Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 2!

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-16 20:43

Ik ben een echt ponymeisje. Zegt ze met haar Fjord van minstens 1,55 m :D
Maar soms mag ik op een echt paard zitten en dat vind ik erg leuk :j

Thuis rij ik niet met cap, buiten wel. Bodydingen gebruik ik niet.

Monmaster

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-16 20:45

Mijn man vindt het rijden van volwassenen op een ijslander net zoiets als een volwassene op een kinderfietsje! :=

Nou ja zeg.... Er zijn dames met een flink postuur zeg 90 kilo en zwaarder die op een kwpner gaan zitten... Vind ik persoonlijk erger... Dan ik met mijn 63 kilo op mijn IJslander .... Ik ben blij met mijn kinderfietsje hoor!

Afbeelding

Solleke_Noah

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-16 21:13

Monmaster: niet te zwaar opnemen, ieder z'n eigen mening toch? :)

Ik vind mezelf met 70 kg wel op het randje. Ideaal gewicht voor mij zou 65 kg zijn dus het plan is wel om af te vallen (woog altijd 65 kg maar sinds ik werk zit het er in rap tempo bij :P teveel kantoorzitten)

Jouw draver vind ik echt gaaf!

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-16 21:18

Hoe minder gewicht, des te minder belastend voor de rug. Mits de ruiter natuurlijk de bewegingen beheerst. Een lichte, stuiterende ruiter kan belastender zijn dan een zwaardere, goed meebewegende ruiter.
Rugbespiering en conditie spelen veel mee in de belastbaarheid.

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-16 21:20

Mijn ijslanderdame heeft trouwens een zoon van 1m50, echt een kanjer van een ijslander. Die kan dan wel weer wat meer gewicht aan :D (hij is ook lekker stevig gebouwd)

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-16 21:22

dynamiek schreef:
Over grote paarden gsproken zie http://www.bokt.nl/markt/ad/391298/12-jarige-lieve-grote-ruin

Lijkt erg veel op de mijne, zou ik ze samen voor de kar kunnen zetten :D dat gaat nooit goed komen en 1.88 zo groot is de mijne echt niet.

is maar 4 cm groter dan mijn bonte ruin. hij heeft wel een vriendelijk koppie!

Licor

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-16 21:27

Heb je het tegen mij solleke_noah? Dat ik een gave draver heb? In dat geval bedankt :D heb hem inmiddels alweer 10 jaar en ben nog steeds helemaal gek op hem :)

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-16 21:32

horsies5 schreef:
Heb je het tegen mij solleke_noah? Dat ik een gave draver heb? In dat geval bedankt :D heb hem inmiddels alweer 10 jaar en ben nog steeds helemaal gek op hem :)

Jep :D die foto uit je profiel (en je avatar ook denk ik?) is zo cool, lekker veel power :D

Een vriendin heeft een draver en die kan toch zo knoerthard draven (goh...) Mijn paard houdt hem in galop amper bij! Ik vind ze tof :j en die van jou is erg mooi!

Licor

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-16 21:42

Ja klopt avatar en profiel is dezelfde!
Ik vind het ook geweldige paarden.. super eerlijk, enorm veel werklust en ze gaan voor je Door het vuur.. en vaak zijn het hele brave nuchtere paarden.. De meeste kinderen neem ik zo mee op buitenrit op hem zonder problemen..
Ja en dat hard draven blijft toch wel onwijs spectaculair :D

kvulden

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-16 21:43

ER komen weer leuke foto's voor bij. Net mijn auto weer opgehaald. Vaders is hardlopen en toen dacht mijn oudste van bijna 16 dan kunnen we de trailer wel even testen :):) Nou de trekhaak zit erop dus waarom niet. Maar het liep iets minder soepel. De trailer had natuurlijk een tijd stilgestaan. En het rechter achter wiel zat vast. Dus ik even met de hamer in de weer en zoon liep rijden van voor naar achter en nog eens timmeren en rijden... Na drie keer gelukt *\o/* Helaas kon ik de verlichting niet testen. Daar moet ik morgen nog een adapter voor halen. Dus alleen even op de inrit het bandje losrijden. := Maar geeft niet weer een stapje verder. Zooooo blij.

Zosamaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-16 22:14

Ja Anke zo denk ik er ook over. Ik zie liever een ruiter die fors is maar goed mee kan bewegen dan iemand die niet zoveel weegt maar hinderlijk is voor het paard.

Ik heb meerdere ijslanders gereden, drie in totaal. Ik vond het erg leuk om de extra gangen te voelen. En blijf ze ook leuk vinden om te zien :)

Goed bezig Kvulden, soepel bandje heb je nu dus^^

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-16 22:47

horsies5 schreef:
Ik vind eigenlijk ook dat mensen in Nederland al snel moeilijk doen over lengte in mijn ogen.. over de hele wereld is n paard gemiddeld 1.55 oid (denk aan quarters, Mongoolse paarden, Arabisch etc).. en wij vinden een paard van 1.60 nog (te) klein..
Gewicht vind ik een ander verhaal.. ben daar overigens ook niet te miepig om maar vind mezelf echt te zwaar voor een IJslander.. hoewel ik het echt hele leuke paarden vind..
Heb nu maar een gangenpaard van 1.70 :') heeft trouwens wel n jaar geduurd voor k erachter was wat dat rare pasje toch steeds was xD maar goed k dacht eerst ook gewoon n kwpn-er te hebben.. kwam k even bedrogen uit :+ .. of eigenlijk niet want heb nu t meest fantastische paard en het is n geweldig ras! Hoewel ik ook weet dat veel mensen er niets mee hebben.. deels ook uit onwetendheid denk k

Welk ras is dat dan? Of heb ik dat gemist?

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-16 22:49

Solleke_Noah schreef:
horsies5 schreef:

Jep :D die foto uit je profiel (en je avatar ook denk ik?) is zo cool, lekker veel power :D

Een vriendin heeft een draver en die kan toch zo knoerthard draven (goh...) Mijn paard houdt hem in galop amper bij! Ik vind ze tof :j en die van jou is erg mooi!

Ik had t dus inderdaad gemist. Sorry..

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-16 22:50

Ik voel me toch echt ook te groot om met mn 1.77m geregeld een Ijslander te rijden, maar voor een keer zou wel leuke afwisseling zijn. Voor het gevoel moet ik wel een beetje paard onder me hebben. Heb met Kyra, een ranker gebouwde Tinker, al het gevoel dat ik soms in elkaar duik omdat ik er anders in alle kanten uit steek. Gelukkig is ze wel vrij lang gelijnd en echt krachtige paarden-passen. Dat in elkaar duiken heb ik op grote dikke Bo totaal niet. Met Kyra haar broertje Henk, slechts 1.45m had ik dat ook, terwijl dat voor het oog nog helemaal niet zo'n gek plaatje was. Maar ook de nek van voren deed voor mijn gevoel veel te kort.

Afbeelding

Op volle zus Kyra van zo'n 10 cm groter scheelt het voor de benen niks, want zij is veel ranker. Maar voor het gevoel (lengte hals) scheelt het best veel op een of andere manier

Afbeelding

Heerlijk spatter! Eindelijk weer aan de slag. Niet zo voorzichtig dus, vandaar al die pech :(:)
(dan heb ik meer geluk tot nu toe)

Ojajoh, heb jij met zo'n paard nog wel plezier in jouw hobby dan? Nooit de behoefte om gewoon niet te gaan en lekker wat anders te gaan doen, of als je eenmaal onderweg bent valt het altijd mee? :D

Klinkt niet tof p_b, maar zo te lezen nog relatief veel geluk gehad! Is het lang geleden? Dat soort dingen slijten er met de km's nog wel eens uit gelukkig (of dat ligt weer aan mn leeftijd)

Nu ik zo nadenk. Ik ben eens op buitenrit HARD van t paard gevallen. In stap, van mijn -toen nog- eigen brave ervaren merrie. Ze sprong opzij, ik hing scheef, wilde recht trekken oid en toen knapte de singel, schrok ze weer van. Resultaat, ik aan de ene kant eraf, zadel aan de andere kant eraf en paard en tussenin. Verzette geen pas en keek hevig geschokt. Ik mankeerde niks maar man wat heb ik gejankt. Nog geen 200 m verderop was de spoorweg overgang en trein reed net langs. Ik besefte ineens dat die knol haar gewicht in goud waard was. Ik was in onderhandeling haar te ruilen tegen een tweetal veulens. Vanwege dit akkefietje geen daad bij het woord kunnen voegen en de deal afgeblazen.

Twee jaar laten kocht ik een van die twee veulens (ander leeft helaas niet meer) alsnog. Bleek hier niet in de groep te passen dus terug verkocht aan de fokker (waar ik haar dan weer juist niet van gekocht had, maar toentertijd wel de deal van de ruil mee stond), en een paar maanden later heb ik het gouden paard ook verkocht. Ben niet snel tevreden te krijgen schijnbaar :o :')

kvulden je mag hierheen rijden met Marinka hoor, maar is wel beetje ver. Maar wie weet kom je er wel, nu de bandjes het weer doen! :):)

Als het drie keer gaat is helemaal onbetaalbaar Anke, daar denk je wel even twee keer over. Maar heb jij ook zoveel ruiters dan? Anders kijken naar een flexibel zadel voor allemaal tesamen?

Mensen doen misschien in NL snel moeilijk over de stokmaat van een paard, Nederlanders zijn ook de grootste mensen van de wereld, dus tjah. Valt wat voor te zeggen... En wij rijden graag. Over de zee fokken ze bijvoorbeeld met de Tinkers steeds weer kleiner, dat vind ik prachtig resultaat geven (meer welsh erin bijvoorbeeld), maar zo rete onpraktisch. Is ook enorm weinig markt voor hier in NL, terwijl voor een Tinker van 1.60 of hoger kan je per definitie haast al 500 eu meer vragen.

Antheman, wow, reuze Fjord! Net zo'n mooie kleur als Vliegje? Hoe is het met de kleine bink?

Ik vind het niet misstaan op die foto hoor Monmaster! Heb idd bepaalde mensen met bepaalde grotere paarden minder mooi zien passen

Dravers en hun draf zijn tof, al viel ik de eerste keer net niet eraf van het lachen, voelt zo maf. Ik had een Haflinger te rijden en dacht even te ruilen met mn rijmaatje haar dravermerrie. Want ik wilde eens voor en die Haflinger die hield de draver in galop lang niet bij, keigaaf! We hadden ook een erg mooi lang zandpad.

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-16 23:00

Caily schreef:
Antheman, wow, reuze Fjord! Net zo'n mooie kleur als Vliegje? Hoe is het met de kleine bink?
.

Vliegje gaat morgen naar huis :D

Floki de Fjord is een gra. ;)

Stokmaat is vooral belangrijk omdat wij steeds dikker worden. En dan moeten die 18 inch billen in een 16 inch zadel, wat niet past. Ik wil niemand kwetsen, maar ik zie zoveel mensen die een koudbloedje, of iig een korteruggetjespaard rijden en er gewoon qua bips niet oppassen.

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-16 23:03

Daar heb je zeker een punt, en dan valt het in Nederland ineens allemaal mee :D

Fijn dat Vliegje naar huis mag, heerlijk!!
Ohja, een gra ook, wist ik wel want had je laatst nog om een foto gevraagd en kreeg toen een hele mooie ontsnappingsfoto

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-16 23:05

Het is een overwinning inderdaad caily, op jezelf. En 9 van de 10 x gaat het goed en dan kan je de hele wereld ook weer aan. En ik heb ook ruim 3 jaar helemaal niet op haar gereden, omdat ik toen echt te ziek was. Moet ook eigenlijk niet zo miepen , want ben er van de zomer nog afgedonderd en toen kwam ik er ook gewoon weer op! Maar het heel ziek zijn en geen vertrouwen meer in je eigen lichaam te hebben + geen conditie, zit nog altijd in mijn hoofd. Ik ben op mijn manier ook bezig om sterker te worden en af te vallen, wat langzaam ook lukt. Het is een proces waar ik doorheen moet voor mezelf. Had gewoon een klaag momentje na afgelopen zondag, sorry daar voor. Maar zelfs al kan ik nooit meer rijden, kan ik echt geen dag zonder ze.

Fijn antheman!!!

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-16 23:09

Cally, denk dat het inmiddels een jaar of 10 geleden is, misschien wat langer

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-16 23:13

Joh, klagen mag altijd, hier wel hoor! Het was voor mij meer vraag hoe je plezier kan hebben in iets wat je wekelijks met tegenzin doet, maar denk dat ik het wel begrijp, de overwinning erop geeft weer voldoening :)

Ojee p_b, nu wordt ik wel bang, straks flikker ik nu een keer eraf en durf ik straks niet meer op mn jonkie :7

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-16 23:18

Nouja het zal ook wel een combinatie met de rest van m'n leven zijn ;) dat gaat ook niet echt zonder slag of stoot.

Door het dak van een rijhal gezakt en door de vloer van een oude hooizolder, veel lastige paarden in m'n handen gehad etc etc..
Dus het zal niet alleen aan die ene val liggen.

Maar als ik er geen goed gevoel bij heb, stap ik niet meer op een paard.

lizy29

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-16 23:22

palousa_boy schreef:
Nouja het zal ook wel een combinatie met de rest van m'n leven zijn ;) dat gaat ook niet echt zonder slag of stoot.

Door het dak van een rijhal gezakt en door de vloer van een oude hooizolder, veel lastige paarden in m'n handen gehad etc etc..
Dus het zal niet alleen aan die ene val liggen.

Maar als ik er geen goed gevoel bij heb, stap ik niet meer op een paard.

En daarom hebben we een kinderpony voor hem gekocht :+ :Y)

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-16 23:28

Dat was toch omdat die van jou een bots-pony nodig had? _O-

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-16 23:30

Oei p_b, ik zou een andere hobby gaan zoeken, ver weg van rijhallen en hooizolders :wow: :(:)

:wave: Lizy, ach je moet altijd het kind in jezelf bewaren toch?

Ik verveel me, merken jullie het al? Toenemende aantal smileys is de geheime indicatie heb ik me laten vertellen. Gelukkig mag ik de komende 5 avonden weer aan het werk, vrij zijn is niets voor mij :+ Geef mij maar overdag vrij, kan ik lekker met de paarden bezig enzo. Of geef mij de zomer, dat helpt ook {:}

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-16 23:30

Whoh. Botspony's? Ik weet al naar welk land we Bo niet verkopen |o

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-16 23:33

Hahaha nou van die van lizy wisten we niet of die wel een rem zou hebben in het bos.
Daarom zochten we een rem /bots pony om haar paard tegen te houden mocht hij een sprintje willen trekken :Y)