Het Paarden-aan-huis-tips-topic

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Kaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-15 18:49

De nieuwe deur met rek :

Afbeelding

DubbelFun

Re: Het Paarden-aan-huis-tips-topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-15 19:09

Ben benieuwd of dat gaat helpen :)

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-15 19:41

Mijn paard, mijn fjord, mijn idioot...man man wat een beest.

Sinds een jaar rijden we 90% vd tijd alleen buiten. Maatje verhuisd. Was nooit een probleem. Heb eerder een jaar alleen gereden ivm blessure rijmaat.

Maar nu, man oh man... het gaat van kwaad tot erger. Alles is gevaar, kop er op, bit tussen de kiezen, drammen noem maar op. Gelukkig gaat ze er niet vandoor maar springt voor alles opzij. Ze is zo veranderd. Van relaxete buitenrij pony naar kanonskogel die om elk wissewasje explodeert. Heb voor mijn veiligheid de pelham er in gedaan vandaag, en ook 1x flink gebruikt. Ging bijna achteruit het kanaal in, en waarom, er vloog een mutsje weg...

Is ms niet vriendelijk maar de bedoeling was duidelijk geloof ik..schaap mak nadien..heb ongeveer 10 km gereden, alleen maar draf en galop en uitgestapt. Zodra je aandraaft begint het.

Ik snap niet waar het vandaan komt. Ze is 11. Gedraagt zich als een groene pony van 3 die voor het eerst buiten komt. . Zo vol spanning.

Ben gelukkig niet bang, stiekem is ze zo heet ook nog wel grappig maar het past zo niet bij dr...

En gekke is, vlak bij huis start de buurman, 5 mtr nadat we gepasseerd waren de hoge druk spuit en dat hoort ze niet eens haha

Kaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-15 21:13

Citaat:
Ben benieuwd of dat gaat helpen

Het gaat in ieder geval een stuk lastiger worden om aan het hout te knagen. *\o/*

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-15 00:00

Veel gras misschien karev? Mijn koudbloed heeft op het moment ook praatjes, ze is echt zichzelf niet. Morgen krijgt ze haar graasmasker weer om. Eigen schuld dikke bult. :+

Voor het kijkerige paard, misschien eerst eens oogkleppen proberen? Helpt dat niet dan weet je dat een haag ook zonde van je centen en moeite is.

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-15 08:09

Gek van gras? Kan dat dan ook.

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-15 08:30

Nuja niet van het gras, maar eiwitten en suikers in dat gras. Hier zijn ze van hooi plus vitamine korrel naar 10 uur grazen gegaan. Net alsof je ze opeens 2 kg sportbrok bijgeeft.

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-15 08:57

Ze staan er vanaf half april weer op.voor die tijd was het ook wel al zo maar wel minderde nu. Staan van 7.30-15/16 op gras met strook begrazing. Zoals elk jaar. Zit er nu meer poker in hetero's zeker hihi.

Ik zat al te denken aan de balancer van je paard gezond en fit. Heb deze reactie ook eens op cavalor sensitive gehad. Fjord van vriendin wordt knetter van pavo, welke soort dan ook.

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-15 09:06

Magnesium werkt ook goed bij nerveuze paarden.

Kaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-15 09:09

Wij zijn 2 weken iedere dag aan het maaien geweest voordat ze de wei op gingen.
Iedere dag maaien , en het gras verdeeld over de dag voeren in de paddock.
Daarna de wei op en er niet meer af.

Dat doen we al jaren zo .

Magnesiumcitraat helpt zeker om wat rust te brengen in het koppie.

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-15 11:55

Heb nu een balancer met mg en heb eerder mg bij gegeven. Maakt geen verschil. Uit bloedonderzoek kwam ook geen tekort.

Sure_lee

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-15 12:00

Bedankt allemaal voor de tips. Ik heb gisteren dit gekocht: http://www.agradi.nl/hmp-horse-hoest-sn ... id-1kg.htm
Is een voorraad voor een maand. Dus mooi de tijd om te kijken of het helpt. Met gewone brokjes wilde hij het niet eten. Maar vanmorgen aangemaakt met wat slobber en toen ging het er wel in. Hoop dat dit helpt. Zo niet dan kan ik altijd de Da nog laten komen.

Ik heb dit jaar trouwens onzettend veel verschillende grassoorten in mijn wei. Daar ben ik erg blij mee natuurlijk. Ze eten het alleen wel kieskeurig. Sommige soorten laten ze tot nu toe staan. Is jullie ervaring dat ze dat nog wel gaan eten? Of gaan ze alles kaalvreten behalve de soorten die ze minder lekker vinden?

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-15 12:02

Ik merk hier als ik strook begrazing doe dat ze alles op vreten. Gooi ik ze op de hele wei zijn ze selectiever

Sure_lee

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-15 12:06

Ze hebben ongeveer een halve hectare met z'n viertjes. 2 haflingers een draver en een shet. Haflingers en shet hebben greenguard graasmaskers om.

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-15 12:11

Ik heb ze ook op een volle wei van 600m2 staan. Zodra het gras wat korter wordt verhuis ik ze jaar een een ander landje met hoog gras. Ik heb liever niet dat ze de stoppels van het gras eten (veel suiker en weinig structuur). Tot nu toe zijn ze niet vet aan het worden. De shet heeft wel een graasmasker op.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-15 12:34

@sure_Lee; ik hoop dat het iets doet... een product puur kopen met alleen als inhoud ''12 geselecteerde kruiden" zou niet mijn ding zijn.
Bedenk je wel dat als je paard eenmaal dampig is (COPD) hij daar NOOIT meer vanaf komt.

Sure_lee

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-15 12:58

Haha ja dat stond me ook een beetje tegen. Maar de reviews op verschillende sites waren goed. Dus daarom wilde ik het wel proberen. Zolang hij gewoon lekker vrolijk door de wei rent en er heel gezond uit ziet maak ik me niet zoveel zorgen. Als hij echt achteruit gaat, ga ik niet met hem aanmodderen. Wil best wat dingen proberen, mocht dat nodig zijn. Maar hij heeft al 23 mooie jaren achter de rug.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-15 13:01

Des te meer reden om er voorzichtig mee te zijn. Hij kan nog vele mooie jaren voor de boeg hebben ;)

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-15 15:48

Ik geef mijn shet wel eens bisolvon.

Taar_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-15 21:11

Weer genoten dit weekend, en een paar foto's gemaakt. Heerlijk, zo naar je eigen beestjes kijken ;)

Afbeelding
Afbeelding

Ze staan nu ca. 3-4 uur op het land, en krijgen iedere dag een klein strookje erbij. De helft van het land is nu in gebruik. Achter die dikke knotbomen zie je de carport die bij ons huisje hoort, heel dichtbij de stal.

Ik geef Taar ook maar heel weinig krachtvoer, er zit zat energie in die groene sprietjes.

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-15 21:24

Heerlijk, moet echt genieten zijn er de hele dag zo op kunnen kijken!

Ik heb de brandnetelsoep goed overleeft, mijn moeder heeft 't restje zelfs nog meegenomen, ze vond het heerlijk.
Ik wil het nog wel eens maken, lekker goedkoop ook hihi maar mijn vriend weigert er van te eten. :')

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-15 10:00

Ik vind het ook wel wat eng klinken, moet ik bekennen. :P

Zoals ik hier al eens had gezegd, wil ik heel graag over op kleine, onverpakte baaltjes hooi. Maar pff, ik vind het nog best een lastige overweging.

Ik weet nu dat ik 80 baaltjes kwijt kan. Ik zal 60 – 80 baaltjes per maand voeren in de winter (60 is eigenlijk te beperkt). De baaltjes kosten 4 euro per stuk en daar komt per baaltje 25 cent bij voor bezorgen en lossen. Met grote balen kost hooi mij 40 – 50 euro per paard per maand, dat wordt verdubbeld als ik helemaal over ga op de kleine hooibaaltjes. De grote balen heb ik gunstig groot in kunnen kopen. Ze staan gewoon opgestapeld in de wei. De kleine baaltjes moet ik elke maand bijkopen, ook als je de hoofdprijs betaalt. Worden ze duurder, dan heb ik pech.

Ik voer elke week een grote baal voordroog met 4 paarden. De voersnelheid is dus prima. Ik heb alleen teveel slechte balen gehad. We kregen een hele berg met ‘afvalhooi’ en die hebben we met ons kleine aanhangwagentje beetje bij beetje naar de afvalstort moeten brengen. Vies, zwaar en stom werk.

Daarnaast moet ik met kruiwagens hooi van de balen naar de stal sjouwen, omdat wij geen machine hebben om ze te verplaatsen. Het waait me alle kanten op. Een tractor komt overigens in de winter ook niet meer door ons land, dus dat is sowieso zinloos. Als laatste vind ik het ook nog eens lelijk staan…

Wij zijn redelijk fanatiek in het verstrekken van ruwvoer… Ik ga daar niet op beknibbelen. Zeker niet op het voer voor de trainingspaarden, terwijl die hier voor zo’n scherp tarief staan dat ik geluk moet hebben om de stallingskosten eruit te halen.

Zijn er meer bokkers die hier over twijfelen?

Mallootje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-15 10:09

Wij hebben natuurlijk maar 2 paarden dus die kost is niet zo hoog, maar kiezen wel resoluut voor het gemak en als dat dan wat meer kost vinden we dat niet zo erg. In principe zouden we hier misschien ook grotere (goedkopere) balen kwijt kunnen maar ik vind die kleine makkelijker. Nu is mijn vriend bijvoorbeeld een week op zakenreis en moet ik het ook wel alleen kunnen, dus zo weinig mogelijk zeulen en sleuren...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-15 10:26

Ik heb er ook maar 3 en het zou voor mij veel makkelijker en waarschijnlijk goedkoper zijn om ronde plastic balen te voeren, maar ik wil gewoon droog hooi voeren. Omdat ik van mening ben dat, dat in het algemeen beter is voor het spijsverteringsstelsel van een paard en voor mijn merrie in het bijzonder aangezien die gegarandeerd krampkoliek krijgt na een week of 2 voordroog.

Ik kan hooguit 60 balen kwijt en rijd dus gewoon zo vaak als nodig is naar de leverancier met de trailer en laad ze in en laad ze thuis weer uit. Is effe werk, maar dat boeit me eerlijk gezegd niet.

Ik kan me overigens wél voorstellen dat als je meerdere paarden hebt en je er financieel ook nog iets aan wil verdienen, je een andere keuze maakt.

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-15 10:30

Ik zit inderdaad met trainingspaarden die hier voor een (te) scherp tarief staan. Nu haal ik stallingskosten eruit, maar training is gratis. Als ik er 100 euro per maand op toe moet leggen voor hooi, dan is dat eigenlijk niet meer verantwoord. Doorberekenen aan de eigenaren doe ik liever niet, omdat het voor mijn eigen gemak is. De paarden worden er niet beter van.