Het paarden-aan-huis-topic deel 6

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-20 13:11

Sorry, crematorium, maar die hebben inderdaad dezelfde soort wagen voor het ophalen als Rendac.

Fijn dat je er goed op terug kunt kijken.
Heb ik ook gehad, scheelt veel in verwerken.
Zijn inslapen ging ook mooi. Fijne dierenarts.
En het ging allemaal zo rustig en vredig. Ook het liggen.
Mijn paard was ook al ouder met mankementen, maar nog steeds vrolijk.
Tot toen dan, dus je bent er in je hoofd al een tijd mee bezig.
En had alle horror van tegenwerkende paarden enz allemaal als scenario al voorbij zien komen.
Maar ik kan er ook prettig op terug kijken. Ik zou niets anders willen dan dat het die dag had gegaan.
En dat wens ik iedereen toe. :j

xXutopiaXx

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 6

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-20 14:00

Oh dat is iets wat ik ook al voor mezelf heb uitgemaakt, Tamme wordt individueel opgehaald en gecremeerd. Al zijn de kosten zo hoog als de aanschaf van een nieuw paard.. De rest weet ik niet zo goed, maar ik word al misselijk als ik aan zo'n grijper denk... ;( En zelfs het nadenken over Tamme zorgt al voor tranen in m'n ogen... gaat bijna mijn leven kosten denk ik, als het ooit eenmaal zo ver is... :7

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-20 14:19

DubbelDun schreef:
@maartje: Hier had ze met gemak in de voortuin kunnen liggen, oprit is breed genoeg voor een vrachtwagen, maar je moet dus een officiële 'laadplaats' op je erf hebben anders komen ze niet je oprit op.

Oh -O-
Ja hier is het ook wel altijd druk met mensen die langs lopen met honden etc, maar als het niet anders is, is het niet anders. Das ook een beetje het leven he, dieren gaan nu eenmaal dood en een paard begraaf je niet in de tuin zeg maar :=

turtlelito

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-20 14:30

Oh jee, zit net bij te lezen en schrik van alle berichtjes.

DubbelDun: heel veel sterkte met het overlijden van Missy. Dat wordt echt een gemis na al die jaren bij je. Libera ook veel sterkte, na al die tijd wachten een dood veulentje, zo sneu. Ik hoop dat de merrie het goed maakt.

En Robijntjah: wat lief dat je zo meedenkt met de eigenaresse. Dat doet haar vast heel veel goed in de komende moeilijke tijd.

Over inslapen en daarna: sinds ik de paarden aan huis had was het ook wel iets waar ik over liep te denken (zeker geen acute situatie, maar je weet het nooit). Inmiddels weet ik dat onze buurmannen als het zo ver is zeker te hulp zullen schieten en er voor zullen zorgen dat het verplaatsen netjes en respectvol zal gebeuren. Ze mogen dan soms hartelijk lachen om ons 'getut' met de beestjes, maar begrijpen het wel en staan altijd klaar. Met de nodige apparatuur en, mocht dat niet genoeg zijn, ouderwetse 'man'kracht.

Chasey

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-20 14:37

Robijntje, James, onze haflinger, lag onverwachts dood in de wei. Onze vrienden hebben hem met hun 4x4 naar de straat gesleept. Met een spanband om de achter benen.
Misschien niet zo’n fraai gezicht, maar het ging heel beheerst en netjes.
Ik was er ook gewoon bij. Alleen toen rendac kwam heb ik er niet bij gestaan, wel vanaf een afstand gekeken. Vriendin heeft rendac opgewacht en is er wel bij gebleven.
Ook het ophalen ging heel netjes.

xXutopiaXx

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-20 14:55

Ik heb daarbij altijd zo'n beeld van die gekkekoeienziekte van jaren terug, toen alles geruimd werd.. en dat kan ik in mijn hoofd gewoon niet rijmen met mijn geliefde Tamme op laten halen... :n

Overigens, ook zoiets bijzonders: niet-paardenmensen hebben vaak nog nooit van de Rendac gehoord...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-20 15:04

Maartje_M schreef:
DubbelDun schreef:
@maartje: Hier had ze met gemak in de voortuin kunnen liggen, oprit is breed genoeg voor een vrachtwagen, maar je moet dus een officiële 'laadplaats' op je erf hebben anders komen ze niet je oprit op.

Oh -O-
Ja hier is het ook wel altijd druk met mensen die langs lopen met honden etc, maar als het niet anders is, is het niet anders. Das ook een beetje het leven he, dieren gaan nu eenmaal dood en een paard begraaf je niet in de tuin zeg maar :=

Tja, dat vind ik eigenlijk ook. Bij mij in de buurt ligt er met regelmaat een koe of schaap aan de weg. Dat hoort er nu eenmaal bij. Eigenlijk ligt er altijd een zeil of kleed overheen.

Toen mijn pony in februari ingeslapen werd, heb ik dat in de bak gedaan en gelukkig kon onze bevriende boerenbuurman hem met de trekker en voorlader optillen en heeft hem op de platte wagen gelegd. En meegenomen naar zijn boerderij, daar is hij de volgende dag opgehaald.

Het optillen is niet leuk om te zien, het hoofd bungelt dan naast de lepels van de voorlader...... Ik heb hem nog voorzichtig kunnen begeleiden toen hij op de wagen werd gelegd. Toen een deken erover heen en ben ik met hem meegereden naar de boerderij.

Bij ons ook veel wandelaars, fietsers, kinderen enz. Ook tijdens het opladen op de platte wagen. Eerlijk gezegd kan ik mij daar niet zo heel druk om maken. Als hij mijn pony aan de weg neer had gelegd, zou ik daar ook geen probleem mee hebben gehad. Dit hoort er gewoon bij.

Sky_Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-20 15:08

Wat fijn om te weten dat die individuele ophaaldienst ook een optie is. Dat is toch ook wel een dingetje waarvan ik regelmatig wakker lig sinds de paarden hier aan huis staan :(
Er is geen berm hier en op het grind of asfalt in laten slapen vind ik geen optie. Omdat mijn kwpn-er narcolepsie heeft in zo'n mate dat ze meerdere keren per dag omvalt is de kans ook best reëel dat ze een keer verkeerd valt en we haar sowieso niet meer kunnen verplaatsen, als dat niet op de wei is zullen we sowieso iemand met een trekker of loader moeten zien te vinden in de buurt. Hopenlijk is het nog lang niet nodig maar wel prettig om te weten dat er meerdere manieren zijn.

Strohalmpje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-20 15:37

Jeetje wat een naar nieuws allemaal! Sterkte allemaal.

Ik heb enkele weken geleden helaas ook een paard in moeten laten slapen. Echt niet te beschrijven wat dat met je doet... dat ervaar je pas op dat moment, dus kan me heel goed voorstellen wat jullie doormaken. Bij mij was het helaas iets totaal onverwachts. In de middag was er nog niks met het paard aan de hand en bij het binnen halen van de wei liep hij niet goed. Op stal is hij ingestort. Met de dierenarts hebben we hem met veel pijnstilling en helaas wat klappen nog in de benen en buiten gekregen, maar hij bleef enorm atactisch. Op de rontgenfoto's bleek dat hij een halswervel gebroken had. Geen enkele twijfel dus dat hem uit zijn lijden verlossen de enige optie was. Ik heb hem in laten slapen in de paddock en daar is hij de volgende dag opgehaald door de Rendac (gewoon regulier, met grijper dus). Ik heb wel gekeken, omdat het voor mij belangrijk was te zien dat hij echt weg was. Het ging allemaal super netjes en heel snel. Binnen 2 minuten was hij weg. Ik zou het zeker de volgende keer weer zo doen.

Ik zag ook nog een vraag over paden voorbij komen. Wij hebben hier paden met gebroken puin aangelegd en dat goed laten aanrijden. Bevalt super! Echt een goede stevige ondergrond en geen last met water. Het idee is dat we het wel weer laten begroeien en dan een soort karrespoor krijgen. Ik zal eens kijken of ik nog wat foto's kan vinden!

Strohalmpje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-20 15:40

Onze paden:Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

MarliesR

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-20 15:53

Dat aangedrukte puin is wel mooi! Ik zou dat nog wel een stukje met lava willen. Maar zijn ook allemaal flinke investeringen natuurlijk.

Wat betreft met de reguliere rendac mee, dat beeld wat jij had Utopia had ik ook altijd. Maar ben een keer blijven kijken toen het paard van een lesklant werd opgehaald, omdat ik het toch een keer wilde zien. Ik moet zeggen dat dat toen met ontzettend veel respect ging en heel voorzichtig. Ik vond het er minder naar uit zien dan het ophalen van een paard door het crematorium. Maar goed, uiteindelijk maakt het natuurlijk ook weer uit wie je treft etc.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-20 15:59

@strohalmpje: wat een verhaal ook ;(
Dus de Rendac is niet zo strikt in zijn regels als ik dacht.
Mooie paden !

xXutopiaXx

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-20 16:19

Oh mann strohalmpje.. dan breekt toch je hart... ;(
Wel hele mooie paden! Dit is eigenlijk precies iets wat ik zocht... en dan krijg je uiteindelijk een beetje het idee of het 'gewone grond' is, met gras, maar is het nooit modderig?

En met lava is dan gewoon een 'kleurtje' (zwart)? Of nog andere functie? :')

Wel goed om te horen van de Rendac... zou het eigenlijk ook eens moeten zien inderdaad, maar niet met mijn Tamme :=

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-20 16:29

Strohalmpje jij ook nog heel veel sterkte... Het zit momenteel niet echt mee bij de meeste hier

Mooi pad wel!

MarliesR

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-20 18:03

Och Strohalmpje, vergeet ik helemaal op je verhaal te reageren omdat ik er even van moest slikken. Het lijkt een beetje op mijn verhaal van vorig jaar met mijn Savino, dat ging ook zo plotseling. Echt heel erg pittig om mee te maken, heel erg veel sterkte!

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-20 18:05

Strohalmpje, wat naar zo plots.
Dat lijkt me helemaal extra erg.

greendragon

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-20 19:18

Zo wat een heftig onderwerp ineens. |( Is ook goed, en hoort er bij, maar wat een heftige verhalen. Even slikken is dat...

Mijn 28jarige heeft ook het eeuwige leven niet. Tot paar dagen terug was ze dan ook nog toppunt van gezondheid. Maar met die kreupelheid schieten dit soort dingen toch ook door je hoofd.. De 'wat als'.. En ik moet eerlijk bekennen dat ik echt nog geen idee heb wat ik dan zou kiezen. Ik schuif dat wel een beetje voor me uit ook.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-20 19:47

Jeetje wat een heftig verhaal. Dat lijkt me bijna onverteerbaar.
Ik hoop dat dat ons bespaard mag blijven.

Ik had vroeger een vriendin wiens paard haar been brak op de wei. Het geluid van haar botten wanneer ze probeerde te bewegen vergeet ik nooit meer. Zo triest.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-20 19:59

Hier 2 overlijdens van eigen paarden meegemaakt 1 slacht en 1 koliek en ingeslapen op de wei, ook een pensionpaard wat a oud was is bij mij ingeslapen.
Pensionpaard bewust aan de weg ingeslapen, de pony in de wei . Wilde de pony eerst het eerst met zeil verplaatsen maar dat scheurde en ik kreeg hem er ook niet goed opgerold, ook al was het een kleine pony, het is letterlijk trekken aan een dood paard dus via trekhaak en auto naar de weg gekregen

Individueel vervoer of cremeren zou ik zelf niet voor kiezen ( wel op excursie naar paardencrematorium geweest, mooi hoe ze dat doen) begrijp wel dat anderen het wel zouden doen maar ik heb er niks meer mee en vind het erg duur.
Hoe ik het hier ga doen weet ik nog niet, 1 merrie kan ik niet vervoeren dus zal uiteindelijk denk ik hier komen te overlijden, er zijn aantal boeren in de buurt dus als het moet kan ik hun bellen. Achterom neerleggen gaat niet ivm een bos en voorin is midden in een woonwijk en alleen een oprit met hoop schoolgaande kinderen door de straat. Die wil ik dat beeld besparen

MarliesR

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-20 21:37

Ik had ze al even in mijn eigen topic geplaatst, maar zet ze toch hier ook nog even neer.
We hebben nu een drone. Man wat gaaf zeg om het terrein zo in beeld te kunnen brengen! Nog heel wat oefening nodig voor mooie filmpjes, maar vond dit ook al heel erg gaaf!

Afbeelding

Afbeelding

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-20 21:48

Heel gaaf Marlies

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-20 21:52

Super gaaf!

turtlelito

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-20 22:57

Wow, wat leuk en mooi om dit zo vanuit de lucht te zien!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-20 23:44

Echt heel gaaf Marlies!

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-20 00:33

Super gaaf marlies!