[INFO] Slowfeeders

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-17 16:07

Ik heb eventueel nog de basis van mijn hooikliko staan.
Hooinet erin en klaar, voor 25 euro op te halen.

Sonja_vR

Re: [Centraal] Slowfeeders

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-17 16:13

ik zou eens even moeten rekenen hoeveel ze nu dalijk dagelijks zouden mogen hebben ivm Hoe groot de voerplekken moeten zijn voor de 5 achterblijvers

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-17 12:23

na een gevalletje zandkoliek op 3 januari j.l. ben ik gaan zoeken naar een manier om de netten binnen en op het terras op te hangen.

Wij kwamen op de volgende constructie die prima blijkt te werken:

Afbeelding
Afbeelding

Dit is het net op het terras. binnen heb ik er zo nog 2 hangen.
Het zijn 2 aanhangernetten over elkaar heen, want een enkel net wordt in no time gesloopt, deze gaan ong. 1 jaar mee.

Het vullen gaat erg snel als je de slag te pakken hebt!

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-17 12:28

Het vullen gaat nog sneller als je een vulstok gebruikt :) dan heb je iig 2 handen vrij.

Justy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-17 16:19

Bij mij waren de EJ XL-netten ook heel snel stuk, helaas. In eentje zat na twee dagen een giga-gat, dat heb ik geregpareed. En bij de andere waren in no time de touwtjes eraf. Vond ze nogal tegenvallen, zeker voor dat geld. Ik heb ze vastzitten in een IBC-vat en dan kwam er toch teveel druk op blijkbaar. Dus maar weer nadenken over iets anders :roll: ;)

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-17 16:59

Ik ga hier twee Inc kooien vanaf de binnenkant bekleden met net
1 blijft open vanboven
Dat ding staat op pootjes, daar kunnen ze van boven toch niet bij(de grootste is een haf van 1,46)
Die andere komt een deksel op en de houten palletbox maak ik een net in een frame voor
Allemaal een stuk relaxter vullen dan de netten naar 1 kant hangen, net vol frotten , net weet platgooien en vast leggen

Moet alleen even kijken of ik bij de Ibc kooien nog iets in het midden maak
Piramide idee om het hooi goed bereikbaar te houden ipv dat er altijd een dot hooi in het midden blijft liggen

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-17 17:32

Misachien dat je in het midden een autoband kunt plaatsen dat de boel naar beneden en opzij drukt?

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-17 18:27

Vanaf welke maas grootte kan je het een slowfeeder noemen?

En vanaf welke grootte moeten ze echt langzamer gaan eten? Dat wil ik namelijk juist niet (ivm met kou, -25 en kouder). Echter wil ik op stal wel een net op gaan hangen, omdat ééntje het hooi door de stal loopt. Ze krijgen onbeperkt hooi en hebben dat ook echt nodig. Buiten krijgen ze gewoon vanaf de grond.

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-17 18:30

Quir schreef:
Vanaf welke maas grootte kan je het een slowfeeder noemen?

En vanaf welke grootte moeten ze echt langzamer gaan eten? Dat wil ik namelijk juist niet (ivm met kou, -25 en kouder). Echter wil ik op stal wel een net op gaan hangen, omdat ééntje het hooi door de stal loopt. Ze krijgen onbeperkt hooi en hebben dat ook echt nodig. Buiten krijgen ze gewoon vanaf de grond.

Die van mij werden met een maas van 4,5 nauwelijks afgeremd dus ik denk dat het onder de 5 slowfeeder genoemd word. gezien het er uit vallen zou ik zelf niet groter dan 6 cm willen.

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-17 19:47

Dank je!

Dus met een maas van 5*5 cm zullen ze nauwelijks geremd worden in het eten?

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-17 20:00

Met 5x5 zullen ze best goed uit de voeten moeten kunnen lijkt me
Wij 4 bij 4 en dat remt ook in het geheel niet
Het scheelt alleen gruwelijk veel hooi weggooien
Ze smeren het nu maar amper uit door de stall en de paddock
Vorig jaar gingen er plakken per week linea recta de mesthoop op
Laatst bijgewerkt door Sonja_vR op 16-01-17 20:21, in het totaal 1 keer bewerkt

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-17 20:18

Dat is precies waar ik naar op zoek ben! Bedankt!

Heb nu netten gevonden van 5*5 cm waar zo'n 6 tot 8 kg in moet kunnen. Ze eten zo'n 10 kg per dag ongeveer, dus voor de nacht moet dat genoeg zijn.

Van de week maar eens halen. Kijken hoe het bevalt. Vooral ook of ze minder gaat knoeien en door de stal loopt.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-17 20:29

Ik vermoed dat dat best een hoop gaat helpen als ik de resultaten van hier bekijk :=

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-17 22:29

Ik heb hier ook nog een hooikliko staan die niet meer gebruikt word, mocht iemand geïnteresseerd zijn.

Eentje met bakkie eraan dus geen scheve eethouding.

Zidore

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-17 23:56

Morrie schreef:
na een gevalletje zandkoliek op 3 januari j.l. ben ik gaan zoeken naar een manier om de netten binnen en op het terras op te hangen.

[ Afbeelding ]
[ Afbeelding ]

Het zijn 2 aanhangernetten over elkaar heen, want een enkel net wordt in no time gesloopt, deze gaan ong. 1 jaar mee.

steken ze hier hun neuzen niet tussen? of hoe voorkom je dat ze het hooi er vanaf de bovenkant uit plukken?

eestheer

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-17 08:46

Gypsy schreef:
Ik heb hier ook nog een hooikliko staan die niet meer gebruikt word, mocht iemand geïnteresseerd zijn.

Eentje met bakkie eraan dus geen scheve eethouding.

Ik heb wel interesse, maar zie in je profiel dat je in Zierikzee woont...... niet echt om de hoek :Y)

Zou je mij misschien wel een foto willen sturen van binnen en buitenkant? dan heb ik inspiratie om er zelf 1 te maken :-)

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-17 10:08

Zidore schreef:
Morrie schreef:

[ Afbeelding ]
[ Afbeelding ]

steken ze hier hun neuzen niet tussen? of hoe voorkom je dat ze het hooi er vanaf de bovenkant uit plukken?

daar hangt het net net te hoog voor. Ze slopen de netten wel in de loop van de tijd en maken er grotere gaten in.
Bij mijn vorige constructie maakten ze de netten gewoon zelf los aan de achterkant van een plank, hebben ze jaren over gedaan voor ze het konden. (ik verdenk de ezel, die is het slimst)

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-17 19:22

zo staat ie te eten, hij stopt z'n neus er niet in dus....... gooit wel van alles op de grond.

Afbeelding

het lijkt erop dat meneer de ezel karabijnhaken open kan maken...... :x

meintje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-17 20:30

Ik werk met karabijnhaken die je dicht schroeft. Kost heel weinig extra tijd en is wel veiliger. Hier hadden we ook spoken die gekke dingen met die haken deden >;)

Zidore

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-17 00:21

ik vind het wel een slim systeem hoor morrie :j kan je geen netten zelf maken (met kleinere maas bijv. 4x4 of 3x3 zodat het wat steviger is en ze niet meer het kapot kunnen maken? en als je net wat groter is en bijna op de grond hangt, gooien ze ook minder op de grond misschien?

weet iemand die site waar je hooinet per meter kan kopen? (en dan zelf aan elkaar doen met metseldraad)

Zidore

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-17 00:33

Afbeelding ik zag deze in een ander topic voorbij komen <3 als deze nou tot op de grond zou kunnen komen... en dan van ander materiaal.. dan lijkt me die ideaal om je hooi er vanaf boven in te gooien, niet?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-17 08:56

Oh van dit materiaal zou ik hem ook wel willen hoor! Lijkt me inderdaad ideaal voor op stal!

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-17 10:11

Zidore schreef:
ik vind het wel een slim systeem hoor morrie :j kan je geen netten zelf maken (met kleinere maas bijv. 4x4 of 3x3 zodat het wat steviger is en ze niet meer het kapot kunnen maken? en als je net wat groter is en bijna op de grond hangt, gooien ze ook minder op de grond misschien?

weet iemand die site waar je hooinet per meter kan kopen? (en dan zelf aan elkaar doen met metseldraad)

deze netten komen van buiten, die had ik dus nog. I.v.m. de zandkoliek moesten we snel een constructie maken voor binnen. Als ik nieuwe netten ga kopen, zet ik ze anders in elkaar.

Verkoopt Pmarena geen netten per meter?

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-17 11:46

Zidore schreef:

fijnzadel.nl heeft van 2x2cm maar gaat aan 1 kant vanaf 2 meter (die rol is gewoon zo breed)

Zidore

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-17 14:56

Huck.nl was het volgens mij

Ik ga liever zelf een net aan elkaar knopen zodat het op maat is voor onze bomen, palen en stal. Zag net ook nog een andere site met netten, even kijken welke prijs beter is..