Stro-korrels?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Mauve7

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-12 13:35

Ik heb zeolite korrels van begin oktober, een dunne transparante zak die je idd makkelijk met de handen open maakt, en die is echt prima. Stallen houden een losse fijne bodem. De strokorrel van vorig jaar en het jaar ervoor (resp Zeolite en Strovan) bleven toen minder mooi, gingen sneller koeken maar het was zeker niet slecht.
Het zal mij dus benieuwen hoe de kwaliteit de volgende keer is.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-12 18:44

Kaspar schreef:
Voor de liefhebbers, mijn strokorrels gaan de deur uit.
Ik heb zo'n 55 zakken van 14 kg ter overname. Merk is zeolite chopped korrels.
De advertentie staat op de bokt markt.

Heb eventueel wel interesse, maar dan moet ik toch precies weten waar ik ze op moet halen. En dan afhankelijk van hoeveel ik er in de auto kwijt kan. ;)

madamX

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-12 08:09

mauvestraat schreef:
Ik heb zeolite korrels van begin oktober, een dunne transparante zak die je idd makkelijk met de handen open maakt, en die is echt prima. Stallen houden een losse fijne bodem. De strokorrel van vorig jaar en het jaar ervoor (resp Zeolite en Strovan) bleven toen minder mooi, gingen sneller koeken maar het was zeker niet slecht.
Het zal mij dus benieuwen hoe de kwaliteit de volgende keer is.

Eén van de redenen dat ik voor houtkorrels heb gekozen; die hebben een constante kwaliteit.

Mauve7

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-12 08:18

Ik heb hier al een paar keer iets gehoord over houtkorrels maar waar zijn die eigenlijk verkrijgbaar? Ik ken ze alleen van de kattenbakkorrel variant en volgens mij is dat duurder per zak.

Heeft iemand hier ervaring met strokorrel stallen en veulens? Vorig jaar heb ik de 2 drachtige merries aan het eind van de dracht van de strokorrels afgehaald en in de periode dat het veulen erbij liep gewoon stro gebruikt. Maar volgens mij is een strokorrelstal voor een veulen net zo comfortabel, wellicht zelfs fijner.

pmarena

Re: Stro-korrels?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-12 08:44

polina

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-12 08:57

Ik heb de strokorrels nu een half jaar gebruikt. Vind het helemaal niks. Je moet er best veel van ingooien en dan kost het bijna net zo veel als houtkrullen. Bovendien is het uitmesten erg zwaar. En dat vind ik echt een groot nadeel, het uitmesten kost ook meer tijd.

Mauve7

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-12 09:49

Bedankt voor de link pmarena!

Met de prijs van houtkrullen ben ik niet bekend maar het gebruik van strokorrels kost mij bijvoorbeeld niet meer dan stro. We hebben het vorig jaar berekend nadat we zowel stallen op strokorrel als op stro hadden. Voor een pallet van 65 zakken x 14 kg betaalde ik toen € 265 en voor een baaltje stro € 3. De startkosten van strokorrels waren weliswaar duurder maar doordat ik meestal aan 1 zak per week bijstrooien genoeg had was het verschil in kosten na korte tijd nihil.

Het uitmesten met strokorrels kost mij bij een paar stallen inderdaad ook iets meer tijd ten opzichte van stro.

diana1

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-12 10:11

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-12 10:48

Setteli

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-12 10:49

@Diana1
Wat betaal je voor de houtkorrels (op de site staan geen prijzen)?
En moet je gelijk een pallet bestellen?
En wat is het verschil tussen deze pellets en de pellets voor het verbranden (die zijn nl € 4,30 per zak van 15 kilo)

mirim

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-12 10:52

Zomaar even een opmerking: ging dit topic niet over strokorrels? Ervaringen uitwisselen is prima, dat is ook de bedoeling. Maar om nu hier prijzen en ervaringen te gaan uitwisselen over houtkorrels lijkt me niet de bedoeling. :?

Setteli

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-12 11:09

mirim schreef:
Zomaar even een opmerking: ging dit topic niet over strokorrels? Ervaringen uitwisselen is prima, dat is ook de bedoeling. Maar om nu hier prijzen en ervaringen te gaan uitwisselen over houtkorrels lijkt me niet de bedoeling. :?

excuse me :(:)

diana1

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-12 11:10

mirim

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-12 11:38

Ik zeg dit niet omdat ik er last van heb hoor :) , maar ik vind het gewoon vreemd. In andere topics wordt het ook niet ' geaccepteerd'. Dus vandaar. ;)

Kaspar

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-12 11:57

Setteli schreef:
@Diana1
Wat betaal je voor de houtkorrels (op de site staan geen prijzen)?
En moet je gelijk een pallet bestellen?
En wat is het verschil tussen deze pellets en de pellets voor het verbranden (die zijn nl € 4,30 per zak van 15 kilo)

Ik ben ook wel benieuwd naar de prijzen.

Donja

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-12 11:59

mauvestraat schreef:
Heeft iemand hier ervaring met strokorrel stallen en veulens? Vorig jaar heb ik de 2 drachtige merries aan het eind van de dracht van de strokorrels afgehaald en in de periode dat het veulen erbij liep gewoon stro gebruikt. Maar volgens mij is een strokorrelstal voor een veulen net zo comfortabel, wellicht zelfs fijner.

Mijn merries bevallen nu al 2 jaar gewoon op de strokorrels. Ik vind het erg prettig, je moet alleen daags na de bevalling de 'vruchtwaterplek' even helemaal verwijderen, maar dat moet je met gewoon stro toch ook. De veulens hebben bij de eerste x opstaan veel meer grip heb ik het idee en zodra ze droog zijn, vallen alle (uit elkaar gevallen) korrels van ze af.
In de maanden daarna is het wel zo dat de ene stal viezer wordt dan de ander (maar ook dat heb je met ander strooisel), afhankelijk van hoe het veulen is. De veulens liggen er heerlijk op :j

Mauve7

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-12 13:09

Bedankt voor de links Diana, daar ga ik straks na de lunch even naar kijken :j. Op zich ben ik tevreden over strokorrels maar als er alternatieven zijn wil ik dat altijd even bekijken. Als iemand prijzen heeft zou ik graag een pb ontvangen.

Donja ook bedankt voor de reactie. Ik denk dat ik het over een paar maanden als het zover is ook ga proberen. Stro is toch weer een hoop opslag en ik vond het vorig jaar weer tegen vallen hoeveel vies stro ik elke dag eruit moest halen, het leken wel varkens :+. Dat zal inderdaad met strokorrels misschien ook zo zijn maar dan scheelt het in ieder geval volume in de kruiwagen/mesthoop.

shabbay

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-12 00:08

Is er hier ook iemand die meer informatie kan geven over paarden die allergisch reageren op strokorrels? (allergisch wil zeggen het optreden van een luchtwegallergie voor de korrels (en (droog)hooi, stro e.d.) Een van onze paarden blijkt allergisch te zijn en alle paarden staan op strokorrels (bevalt prima).

Dat paarden kunnen reageren op de stof in droog stro is natuurlijk wel bekend.

Alleen hoe stofvrij zijn strokorrels?

Of blijven de stoffen waar een paard allergisch op kan reageren in de korrel?

madamX

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-12 08:25

shabbay schreef:
Is er hier ook iemand die meer informatie kan geven over paarden die allergisch reageren op strokorrels? (allergisch wil zeggen het optreden van een luchtwegallergie voor de korrels (en (droog)hooi, stro e.d.) Een van onze paarden blijkt allergisch te zijn en alle paarden staan op strokorrels (bevalt prima).

Allergische reacties worden meestal veroorzaakt door schimmelsporen die in het product zitten; deze dringen nl dieper in de luchtwegen door dan 'gewoon' stof. En ja, die zitten ook nog in strokorrels wanneer deze van matige/slechte kwaliteit stro geperst zijn, schimmelsporen worden nl niet vernietigd/verwijderd door hoge temperaturen o.i.d. Weer een reden waarom ik geen strokorrels meer gebruik.

madamX

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-12 08:33

russel schreef:
pmarena schreef:

Duur, betaal een stuk minder ..

Hmm... in vergelijking met strokorrels is dit juist goedkoper; ben benieuwd wat jij betaald en wat de kwaliteit is....
Zelfs GHP zijn veel duurder dan bovenstaande link, en de kwaliteit is minder.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-12 10:21

Ik heb de paardenbrokken vergeleken met de kattenbakkorrel en de kwaliteit is van de kattenkorrel bij de ene paardenkorrel zelf beter, bij die paardenkorrel zat rood hout in kleine hoeveelheid bij verwerkt waardoor het net minder snel vocht opneemt. Ik betaal 4.50 voor een zak en heb een mooi losse stal, voorheen moest ik van de german pellets die toen in andere zakken zaten en lijken kleiner 2 zakken per week strooien...

Van voergezond heb ik geen gebruikt, maar mijn kattenkorrel kan het niet overtreffen, het pard wat er op staat weet in 3 dagen met een pak vlas zijn stal kleddernat te maken en na een week zie je niets meer van het vlas terug....met 2 pakken korrel erin og steeds een droge losse stal...

Voor mij is de vergelijking stro niet de goede...stro neemt amper op maar stro is het beste en fijnste voor een paard.....als ik keuze had dan korrel op de bodem en dikke laag stro wr boven op....maar helaas kan geen stro opslaan

diana1

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-12 10:49

madamX schreef:
Duur, betaal een stuk minder ..

Hmm... in vergelijking met strokorrels is dit juist goedkoper; ben benieuwd wat jij betaald en wat de kwaliteit is....
Zelfs GHP zijn veel duurder dan bovenstaande link, en de kwaliteit is minder.[/quote]

Dat is dus niet waar

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-12 11:31

shabbay schreef:

Mijn ene paard heeft luchtwegproblemen en die heb ik juist bewust op strokorrels gezet, omdat stro uit den boze was. Zaagsel beviel mij niet (teveel urine dampen) en vlas wil ik niet (risico op koliek bij eten). Dan blijft er weinig over als je ze ook niet op kale rubber matten wilt zetten. Strokorrels gaan hier perfect.

Wat ik wel merk, is dat als het wat warmer wordt en de strokorrels erg droog zijn, het wat stoffiger wordt, maar ik bevochtigde het dan zo af en toe, zodat het niet ging stuiven en dat ging goed!

mirim

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-12 11:47

Ik heb geen allergisch paard, maar wel een astmapatient op de strokorrel staan. En dat gaat heel erg goed. Stro was geen optie en alle andere producten nemen inderdaad de urinedampen niet goed op en dat is ook niet goed voor de luchtwegen.

Imker

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-12 11:52

Destijds ben ik ook met korrels begonnen omdat ik één paard had met chronische bronchitis. Die stond eerst op vlas en dat begon hij op een gegeven moment vreselijk te eten. Toen de overstap gemaakt en ik wil eigenlijk nooit meer anders.