleek het toch wel degelijk om Syndroom van Cushing te gaan. Het is net of ze 'dement' reageren, lees: hetzelfde gedrag vertonen als onopgevoede puberpaarden. Niet aldoor, maar heel af en toe, en inderdaad bijna uit het niets. En als je ze corrigeerde schrokken ze zich wezenloos, want het leek ze zelf ook te overvallen.

In maart waren haar bloedwaardes goed, niets aan de hand, kan het in zo'n relatief korte periode veranderen? Ze heeft verder totaal geen symptomen van een Cushing paard.
Ik kan haar corrigeren maar ze verblikt of verbloost niet, ze is wat dat betreft keihard. Ik moet haar wel eens vaker op haar plek zetten, en dan doet ze net of je er niet bent en gaat onverstoorbaar door met negeren van bijvoorbeeld het commando om als ze op de poetsplaats staat.

Caily schreef:
meggiemeg, maar als ze in die 21 jaar nog nooit zo maf heeft gedaan als wat je nu beschrijft zou ik dat echt los van elkaar zien. Jij kent jouw paard, pittig zijn mag, dat zijn er best meer, maar zo compleet omslaan is echt wel bizar. Denk ook eigenlijk dat je angst terecht is. Doet ze het als je met haar bezig bent of gewoon los in de wei? Lastig wat je ermee moet. Als het eens in het half jaar voor komt is haar vrij geven en kijken of het weer gebeurd wel een hele lange adem.

Wij hebben haar nu 4 jaar. In die 4 jaar heeft ze zich als een pittige tante laten zien. Ze doet het dus als ik met haar bezig ben. Ik vraag geen absurde dingen van haar of dingen die ze niet kent. Op de wei is er niets aan de hand, ze staat dan lekker te grazen of te slapen of naar de weg te turen.

Morgen komt de hoefsmid, ga er eens met hem over praten, kijken hoe hij daar in staat en wellicht wat weet. Ook maar eens de dierenarts bellen om meer info in te winnen over het eventueel omslaan van geen cushing naar eventueel verschijnselen binnen een paar maanden tijd.

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-16 15:50

Ben jaloers Caily. Ik zou tekenen voor zo'n stuk wei op dit moment :) hier staat alles grotendeels nog steeds blank, en waar het water weg is, is de modder bijna kniediep...

In normale modderperiodes ( :') ) geven wij ook eerder grote stukken, zo is de druk wat verdeeld en lopen ze minder snel kapot. Ik zou het dus ook doen zoals jij. Nadeel is, je gras ziet er vrij kort uit daar (dat voorste stuk) en als ze daar nu ook op kunnen, zal het erna minder snel terug gaan groeien. Maar ja, je moet wat met dit weer..

kristelhans

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-16 15:56

Als het bij ons zo nat zou zijn dat ze het zo kapot zouden lopen dan zou ik ze er niet op zetten. Dan maar hooi in de paddock tot het weer wat droger was. :)

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-16 15:57

Als dit je hele stuk is, dan zou ik ze er af halen. Dadelijk lopen ze alles kapot en hebben ze niks meer.

Normaal gesproken geef ik ze ook liever de hele wei, maar dat vereist wel dat je daar voldoende ruimte voor hebt.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-16 15:58

Idd zonde om het zo kapot te laten lopen.

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-16 15:58

Als dat alles is zou ik ze er ook niet meer op doen

kristelhans

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-16 16:01

Mijn peerdies hadden een mazzeldagje vandaag.. vanaf 07:15 tot 15:30 op de wei... ik had van alles buitenshuis.. morgen even een balansdagje. :P Ze staan ook meeeega te tukken op de paddock nu.. *uitbuikmodus*

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-16 16:07

Mijn wei is eigenlijk ook te soppig nu en ze trappen hem langzaam kapot maar zo erg is het gelukkig nog niet. Als het te erg regent haal ik ze er af, maar de grond is net een spons dus dat helpt niet veel meer. Had ze er nu al wel 24 uur op willen hebben maar helaas.

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-16 16:26

Zó, liep ik even wat pagina's achter!

Palousa Boy! Gefeliciteerd jongen! En je vrouw natuurlijk ook! Goed te horen dat iedereen het goed maakt! En meisjes zijn léúk!

Abby, ik kom zondag toch, dus ik mijk wel even met je mee. Zadel kan een punt zijn, als ze er voor weg loopt. Dat had mijn merrie ook. Dat was trouwens wel een boomzadel en zag er netjes uit. Nooit drukplekken of andere gekke dingen, liep er niet slecht onder, maar toch vond ze het niks. ik heb nu dus een ander zadel en geen probleem meer. Voor gedrag kan ik wel even met je meekijken dan. Heb zelf ook wat tanken staan, dus heb er wel wat ervaring in. Wie weet heb je er iets aan.

Meggiemeg, was dat gedrag ineens? Ik heb die van mij vorig jaar binnenstebuiten laten keren, omdat haar gedrag steeds idioter werd buiten. Werd levensgevaarlijk. Kwam niks uit, dus ben door gaan modderen. Half jaar later komt een andere DA vd praktijk en we bespreken dat nog eens. Ik had ook vit/min onderzoek laten doen. Vit E stond op 1,2 (moest boven de 1 zijn volgens het tabelletje). Zou dus goed zijn (ook volgens die andere DA, maar deze DA was het daar niet mee eens. Minimaal 2, vond zij. Dus Vit E (= voor spieren, maar heeft dan ook effect op zenuwen) zonder selenium bij gaan voeren en na 6 wkn heb ik nu toch een ander paard. Zit nu zonder het zweet in mijn naad op het paard. Ze blijft een mafketel, maar het is in ieder geval niet meer levensgevaarlijk. Dus je zou daar nog eens naar kunnen kijken. Magnesium geef ik dus ook nog steeds en deze cocktail lijkt te werken.

Vandaag dus met Caj op pad geweest. Rondje polder = 17 km en dacht dat daar niet zoveel dazen zouden zitten. Vorig jaar was dat ook niet. Maar dat viel nu nogal tegen. Volgende x dus toch maar een dekentje erop. Maar ondanks wat strubbelingen, ging het echt lekker en heb ik heerlijk kunnen genieten van mijn rondje. Op de terugweg zelfs met losse teugel. Ze blijft eeg kijkerig. Lijkt wel een toerist op rondleiding, maar geen gekke dingen.

Dus toen de bpony nog gemaakt. Hij moet voor de kar, dus met hem in menpositie wandelen. Boy, ging dat even beroerd! :=
Fout nr 1 was de route. Dat beest werd helemaal opgevreten door de dazen!
Fout nr 2 was dat ik een korte zweep mee had. Zo brak hij steeds uit bij wat engs, zo de weg op en ik had m dus niet.
En fout nr 3 was dat ik de honden mee had. En ik werd op een gegeven moment echt pissig op alles wat mis ging en daar kan mijn hond helemaal niet tegen. Dus die wou niet meer meelopen. Wat een toestand! Dat doen we volgende keer maar een beetje anders.... :D

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-16 16:36

Dank je wel Fabster voor de tip, het gedrag komt opzetten binnen 2 tellen, op dat moment is ze absoluut niet voor rede vatbaar en na een korte tijd is het over en merk je niets meer aan haar.

PPPeet

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-16 16:45

Ik lees nog steeds mee en nu weer even tijd om te reageren.

PB gefeliciteerd!
Meggiemeg ik geef inderdaad ook magnsium. Merk echt dat dat de scherpe kantjes er van af haalt.
Oeh natte bende he Cally! Als mijn wei zo nat is gaan ze er ook niet op maar gaan ze in de bak. Zonde als ze het zo vertrappen.

Zo ik ga weer onder mijn steen :+

wilma84

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-16 18:34

Meggiemeg: ik had de twee paarden met gelijksoortige symptomen. Die traden op al ruim voordat ik ook maar een vermoeden had van Cushing. Bij één dacht ik aan visuele problemen, de ander was gewoon een onbeleefde mammoettanker, die haar manieren vergat...

Pas veel later kwamen de vachtproblemen, de vage HB-verschijnselen (aan één voet), de geeuwhonger en de ribbenbuik. Bij het prikken kwam er toen al snel uit dat het inderdaad Cushing was en na het starten met de medicatie zijn die onbeleefde acties uitgedoofd.

Een familielid van me heeft een 18-jarige quarter, die paniekaanvallen kreeg. Een heel lief en keurig opgevoed paard, dat er ineens aan de hand vandoor ging, in haar angst door hekken en over mensen heen ging en die bleek ook Cushing te hebben. Ze staat nu op de Prascend en de hele erge schrikreacties zijn over, maar 'beter' is en wordt ze niet.

Maar hé, dit zegt natuurlijk helemaal niets. Het zijn alleen maar een paar ervaringen die ik toevallig meegemaakt heb. De snelheid van de tumor-groei bij Cushing en de inwerking op het endocriene stelsel kan van paard tot paard schelen. En voor hetzelfde geld heeft je paard last van chagrijn, dameshormonen, gedoe in de kudde-hierarchie, arthrosepijntjes of noem maar op.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-16 19:17

Dat is het fijne aan dit topic, je vraagt advies en je krijgt meerdere kanten te horen Wilma84.

Ik ben bang dat het fout gaat als ze zeg maar weer door draait, wat als je dan net weg bent met haar in het bos aangespannen? Wat gebeurt er dan? Nu is het 2x aan de hand gebeurt en bij mij, ik ben altijd erg alert bij de paarden en daarom is er waarschijnlijk niets ernstigs gebeurt. Morgen maar eens nahoren bij de hoefsmid, zijn ervaringen eens horen en even bellen met de dierenarts. Daar alles maar eens voorleggen.

-Namiro-

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-16 19:36

Ik zou het inderdaad laten testen meggiemeg. Het loopt nu iedere keer nog met een sisser af, maar je vergeeft het jezelf nooit als het straks wel een keer fout gaat.

Ik heb hier hetzelfde Caily. Graulann loopt nu in de paddock dus dat is niet zo erg. Namiro loopt op de wei (met strook begrazing) en dat ziet er ook uit om te huilen.. Dan heb ik nu nog 1 wei over die aan het bijkomen is. Daar mogen ze dus echt pas op als het een heel stuk droger is anders is die ook naar de galemiezen..
Zodra namiro de wei leeg heeft gaat hij dus ook naar de paddock met voer.. Helaas!
Dan maar flink wat kunstmest op de wei en hopen dat er nog wat gras groeit..

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-16 19:53

Tuurlijk ben je allert op hoe je paarden zich gedragen en of dat op een ziektebeeld lijkt, dat is logisch.
Hier pak ik soms ook de verrekijker erbij om een paard wat beter te kunnen bekijken vanuit huis (als er een kreupel is ofzo).

Maar risico dat er wat gebeurt heb je altijd. Ik hoop dan altijd maar dat als het iets ernstigs is, dat ze dan wel in 1 keer weg zijn, ookal zit ik er op. Er is dan altijd wel weer iets te verzinnen om het paard thuis te krijgen (en mezelf uiteraard).

Bij een kleine onregelmatigheid ofzo, kijk ik het vaak gewoon nog even aan welke kant het op gaat..

Monmaster

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-16 20:50

Gefeliciteerd.... Met je dochter PB...
Caily gefeliciteerd en Bernadette O ook....
Oeh ik loop veel achter....

Abby, ik leer mijn paarden altijd opstappen met snoepje...
De weide wordt nu spaarzaam gebruikt.... Te nat... Dankbaar een extra plakje hooi op de paddock...
Nu druk met de jongste bezig...
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

_ENGEL_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-16 22:30

Hallo daar,
Ik kom ook gezellig met jullie meekletsen en lezen. Mijn ponys staan niet aan huis, maar op 1,5km bij mij vandaan sinds afgelopen zaterdag. Wel alles in eigen beheer. De wei heeft 2 jaar leeg gestaan en er is nogal wat werk aan. Het gras staat super hoog, dus verdeeld in 3en zodat ik het beter kan bijhouden. Hopelijk kan ik soms wat vragen stellen bij jullie. Ben superblij met Mijn plekje waar ik zo lang al van droom *\o/*

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-16 22:44

Gefeliciteerd Engel!

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-16 22:49

Jij bent toch de eigenaresse van mojo?

Sure_lee

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-16 22:51

_ENGEL_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-16 22:54

Ja klopt dat ik de eigenaresse ben van Mojo.

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-16 23:03

Welkom, Engel! :wave:

Er wordt inderdaad veel regen voorspeld. Ik heb morgn les. Die les was al verzet wegens wateroverlast. Dus hoop dat t morgen meevalt. De bak kon net (niet?) vandaag. Maar nu regent t alweer. :\ Nou ja, we zien wel.

kvulden

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-16 23:17

Jeetje wat gaan jullie snel. Krijg geen kans om te reageren. Dat hebben anderen al gedaan. Maar even kijken wat ik nog weet.

Oh een dochter geboren. Gefeliciteerd! Geniet ervan. Voor je het weet heb je een puber. Die baby tijd gaat zooooo snel.

Abby lekker rustig blijven en alle hulp pakken die je kunt krijgen. Dat ze dat nu in eens doet vind ik niet vreemd. Het nieuwe is er af. En nu moeten jullie elkaar goed leren kennen. Ze is wel doorgereden, maar dat zegt niet dat ze naar jou luisterd. Ook dat moeten jullie leren. Maar je bent goed op weg. Komt vast helemaal goed met jullie.

Caily ik heb juist mooi grof en lang hooi. Ik zal morgen er even een foto van maken als ik er aan denk. Toen ik net thuis kwam om 17 uur was alles op. Ik heb er nog 2 kruiwagens bij gedaan.

Meggiemeg. Ik heb geen ervaring met cushing. Maar dacht eigenlijk aan magnesium. Al hoe wel het lijkt dat het bij jou paard nog accuter is dan met de mijne. Vorig jaar is ze over mij heen gelopen. Gat in mijn hoofd en teen gebroken. Daarna gaf ik haar magnesium en 1x per week vit B. Toen merkte ik pas hoe ze veranderd was. En ze was qua karakter weer helemaal de oude. Ik had niet door dat ze zich de hele dag een beetje anders gedroeg. Het is er in geslopen.

Welkom engel

Morgen heb ik weer een adresje waar ik gratis stoepbandjes kan ophalen. En een adresje voor damwandplaten voor 5 euro de meter. Kan ik mooi verder met mijn mestopslag projectjes. Heerlijk dat we stukje bij beetje alles kunnen doen.