[FOTO]Show je paddock paradise!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

SSDesign

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-22 23:22

Onze buitenomheining bestaat uit gaas hekwerk. Onze binnenomheining uit houten palen en koord op 40-85-125 cm. Bij sommige beplanting heb ik nog een extra draadje op 25-30 cm i.v.m. mijn merrie die overal onderdoor maait, en een extra draadje op 140cm (?) voor mijn ruin met lange nek :') Ik gebruik wel prikpaaltjes voor strookbegrazing en heel soms als ik iets tijdelijk heb afgezet. Maar zou hier niet geschikt zijn als semi-permanente afrastering.

Vandaag zijn mijn pensionklanten vertrokken. We zijn gestopt met pension omdat het mij echt teveel zorgen gaf. We gaan lekker verder met onze eigen paardjes. We gaan langzaam ook op zoek naar één of twee shetjes/mini's. Mocht een van jullie nog iets weten, dan hoor ik het graag :j

belle_boef

Re: [FOTO]Show je paddock paradise!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-22 23:25

80€ voor freezen vind ik niet gek klinken. Uurloon en hoge brandstofprijzen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-22 23:33

Ik kan me dat best voorstellen. Fijn, lekker de rust terug. Hier gaan er per april ook 2 paarden weg en daar gaan we ook geen nieuwe klanten voor aannemen.

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-22 00:05

Ninx schreef:
Vandaag de eerste klusdag gedaan en alle palen van de buitenomheining staan..... nu wel gaar, gelukkig was het goddelijk weer!

Nu ik daar de hele dag heb rondgescharreld bedacht ik me dat ik de binnenomheining misschien eerst tijdelijk wil opzetten. Ten eerste omdat ik nog niet helemaal zeker weet hoe breed ik het wil hebben, en ten tweede omdat ik ze het kaal wil laten eten en gewoonweg een niet te breed pad (lees: teveel gras) wil laten kaalknagen.
Dus ik dacht de binnenomheining met een paar houten palen op de te zetten om de draad op spanning te houden, en daartussen prikkers.
Dan kan ik later, wanneer ik tevreden ben over de breedte, de boel permanent vastleggen.

Hebben jullie ook zoiets gedaan? En welke palen hebben jullie daarvoor gebruikt? Als in: de prikkers? Ik heb nu altijd groene kunststof prikkers. Maar die veerstalen prikkers vind ik ook wel netjes, vallen mooi weg in het landschap en zijn sterk.
Gebruiken jullie ook iets dergelijks?

Ja, wij hebben de binnen omheining met prikpalen en op hoeken dan houten palen. Lekker flexibel. Nu 2,5jr later vervangen we ze pas voor houten.

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-22 00:06

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-22 09:50

Daihyo schreef:
Zou hier ook om qua hoogte op shet en 1.60 niveau gaan dus 4 draden inderdaad. Is om de 4m niet vrij ver uit elkaar? Ik dacht dat 3m gangbaar was. 4m is natuurlijk wel interessanter, want minder palen.
Heb je de binnenomheining dezelfde palen gebruikt of lager/dunner?

zelfde palen, de bovenste draad in buitenomheining zit vast aan een afstand isolator bovenop, paal zelf is 125 hoog boven de grond meen ik

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-22 10:03

Ir111 schreef:
Ninx schreef:
Vandaag de eerste klusdag gedaan en alle palen van de buitenomheining staan..... nu wel gaar, gelukkig was het goddelijk weer!

Nu ik daar de hele dag heb rondgescharreld bedacht ik me dat ik de binnenomheining misschien eerst tijdelijk wil opzetten. Ten eerste omdat ik nog niet helemaal zeker weet hoe breed ik het wil hebben, en ten tweede omdat ik ze het kaal wil laten eten en gewoonweg een niet te breed pad (lees: teveel gras) wil laten kaalknagen.
Dus ik dacht de binnenomheining met een paar houten palen op de te zetten om de draad op spanning te houden, en daartussen prikkers.
Dan kan ik later, wanneer ik tevreden ben over de breedte, de boel permanent vastleggen.

Hebben jullie ook zoiets gedaan? En welke palen hebben jullie daarvoor gebruikt? Als in: de prikkers? Ik heb nu altijd groene kunststof prikkers. Maar die veerstalen prikkers vind ik ook wel netjes, vallen mooi weg in het landschap en zijn sterk.
Gebruiken jullie ook iets dergelijks?

Ja, wij hebben de binnen omheining met prikpalen en op hoeken dan houten palen. Lekker flexibel. Nu 2,5jr later vervangen we ze pas voor houten.

Te gek.... fijn, dat is wel lekker..... je kunt dan nog een beetje finetunen en ze later definitief plaatsen.
Super! Als je je eens vreselijk loopt te vervelen en een fotootje hebt zeg ik geen nee natuurlijk ;-)

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-22 10:03

SafeHaven

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-22 11:30

MarjanB schreef:
Nu nog een keer t gras er uit maar goed t is nu gewoon veel en veel te nat. Plaatselijke loonwerker zei dat ie t voor 80 euro komt frezen (m’n paddock) weet niet wat jullie daarvoor betalen?

[ [url=m/009RjD.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/i6G6A3.jpg]Afbeelding[/url] ]

Heel mooie prijs inderdaad. Wij betaalden 240,- voor 1000m2.

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-22 12:13

Ninx schreef:
Te gek.... fijn, dat is wel lekker..... je kunt dan nog een beetje finetunen en ze later definitief plaatsen.
Super! Als je je eens vreselijk loopt te vervelen en een fotootje hebt zeg ik geen nee natuurlijk ;-)

De prikpalen staan nu voor t eerst wat scheef. De bodem is relatief nat en dan een tijd lang harde wind maakt dat ze scheef zijn gaan hangen. Normaal staan ze recht en heb je er geen werk van. Ik zie nu deze foto's van voor de storm zijn dus niet van toepassing opdeze foto's.

Afbeelding

Afbeelding

Mocht je IRL willen kijken, ik woon vlak bij Belker (waar jij las ik ergens een keer wilde gaan kijken).

SafeHaven

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-22 16:55

Heeft iemand My Heroes Were Cowboys gezien op Netflix? Op een paar heel korte flashes van een rodeo na een prachtige docu (heel kort maar).

Weer wat p.p. inspiratie en grondwerk ideeën opgedaan _O-

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-22 17:12

SSDesign schreef:
Vandaag zijn mijn pensionklanten vertrokken. We zijn gestopt met pension omdat het mij echt teveel zorgen gaf. We gaan lekker verder met onze eigen paardjes. We gaan langzaam ook op zoek naar één of twee shetjes/mini's. Mocht een van jullie nog iets weten, dan hoor ik het graag :j

Ik snap het helemaal. Deze winter vond ik ook erg pittig om de verantwoordelijkheid en het werk van 6 paarden te hebben. 1 komt er waarschijnlijk niet meer terug na de evacuatie, maar 5 is nog veel. En ze staan niet aan huis. Dus ik kan het me helemaal voorstellen. Ik ben ook hard aan het nadenken of ik dit wel wil. We hebben overigens super toffe paarden en 2 leuke meiden als pensionklant. Maar het is gewoon veel. Naast fulltime werken en een leven enzo.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-22 17:19

Mee eens. En ik haal er in de zomer heel veel voldoening uit maar de winter was dit jaar echt niet leuk.

Maar dat wordt hier ook anders met 2 paarden minder en een hoop verbetering.

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-22 18:55

Ik mis juist mijn pensionklanten. Of nou ja, de eerlijke dan.
Daar had ik echt veel aan qua hulp en bijspringen, en gaf een stukje vrijheid en extra controle op de paarden. Plus bij mij was het zo dat elk pensionpaard de kosten dekte voor een eigen paard, dat was ook wel lekker. Ik heb nog steeds wel een hele toffe bijrijder, maar dat is toch anders. Tuurlijk heb ik mijn pensionklanten ook wel eens vervloekt, maar het werk van een paard extra woog voor mij zeker op tegen de voordelen. Enige wat ik echt wel snap is als er geen match is of het aan huis een inbreuk is op je privacy, maar dat heb ik nooit gehad.

Het is echt heerlijk weer <3 Zo geneigd om te denken aan het voorjaar. Maar vorig jaar kregen we nog een heel naar nat staartje in maart en april, en we hebben ook wel eens eind maart nog sneeuw gehad. Dus ik durf nog niet echt te juichen.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-22 19:01

Kosten dekken is het ook zeker. En heel plat gezegd, met de huur die betaal kan ik ook niet zonder ze. Qua werk ook niet. En gelukkig zijn ze ook super gezellig en behulpzaam.
Maar met 6 paarden moesten we wel 2x per dag (iets met heel veel poep). 1x per dag is dan echt heel veel werk. Met 5 paarden gaan we dat nu wel proberen. Maar dat betekende 14 keer tussen 4 mensen verdelen. In de praktijk kwam dat op 6x ik en de andere 8x verdeeld. 2x per paard per persoon zeg maar.
En de rest voor mij. Maar dat is echt wel fors. Zeker omdat ze niet aan huis staan, maar 15km verderop. Nu met 3 pony's (dinsdag komt de rest terug) is dat prima te doen 1x per dag en verdelen. Veel minder werk. Maar dat is financieel weer niet te doen. Dan kan ik ze zelfs volpension zetten :+

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-22 19:10

Nee ik ben blij dat ik er geen meer heb, kosten wegen niet op tegen het werk en het gedoe wat je met sommige klanten hebt

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-22 19:25

Ja dat is zeker waar, sommige eigenaren kosten energie. Onopgevoede knollen ook trouwens.

Waar zit bij jou dan het werk in Daihyo? Ik mest er hier door de weeks 5 in mn eentje, en in het weekend 7. De laatste 2 staan aan de andere kant vh dorp tov de eerste 5. En ben erachter gekomen dat ik alles echt zo goed en efficiënt mogelijk wil maken. Als ik dit aantal paarden wil houden, en nog wat met ze wil doen, moet dat ook wel. Maar besparen op aantal voerplekken of mest verslepen ipv ruimen wil ik bijvoorbeeld absoluut niet.

Met die 5 ben ik dagelijks een uur bezig met uitmesten en dan nog een 0,5 a 1 uur met hooi vullen/bakjes voer geven/waterbakken schoon en gevuld houden. Het hangt er beetje per dag vanaf hoeveel tijd dat precies kost. Zoals vandaag heb ik geen hooi hoeven aanvullen, dat scheelt zomaar een half uur. Ik voer nu voordroog van grote balen, dat is meer werk dan vroeger met die 20kg pakjes, vanwege het gemak in de kruiwagen en capaciteit vd hooibakken. Vanwege 1 paard kan ik nu niet anders, maar zodra het kan, wil ik mn kleine pakjes weer terug.

Ik ben echt van de efficiëntie. Die andere 2 paarden die krijgen momenteel bijv 3 keer per dag bijvoer, en als er dan nog een eigenaar komt kan dat dus 4 keer worden. Al het hooi gaat in netten. Nu is dat met 2 paarden nog helemaal prima. Een van de 2 poept op 1 hoop en 's nachts gaan ze op stal met uitloop, dus mesten is bijna geen werk. Maar ik zou knettergek worden met zo'n voerbeleid :o

Voor mij is vaker dan eens per 24 uur gaan ook onmogelijk. Tuurlijk, als het bijv moet vanwege medicatie kan alles. Maar ik reis 15 min naar ze en die andere 2 ben ik wel elke dag en is weer 10 min de andere kant op. Ik werk fulltime, meestal in de avond tot in de late uurtjes, dus ochtend en avond moeten gaan is al drama. Ochtend mis ik nachtrust, avond is haasten voor werk. Gewoon middags alles in 1 keer. (Gelukkig is er wel toezicht van verhuurster en buren)

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-22 19:48

Mijn hemel Caily! Hoe hou je dat vol? Want je doet dus ook nog wat met die 5 paarden!? :wow:

Ik vind 4 stuks al een behoorlijke klus en dan hebben we 2 dagen in de week hulp van iemand die uitmest... De rest doen we met z'n tweeen.

Een uur uitmesten per dag, alle vier voeren en ondertussen waterbakken vullen 15 min. Haygain 3 laten stomen (eerste lading 1,5 uur, de volgende 2 3 kwartier per keer). Dan nog een beetje vegen, hooinetten vullen... Ik ben dagelijks 1,5 tot 2 uur bezig.

Vandaag lekker weer dus buiten de boel weer netjes gemaakt en wat extra dingen gedaan (nieuwe wilgentakken in de paddock, de oude in de takkenril, paaltjes rechtzetten etc etc) dan ben ik zo maar 4 uur bezig. En dan daarna te moe om nog wat te doen met de paarden... -O-

MAAARRRRRR, wel tijd voor een feestje vandaag! Mijn vos pony is 15 jaar oud geworden. *\o/* Wij hadden appeltaart, de paarden wortels en appels en er was natuurlijk een feestje!

Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-22 19:54

Ik mest van 7 paarden in een half uurtje/ 3 kwartier per dag en de klanten helpen mee als ze er zijn.

Op het moment doet mijn man hooi vanwege mijn blessure maar normaal ben ik daar een half uurtje mee kwijt (rond de 20 voerplekken). Voeren van paarden apart doe ik 1 x per dag en net wie er staan krijgt dan als ik er langs loop. Als de klanten er zijn doen ze het zelf.

In de winter duurt het allemaal net wat langer en ik haat grijze regenachtige dagen dus dan is het mentaal ook wel een dingetje. Dit was dus een lange winter :+

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-22 19:55

Robijntjah schreef:
Ik mest van 7 paarden in een half uurtje/ 3 kwartier per dag en de klanten helpen mee als ze er zijn.

Hoe dan!? :')

Ik zal wel een slome drol zijn! :+

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-22 19:57

Ochtend is een uur uitmesten + 15 min voeren. Avond is half uur uitmesten en 20-25 min voeren. Dit omdat we ‘s avonds meer op de track voeren (9 voerplaatsen). Dus meer poep verspreid ‘s ochtends en meer eten verspreid ‘s avonds. Er moeten er nog 3 (nu 2) apart bijgevoerd worden, waarvan 1 met slobber dat dan nog klaargemaakt moet worden. Eten doen ze tijdens uitmesten.
Dan nog vegen, water bijvullen, ander onderhoud. En ik wil ook af en toe nog iets leuks doen met de paarden :+
En dat dan 6x per week.

Een deel van de track is echt slecht met de nattigheid van afgelopen winter, dus dat is dan ploegen met de kruiwagen.

Ik werk nog 36-40 uur per week en heb fibromyalgie. Dus ja, ik vind dat veel en loop elke dag met pijn. Dat ga ik echt geen jaren meer volhouden zo.
In de zomer met een droge track gaat het sneller en minder intensief. Dan is het beter te doen. Maar de werkelijkheid in Nederland is gewoon dat het nat is. En zeker bij ons :+

Belker

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-22 20:02

Ja bij jullie zeker Daihyo.

Hier 2x daags 20 minuten mesten, met veel paarden knuffelen langer. Hooi voeren is een kwartiertje. 1 baal in de bak en 1 in kleinmazige net(ten) en ophangen. 2 paarden en een shet. Het meeste tijd zit hem in alles netjes houden en onderhouden. Alles moet met handmateriaal omdat er geen loonwerker bij kan komen.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-22 20:11

In de ochtend 6.30 voer ik 1 paard in de stal met de deur dicht en de ander voor de stal met medicatie en supplementen. De pony staat een groot deel van de dag apart ivm dieet en kan er niet bij.
Ik mest ondertussen het voorstel deel van de track , hang 5 netten op, voer de kippen en varens en veeg de verharding en als het eten op is mest ik 2 stallen uit. Dat zijn dagelijks 30 min werk. Meer tijd heb ik ook niet want dan moet ik de kinderen klaar maken voor school.
In de avond mest ik de rest van de track en voer alleen hooi.

Netten vul ik op mijn vrije middag of dag, heb er genoeg om 3 dagen mee te kunnen voeren

Al het extra werk doe ik op de woensdag middag en in het weekend, dat is o.a. mest wegbrengen, stro en hooi halen, dingen repareren etc
Rijden ook op de woensdag en in het weekend

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-22 20:15

Ik doe ‘s ochtend alles in een half uur: hooi ophangen, stal uitmesten en netten vullen. En wat niet in de tijd past doe ik later op de dag. Met thuiswerken doe ik een hoop tussendoor nog (in de pauze even een keer vast mest ruimen, of netten vullen waar ik niet aan toe kwam etc) en de rest is voor einde middag/avond. Dus op kantoordagen ben ik wel langer bezig

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-22 20:22

Daihyo schreef:
Ik werk nog 36-40 uur per week en heb fibromyalgie. Dus ja, ik vind dat veel en loop elke dag met pijn. Dat ga ik echt geen jaren meer volhouden zo.
In de zomer met een droge track gaat het sneller en minder intensief. Dan is het beter te doen. Maar de werkelijkheid in Nederland is gewoon dat het nat is. En zeker bij ons :+

Ik werk 'maar' 25 uur en heb twee paarden. En dat houd ik al niet vol. Ik heb ook fibromyalgie en dat is echt een enorme belemmering als ik niet alles in kleine blokjes kan verdelen met veel rust er tussen. Als het droog is dan kost het voeren, water geven, uitmesten en even kriebelen me amper een half uur. En dat is dan ook nog heel fijn om een dagritme te hebben.